Wannabe-welsh-hengst Pharaon ook!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Wannabe-welsh-hengst Pharaon ook!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 15:34

Tmara ik zou zeggen vraag eens rond Knipoog Genoeg mensen die tevreden zijn en die ik heb kunnen helpen met hun paard. Maar als je mij niet geloofd: das niet mijn probleem en geen discussie voor dit topic Knipoog Als je perse een aantal namen wilt mag je mij daarvoor pb'en dan pb ik rond wiens naam ik mag doorgeven en wiens niet Knipoog

Kortom: Anky's sali zit vast in zijn rug? Knap dat ie dan op dat niveau presteert Ja Zou me eerder zorgen maken als hij zijn staart strak tegen zijn kont aangedrukt hield eerlijk gezegd Clown

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:40

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 15:41

lise vind ik niet gezien het over dit paard spcifiek gaat,het is een rijtechnisch commentaar van deze foto's waarove gerust gediscusieert mag worden in dit topic. Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:55

het betreft hier een Welshpony toch? van Welshponies is bekend dat ze de staart vaak hoger dragen dan het gemiddelde ras.
ik vind het zo van de filmpjes geen fijn gezicht, maar ik ken Pharagirlke inmiddels een beetje en weet dat ze echt niet ten koste van haar dieren handelt.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:00

Anky en Salinero hebben er denk ik weinig mee te maken bedoelde ik. Mijn mening is dat extreem voorbeen gebruik zoals er in de uitgestrekte draf wordt laten zien in een Grand-Prix-proef (en ook zeker wel in andere klassen) niet samen gaan met mooi ruggebruik. De rug wordt hol gemaakt ipv licht gebogen gehouden. Het paard van Anky zal niet vast zitten in de rug, zo'n topsporter wordt met alle zorg getraind en begeleidt door o.a. dierfysiotherapeuten e.d. Ik denk niet dat dit een situatie is waarmee jij en je pony je kunnen vergelijken - en dat hoeft ook niet hoor - niet van mij iig.

Volgens mij is er weinig echt rijtechnisch te beoordelen bij dit topic - de momenten dat hij gewoon loopt loopt ie wel aardig volgens mij - maar niet mooi over zijn rug, achterhand wordt er niet ondergebracht en zijn keelgang is gesloten (neus is ook steeds net wat achter de loodlijn).

Ik zie liever een paard/pony aan het werk waarbij er prettiger aan de basis wordt gewerkt en ronder over de rug loopt. Helaas zie je dit maar weinig - zie ook ander HAW-topics. Sterker nog, je ziet ook wel vaak paarden in de Z lopen die maar weinig/slechte basis hebben, maar waar gewoon de trucjes aangeleerd zijn - zelfs het "aan de teugel" lopen! De bereider heeft dit vaak niet door, het is zo aangeleerd, wordt hoog gejureerd etc. etc. Kritici wordt het liefst zo snel mogelijk de mond gesnoerd, de ruiter wil zijn paard en eigen kunsten verdedigen - want de ruiter kent het paard het beste en heeft het beste voor met zijn paard. Dit is natuurlijk ook zo en veel ruiters doen het echt lang niet slecht, maar je moet altijd kritisch blijven op je eigen rijden en omgang met je paard - alleen op die manier sta je open om nieuwe dingen te leren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 16:03

merrieveulen; klopt.

van bokt wiki over de welsh sectie a (pharaon dus)
Citaat:
De staart hoort hoog ingezet te zijn en moet vrolijk gedragen worden.

Citaat:
Wat hetzelfde blijft is het edele hoofd waar de arabische kenmerken duidelijk in terug te zien zijn

kortom: het is heel normaal dat deze heer zijn staart zo hoog draagt Knipoog Dacht dat dat ook te verklaren was door dat er redelijk veel arabierenbloed in de welsh zit.

