Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 00:38

Het zijn ook dezelfden die keer op keer proberen inzicht te creëren dat paardrijden niet zwart-wit is. Dat het een proces is. Dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Dat verschillende typen paarden in verschillende afdichtingsfases een andere benadering nodig hebben. Dat af en toe of tijdelijk achter de LL of meer druk dan ideaal niet gelijk staat aan slecht paardrijden. Dat het moeilijker is een paard goed voor elkaar te hebben in een proef op een concours met ambiance dan thuis in vertrouwde omgeving. Dat perfectie een ilussie is. Dat je vergelijkingen eerlijk moet houden. Dat het niet goed is ieder paard in dezelfde mal proberen te duwen. Etc etc.

Maar als dat niet de bedoeling is van dit topic vind ik het ook prima. Om van elkaar te leren is dit topic blijkbaar niet, gezien er slechts twee mensen iets hebben durven delen van zichzelf.

“Dé correcte manier” bestaat niet. Als je daarnaar op zoek bent ga je er bedrogen uitkomen. De enige correcte manier is kijken naar je paard en steeds evalueren of dat wat je doet en vraagt het gewenste effect heeft. Beginnen bij het eindresultaat als uitgangspunt helpt daarbij niet. Wel helpt het als iemand vanaf de grond met je meekijkt en je jezelf filmt en analyseert.

Een echokamer over hoe slecht het allemaal wel niet gesteld is, is ongetwijfeld ook fijn om te hebben, maar dan taai ik af. Al geloof ik dat dat precies de bedoeling is :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 00:54

Imo zegt niemand dat het een wel goed is en het ander niet.
Achter de ll op de voorhand is niet goed, met de neus er ver uit en uit elkaar op de voorhand is evenmin goed.
Er zijn inderdaad meerdere wegen die naar Rome leiden. Elk paard, elke ruiter en elke situatie is anders. En overal en in elk filmpje van vrijwel iedereen zijn goede en slechte punten te vinden.
Het voelt alleen wat krom als je 80% van je socials wijd aan anderen incl beeldmateriaal afkraken en vertellen hoe het moet, terwijl je dat dus niet echt terug ziet in de filmpjes.

Dat zijn dus de mensen, die ik eerder in dit topic benoemde, die een leuk verhaaltje kunnen vertellen, maar die ik zelf niet echt zou volgen omdat ik de verhaaltjes niet terug zie irl.
Dan kijk ik liever en leer ik liever van mensen die daad bij woord kunnen voegen en het ook kunnen overbrengen.
Terwijl wat ze zegt, helemaal niet gek is en ik er grotendeels wel achter kan staan... alleen niet zo in de extremen. En ook bewust dat een paard die je een proef ziet lopen helemaal niet op zijn best of hoe hij er normaal bij loopt. (Spanning, hormonen, moe) vaak ook een stukje rijderij maar dat hoeft niet altijd.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 09:02

manubres schreef:
Maar het grappige is dat veel mensen het zo erg vinden als een paard op de voorhand gaat, terwijl als een paard achter de loodlijn loopt altijd op de voorhand gaat.

Dit lineare verband snap ik niet. Waarom zou dat zo zijn? Welke anatomie zorgt hier dan voor?
Is een oprechte vraag hoor. Ik zit me echt af te vragen wat er aan elkaar vast zit/ met elkaar samenwert wat dit zou veroorzaken.

En ik vind het oprecht interessante materie.

Ik heb er namelijk één staan die eigenlijk niks liever doet dan zijn hals naar voren gooien en uit elkaar lopen. (of misschien is de volgorde uit elkaar lopen en zijn hals naar voren gooien) Gister avond liep hij op een gegeven moment écht heel fijn waarbij ik hem met losse teugel alleen op zit voorwaarts en terug kon rijden met behoud van aanspanning en activiteit. Daar waren we echter wel pas gekomen na de nodige begrenzingen (echt meer weerstand bedien dan ik graag doe) maar daar waren we. Fijn!

Toen kwam aan het einde van de rit zonder bit en hoofdstel rijden ter sprake en trok ik het hoofdstel uit om te laten zien dat op een neckrope rijden helemaal niet zo moeilijk is. Hele paard veranderde acuut weer in een duikboot :+ Een super brave duikboot, dat wel. Eentje die je nog steeds rond kunt sturen en stap-draf-galop kunt laten doen. Daar hadden we even die zwart-wit situatie van dit topic (altijd de hals de vrijheid geven) en die werkte dressuurmatig dus niet zo lekker.
Dan vraag ik me dus oprecht af: hoe wil je dat doen? Hoe krijg je zo'n paard bij elkaar met werkende buikspieren als je deze ideale aanhangt? Het lijkt mij fantastisch.

