Artikel Amazone: Alexander Nevzorov.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: Artikel Amazone: Alexander Nevzorov.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 21:30

pretletter17 schreef:
vooropgesteld dat ik niet pro-natural ben en ook niet pro-traditioneel, vind ik "een paard dwingen tot oefeningen" een breed begrip! Of je dat nou met of zonder bit doet, gezadeld of met alleen (of zelfs zonder) touwtje om de nek, op alle manieren moet je een paard toch duidelijk maken dat hij/zij bepaalde bewegingen "moet" uitvoeren op JOUW commando. Waarbij soms een tikje of iets dergelijks ter verduidelijking van een hulp, mij onvermijdelijk lijkt! En waar in mijn ogen ook nix mis mee is.
Een andere manier is uiteraard (nog) meer ijzer en/of leer aan een paard hangen, dat komt wel meer in de richting van afdwingen en heeft niet mijn voorkeur!!!!!!!!!!!!!!!!

In de tagline van een mede-bokker zag ik iets staan als "uit dwang vloeit nooit elegantie voort" en ik denk dat dat precies is zoals het is.

Wat betreft de methode, welke is beter, daar komen we nóóit uit, dus een revolutie zal ook deze Nevzorov niet bereiken. Feit is wel dat het het paard OP ZICH niet uitmaakt zolang hij/zij eerlijk en respectvol wordt behandeld. Een paard denkt nu eenmaal niet, als zijn/haar buurman wellicht natural wordt gereden, 'oh dat zou ik ook veel liever willen', of andersom............... behandel je paard zoals je zelf behandeld wil worden - dan kom je een heel eind.

En het bewijs wordt weer eens geleverd, de wijzen komen uit het oosten Haha!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 08:04

Jovarna schreef:
horseyfries schreef:
Geen druk op de lagen zei ik..... Als je de teugels ontspant hangt het bit namelijk aan het kopstuk achter de oren naar beneden af, zonder druk op de lagen uit te oefenen.
Beetje logisch nadenken, desnoods ook een keertje een skelet bekijken en je voorstellen hoe het hoofd tijdens het rijden gehouden wordt (verticaal) en je ziet dat je stelling niet opgaat.

Door het gewicht van het bit is er altijd druk in de mond. Ook een kwestie van logisch nadenken. Pling
En ik ken het skelet van het paard.

Het gewicht van het bit hangt aan de bakstukken en die hangen weer aan het kopstuk (nekgedeelte).
Je denkt nog net niet logisch genoeg na dus.... Als een paard zijn hoof helemaal recht naar voren zou steken had je gelijk, maar zo heb ik nog nooit een paard constant onder het zadel zien lopen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 08:49

horseyfries schreef:
Het gewicht van het bit hangt aan de bakstukken en die hangen weer aan het kopstuk (nekgedeelte).
Je denkt nog net niet logisch genoeg na dus.... Als een paard zijn hoof helemaal recht naar voren zou steken had je gelijk, maar zo heb ik nog nooit een paard constant onder het zadel zien lopen.....

Dus jouw paard loopt continue met z'n hoofd in verticale positie, het bit hangt (daardoor) gewichtloos in z'n mond en de teugels hangen er losjes aan... Verward
Zo heb ik nog nooit een paard constant onder het zadel zien lopen...

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:48

Visconti schreef:
het grote verschil is dat een bit altijd pijn doet, ookal gooi je de teugels los dan drukt het nog op de lagen. Bij een touwhalster is dat niet zo. En als je met een touwhalster gaat roppen, en je doet dat met de zelfde kracht dan bij een bit doet een bit vele malen pijner.

Waarom zou een bit altijd pijn doen en een touwhalster niet?
Een bit ligt idd in de mond en dat voelt een paard (al zal het paard het na een tijdje niet meer voelen ivm gewenning, jij voelt je riem ook niet de hele dag zitten). Een touwhalster zit ook constant om de neus, dus als een paard al constant 'pijn' zou hebben van het bit, geldt dat ook voor het touwhalster, dat zweeft ook niet in de lucht, maar oefent constant druk uit op de neus.

Enige verschil is dat het bit constant druk in de mond uitoefent en het touwhalster constant op de neus. Het ene paard heeft misschien liever druk in de mond, de andere op de neus en de meeste paarden zullen al snel niet eens meer doorhebben dat ze een bit inhebben, net als jij nu niet voelt dat je kleren aan hebt (hierbij ga ik er dus wel vanuit dat er geen / constante druk op het bit uitgeoefend wordt, als de druk op het bit verandert voelt een paard dat uiteraard wel, hetzelfde geldt voor verandering van de druk van het touwhalster op de neus Knipoog ).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:50

onderschat het touwhalster niet hoor, dat kan veel en veel scherper inwerken dan een bit Haha! Haha! het oogt wel vriendelijker dat is............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:55

Renza schreef:
Waarom zou een bit altijd pijn doen en een touwhalster niet?
Een bit ligt idd in de mond en dat voelt een paard (al zal het paard het na een tijdje niet meer voelen ivm gewenning, jij voelt je riem ook niet de hele dag zitten). Een touwhalster zit ook constant om de neus, dus als een paard al constant 'pijn' zou hebben van het bit, geldt dat ook voor het touwhalster, dat zweeft ook niet in de lucht, maar oefent constant druk uit op de neus.

