Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Simpelman schreef:Daar moet men dan wel aan toe zijn.
Omgeven door prestatiedrang, prestige, goud verdienen, eerzucht is het moeilijk om "gewoon fijn te dansen" met een partner.
Tientallen pbtjes met foto's en video's ontvang ik van meisjes (dat zijn het altijd...) met de onzekere vraag of dat wat ze daar aan het doen zijn "goed is".
Ze zijn dan correct bezig en onderscheiden zich daarbij van hun omgeving.
marijkiiii schreef:Om een goed voorbeeld te zijn moet je alsnog wel een paard hebben die er op z'n minst een beetje aanleg voor heeft. Dat is het nadeel ervan.
Verder wel een goed initiatief!
piezze schreef:marijkiiii schreef:Om een goed voorbeeld te zijn moet je alsnog wel een paard hebben die er op z'n minst een beetje aanleg voor heeft. Dat is het nadeel ervan.
Verder wel een goed initiatief!
dit vind ik onzin. Je verschuilen achter je paard haha. Elk normaal paard is in staat om goed opgeleid te worden.
ik denk dat er feitelijk maar heel weinig mensen in staat zijn om paarden op topniveau op te leiden. Denk niet dat veel zich gaan opgeven bij Jasmijn78.
Hermelientje schreef:De twee kunnen prima samengaan, al kan natuurlijk niet elke ruiter dat en is het ook niet voor elk paard weggelegd.
Jasmijn nodigde nadrukkelijk iedereen uit voor de volgende clinic, tenminste zo begreep ik het. Ik vind overigens alle goede dressuur (en paardrijkunst) leuk om naar te kijken of dat nou een kind is dat in de achtertuin zonder zadel iets moois laat zien, of op een clinic of in een les/training, of in de wedstrijdring wordt getoond.
Electra63 schreef:En ik ook! Ik vind de v.d. Schafts een mooi voorbeeld van die combi. Goeie keuze dus voor de masterclass!Hermelientje schreef:Ik ben het helemaal met je eensDe twee kunnen prima samengaan, al kan natuurlijk niet elke ruiter dat en is het ook niet voor elk paard weggelegd.
Jasmijn nodigde nadrukkelijk iedereen uit voor de volgende clinic, tenminste zo begreep ik het. Ik vind overigens alle goede dressuur (en paardrijkunst) leuk om naar te kijken of dat nou een kind is dat in de achtertuin zonder zadel iets moois laat zien, of op een clinic of in een les/training, of in de wedstrijdring wordt getoond.
damian23 schreef:Ik weet natuurlijk niet hoe het a.s. zaterdag tijdens de masterclass is, maar normaal gesproken is Rien iemand die dat uitstekend uit kan leggen.Ga eens investeren in een stukje bewustwording. Hoe herken je een paard wat losgelaten nagevelijk loopt? Hoe herken je gebroken diagonelen? Hoe zie je dat een paard geknikt is op de derde halswervel? Waarom is het zo belangrijk waarom een paard op of voor de loodlijn loopt? Verwerk je dit soort informatie op dagen zoals de masterclass, dan werk ie aan een stukje bewustwording. En niet hoe goed iemand wissels springt in het bos.
vur schreef:Ik ben wel eens benieuwd of Rien het ook eens is met het modeverschijnsel dat je geen been en teugelhulpen tegelijk moet geven......
damian23 schreef:Rien heeft niks met het woord "klassiek" omdat hij dat een stoffig woord vind, maar hij, zijn vrouw en zijn dochter leiden hun paarden al jaren op volgens de klassieke beginselen.
De dame op de masterclass die haar paard achter de loodlijn trok, mond open, slepend achterbeen kreeg toch te horen dat dit niet de bedoeling is.
Neus hoort voor de loodlijn.
damian23 schreef:Natuurlijk heeft Rien dat vriendelijker gebracht, maar de boodschap was hetzelfde. Rien is een super aardige man. Hij gaf vroeger regelmatig clinics bij ons op de manege.
damian23 schreef:Goed lesgeven en de boodschap over kunnen brengen is een kunst appart.
Ik vind david de wispelaere ook iemand die de boodschap heel mooi kan verpakken. Soms blijft hij dan ook een tijdje stil, denkt na en begint dan aan zijn verhaal. Ik vind dat knap (ben zelf erg direct). Maar voor een ruiter moet het ook leuk blijven.
Ayasha schreef:Het probleem is niet op de teentjes getrapt zijn van de ontvanger. Vaak is dát nl vrij terecht. Het probleem is eerder het feit dat ik veel mensen zie die iemand keihard af branden maar als je ze uit nodigd om het voor te doen, moeten ze ineens de kat vd buren eten geven enz. Ofwel; veel theorie maar daadwerkelijk hun nek uit steken? HO maar. En ja, dan snap ik als iemand commentaar geeft zoals Damian zijn manier, dat je dan zegt 'flikker op man hier heb ik toch niks aan.'
vur schreef:Ik ben wel eens benieuwd of Rien het ook eens is met het modeverschijnsel dat je geen been en teugelhulpen tegelijk moet geven......
Janine1990 schreef:Als dat slaat op de discussie die hiervoor werd gehouden... Heeft dat er niet mee te maken de een van mening is dat wanneer je kritiek hebt op Adelinde, je eerst zelf maar op dat niveau moet rijden en de ander vindt dat je heus wel kritiek mag hebben, omdat dressuur een subjectieve sport is en dus aan meningen en trends onderhevig is?
Als ik met mijn instructrice in gesprek ga geeft die ook toe dat het vanaf de grond heel makkelijk is om te zeggen waar het euvel ligt, terwijl ze in eigen training ook wel eens een tandje te weinig bij zet, om het zo maar te zeggen. En dat is in mijn ogen je goed recht. Het is nu eenmaal makkelijker om te zien waar de crux zit als je het plaatje ziet, dan wanneer je het plaatje bent.
En zelfs het filmen van levert op korte termijn niet dezelfde resultaten als wanneer iemand vanaf de grond je vertelt dat je meer van dit of minder van dat moet doen.
damian23 schreef:De dame op de masterclass die haar paard achter de loodlijn trok, mond open, slepend achterbeen kreeg toch te horen dat dit niet de bedoeling is.
Janine1990 schreef:hij heeft het ongetwijfeld een stuk vriendelijker gebracht aan de betreffende deelneemster die jij beschrijft dan jij hier nu doet...
Hermelientje schreef:vur schreef:Ik ben wel eens benieuwd of Rien het ook eens is met het modeverschijnsel dat je geen been en teugelhulpen tegelijk moet geven......
Rien gaf daar wel een goed antwoord op. Kort maar duidelijk. Een ophouding en been zijn tegengestelde hulpen, dus dat is niet te begrijpen voor een paard, daarom na elkaar en niet tegelijkertijd.
Precies hetzelfde dus als wat oa Anky zegt, maar ook Klaus Balkenhol en wat ook Andrew McLean (Australische wetenschapper waar Tristan Tucker ook sterk door beïnvloed is) zegt vanuit een wetenschappelijk oogpunt. Doe je dat wel tegelijkertijd dan treedt "overshadowing" op (ik ben bezig daar wat over op papier te zetten en zal een topic openen als het klaar is). Het probleem is eigenlijk dat je bij dressuur met handhulpen twee verschillende zaken wilt bewerkstelligen. Een actieve hulp, dus een (halve) ophouding, betekent rem/kom terug op het achterbeen. Een passieve hulp (begrenzing) betekent geef na. Dat maakt dressuur in de ogen van wetenschappers veel lastiger dan andere disciplines.