Dat het kán weet ik van mijn merrie. Een totáál ander paard. Daar hoef je maar te denken aan wat je wil en haar lijf beweegt mee met het gevraagde. Dus dat het kan weet ik. Ik weet hoe het voelt en hoe ik er kan komen. Maar het heeft met dat eerste paard gewoon nog nooit gewerkt. not for lack of trying.

En ik de categorie materiaal delen om te bediscussiëren: in ben open over hoe ik rij in mijn onderschrift. Maar ik heb weinig bewegend beeld en dan nog vaker van springen. Maar knock yourself out op dat bepekte dressuur materiaal.

Hmm ik zie dat er geen dressuur materiaal bestaat van de 'uit elkaar vallende ruin' al zie je aan de springvideos wel heeeeel duidelijk wat ik bedoel. Die met de kol.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 09:39

Ik zit al vanaf het begin mee te lezen.
Over de foto van het bonte paard een paar pagina's terug, de bovenste foto als je zo elke keer traint met een strak paard rijd je hem ook kapot, dus zie ik liever over de rug en wat lager en als hij er wat achter komt zou ik dat niet erg vinden.

Ik heb me ook paar jaar alleen maar op die neus moet vd loodlijn gefocust, en ja dat kon mijn paard prima maar dan wel strak in zijn lijf en niet over de rug.
Resultaat elke keer kreupel geen bovenlijn.
Nu rijden we hem lager in het frame en los gelaten en omdat hij dat zo moeilijk vind gaat hij achter de loodlijn .
We kiezen er voor om nu eerst dat voor elkaar te hebben en proberen steeds meer op lengte te rijden.
Maar ga je dan een oefening rijden wat hij moeilijk vind probeert hij weer in zijn oude gewoontes te vallen omdat hij denkt dat dit zo moet en hij ook het lichaam er voor heeft qua hals en lendenen.
Nu hebben we het in de training steeds beter voor elkaar, maar met alles wat nieuw is zal hij zijn oude gewoontes weer gaan doen en dan stel ik liever de hals lager in zodat de hals valt en over de rug is dan een rug wat weggedrukt is.
En nee dit is niet houd hem vast aan de voorkant en trek hem naar beneden.

Kwam begin vh jaar bij de fysio en kreeg complimenten over hoe mooi hij in de spieren zat , zo mooi in zijn bovenlijn had ze hem nog niet gezien.
Dus dat is voor mij een teken dat we op de goede weg zijn.
En om je paard heel te houden moet je ook kijken hoe veel doe je.
Ik rijd 3 keer per week. Als ik spierpijn heb na het sporten dan duurt dat ook 2 dagen dus zorg ook voor voldoende rust maar hij loopt wel veel buiten zodat hij beweging heeft.
Laatst bijgewerkt door ziezoziezo22 op 08-11-24 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 09:43

pol013 schreef:
manubres schreef:
Maar het grappige is dat veel mensen het zo erg vinden als een paard op de voorhand gaat, terwijl als een paard achter de loodlijn loopt altijd op de voorhand gaat.

Dit lineare verband snap ik niet. Waarom zou dat zo zijn? Welke anatomie zorgt hier dan voor?
Is een oprechte vraag hoor. Ik zit me echt af te vragen wat er aan elkaar vast zit/ met elkaar samenwert wat dit zou veroorzaken.

Ik kan ook echt niet bedenken waarom dat per definitie het geval zou zijn. Kun je dat uitleggen Manubres?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 09:52

c_alsemgeest schreef:
manubres schreef:
Nog even de video waaruit ik de titel van dit topic heb gehaald.

https://www.youtube.com/watch?v=DnOXskN2h04&t=9s

Eerlijk, deze dame is goed in het vertellen wat andere mensen fout doen op haar kanaal.
Maar van de eigen video's (vnl op insta) wordt ik ook niet echt warm om eerlijk te zijn. Paarden vallen vaak op de voorhand zonder enige hulp. En een die met momenten zelf niet 100% loopt in de bochten. (Schimmel)
Haar verhaal is mooi, maar ook zij kan dus niet laten zien hoe het wel zou moeten/kunnen.

Dan vond ik de voorbeelden van Elisa en 996981 uit dit topic veel fijner ogen, en ook zachte ondersteuning bieden aan het paard op de korte momenten waar ze het nodig hadden.
Daar zou ik zelf dan meer van aannemen dan bovenstaand.

