Stoere Roel (3-jarige friese ruin) beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yucome

Re: Stoere Roel (3-jarige friese ruin) beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 19:02

TS het ziet er goed uit! Ik denk dat je met Roel vast zo ver komt als het paard wat je hierboven hebt geplaatst!
Alleen die beugels Tong uitsteken Ik zou zo echt niet kunnen rijden met lange beugels. Maar dat verschild natuurlijk per persoon. Lachen
Veel succes nog met hem!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 19:03

Dan, heb je als het goed is, aan de longe geleert dat waarneer ze ervandoor gaan: jij gaat zitten en het teugelcontact versterkt. En dat waarneer ze terug komen ze het goed doen dus beloont worden Lachen dus snappen ze het als je gaat zitten en teugels iets meer laat doorkomen (ik zeg dus niet trekken, maar misschien net even iets sterker laten voelen (en een paarden mond is gevoelig.. dus daar is niet veel voor nodig Knipoog!))

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 19:06

en als ze aan dat lijntje er nou nooit vandoor zijn gegaan?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 19:06

zullen ze dat dan snel aan zonder doen? zoiezo is ervandoor gaan de reactie daarop niet anders dan terugrijden Lachen .. dus kennen ze het toch wel Ja Knipoog

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 19:07

mensen weten het hier wel allemaal zo goed, maar de meeste beginnen met wat rijd je dat dier met een slof!!!!! terwijl dat hele ding niet strak staat. beetje gezeik om niks dit. Oké dat aan de longe ziet er niet geheel fijn uit maar om de rest moeten jullie gewoon niet zo zeiken. vind het een beetje een zinloze discussie, of je een paard wel of niet op de zit moet rijden. iedereen zijn manier.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 19:07

en bovendien als een paard echt op hol slaat, heeft het toch geen zin om aan de teugels te gaan hangen, daar stopt ie echt niet eerder van, maar raakt er eerder nog meer van in paniek. Je kan beter gewoon je best doen om zo goed mogelijk te blijven zitten, en te kalmeren. Ja

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 19:09

brittje88 schreef:
mensen weten het hier wel allemaal zo goed, maar de meeste beginnen met wat rijd je dat dier met een slof!!!!! terwijl dat hele ding niet strak staat. beetje gezeik om niks dit. Oké dat aan de longe ziet er niet geheel fijn uit maar om de rest moeten jullie gewoon niet zo zeiken. vind het een beetje een zinloze discussie, of je een paard wel of niet op de zit moet rijden. iedereen zijn manier.

het gaat nu niet echt meer over de ts. Het gaat meer over de manier van inrijden. De ts hoeft zich overigens nu ook even niet meer aangesproken te voelen. En het is gewoon een discussie, dat hoef je geen gezeik te noemen. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 19:10

smurffie schreef:
zullen ze dat dan snel aan zonder doen? zoiezo is ervandoor gaan de reactie daarop niet anders dan terugrijden Lachen .. dus kennen ze het toch wel Ja Knipoog

nee want dat is nog helemaal niet bevestigd Lachen

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 19:12

ik vraag me af hoeveel mensen die in dit topic zo fanatiek "tegen" TS zijn, zelf meerdere paarden beleerd hebben Lips are sealed

@ TS: mooi dier, jullie komen er wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 19:59

saskiakefie schreef:
VivaLaVida schreef:
waarom gaan we uberhaupt op paarden zitten??
Ik vind het zielig!

huh vind je dat nou wel weer zielig?
of bedoel je gewoon: we rijden toch al op paarden, dus hoe maakt niet uit meer?

Jaaaa dat bedoelde ik!!!
ik rijd mijn jaarling ook met slof, wielen en s&t namelijk!!

nee.. ik bedoelde, paarden zijn niet gebouwd om iemand op hun rug te dragen (is bewezen Knipoog ) dus dan is dat eigenlijk ook zielig..
Als mijn paard er constant vandoor zou gaan oid, zou ik haar liever 1 keer goed op de rem zetten dan er ronden lang aanhangen en vervolgens eraf flikkeren, waardoor je het paard negatieve dingen aanleert (jee, als ik hard ga flikkert ze eraf!!!)
Niet elk paard is altijd lief&braaf en niet elk paard heeft er baat bij om met zijden handschoentjes aangepakt te worden. (en nou niet gelijk weer het andere uiterste gaan opzoeken, ik zeg niet dat je je paard in de krul moet trekken of verrot moet slaan)
Maar als een paard jou bijt, wat doe je dan? Dan zet je m toch ook op zijn plek, net zoals een dominanter en in hogere rang staand paard dat doet?
Als mijn paard het ook maar er over denkt om mij eraf te gooien/ervandoor te gaan, zet ik haar op haar plek, want ze moet respect voor mij hebben.
en zo ook bij een jong paard. liever 1x op de rem en daarna niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:00

smurffie schreef:
Dan, heb je als het goed is, aan de longe geleert dat waarneer ze ervandoor gaan: jij gaat zitten en het teugelcontact versterkt. En dat waarneer ze terug komen ze het goed doen dus beloont worden Lachen dus snappen ze het als je gaat zitten en teugels iets meer laat doorkomen (ik zeg dus niet trekken, maar misschien net even iets sterker laten voelen (en een paarden mond is gevoelig.. dus daar is niet veel voor nodig Knipoog!))

