Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Karoliefje_ schreef:Ik wil mijn paard regelmaat geven, en niet aan zn lot over laten door hem steeds stil te zetten, ik ben ervan overtuigd dat als ik hem regelmaat geef hij er alleen maar beter van wordt, en als ik hem te lang stil zet hij dat niet ervaart als prettig.

Nadya schreef:Helemaal mee eens. Lekker in de wei en 2x per week eens wat 'werken' is regelmatig genoeg. Een paard is niet achterlijk, hoor, die vergeet echt niets als je zo te werk gaat.
4 a 5x per week vind ik echt veel te veel.....

Wanted2003 schreef:Je kan het paard best 5x per week beweging geven, maar ik denk dan niet langer dan 15 minuten
merrieveulen schreef:Wanted2003 schreef:Je kan het paard best 5x per week beweging geven, maar ik denk dan niet langer dan 15 minuten
mag ik vragen op welke wetenschappelijke onderzoeken en gegevens je dit advies baseert?

Milouhorses schreef:ik heb weleens pony´s ingereden. je moet dat eigenlijk een week elke dag doen dan zijn ze wel erg aan jou gewend en dan moet je eerst gewoon rustig conditie van je paard of pony opbouwen. en niet meteen alles willen. het belangrijkste is goed belonen als ze het goed doen. Afstraffen als ze het fout doen. je moet heel consequent zijn
merrieveulen schreef:Milouhorses schreef:ik heb weleens pony´s ingereden. je moet dat eigenlijk een week elke dag doen dan zijn ze wel erg aan jou gewend en dan moet je eerst gewoon rustig conditie van je paard of pony opbouwen. en niet meteen alles willen. het belangrijkste is goed belonen als ze het goed doen. Afstraffen als ze het fout doen. je moet heel consequent zijn
ieder jong paard maakt fouten, waarom afstraffen? ik twijfel sterk aan jouw kunde en kennis... ik moet ook zeggen, op mijn dertiende had ik ook al zo'n vijf ponies ingereden, van een shet tot een New Forest. het is maar net wat je verstaat onder inrijden...

merrieveulen schreef:onder afstraffen versta ik 'been geven' niet. overigens, als een groen paard niet reageert op het been, dan is dat toch niet meer dan normaal? een paard wordt niet geboren met de gave de beenhulpen te kennen, die moet je hem leren. daarom is het ook zaak dat je het óf niet alleen doet, óf de stemcommando's er goed genoeg in hebt zitten om deze op het rijden te kunnen projecteren. harder been geven bij een 'groen' paard omdat het niet gelijk reageert, is onterecht afstraffen. het dier kán het niet begrijpen.

merrieveulen schreef:en ik neem aan dat je niet je hakken in de flanken ramt als hij niet loopt. goed, dat versta ik dus niet onder afstraffen.

VIPPIEKIPPIE schreef:Ik zou een 3jarig paard wat zo kort onder het zadel is nooit meer dan 3/4x in ed week rijden, en dan niet langer dan 20/25minuten. En daarna kun je dit langzaam opbouwen