Dankjewel! :)

Ik heb de filmpjes op haar kanaal ook even bekeken en inderdaad paarden lopen zo uit elkaar dat ze nog geen L proef door komen. Daar zit dan voor mij ook het verschil, iemand die alles zo fantastisch weet zou dat ook moeten kunnen laten zien. En dat irriteert mij ook het meest aan dat soort kanalen, de beste stuurlui staan aan wal en het ligt aan iedereen behalve aan henzelf. :+

We gaan als we rijlessen nemen toch ook niet naar instructeurs die nog geen B proef doorkomen? Dan willen we toch ook ervaringsdeskundigen? In theorie is alles altijd zo makkelijk, en paardrijden is inderdaad niet zwart-wit. Juist dat aanpassen aan het paard en diens bouw en wat dat paard op dat moment nodig heeft is zo belangrijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 09:53

ziezoziezo22 schreef:
Over de foto van het bonte paard een paar pagina's terug, de bovenste foto als je zo elke keer traint met een strak paard rijd je hem ook kapot, dus zie ik liever over de rug en wat lager en als hij er wat achter komt zou ik dat niet erg vinden.

Ik heb me ook paar jaar alleen maar op die neus moet vd loodlijn gefocust, en ja dat kon mijn paard prima maar dan wel strak in zijn lijf en niet over de rug.
Nu rijden we hem lager in het frame en los gelaten en omdat hij dat zo moeilijk vind gaat hij achter de loodlijn .
We kiezen er voor om nu eerst dat voor elkaar te hebben en proberen steeds meer op lengte te rijden.
Maar ga je dan een oefening rijden wat hij moeilijk vind probeert hij weer in zijn oude gewoontes te vallen omdat hij denkt dat dit zo moet en hij ook het lichaam er voor heeft qua hals en lendenen.
Nu hebben we het in de training steeds beter voor elkaar, maar met alles wat nieuw is zal hij zijn oude gewoontes weer gaan doen en dan stel ik liever de hals lager in zodat de hals valt en over de rug is dan een rug wat weggedrukt is.

Kwam begin vh jaar bij de fysio en kreeg complimenten over hoe mooi hij in de spieren zat , zo mooi in zijn bovenlijn had ze hem nog niet gezien.
Ik rijd 3 keer per week. Als ik spierpijn heb na het sporten dan duurt dat ook 2 dagen dus zorg ook voor voldoende rust maar hij loopt wel veel buiten zodat hij beweging heeft.

Goed dat jij naar je paard bent gaan kijken ipv halsstarrig vast bent blijven houden aan je eigen overtuigingen. +:)+

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 09:59

Citaat:
Toen kwam aan het einde van de rit zonder bit en hoofdstel rijden ter sprake en trok ik het hoofdstel uit om te laten zien dat op een neckrope rijden helemaal niet zo moeilijk is. Hele paard veranderde acuut weer in een duikboot :+ Een super brave duikboot, dat wel. Eentje die je nog steeds rond kunt sturen en stap-draf-galop kunt laten doen. Daar hadden we even die zwart-wit situatie van dit topic (altijd de hals de vrijheid geven) en die werkte dressuurmatig dus niet zo lekker.
Dan vraag ik me dus oprecht af: hoe wil je dat doen? Hoe krijg je zo'n paard bij elkaar met werkende buikspieren als je deze ideale aanhangt? Het lijkt mij fantastisch.

Dit herken ik wel. Ik rij eigenlijk Western (engels begonnen en voor hoe je paard zijn lijf hoort te gebruiken is er eigenlijk geen verschil) dus mijn pony was ook prima alleen op zit te rijden zonder hoofdstel. Zij koos dan ook voor standje duikboot en ze had dan soms de voorkeur om over haar schouder de bocht te nemen. Ik kon dat dan minder goed corrigeren.

Maar ik merkte wel, als ik haar een poos alleen op 1 hand gereden had, dan liep ze zonder hoofdstel ook beter. Dus misschien dat ik onbewust mijn zit en been minder goed gebruikte wanneer ik met twee handen kon rijden en ze dan wat ongevoeliger werdt voor zit. Maar dat verklaart niet alles

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 10:05

ziezoziezo22 schreef:

Nice! Met zulke complimenten lijkt het mij ook dat je dan op het juiste spoor zit. Meetbare resultaten :j

Babootje

Re: Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 10:30

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 11:52

c_alsemgeest schreef:
Achter de ll op de voorhand is niet goed, met de neus er ver uit en uit elkaar op de voorhand is evenmin goed.
Er zijn inderdaad meerdere wegen die naar Rome leiden. Elk paard, elke ruiter en elke situatie is anders. En overal en in elk filmpje van vrijwel iedereen zijn goede en slechte punten te vinden.
Het voelt alleen wat krom als je 80% van je socials wijd aan anderen incl beeldmateriaal afkraken en vertellen hoe het moet, terwijl je dat dus niet echt terug ziet in de filmpjes.

