Wie is er nog meer aan het puzzelen met de wissels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

koend

Re: Wie is er nog meer aan het puzzelen met de wissels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 19:06

Na een zomer waarin we in de wedstrijdloze weken voor de lol wissels sprongen en in de wedstrijdweken de wissels lieten voor wat ze waren, heb ik nu begeleiding om het niveau van de wissels op te krikken.

Vorige week moesten we (= mijn paard en ik) ze heel gesloten leren springen, thuis hebben we dat verder doorgeoefend.
Het lukt goed maar nu lopen we natuurlijk weer tegen andere dingen aan: hij neemt het soms over en gooit er zomaar een wisseltje tussen of hij zit zo in de verzameling dat ik niet gelijk naar voren kan rijden.
In linkergalop steekt hij nu ook weer meer zijn achterhand naar binnen, wil ik dat corrigeren dan denkt hij dat hij moet wisselen.
Ik ga de volgende dagen even geen wissels springen tot ik de rest weer naar mijn zin heb.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:56

c_alsemgeest schreef:
Cor gaat heel fijn op het moment.
Wissels zijn goed bevestigd en de series gaan ook steeds vloeiender.
Het is wel leuk als ik terug denk naar de tijd dat een enkele wissel rijden met hem best lastig was, hoe veel hij er nu in gegroeid is en hoe simpel hij ze nu springt.
Sowieso is hij in het rijden erg veranderd.
Hij is altijd heet en ijverig geweest maar vaak wat tegendraads en overnemen en heel reactief op geluiden waardoor hij soms iets onberekenbaar kon zijn.
Nu durf ik hem bomproof te noemen, als hij aan het werk is hoort en ziet hij echt niks meer. Dat vind ik eigenlijk het leukste wat we bereikt hebben dat hij/wij nu een goede manier hebben gevonden om zijn te veel aan energie te kunnen gebruiken in het werk zodat het voor hem echt leuk is, zo kan hij alles kwijt en blijft hij relaxed, vrolijk en voelt het echt als samenwerken.

Knap hoor! Series is weer een nieuw hoofdstuk, wie weet komen we ooit zo ver maar dat is op dit moment geen doel voor mij. Rijd jij wel wedstrijden?
Fijn dat hij in het geheel lekker(der) gaat. Hij is dus van te heet naar meer ontspannen gegaan, heel knap.
Hopelijk lukt het ons ooit nog om van te flegmatiek naar meer intrinsiek gemotiveerd te geraken...

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:58

Bowo schreef:
Ik ben ondertussen ook begonnen met wissels. We rijden nu net Z1, maar door drukte even een wedstrijdstop, wat me ook een mooi moment leek om met de wissels te beginnen. Mijn paard wisselt heel makkelijk (contra erop krijgen was niet makkelijk), maar op commando wisselen was toch wel een uitdaging. Ik heb het nu wel voor elkaar dat hij snapt dat ik een commando kan geven voor een wissel, maar dat commando komt nog niet altijd binnen en de wissels zijn ook zeker nog niet altijd goed (groot, in twee of overkruist). Maar af en toe zit er nu ook een mooie wissel tussen, het heeft even tijd nodig om in te zakken.
En hoe makkelijk hij wisselt: die grapjas besloot laatst in een van mijn eerste rondjes galop (tijdens warming up) op de lange zijde ineens naar de contra te gaan. Was wel een mooie wissel. Het is dus wel heel belangrijk om af te wisselen, zodra hij lijntje doorkrijgt, wisselt hij te pas en te onpas.

Maar dan ben je toch al een heel eind! Hij springt de wissel, hij snapt de hulpen. Dus nu nog een kwestie van installeren op de harde schijf;)
En ja, dan kom je vast hier een daar een foutmelding tegen maar die zijn over het algemeen wel op te lossen.

Succes! En deel vooral je tips en ervaringen in dit topic:)

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:01

koend schreef:
Na een zomer waarin we in de wedstrijdloze weken voor de lol wissels sprongen en in de wedstrijdweken de wissels lieten voor wat ze waren, heb ik nu begeleiding om het niveau van de wissels op te krikken.

Vorige week moesten we (= mijn paard en ik) ze heel gesloten leren springen, thuis hebben we dat verder doorgeoefend.
Het lukt goed maar nu lopen we natuurlijk weer tegen andere dingen aan: hij neemt het soms over en gooit er zomaar een wisseltje tussen of hij zit zo in de verzameling dat ik niet gelijk naar voren kan rijden.
In linkergalop steekt hij nu ook weer meer zijn achterhand naar binnen, wil ik dat corrigeren dan denkt hij dat hij moet wisselen.
Ik ga de volgende dagen even geen wissels springen tot ik de rest weer naar mijn zin heb.

Dus ook bezig met verbeteren, super toch! Dat heel erg terugkomen herken ik zeker. Schakelen en contra galop blijft mega belangrijk.
En inderdaad de tijd blijven nemen, in welke fase dan ook :)

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:49

Ik meld me hier ook maar eens, ga voor het eerst een proces in met mijn paard om de wissels te introduceren. We zijn nu bezig in het proces met de eenvoudige wissels om de timing van de overgang aan te pakken zodat die goed voor elkaar is voor we naar de vliegende wissels gaan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:42

lletam schreef:
Knap hoor! Series is weer een nieuw hoofdstuk, wie weet komen we ooit zo ver maar dat is op dit moment geen doel voor mij. Rijd jij wel wedstrijden?
Fijn dat hij in het geheel lekker(der) gaat. Hij is dus van te heet naar meer ontspannen gegaan, heel knap.
Hopelijk lukt het ons ooit nog om van te flegmatiek naar meer intrinsiek gemotiveerd te geraken...

