Paard maakt misbruik? Of iets anders.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:37

Zolang je niet te diep gaat moet het lukken, toch? Pootjebaden tot de kogels of 5cm erboven is volgens mij minder belastend dan door een zware (modder)bak crossen en hossen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 12:47

Varekaj schreef:
Zolang je niet te diep gaat moet het lukken, toch? Pootjebaden tot de kogels of 5cm erboven is volgens mij minder belastend dan door een zware (modder)bak crossen en hossen.

Neen dat is het net. Soms moet je het zwakke gewricht onder water hebben omdat ze dan tegen het water in lopen. Dan is het werken, maar onbelast aangezien je gewichteloos bent.
Als het water te laag is lopen ze over het water. Dus met meer buiging in de gewrichten. Dat kan afhankelijk van de blessure ofwel goed of slecht zijn.
Is een hele studie! Die ik trouwen erg interessant vind, wil daar ooit eens iets mee doen.

Babootje

Re: Paard maakt misbruik? Of iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:09

Bodem is natuurlijk ook van belang. Die is in natuurlijke waterpartijen niet altijd om over naar huis te schrijven.
Switt hier op bokt heeft uitzonderlijk goede resultaten met aquatraining bij haar paard (Muis) behaald.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 17:01

Ja sommige hebben daar echt baat bij! De mijne waarschijnlijk ook. Misschien dat het er wel nog van komt.
Maar wil hem ook nergens achterlaten. Want hij is hengst en waar ik ben geweest lukte dat altijd maar half. Ze kunnen dan niet buiten of eens in de paddock. Ook is hij zo wantrouwig als iemand hem overneemt. Neen zie hem niet gelukkiger worden als ik hem ergens anders achterlaat voor een maandje ofzo...

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:08

@ ChocooPrins: Hoe gaat het nu met jou en je paard? :)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 12:50

Hoi! Ja goed hoor. Eigenlijk niet veel nieuws onder de zon...
We doen leuke dingen, wandelen en tutten. Helaas met het slechte weer vooral longewerk gedaan. Dit weekend eerste maal schriktrainingles en trailer afladen les.

Beetje in twijfel wat te doen wat betreft het zadel. Ik wil voor ik echt terug dressuurmatig aan de slag ga eerst enkel buitenrijden. Maar heb geen zadel, en wil dus echt voor een ninon gaan. Daarvoor ga ik eens als de tijd rijp is enkele dagen naar Nederland voor gaan. En daar onder begeleiding proefrijden voor het zadel.
Maar wil daarvoor eigenlijk al op buitenrit, naar bos en strand. Dus weet niet goed wat gedaan, ofwel moet ik een boomloos ofzo tijdelijk gebruiken daarvoor. Is niet erg duur, en kan wel makkelijker passend gemaakt worden, voor mij is het ook niet echt van belang dat ik een dressuurzit heb op buitenrit. En wil absoluut geen niet 100% passend zadel opleggen, veel te bang voor de consequenties.
Ofwel wacht ik af en gaan we aan de hand wandelen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 09:52

Even update.
Eerste grondwerkles gehad. Was een samenraapsel van allerlei grondwerk stromingen om het zo te noemen.
Voor hem zal het belangrijkste zijn dat hij minder sensibel is op zijn lichaam. Maar dat wisten we wel al.
Maar ik ben niet echt thuis geweest in grondwerk, maar kende het principe wel al. Maar had totaal geen richting. Dus nu wel. Voor we beginnen rijden moet hij gewoon niet meer weglopen van dingen die aan zijn lijf komen. Als ik nu met balonnen afkom of een barbiepop, hij moet vertrouwen dat ik hem geen kwaad doe.
En dat zal ik nodig hebben onder het zadel. Als ik eens teveel of te weinig been/teugel geef dat hij daarop niet meteen vantussen muist. Dus als ik besluit mijn been in mijn nek te leggen moet hij gewoon verder draven. Vertouwen hebben en respect.
Over een zeiltje draven en een paraplu absoluut geen problemen mee.