liever pittig paard of liever mak rustig paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tatort

Re: liever pittig paard of liever mak rustig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:53

kekavo schreef:
Ik rijd het liefst buiten, dus moet mijn paard wel goed luisteren. Maar heel mak en heel rustig hoeft van mij ook niet, een beetje pittig is prima zolang hij maar geen gekke dingen gaat doen (moet een stuk langs een heel drukke provinciale weg)

Citaat:
Mijn mening is: op een braaf paard leer je meeliften, op een pittige leer je rijden. En tuurlijk moet je kunnen meeliften voor je kunt leren rijden, maar ik heb toch van geen enkel paard zoveel geleerd als van Taat.

Ik ben het wel met je eens, maar een rustig braaf paard geeft je wel het zelfvertrouwen dat je zo hard nodig hebt om op een pittig paard te kunnen rijden. Zonder mijn brave ouwe Sonja, had ik nooit op pittige Major gestapt. Mijn beste leermeester was zonder twijfel mijn brave ouwe merrietje Sonja die nooit een stap verkeert zette.

Dat is ook een deel van wat ik bedoel, een beginner zet je niet zomaar op een pittig paard, die moet eerst vertrouwen opbouwen met een wat braver paard. Maar wat ik bedoel is: Ècht zitten en je paard ook ècht rijden, dat leer je pas als je weet hoe het voelt om op een losgebroken stier (oftewel mijn dwarrel 2 jaar geleden) te zitten.

Anke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:26

Doe mij maar een pittig paardje

eva_dunya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:29

Ik hou er ook niet van om een paard vooruit te moeten schoppen. Ik heb liever een pittig paard, maar wel een eerlijke, anders is ie zo de deur weer uit.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 23:05

Mijn haflinger was een koppige/pittige tante toen ik dr kocht 3 jr geleden, heb er een hele kluif aan gehad om dr meer ontspannen te laten lopen.
Een hele leuke uitdaging die veel opleverd, maar moet eerlijk bekennen dat ze de laatste tijd goed loopt, ontspannen en braaf is, fijn toch zou je denken.
Dat is het ook zeker, maar soms mis ik die pittige dribbel wel, ik houd wel een pony/paard die wat gecompliceerder in elkaar zit en niet klakkeloos alles van iedere bijrijder aanneemt.
Af en toe heeft ze nog een uitspatting van gekkigheid, heerlijk wat mij betreft!
Clown

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 23:08

Ligt er zo tussenin voor mij..
De ene keer wil ik een pittig paard wat een uitdaging is,de andere keer wil ik een mak paard dat gewillig doet wat je vraagt,of gewoon een mengeling van beiden,pittig,maar toch braaf en gehoorzaam

hommeles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:20

Ik ben het eens met zarvotje.
Echt zo'n mak paard die alles toe laat en niet eens een keertje lekker gek doet is ook niet alles.
Voor beginners natuurlijk wel echt een perfect leerpaard!
Ik ben blij dat die van mij een beetje maf is af en toe, maak je nog eens wat mee. Hoewel ik niet echt blij ben met die knieblessure die ik opgelopen heb toen hij hem het hazenpad koos en mij er halverwege afgooide Tong uitsteken

Lombardia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:24

Als beginner natuurlijk een mak rustig paard zodat je het beetje kan leren maar daarna liever een mengelmoesje, niet te pittig maar ook niet te mak.

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:25

Ik ben geen beginner maar geef me toch maar een mak paard Lachen ik vind het erg leuk om met een mak paard onverwachte dingen doen (bv speciale grondwerkoefeningen) om het pit er toch wat in te krijgen Lachen

Lala_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:27

Ik heb het eigenlijk wel makkelijk het is aan hoe me bui ligt. we hebben namelijk twee arabieren de ene is pittig en de andere heel nuchter. Dus ligt maar net aan me bui van die dag welke ik ga rijden en welke me zus.

Sc_anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:25

Ik heb de perfecte mengelmoes: een leuke pony die zijn werk goed kent, maar je moet hem wel aan het werk zetten en nieuwe dingen leren met veel afwisseling. Goed aan het been, maar niet te pittig. Loopt rustig zijn rondjes met optijd eens een grapje. Soms heeft hij dolle dagen, soms kalme rustige. Hij kan ook midden in de training ff "ontploffen" en na 5 min doen of er niets is gebeurt. Het is elke dag een verrassing hoe hij is.