lise81; ik ben inmiddels anderhalf jaar bezig met een nieuwe merrie waar ik van nul af aan mee ben begonnen en nu pas zijn we haar zulke ''trukjes'' correct aant aanleren, álles gebeurt in overleg met mijn lesgeefster die, hier in de omgeving, bekent staat om haar goede manier van lesgeven en alles stapje voor stapje te nemen en te kijken naar wat het paard aan kan. Ik ben zeker een type dat lang blijft stil staan bij de basis zodat ik 100% zeker ben dat die er gewoon in zit. Een paard dat de basis goed onder de knie heeft leert die oefeningen IMO veel sneller dan een paard dat het als ''trukje'' leert. Het is niet voor niets dat met Phara nooit meer dan pure basis gedaan word, hij kán dat simpelweg (nog?) niet. En het is maar de vraag of hij dat ooit wel zal kunnen gezien hij idd erg nerveus en gespannen is en moeite heeft om geconcentreert bezig te zijn. Ik vergelijk ons ook niet met anky en sali, maar wél het feit dat ze hun staart op dezelfde manier dragen wat daar bovenop nog een raskenmerk is. Als je nou eens las en niet sneller typte dan je kan denken had je dat er uit kunnen halen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 10-01-08 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:05

ik denk echter dat het voor deze pony niet de bedoeling is dat ie nog dressuurmatig getraind wordt, aangezien de TS dit ook aangeeft.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:16

merrieveulen schreef:
500, in de HK topics. soms lopen die nog wat uit.

Ik bedoel eigenlijk bij HAW?

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:23

Ik zie heus ook wel dat het moeilijk is om met Phara te werken aan de basis - daar hoort namelijk wel het stukje gehoorzaamheid en ontspanning bij en dat is erg moeilijk te vinden blijkbaar of misschien alleen als je meer van hem vraagt zoals op deze foto's/filmpjes? Want normaal maak je bosritjes omdat hij dit saai (of gewoon oer-vervelend) vindt?

Misschien kan je binnenkort een ontspannen Phara - bosritfilmpje plaatsen Haha!

Merrieveulen: IMO heb je een basis nodig of je nu recreatief rijdt of dressuurmatig traint oid. Als je met enige regelmaat op een paard wilt zitten moet je het paard wel een beetje leren jou te dragen. Dat geldt ook voor bosritjes.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 16:24

lise dat wil ik heel graag doen Ja maar dat zal vrees ik pas weer voor de lente worden. Onze bospaden liggen er echt slecht bij Scheve mond de zandpaadjes zijn haast moeras grond en laat nou alleen het eerste deel uit een fatsoenlijk pad bestaan (dat is welgeteld 100 meter) Wil zelfs foto's plaatsen waar ik serieus met hem bezig ben met de dressuur Knipoog en af en toe een sprongetje neem, zie je ook meteen een heel andere Phara Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:26

dat ben ik met je eens Lise, een basis moet er altijd zijn.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:29

Kunnen we dan ook zien of phara en sali hun werkelijk hun staarten het zelfde dragen. Vork
(met als dat gezwiep op die filmpjes is dat namelijk niet te zien.)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 16:31

als je goed keek zag je ook momenten dat hij niet zwiept, gezien hij enkel zwiept tijdens het bokken en steigeren Clown en dan had je gezien dat hij idd die staart hetzelfde draagt. Maar goed zoals ik al zei een 5tal pagina's eerder: bokt zijn zwartkijkers Clown

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:34

pharagirlke schreef:
als je goed keek zag je ook momenten dat hij niet zwiept, gezien hij enkel zwiept tijdens het bokken en steigeren Clown en dan had je gezien dat hij idd die staart hetzelfde draagt. Maar goed zoals ik al zei een 5tal pagina's eerder: bokt zijn zwartkijkers Clown

Toch vallen de reacties mij overall wel mee, hoor, TS, misschien kun je proberen te denken:"Ze hebben net als ik ook het beste met het paard voor", dan ligt het wat minder gevoelig. Knipoog

Vind bosfilmpjes ook leuk trouwens, maar moeraszwemmen oogt vast niet fijn.. Koe

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 16:39

detour: oh dat weet ik hoor Lachen maar ik zou het aprecieren dat ze niet enkel de slechte momenten maar ook de goede eruit halen. IMO is dat het meest faire Knipoog En ik ben er van overtuigd dat bokt zo fair mogelijk wil reageren.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:57

Cool Ik ben misschien een zwartkijker volgens jou, maar ik vind veel bokkers nog lang niet kritisch genoeg Extreme duivel

Ik bedoelde er alleen mee dat het beeld wat je nu van Pharaon hebt neergezet met de filmpjes misschien niet heel representatief is. Aangezien hij niet heel ontspannen loopt, houdt hij zijn rug en staart wel een beetje vast naar mijn idee.