Dat zijn dus de mensen, die ik eerder in dit topic benoemde, die een leuk verhaaltje kunnen vertellen, maar die ik zelf niet echt zou volgen omdat ik de verhaaltjes niet terug zie irl.
Dan kijk ik liever en leer ik liever van mensen die daad bij woord kunnen voegen en het ook kunnen overbrengen.
Terwijl wat ze zegt, helemaal niet gek is en ik er grotendeels wel achter kan staan... alleen niet zo in de extremen. En ook bewust dat een paard die je een proef ziet lopen helemaal niet op zijn best of hoe hij er normaal bij loopt. (Spanning, hormonen, moe) vaak ook een stukje rijderij maar dat hoeft niet altijd.

Zijn er studies dat een paard van voor de ruimte geven slecht is voor het paard?

Misschien kunnen zo weinig mensen laten zien hoe het echt hoort omdat echt dressuur rijden, zoals het in oorsprong bedoeld is, ontzettend moeilijk is en het vrijwel niemand lukt. Dan moet je je gaan afvragen, heeft het paard er nog belang bij hoe er nu wordt gereden? Ik zie vooral in elkaar getrokken paarden, die in valse aanleuning gaan. Waarbij iedereen een geweldig plaatje lijkt te zien, maar waarbij: de halsspier strak staat, de takt vaak niet klopt, de rug nauwelijks beweegt, het kruis hoog is, het achterbeen te weinig buigt en naar voren komt en het voorbeen teveel omhoog komt waardoor er teveel gewicht op het andere voorbeen komt en het dus meer op de voorhand loopt dan met losse teugel. En dat gaat niet over momentjes maar om een structureel probleem.

Daarnaast ligt het probleem ook in de fokkerij. Steeds meer paarden hebben te korte ruggen, te korte halzen/nekken, te lange benen en teveel temperament. Dat maakt het dat ze van nature minder goed in balans kunnen lopen. Ze laten vaak spectaculaire bewegingen zien en komen daar in de basissport vaak nog wel mee weg, maar zodra ze echt moeten gaan verzamelen, wordt het lastig. Ook moeten ze van voor vast gehouden worden omdat ze zo heet zijn en snel schrikken.

Dressuur zou moeten zijn: een ontspannen halsspier, een zakkend kruis, een deinende rug en een actief buigend en goed ondertredend achterbeen. Maar ik zie het nauwelijks meer, af en toe kom je er nog eentje tegen. Maar er zijn ook maar weinig instructeurs die zo kunnen lesgeven. Want ja, hoe ga je een paard verzameld krijgen zonder het van voor in elkaar te trekken?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 12:06

manubres schreef:
c_alsemgeest schreef:

Zijn er studies dat een paard van voor de ruimte geven slecht is voor het paard?

Misschien kunnen zo weinig mensen laten zien hoe het echt hoort omdat echt dressuur rijden, zoals het in oorsprong bedoeld is, ontzettend moeilijk is en het vrijwel niemand lukt. Dan moet je je gaan afvragen, heeft het paard er nog belang bij hoe er nu wordt gereden? Ik zie vooral in elkaar getrokken paarden, die in valse aanleuning gaan. Waarbij iedereen een geweldig plaatje lijkt te zien, maar waarbij: de halsspier strak staat, de takt vaak niet klopt, de rug nauwelijks beweegt, het kruis hoog is, het achterbeen te weinig buigt en naar voren komt en het voorbeen teveel omhoog komt waardoor er teveel gewicht op het andere voorbeen komt en het dus meer op de voorhand loopt dan met losse teugel. En dat gaat niet over momentjes maar om een structureel probleem.

Daarnaast ligt het probleem ook in de fokkerij. Steeds meer paarden hebben te korte ruggen, te korte halzen/nekken, te lange benen en teveel temperament. Dat maakt het dat ze van nature minder goed in balans kunnen lopen. Ze laten vaak spectaculaire bewegingen zien en komen daar in de basissport vaak nog wel mee weg, maar zodra ze echt moeten gaan verzamelen, wordt het lastig. Ook moeten ze van voor vast gehouden worden omdat ze zo heet zijn en snel schrikken.