Enige verschil is dat het bit constant druk in de mond uitoefent en het touwhalster constant op de neus. Het ene paard heeft misschien liever druk in de mond, de andere op de neus en de meeste paarden zullen al snel niet eens meer doorhebben dat ze een bit inhebben, net als jij nu niet voelt dat je kleren aan hebt (hierbij ga ik er dus wel vanuit dat er geen / constante druk op het bit uitgeoefend wordt, als de druk op het bit verandert voelt een paard dat uiteraard wel, hetzelfde geldt voor verandering van de druk van het touwhalster op de neus Knipoog ).

Vooropgesteld: ik ben absoluut geen voorstander van het touwhalster als bitloze optoming.
Toch hier een reactie op.
Wanneer je met touwhalster rijdt (of loopt) is er géén druk. Ooit een touwhalster in je handen gehad? Dat dingetje weegt dus niks. Hij is ook vrij losjes, en wanneer je met losse teugel rijdt, is er geen druk, en het paard voelt dan ook helemaal NIKS om z'n hoofd. Dus dat je zegt dat het touwhalster constant op de neus drukt, is niet waar.
Verder vind ik 'm om mee te rijden dus niet geschikt, tenzij er een breed, zacht bontje op het front is gemaakt.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:58

Mja ik ben helemaal nergens voor/tegenstander van en snap wel dat een touwhalster minder weegt dan een bit Haha! . Maar de druk die het bit zonder teugeldruk op de mond uitoefent is imo ook verwaarloosbaar, zeker omdat een paard dat niet blijft beseffen, hij voelt het wel als je hem in z'n mond stopt, maar tegen de tijd dat je bij de bak bent is hij het bit alweer 'vergeten'.
Dus sja als je gaat muggenziften en die druk die het paard niet eens beseft pijn gaat noemen, moet je imo de verwaarloosbare druk van het touwhalster ook meerekenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 21:11

"Het paard went er wel aan, dus zo erg is het niet". Verward
Tis maar net wat je wilt en hoe je met je paard om wilt gaan. Niet mijn ding dus. Noem het muggenziften, ik vind 't prima. Knipoog

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 21:12

Net zoals een paard aan een bitloze optoming went Bloos

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 21:30

Ja het is idd gewenning. Gewoon een biologisch proces, gaat mbv fasische receptoren die alleen veranderingen waarnemen Slim .
Mensen met een beugel in zijn toch ook niet zielig, omdat ze de hele dag druk op hun tanden hebben? Dat voel je even als ze strakker gezet worden, maar echt niet de hele dag.
Een paard voelt idd even dat er een bit in z'n mond komt, net als dat hij voelt dat je op z'n rug gaat zitten. Dat voelt in eerste instantie ook niet heel prettig aan, maar na een tijdje komt het paard er achter dat het toch niet zo erg is.
En dan weegt een mens meestal nog iets meer dan een bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 21:39

Zoals jij het stelt, Renza, blijf jij dus, nadat je het bit erin hebt gehangen, van de teugels af? En dat zijn dan dus ook hele lichte lichtgewichtteugeltjes waar je nooit aan komt? Vast niet... Pling

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 21:41

Jovarna zijn de teugels bij bitloos alleen maar bedoeld als handvat om jezelf in evenwicht te houden of werken die ook in?

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 21:47

Ik kom wel aan de teugels, zit niet eens constante druk op dus een paard voelt dat ook, geef ik gelijk toe hoor Haha! (en ben ik best blij mee, als ze het niet zou voelen zou ze dr ook niet op kunnen reageren en ik vind het wel tof op een reactie op een hulp te krijgen). Dat noem ik overigens geen pijn, jij misschien wel, naja dat mag je best vinden, maar daar gaat mijn reactie ook niet over. Ik reageerde er op dat een paard blijkbaar pijn heeft als een bit alleen maar in z'n mond heeft en imo klopt dat niet.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 07:43

Karl66 schreef:
Jovarna zijn de teugels bij bitloos alleen maar bedoeld als handvat om jezelf in evenwicht te houden of werken die ook in?