Als je alleen maar wilt horen "wat een leuke knettergekke pony" is bokt niet het ideale forum voor dit soort filmpjes, dat wist je van te voren hopelijk ook wel. Ach gut

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:10

Lise81 schreef:
Cool Ik ben misschien een zwartkijker volgens jou, maar ik vind veel bokkers nog lang niet kritisch genoeg Extreme duivel

Ik bedoelde er alleen mee dat het beeld wat je nu van Pharaon hebt neergezet met de filmpjes misschien niet heel representatief is. Aangezien hij niet heel ontspannen loopt, houdt hij zijn rug en staart wel een beetje vast naar mijn idee.

Als je alleen maar wilt horen "wat een leuke knettergekke pony" is bokt niet het ideale forum voor dit soort filmpjes, dat wist je van te voren hopelijk ook wel. Ach gut

Liese, zo heb ik ook gereageerd hoor, ik snap de functie van het filmpje ook niet en vind er veel onrust uitstralen maar denk wel-na haar profiel te hebben gezien en de andere reacties te hebben gelezen-iets genuanceerder; vond het nl beetje Penny stoerdoenerij en het ziet er idd niet rustig uit. Maargoed. Volgens mij gaat de TS best goed om met het commentaar; ze is er tenminste nog en reageert normaal. dat kan ook heel anders. Knipoog

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 17:21

Lise81 schreef:

Als ik enkel dat wilde horen reageerde ik al lang niet meer op dit topic Knipoog

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:25

Ooit rontgologisch laten nakijken ?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 17:32

Tmara schreef:
Ooit rontgologisch laten nakijken ?

vonden de DA's niet nodig Lachen (geen van de vier)

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:34

vraag me af waarom dit niet gesloten word, gaat niet echt over rijtechnisch commentaar?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:35

ReJo, toch boeit het de mensen genoeg, we gaan alweer richting pagina 17! Zou zonde zijn, toch, een slotje...
Laatst bijgewerkt door detour op 10-01-08 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 17:37

ReJo omdat het nergens uit de hand gelopen is op 1 bokker na die meteen is opgehouden na een mod aanwijzing. Waarom moet het op slot? Er word nog gediscusieert over het filmpje enz Lachen Zou het ook zonde vinden eerlijk gezegd.

marijkje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:46

Dit is wat ik er van vind:
Iedereen heeft een slechte dag, zo jij ook en ik ook!
Maar ik vind je veder wel netjes rijden zonder zadel. Ik rij zelf ook zonder zadel op een pony van 1,54 en tja dan wil je echt je evenwicht hebben.
Ik zou wel zeggen geef hem wat meer teugel en laat hem harder galoppeeren dan kan hij niet zo snel terug komen.
En probeer ook wat afleiding, korte oefeningen bijf: een volte van 10m een gebroke lijn vam 5m. Dan moet hij opletten en tja
als dat niet werkt, dan weet ik het ook niet meer. Je weet nooit wat er in een paard zijn hoofd omgaat.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:49

Er zijn maar weinig dierenartsen die écht veel verstand hebben van paarden. Maar ik begreep dat er wel al aan werd gedacht een osteopaat erbij te halen. (Zou ik persoonlijk ook gedaan hebben).

Verder is er niks mis met een gezonde discussie, ik vind het wel jammer als TS gelijk denkt/typt dat ik een zwartkijker ben en dat ik alleen naar de slechte momenten zou kijken. Blijkbaar kijk jij dan ook een beetje zwart naar wat ik typ toch? Ik heb genoeg getypt over dat ik denk dat jij wel het beste voor hebt met je pony en dat ik het dapper vind dat je deze momenten op bokt plaatst bijvoorbeeld.
Maar ik ga niet over zaken oordelen die ik niet heb gezien - ik zie hier enkel alleen jou filmpjes en daar geef ik mijn mening over. Dat het filmpje niet representatief is en jij daarom constant moet uitleggen hoe het zit en mensen daar sterk aan twijfelen omdat ze geen ander beeld - referentiekader - hebben, kan ik weinig aan doen. Daarom was het ook mijn vraag een ander filmpje te plaatsen (ik heb het uitstap filmpje wel gezien hoor), waardoor je misschien je woorden wat kracht bij kan zetten.
Ben het met marijkje1990 (en nog andere) eens dat je netjes zit.