Dressuur zou moeten zijn: een ontspannen halsspier, een zakkend kruis, een deinende rug en een actief buigend en goed ondertredend achterbeen. Maar ik zie het nauwelijks meer, af en toe kom je er nog eentje tegen. Maar er zijn ook maar weinig instructeurs die zo kunnen lesgeven. Want ja, hoe ga je een paard verzameld krijgen zonder het van voor in elkaar te trekken?

Er zijn genoeg redenen aan te geven waarom het niet moet, want anders kan simpelweg hoe je de dressuur omschrijft niet ontwikkelen

moet direct toegeven dat ik geen manege achtergrond heb en ook nu alleen prive lessen geef, doe het ook niet voor m'n inkomen ( nooit gedaan) wel aan de basis zoeken en vinden van oplossingen voor een optimale samenwerking

en dan helpen studies zoals over het tongbeentje enorm en is het helder en kan het zoals je de dressuur omschrijft

ook als instructie moet je de bereidheid hebben om te ontdekken waarom en paard iets wel of niet kan, daarin tijd te stoppen, een keer een dissectie bijwonen, kan heel verhelderen werken
Laatst bijgewerkt door mce op 08-11-24 12:17, in het totaal 2 keer bewerkt

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 12:09

pol013 schreef:
manubres schreef:

En ik vind het oprecht interessante materie.

Ik heb er namelijk één staan die eigenlijk niks liever doet dan zijn hals naar voren gooien en uit elkaar lopen. (of misschien is de volgorde uit elkaar lopen en zijn hals naar voren gooien) Gister avond liep hij op een gegeven moment écht heel fijn waarbij ik hem met losse teugel alleen op zit voorwaarts en terug kon rijden met behoud van aanspanning en activiteit. Daar waren we echter wel pas gekomen na de nodige begrenzingen (echt meer weerstand bedien dan ik graag doe) maar daar waren we. Fijn!

Dat het kán weet ik van mijn merrie. Een totáál ander paard. Daar hoef je maar te denken aan wat je wil en haar lijf beweegt mee met het gevraagde. Dus dat het kan weet ik. Ik weet hoe het voelt en hoe ik er kan komen. Maar het heeft met dat eerste paard gewoon nog nooit gewerkt. not for lack of trying.

En ik de categorie materiaal delen om te bediscussiëren: in ben open over hoe ik rij in mijn onderschrift. Maar ik heb weinig bewegend beeld en dan nog vaker van springen. Maar knock yourself out op dat bepekte dressuur materiaal.

Hmm ik zie dat er geen dressuur materiaal bestaat van de 'uit elkaar vallende ruin' al zie je aan de springvideos wel heeeeel duidelijk wat ik bedoel. Die met de kol.

Een paard dat achter de loodlijn loopt, wordt altijd geremd in het achterbeen naar voren zetten. Of je moet een hele temperamentvolle hebben die ondanks het remmen erdoorheen kan lopen, maar die voelt dan enorm veel spanning in zijn halsspier. Een paard dat zijn hoofd niet kan oprichten en zijn achterbeen niet goed onder de massa kan zetten zal meer gewicht op het voorbeen krijgen, dus het gaat meer op de voorhand. Doordat je remt op het achterbeen kan het ook niet meer goed in balans lopen en al helemaal niet tot verzameling komen.

Ga maar eens filmpjes in slowmotion afspelen en stil zetten met een paard dat achter de loodlijn loopt of een paard dat voor of op de loodlijn loopt. En dan is het wel belangrijk hoe het paard daarbij op of voor de loodlijn loopt: met een meegevende hand, zonder aangespannen halsspier en de hals vallend vanuit de schoft. Let dan eens op hoe ver het achterbeen onder de massa komt, de doorvering van de voorkoot en de achterkoot, de zuivere beenzetting in de beweging en de gezichtsuitdrukking van het paard.

Een paard dat goed geleerd heeft te verzamelen moet dat met een losse teugel kunnen. Als dat niet lukt, dan is het paard niet juist verzameld, niet in balans gebouwd of heeft (nog) te weinig bespiering om zichzelf te kunnen dragen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 12:26

996981 schreef:
Dat is inderdaad hoe het werkt Polo13. Iedereen for concours rijdt, of ergens anders dan thuis, heeft dat wel eens meegemaakt. Topruiters gaan echt niet op concours als ze thuis geen foutloze serie kunnen rijden. Toch gaat het regelmatig fout in de series.

