pretletter17 schreef:vooropgesteld dat ik niet pro-natural ben en ook niet pro-traditioneel, vind ik "een paard dwingen tot oefeningen" een breed begrip! Of je dat nou met of zonder bit doet, gezadeld of met alleen (of zelfs zonder) touwtje om de nek, op alle manieren moet je een paard toch duidelijk maken dat hij/zij bepaalde bewegingen "moet" uitvoeren op JOUW commando. Waarbij soms een tikje of iets dergelijks ter verduidelijking van een hulp, mij onvermijdelijk lijkt! En waar in mijn ogen ook nix mis mee is.
Een andere manier is uiteraard (nog) meer ijzer en/of leer aan een paard hangen, dat komt wel meer in de richting van afdwingen en heeft niet mijn voorkeur!!!!!!!!!!!!!!!!
In de tagline van een mede-bokker zag ik iets staan als "uit dwang vloeit nooit elegantie voort" en ik denk dat dat precies is zoals het is.
Wat betreft de methode, welke is beter, daar komen we nóóit uit, dus een revolutie zal ook deze Nevzorov niet bereiken. Feit is wel dat het het paard OP ZICH niet uitmaakt zolang hij/zij eerlijk en respectvol wordt behandeld. Een paard denkt nu eenmaal niet, als zijn/haar buurman wellicht natural wordt gereden, 'oh dat zou ik ook veel liever willen', of andersom............... behandel je paard zoals je zelf behandeld wil worden - dan kom je een heel eind.
En het bewijs wordt weer eens geleverd, de wijzen komen uit het oosten
).
.