whaha, wij hebben nog wel een leuke voor je staan!!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:06

meestal is het bij jonge paarden, dat als ze er vandoor gaan dat ze dan echt ergens van schrikken. Als je dan een keer filnk goed op de rem trekt, dan zal ze de volgende keer nog meer in paniek raken. Ik heb ook nergens gezegd dat je er ronden aan moet gaan hangen, maar je kunt je paard wel op een volte zetten, zo goed mogelijk te blijven zitten, zodat je het paard niet hindert, en gerustellen, en iets meer druk op de teugels zetten. Een paard dat bijt is heeel wat anders dan een jong paard dat nog aan het rijden moet wennen. Een paard dat bijt, kan van mij zeker ook wel een tik verwachten Ja
Maar ik vind dat een heel ander voorbeeld.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:08

Een paard dat net zadelmak is, schrikt en gaat rennen is nog niet zo eenvoudig op de volte te zetten.
Gewoon rustig zitten blijven, ze kalmeren vaak snel genoeg weer.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:10

nee oke, maar dan niet op de volte,

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:10

hoe zet je een onbestuurbaar paard op de volte?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:11

nee dat kan inderdaad niet.. mijn fout...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:45

Afbeelding

Wat een ontzettend fijn beeld!!! Zo hoort het!!! (dit is tevens je bevestiging dat de basis zonder meer goed is geweest.
Hier kunnen de pennies in dit topic een puntje aan zuigen, complimenten.... nee van mij krijg je een staande ovatie, Tartaarsaus!!!

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:50

Heb het hele topic doorgelezen.. maar wat een gezeur!

Ik wou dat ik een paard zo kon beleren. Jaja heb er welgeteld al 1-tje ingereden. Onder professionele begeleiding Iemand die dit al zo'n 30 jaartjes doet en al zolang ook voor grote stallen. Om even gezeur te voorkomen.

Het paard geeft en fijn beeld, gebruikt zijn lijf lekker en loopt met alle 4 zijn beentjes heel fijn. En inderdaad Suleilitha, dit bevestigd dat de basis (longeren met jawel de verschrikkelijke slof) zeker goed is geweest en dat Tartaarsaus weet waar ze mee bezig is. Op deze manier wordt een slof correct gebruikt.

En van mij krijg je ook een staanda ovatie! Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:52

Ja, joepie, en moet je kijken wat een mooi achterbeentje, en hij loopt totaal niet in de krul!!!
De basis met longeren verdient een pluim en het inrijden ook, anders had ze Roel nooit zo fijn aan het lopen gekregen.
En laat al die kinderen maar zeuren die er verstand van menen te hebben, maar reken maar dat al die betwetertjes hier in dit topic stink- en stinkjaloers zijn.

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 20:54

Dank jullie wel... hihi! Party!!
Ik wil niet arrogant overkomen hoor, maar ik weet echt wel waarom ik iets doe en ik heb bij elk paard dat ik heb ingereden deze methode gebruikt en allen lopen lekker los door het lijf en fijn op het achterbeen.
Er komen zeker snel weer foto's! Ook als het niet zo snel gaat als bij Otje (bovenstaande merrie!)!
Ik hou mn woord Clown

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:57

Dat was het eerste ik dacht bij de foto's: wat een lekkere fries en hij loopt al lekker. Volgens mij heeft hij ook al een goede balans en hij weet zich nu al redelijk goed raad met zijn hoofd. Kropt zich niet zo heel erg op, en toch op de goede manier. Waar het moet.
Ik zeg ook niet dat ik verstand van heb, heb er pas 1-tje gedaan. Toch vindt ik het een heel fijn beeld en zal het in mijn acjhterhoofd houden bij eventuele meerdere te beleren paarden.

edit: typo's Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:00

ik heb er gruwelijk veel gedaan, maar ik had ze weinig zo lopen als TS Haha! Haha! Haha!

zo heerlijk om naar te kijken Lachen

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:01

Tartaarsaus wat krijg jij hier een zooi over je heen zeg! En dat absoluut onterecht! Na die laatste plaatjes ben ik ervan overtuigd dat je absoluut wel weet waar je mee bezig bent. OK dan! Enkele mensen hier zouden een voorbeeld aan je moeten nemen!!

@KiWiKo; heb je nog bier en popcorn over? Haha!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:05

suleilitha schreef:
Hier kunnen de pennies in dit topic een puntje aan zuigen, complimenten.... nee van mij krijg je een staande ovatie, Tartaarsaus!!!

Haha! Haha! Haha! Haha! zeker!

Popcorn smaaakt goed hooor (wil je een beetje van mij, frisiangirl Haha!)?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:05

Heb niet het gehele topic doorgelezen
Maar vind het er erg netjes uit zien Ja
Je hebt Roel al lekker aan het lopen, gaat helemaal goed komen Ja