Het kan daarentegen ook zo zijn dat je paard beter loopt op concours dan thuis. Ook veel meegemaakt. Dat je paard doorheeft dat het een beetje spannend is en dan juist extra gefocust is. En ik zelf ook trouwens

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 12:28

Elisa2 schreef:
Snap eigenlijk nooit zo goed dat mensen zich zo laten beïnvloeden door mensen die goed kunnen praten op social media maar eigenlijk niks kunnen laten zien.

Even in het algemeen, er zijn meerdere van die kanalen waar ze continu allerlei topruiters door het slijk trekken.

Ik denk dan, je kunt beter het goede voorbeeld geven. Ga zelf rijden op topniveau zoals jij denkt dat goed is. Ga lesgeven, wordt jury, toezichthouder whatever. Iets wat zoden aan de dijk zet. :)

100% hiermee eens

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 12:33

Manubres,
zo met je eens,
paard zonder balans -horzontaal als verticaal - kan weinig, is het meestal een krachtsinspanning

mooi voorbeeld hiervan te zien op blz 8, "Collectieon is not Compression"
foto's zijn zo duidelijk, schimmel gaat met gemak en plezier "zitten"
Laatst bijgewerkt door mce op 08-11-24 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 12:36

@Elisa2 en Dorine92

Ja, vooral luisteren hoe de topruiters het doen? Dan is een paard met wat rond sloffen op de voorhand echt beter af...Veel ruiters weten niet eens waar ze naar moeten kijken. Ze klappen voor vreselijke beelden. En ja, dat heb ik ook gedaan. Ik heb me ook een hele tijd afgezet tegen die 'veganisten' en 'wappies', totdat ik zag dat ze gelijk hadden. En dan maakt het niet uit dat ze geen deuk in een pakje boter kunnen rijden. Je gaat het pas zien als je het door hebt en als je het eenmaal door hebt dan kan je het niet niet meer zien....

https://youtu.be/nfpAjQMI62g?si=u5vh8OV-wFE_wfDd

https://youtu.be/x769TawLLCw?si=0T7qPtjEDAugOe7Y

https://youtu.be/NEITduTWZKo?si=8xg9u4TH14OCToU8

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 12:43

En ik vind het oprecht interessante materie.(quote Pol013)

Het lineare verband kan b.v. zitten in de tongbeentjes zie blz 7) , de aanhenchting van de lange halsspier die weer van invloed is op de thoracic sling spieren
die zorgen mede voor een goede oprichting,

paard heeft gewoon veel spieren nodig om te komen tot het gevraagde
alleen moet het wel allemaal beschikbaar zijn, anders geen goede balans en
zonder balans - fysiek en mentaal - kan een paard weinig

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 12:48

En daar gaan we dan weer. Filmpjes delen van mensen die er niet om gevraagd hebben om door een stel amateurs vanachter een scherm anoniem afgekraakt te worden.

Triest vind ik het.

Manubres, laat eens zien hoe het dan wél moet. Hoe jij in de praktijk brengt wat je predict. Hoe ik zonder begrenzing een paard opleidt tot grand prix niveau.

Dat de grand prix ruiters er collectief niks van bakken weten we nu wel.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 12:48

manubres schreef:
Het is jammer dat het topic dood bloedt. Maar het zijn altijd dezelfde voor mijn gevoel die het topic overnemen op een dusdanige manier dat anderen niks meer willen of durven te zeggen.

Er valt genoeg te zeggen maar het probleem is dat het vaak niet helder is wat mensen nastreven en wat expres en wat per ongeluk is, waardoor mensen maar ongelimiteerd afgebrand worden.
Grofweg heb je 3 kampen:
1) kamp ik wil mijn paard pertinent altijd voor de loodlijn hebben
2) ik streef naar een situatie waarin ik idealiter mijn paard altijd voor de loodlijn kan krijgen wanneer ik dat wil, maar ik durf best eens ofwel per ongeluk, ofwel expres achter de loodlijn te gaan omdat dit niet per se mijn einddoel in de weg ligt
3) ik vind het prima als mijn paard achter de loodlijn loopt, zolang ik maar punten en prijzen rij

Volgens mij hebben wij hier in dit topic met zijn allen gemeen dat wij allemaal tegen kamp 3 zijn. Dit is tevens de meest problematische groep wb paardenwelzijn.

