Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

c_alsemgeest schreef:Cor gaat heel fijn op het moment.
Wissels zijn goed bevestigd en de series gaan ook steeds vloeiender.
Het is wel leuk als ik terug denk naar de tijd dat een enkele wissel rijden met hem best lastig was, hoe veel hij er nu in gegroeid is en hoe simpel hij ze nu springt.
Sowieso is hij in het rijden erg veranderd.
Hij is altijd heet en ijverig geweest maar vaak wat tegendraads en overnemen en heel reactief op geluiden waardoor hij soms iets onberekenbaar kon zijn.
Nu durf ik hem bomproof te noemen, als hij aan het werk is hoort en ziet hij echt niks meer. Dat vind ik eigenlijk het leukste wat we bereikt hebben dat hij/wij nu een goede manier hebben gevonden om zijn te veel aan energie te kunnen gebruiken in het werk zodat het voor hem echt leuk is, zo kan hij alles kwijt en blijft hij relaxed, vrolijk en voelt het echt als samenwerken.

Bowo schreef:Ik ben ondertussen ook begonnen met wissels. We rijden nu net Z1, maar door drukte even een wedstrijdstop, wat me ook een mooi moment leek om met de wissels te beginnen. Mijn paard wisselt heel makkelijk (contra erop krijgen was niet makkelijk), maar op commando wisselen was toch wel een uitdaging. Ik heb het nu wel voor elkaar dat hij snapt dat ik een commando kan geven voor een wissel, maar dat commando komt nog niet altijd binnen en de wissels zijn ook zeker nog niet altijd goed (groot, in twee of overkruist). Maar af en toe zit er nu ook een mooie wissel tussen, het heeft even tijd nodig om in te zakken.
En hoe makkelijk hij wisselt: die grapjas besloot laatst in een van mijn eerste rondjes galop (tijdens warming up) op de lange zijde ineens naar de contra te gaan. Was wel een mooie wissel. Het is dus wel heel belangrijk om af te wisselen, zodra hij lijntje doorkrijgt, wisselt hij te pas en te onpas.

koend schreef:Na een zomer waarin we in de wedstrijdloze weken voor de lol wissels sprongen en in de wedstrijdweken de wissels lieten voor wat ze waren, heb ik nu begeleiding om het niveau van de wissels op te krikken.
Vorige week moesten we (= mijn paard en ik) ze heel gesloten leren springen, thuis hebben we dat verder doorgeoefend.
Het lukt goed maar nu lopen we natuurlijk weer tegen andere dingen aan: hij neemt het soms over en gooit er zomaar een wisseltje tussen of hij zit zo in de verzameling dat ik niet gelijk naar voren kan rijden.
In linkergalop steekt hij nu ook weer meer zijn achterhand naar binnen, wil ik dat corrigeren dan denkt hij dat hij moet wisselen.
Ik ga de volgende dagen even geen wissels springen tot ik de rest weer naar mijn zin heb.

lletam schreef:Knap hoor! Series is weer een nieuw hoofdstuk, wie weet komen we ooit zo ver maar dat is op dit moment geen doel voor mij. Rijd jij wel wedstrijden?
Fijn dat hij in het geheel lekker(der) gaat. Hij is dus van te heet naar meer ontspannen gegaan, heel knap.
Hopelijk lukt het ons ooit nog om van te flegmatiek naar meer intrinsiek gemotiveerd te geraken...

Terwijl ik wel altijd heel fanatiek gestart heb, ook meerdaagse etc.
 Terwijl ik wel altijd heel fanatiek gestart heb, ook meerdaagse etc. 

c_alsemgeest schreef:Tellen, voelen en tempo/momentum houden.
Bij de mijne zit er een extra moeilijkheidsgraad in dat hij de wissels erg groot springt, maar ze soms wat zijwaarts springt. Dus zeker met meerdere achter elkaar moet je hem echt goed op 1 punt af rijden. Vind het ook nog steeds makkelijker om het naar de spiegel toe te doen zodat ik het ook echt kan zien en niet alleen voelen.