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:53

Doe mij maar een slome Tong uitsteken Ik ben liever aan het werk om een paard te activeren dan de hele tijd terug te moeten rijden. Ben nogal angstig aangelegd en ik snap dat het geen machines zijn maar om mijn vertrouwen terug te krijgen kan ik beter op een sloompie! Lekker sjokken..haha.
Misschien over een half jaar vraag ik eens om een wat pittiger paardje bij de lessen. Cool

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 23:35

Over het algemeen heb ik liever een pittig paardje dan een mak, maar dan wel pittig met het rijden en niet pittig in de omgang. Ben te paard absoluut niet bang aangelegd alleen ernaast verander ik snel in een angsthaas.Dus eigenlijk is voor mij het ideale paard mak op stal en pittig in de bak Cool

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 01:16

ik heb liever een pittig / looplustig paard, zolang t nog wel eerlijk en betrouwbaar is!

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 09:28

Ik heb liever een tusseninnetje. Haha!
Heb het liefst niet zo'n 'ik ben altijd braaf' paard, maar ook niet zo'n klooier die
nooit luistert. Het is altijd leuk om iedere dag weer wat anders te beleven,
en als er lekker wat pit in zit vind ik het al best! Maar téveel pit hoeft van mij niet.
Af en toe een rustige buitenrit mag er ook wel zijn nietwaar? Lachen

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:55

paardje met pit! Zeker elke x weer wat anders leren en beetje pit vind ik erg leuk

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:44

een pittig paard maar wel eerlijk en niet gemeen.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:47

D'r moet wel wat pit in zitten ja, maar geen gemene bok waar je geen ruk mee kan voordat hij 10 rondjes hard gegalloppeerd heeft. Geef mij maar een paard met wat pit er in en die het leuk vind om aan het werk te gaan, en dan hoeft het niet eens een dier te zijn wat alle knopjes heeft.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:53

Geef mij dan maar een mak rustig paard.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 11:58

Pittig betekent niet dat hij nooit luisterd. Pittig is gewoon dat zijn looplust hoog is dat hij voor je wilt werken als een bikkelhard paard. En dat hij af en toe wel eens wat uitvreet.

mr_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:39

echt een heel mak paard vind ik niet echt heel leuk
ik vind een paard het leukst als die lekker voorwaards is en wil werken en niet bokkend door de bak heen gaat

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:41

Ik rijd nu een hele pittige arabier, en dat bevalt me uitstekend! Knipoog

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:44

Een pittig paard! Heb je altijd weer een uitdaging!

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:46

Mag van mij allebij wel wat in zitten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:51

Ik denk dat het ook een beetje eraan licht waar het paard voor is? Tenminste.. dat geld voor mij wel. Ik rijd namelijk eigenlijk alleen maar buiten(rit) en ook altijd alleen. Ik moet geen paard hebben dat mij ieder moment eraf kan bokken oid. Mijn haflinger die zal ook echt geen stap verkeerd zetten daar zou je zo een kleuter mee kunnen laten weglopen.

Voor ik haar kocht ben ik nog bij andere haflingers wezen kijken. en daar zat er 1 bij die me toch echt heel erg aansprak (nog steeds eigenlijk wel) en daar zat een berg pit in! Ben er toen de hele bak mee rondgebokt (dat was de eerste haflinger waar ik ging kijken en was onwijs zenuwachtig) maar ze schrok ook wel vlot enzo. Dus voor mij zou dat toch geen geschikt paard zijn geweest. Maar het heeft wel wat vind ik. Maar ik zou mijn huidige haflinger voor geen goud mee weg willen doen Haha!

X_orville_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:46

Prinslover schreef:
Ik heb er liever een mengelmoesje van haha Haha! Een paard mag van mij best pit hebben, en soms wat geintjes, maar daar moet het ook ophouden. Dus geen gemeen paard wat lelijk kan bokken/stijgeren. Maar geen paard wat écht niks doet, dat is saai. Het echte manege paard (voor beginners) idee dus. Ik hou zeker van een paard met pit, en dan in de vorm van looplust Knipoog

Hier ben ik het wel 'n beetje mee eens.