Waar wij nu over praten is kamp 1 en kamp 2, en dan met name de onkunde/onmacht binnen kamp 1 en 2. Want zowel kamp 1 als 2 streven een mooie aanleuning na die licht en gelijk is, met een recht en gedragen paard, en een open frame. Kamp 1 gelooft niet dat dit middels de manier van trainen van kamp 2 kan, kamp 2 gelooft dat het wel middels de manier van trainen van kamp 1 kan, maar dat hun eigen manier wat meer ruimte biedt.
En zowel kamp 1 als 2 ziet vooral de fouten van het andere kamp. Dus kamp 1 zijn, in de ogen van kamp 2, soms mensen die hun paard niet helemaal over de rug en door het lijf hebben. En kamp 2 zijn, in de ogen van kamp 1, mensen die hun paard niet voor de loodlijn kunnen houden of andere fouten erin rijden.
Hoe dan ook, uiteindelijk zijn mensen elkaar aan het afkraken op de dingen die niet expres gaan, maar gewoon het gevolg zijn van onkunde en blinde vlekken. Want niemand is perfect. Die onkunde zie je dus in beide kampen, en het heeft beide gevolgen voor het paard. Maar we doen dit NIET EXPRES.
Het enige waar we elkaar op kunnen aanspreken, zijn elkaars blinde vlekken. Verder hebben we nog altijd hetzelfde doel voor ogen, en zijn we samen tegen kamp 3.

Het gevaar is dat, wanneer je iemand lekker vanaf je laptopje online wilt afbranden, je niet altijd zeker weet of je te maken hebt met iemand van kamp 2 icm onkunde, of iemand van kamp 3. Diegene van kamp 2 die gewoon vastloopt, kan beter hulp gebruiken, dan massaal de grond in geboord te worden. Anders gaat diegene namelijk steun vinden in kamp 3, waar diegene wel wordt geaccepteerd met zijn onkunde zolang hij punten blijft scoren. En zo glijden we af

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 12:52

manubres schreef:
@Elisa2 en Dorine92

Ja, vooral luisteren hoe de topruiters het doen? Dan is een paard met wat rond sloffen op de voorhand echt beter af...Veel ruiters weten niet eens waar ze naar moeten kijken. Ze klappen voor vreselijke beelden. En ja, dat heb ik ook gedaan. Ik heb me ook een hele tijd afgezet tegen die 'veganisten' en 'wappies', totdat ik zag dat ze gelijk hadden. En dan maakt het niet uit dat ze geen deuk in een pakje boter kunnen rijden. Je gaat het pas zien als je het door hebt en als je het eenmaal door hebt dan kan je het niet niet meer zien....

klare taal, mee eens, topruiters zijn al lang geen voorbeeld meer, niet het eindproduct willen kopieren maar de lange weg er naar toe willen leren. zodat we samen met "de happy atleet" kunnen stralen

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 12:57

Dorine92 schreef:
manubres schreef:
Het is jammer dat het topic dood bloedt. Maar het zijn altijd dezelfde voor mijn gevoel die het topic overnemen op een dusdanige manier dat anderen niks meer willen of durven te zeggen.

Er valt genoeg te zeggen maar het probleem is dat het vaak niet helder is wat mensen nastreven en wat expres en wat per ongeluk is, waardoor mensen maar ongelimiteerd afgebrand worden.
Grofweg heb je 3 kampen:
1) kamp ik wil mijn paard pertinent altijd voor de loodlijn hebben
2) ik streef naar een situatie waarin ik idealiter mijn paard altijd voor de loodlijn kan krijgen wanneer ik dat wil, maar ik durf best eens ofwel per ongeluk, ofwel expres achter de loodlijn te gaan omdat dit niet per se mijn einddoel in de weg ligt
3) ik vind het prima als mijn paard achter de loodlijn loopt, zolang ik maar punten en prijzen rij

Volgens mij hebben wij hier in dit topic met zijn allen gemeen dat wij allemaal tegen kamp 3 zijn. Dit is tevens de meest problematische groep wb paardenwelzijn.

Waar wij nu over praten is kamp 1 en kamp 2, en dan met name de onkunde/onmacht binnen kamp 1 en 2. Want zowel kamp 1 als 2 streven een mooie aanleuning na die licht en gelijk is, met een recht en gedragen paard, en een open frame. Kamp 1 gelooft niet dat dit middels de manier van trainen van kamp 2 kan, kamp 2 gelooft dat het wel middels de manier van trainen van kamp 1 kan, maar dat hun eigen manier wat meer ruimte biedt.
En zowel kamp 1 als 2 ziet vooral de fouten van het andere kamp. Dus kamp 1 zijn, in de ogen van kamp 2, soms mensen die hun paard niet helemaal over de rug en door het lijf hebben. En kamp 2 zijn, in de ogen van kamp 1, mensen die hun paard niet voor de loodlijn kunnen houden of andere fouten erin rijden.
Hoe dan ook, uiteindelijk zijn mensen elkaar aan het afkraken op de dingen die niet expres gaan, maar gewoon het gevolg zijn van onkunde en blinde vlekken. Want niemand is perfect. Die onkunde zie je dus in beide kampen, en het heeft beide gevolgen voor het paard. Maar we doen dit NIET EXPRES.
Het enige waar we elkaar op kunnen aanspreken, zijn elkaars blinde vlekken. Verder hebben we nog altijd hetzelfde doel voor ogen, en zijn we samen tegen kamp 3.