Haha! Iedereen met bit rijdt met druk op de teugels maar als ze dan plotseling overschakelen op bitloos rijden dan kunnen ze ook opeens helemaal zonder druk op de teugels rijden..... Sigaar Tong uitsteken

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 08:59

Mwa ik heb opizch wel het idee dat de gemiddelde ruiter met bit vaker / meer druk op de teugels heeft dan de gemiddelde ruiter zonder bit en Alexandor Nevzorov, waar het hier toch over gaat,, heeft niet eens teugels, dus kan daar ook moeilijk mee inwerken Haha! .
Maar imo maakt het niet zoveel uit als je toch met een los teugeltje zou rijden, of je er dan een bit in hebt hangen, iets om de neus of alleen een touwtje om de hals.
En als je toch aan de teugels gaat hangen (of iets er tussenin), maakt het dan weer niet uit of die druk nou in de mond of op de neus uitkomt, behalve dat het ene paard liever druk op de neus zal hebben, een ander misschien liever druk in de mond en een derde maakt het niet zoveel uit.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:08

horseyfries schreef:
Karl66 schreef:

Haha! Iedereen met bit rijdt met druk op de teugels maar als ze dan plotseling overschakelen op bitloos rijden dan kunnen ze ook opeens helemaal zonder druk op de teugels rijden..... Sigaar Tong uitsteken

Jawel Bloos

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:40

Karl66 schreef:
pretletter17 schreef:
vooropgesteld dat ik niet pro-natural ben en ook niet pro-traditioneel, vind ik "een paard dwingen tot oefeningen" een breed begrip! <.........> behandel je paard zoals je zelf behandeld wil worden - dan kom je een heel eind.

En het bewijs wordt weer eens geleverd, de wijzen komen uit het oosten Haha!

Hahaha yeah, ik zie het al, een echte Hunebertus op Bokt Knipoog
Was overigens niet zo zeer bedoeld als 'wijsheid' maar meer als slogan 'plezier met je dier op JOUW manier'... want waarom andere rijmethodes afkraken, mijn manier is vast niet de enige juiste Haha!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:41

Niet begrepen, hmmm dat kan.

Wat zegt Hr. Nevzorov zelf over een touwhalstertje ?

Het nivo wat deze man bereikt is niet een rondhobbelen aan een touwtje en een beetje leuk van links naar rechts kunnen gaan, het is Hoge School.
Om dat te bereiken zijn een aantal voorwaarden, laten we beginnen bij ... het paard...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 11:31

Ik vraag me ook af hoe hij een paard uitlegt wat hij toch bedoelt. Get is mét tuig al moeilijk genoeg, je vraagt dingen van een paard dat hij uit zichzelf nóóit zou doen. Hóe leg je dat uit?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 11:40

de meeste paarden worden met tuig moeilijk Knipoog
Hij "werkt" niet met paarden zo als wij dat noemen, hij speelt met ze. Dolt lekker met ze in de bak, de paarden hebben lol. Langzaam aan begint hij dan met wat kunsjes, door het voor te doen. elke keer als het paard het goed doet beloont hij het paard. Het paard vind het leuk, om te spelen en om beloond te worden dus gaat zijn grensen aftasten. Kijken wat er gebeurd als hij dat gaat doen. Word hij beloont dan doet hij het kennelijk goed, word hij niet beloond (er word nooit gestrafd! ) dan moet hij het op een andere manier proberen.
Daarom is het zo belangerijk dat een paard nooit word gestrafd. Straffen is hoogst effectief als het gaat om verkeerd gedrag afleren, maar een paard dat gestrafd word is bang om nog een fout te maken en zo dus bang om de grens te overschrijden.

Over het bit: Het is niet zo dat een paard het bit vergeet, hij heeft er namelijk elke stap last van omdat een bit hem hinderd in zijn ademhaling.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 12:14

Visconti schreef:
Over het bit: Het is niet zo dat een paard het bit vergeet, hij heeft er namelijk elke stap last van omdat een bit hem hinderd in zijn ademhaling.
Mits niet alles strak is aangesnoert, en alles past, hoeft het de ademhaling niet te beïnvloeden. Het bit heeft daar niet veel invloed op: Ademhaling gaat bij het paard door de neus.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 12:27

ja door de neus, daarvoor moet de mond afgesloten zijn, een bit maakt dit onmogelijk Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 12:30

Visconti schreef:
ja door de neus, daarvoor moet de mond afgesloten zijn, een bit maakt dit onmogelijk Knipoog
Een goed passend bit niet.
Laatst bijgewerkt door QQQQ op 29-09-06 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 12:31

Visconti schreef:

Vraag ik me toch af wat voor een bit jij dan in gedachten heb, iig, met 't bit waarmee ik rij kan de mond gewoon dicht hoor... Blond

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 12:40

niet helemaal want er zit een bit tussen Pling