Zo een heb ik ook gehad het is beide niet makkelijk. Maar als ik moet kiezen heb ik er toch liever een die onder me vandaan loopt :+

Qua wedstrijden... ik ben met pensioen :')
Ik les wel wekelijks en rij met regelmaat een proefje door om te kijken waar we staan. Clinics en proefgerichtte clinics doe ik ook aan mee.
Maar ik heb een soort bijgeloof ontwikkeld bij wedstrijden met mijn vorige twee paarden... elke keer als ik weer ging starten gebeurde er wat of kregen ze wat.
Nooit blessures oid. Alleen maar rare dingen, headschaking, wonden, koliek.
Dus ik durf het eigenlijk niet meer _O- Terwijl ik wel altijd heel fanatiek gestart heb, ook meerdaagse etc.
Totaal onzinnig en niet logisch, maar het is een bepaald gevoel/angst die er in zit bij me. Dacht eigenlijk dat wanneer ik weer een nieuw paard zou vinden dat dat wel zou slijten... maar maak de stap nog steeds niet, al zegt iedereen om me heen dat ik het wel zou moeten doen omdat hij zo fijn loopt, Maar mijn irreële bijgeloof houdt het tot op heden nog tegen. :')

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:43

@ Alsemgeest
Leuk dat je ons, die nog niet zo ver staan als jij, bemoedigt!

Wat betreft je bijgeloof begrijp ik je. Iets uit je hoofd zetten is véél moeilijker dan iets leren. Toen we 16 waren, hadden we dat probleem niet, haha.
Ik ben nu ook een 3jaartje aan het beleren en ik moet wel eens tegen mezelf zeggen:"Kom, rijden als een onbevangen ponyruiter!” Niet zo gemakkelijk maar het is niet omdat iets in het verleden fout liep dat dit zich zal herhalen. Elk paard is weer anders en verdient weer 100 % krediet.

Ik vind een wedstrijd echt een reality-check. Pas als je het op de wedstrijd kan, kan je het écht. Je moet het maar durven, je blootstellen aan kritiek.

Dus, doen!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:44

Kritiek heeft me nooit zo veel geboeid. Nou ja niet negatief dan.
Je kan er alleen wat van leren, al kreeg ik met Jam eigenlijk nooit echt lage scores :')
Maar met Uni zeker ook vaak wat mindere proeven gehad, en klopte altijd wel wat er gezegd werd.
Maar het is puur het 'als ik ga starten gaat het weer mis' qua medisch wat in mijn hoofd blijft spoken :+

Daarom vind ik de proefgerichte clinics van juryleden ook echt leuk, dan rij je echt een proef en krijg je daarna nog wat tips en trucs in de vorm van les.
Altijd wel leerzaam een keer de opmerking dat er geen prijs was voor de snelste tijd _O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:10

Wedstrijden zijn altijd moeilijker, andere omstandigheden, spanning..dus inderdaad, als het daar lukt dan lukt het pas echt.

Wel jammer C_alsemgeest dat je om die reden niet start maar ik snap het wel goed. Wisselserie's lijken me best lastig om ze aan te leren. Heb ze weleens op ervaren paarden mogen rijden maar kan me nog goed herinneren dat je dan voornamelijk aan het tellen bent.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:51

Tellen, voelen en tempo/momentum houden.

Bij de mijne zit er een extra moeilijkheidsgraad in dat hij de wissels erg groot springt, maar ze soms wat zijwaarts springt. Dus zeker met meerdere achter elkaar moet je hem echt goed op 1 punt af rijden. Vind het ook nog steeds makkelijker om het naar de spiegel toe te doen zodat ik het ook echt kan zien en niet alleen voelen.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:06

Welkom Audesta! Misschien heb je wat aan de tips uit dit topic en deel vooral ook jouw ervaringen :j

@calsemgeest: met wedstrijd pensioen dus haha. Zo ga ik het voortaan ook maar noemen. Ik kan me je bijgeloof ook wel voorstellen. Plezier staat voorop, en soms moet je je ergens overheen zetten.
@koend: toen ik nu bijna 3 jaar geleden dit betreffende paard zadelmak ging maken en inrijden heb ik ook zo'n moment gehad: op standje inrijden nu hihi. Succes!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:11

c_alsemgeest schreef:
Tellen, voelen en tempo/momentum houden.

Bij de mijne zit er een extra moeilijkheidsgraad in dat hij de wissels erg groot springt, maar ze soms wat zijwaarts springt. Dus zeker met meerdere achter elkaar moet je hem echt goed op 1 punt af rijden. Vind het ook nog steeds makkelijker om het naar de spiegel toe te doen zodat ik het ook echt kan zien en niet alleen voelen.

Dat kan ik me voorstellen, als hij ze zijwaarts springt is het misschien ook lastiger om hem recht te houden?

Ik heb ooit een keer een lijntje wissels om de pas gereden maar jeeh..dat voelt raar haha. Vond het echt gruwelijk moeilijk.