Het gevaar is dat, wanneer je iemand lekker vanaf je laptopje online wilt afbranden, je niet altijd zeker weet of je te maken hebt met iemand van kamp 2 icm onkunde, of iemand van kamp 3. Diegene van kamp 2 die gewoon vastloopt, kan beter hulp gebruiken, dan massaal de grond in geboord te worden. Anders gaat diegene namelijk steun vinden in kamp 3, waar diegene wel wordt geaccepteerd met zijn onkunde zolang hij punten blijft scoren. En zo glijden we af

Diegene van kamp 2 die gewoon vastloopt, kan beter hulp gebruiken, dan massaal de grond in geboord te worden.

maar als je dan oplossingen aandraagt die mogelijk kunnen helpen oorzaak en gevolg op te lossen is er ook geen interesse,

zitten we dan in je oipmerking: maar gewoon het gevolg zijn van onkunde en blinde vlekken. Want niemand is perfect

zeker niemand is perfect, en je kunt ook niet "äfkijken" hoe zij het doen, want elk paard is verschillend je moet proberen te filteren wat voor jou kan helpen

en iemand helpen is geen schande ben enorm blij met alle hulp die ik gehad heb - en dat mensen bereid waren kennis te delen -
Laatst bijgewerkt door mce op 08-11-24 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 12:57

mce schreef:
manubres schreef:
@Elisa2 en Dorine92

klare taal, mee eens, topruiters zijn al lang geen voorbeeld meer, niet het eindproduct willen kopieren maar de lange weg er naar toe willen leren. zodat we samen met "de happy atleet" kunnen stralen

Maar dat bovenste filmpje.. is dat paard niet happy denk je? Volgens mij doet die gewoon dr stinkende best.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 13:01

@Dorine92 Ik ben het met je eens dat op of voor de loodlijn niet altijd heilig is, omdat het uitmaakt of dit met een ontspannen halsspier en meegevende hand is.

Maar ik weet niet of jij het ziet, ik zie op Insta en TikTok elke dag filmpjes voorbij komen en daarvan zie ik bij dressuur gereden paarden zo'n 90% in elkaar getrokken en vaak achter de loodlijn lopende paarden. Dan denk ik dat het nodig is eens zwart-wit te zeggen: achter de loodlijn heeft geen meerwaarde voor een dressuurafrichting. Daarna zou je het absoluut verder kunnen nuanceren.

Iemand die even een heftig paard heeft en kort even moet ingrijpen waarbij het achter de loodlijn gaat, iemand die alleen rijdt en geen spiegel heeft die niet merkt dat het paard achter de loodlijn loopt, een paard dat door disbalans of teveel gevoel in de mond even achter de loodlijn komt...het is geen ramp, maar je zou het op het moment dat je het merkt gelijk weer moeten proberen op te lossen. En daar gaat het mis: de meerderheid denkt inmiddels dat een paard achter de loodlijn normaal is en weet niet wat dat met de beweging en de hals/nek (en vaak ook het humeur) van het paard doet.

Het is niet voor niks dat de FEI nu (spoed)vergaderingen houdt. De sport lijkt niet meer de paarden te dienen. Steeds meer zien we hoe paarden naar dit niveau getraind worden: op vreselijke manieren. En dat zie je ook wel in de top: veel benen gewapper, weinig deinende ruggen, zakkende kruizen, actieve en ondertredende achterbenen. En iemand achter een beeldscherm kan dat prima beoordelen.

Het doel van ons allemaal zou moeten zijn: hoe maken we het paard het prettigst, daarna zou ons eigen (sport)doel pas aan de orde moeten komen. Nu lijkt het toch vaak andersom. Maar de personen die meer rijden zoals het bedoeld is, hebben vaak te weinig (aan)spanning in het paard en dat wordt als negatief gezien. Terwijl de huidige top vaak veel te veel (aan) spanning/compressie in het paard heeft.

Electra63

Re: Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:05

De filmpjes van Isabel en Anky zijn van 2011 !

Ik zie dit soort beelden nooit meer op die manier !

Je kunt ook kijken, naar de vooruitgang sinds die tijd.