sporen om te verfijnen, zware bitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:07

Liljebo, precies. En weet je, ik ben niet zo heilig dat ik durf te beweren dat ik me bewust ben van álles wat ik doe met mijn paarden en nooit een fout maak :o. Ik maak me ook wel eens schuldig aan ongecontroleerd boscrossen met een slap teugeltje en niet lettend op een juiste houding van mij of paardenbeest :D. Aan de andere kant besteed ik enorm veel aandacht (en geld :(:) ) aan juist passend tuig, goede begeleiding, goed voer, TA, HS etc etc. En lees ik me in in voedingswaarden, mestonderzoeken, manieren van trainen, optomingen etc.

Ik zit al meer dan een kwart eeuw in de paarden maar leer nog iedere dag bij. En dingen die ik vroeger als goed en normaal beschouwden blijken nu soms achterhaald. En van sommige van die nieuwerwetse fratsen zie ik het nut niet van in. Wél kijk ik iedere dag opnieuw kritisch naar mijn paarden en ben ik me bewust van waar ik mee bezig ben en durf ik verder te kijken dan mijn neus lang is én kritisch te zijn naar mezelf. En dat gaat met vallen en opstaan :D .

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:35

liljebo schreef:
Het is al goed. Ik begrijp je reactie wel, gezien wedstrijdruiters idd per definitie door een aantal NHers worden veroordeeld. Ik ben zelf ook ooit in die valkuil gevallen, maar heb allang geleerd om te nuanceren.
Jij ook, zag ik in vele posts, want je veroordeelt meestal ook niemand om wat hij doet (op de momenten waarop je zwaar geirriteerd bent na, maar zelfs dat kan ik wel begrijpen)

Op horses.nl stond daarover ooit een leuke column:

http://www.horses.nl/gezondheid/artikel ... extremisme

Waar ik mij altijd zwaar aan irriteer is dat vingerwijzen....

liljebo schreef:
Tenslotte is het maar de vraag wie werkelijk beter bezig is; ikke, terwijl ik meer speel dan echt werk om zelf te leren en vanuit eigen interesse of de mensen die hun paard serieus trainen.

Ik denk altijd: het is maar net wat je doel is. Als je doel is dat je paard zijn linker achterbeen optrekt als je zijn rechter oor aanraakt... Of een piaffe op de plaats... Het kan allemaal op een paardvriendelijke manier en een paard onvriendelijke manier.

Bedankt voor je uitleg van clickertraining. Ik was daar al enigzins van op de hoogte. Ik ben van mening dat dat niet de handigste en meest voor de hand liggende trainingsmethode is als je dressuur of springen of western oid als doel hebt met je paard. Maar ik weet wel dat het in sommige gevallen ook een prima trainingsmethode kan zijn. Het is dus maar net wat je doel is.

liljebo schreef:
Dat is heel moeilijk, kost enorm veel tijd en je moet gewoon een enorm doorgewinterde trainer zijn die niets mist, zeer consequent is, precies weet wat hij wil zien, gedrag goed interpreteert (bv ook meteen doorheeft als iets niet kan)en exact de invloed van eigen doen en laten begrijpt.

Maar ik denk dat dat voor iedere (eerlijke)trainingsmethode geld. Consequent zijn en inzicht in gedrag is essentieel. Dat onderscheid goede van slechte trainers.

Sees schreef:
De regels en restricties die heersen bij de wedstrijdorganiserende en controlerende organisatie(s) zijn in mijn ogen echter op sommige vlakken ook hopeloos verouderd. Verbetering nodig van beide kanten dus.

Ik denk dat dat op zich wel meevalt. En het is steeds in ontwikkeling, bijvoorbeeld het nieuwe beleidsplan van de KNHS omtrent fairplay. Er lopen constant discussies rondom welke trainingsmethoden wel en niet toegestaan mogen worden (zie bijvoorbeeld de perikelen rondom western rinding, waarna de FEI het reglement heeft aangepast) Alle perikelen rondom doping (wat zelfs weer id doorgeslagen waardoor sommige onschuldige middelen die paarden kunnen helpen herstellen na een zware training, of bij een onschuldige aandoening en die NIET prestatieverhogend werken bij sportpaarden niet meer kunnen worden toegepast)

Bijvoorbeeld het gebruik van Kampferspiritus. Een oud en bekend middel om een paard mee af te sponsen na een zware inspanning om hem weer te helpen herstellen. Dat is niets stimulerends of prestatieverhogends, maar als je het gebruikt krijg je wel een doping positieve uitslag. Bij verschillende sportruiters zijn zogenaamde 'dopingschandalen' dus een gevolg van dit soort situaties... Maar het publiek leest alleen: Pietje zijn paard is positief getest op doping!!! Schande!!!

Overigens stond deze week in paard en sport nog de vermelding dat van alle dopingcontroles die de afgelopen periode zijn gedaan, ALLE uitslagen negatief waren. Dus er wordt gecontroleerd en blijkbaar dus ook nageleefd.

Maar heel veel niet-wedstrijdruiters kennen dit soort ontwikkelingen allemaal niet of nauwelijks. Ze zien een keer een wedstrijdruiter die fout bezig is en zeggen dan: ja zie je wel! Welzijn is niet goed geborgd. Maar hoe goed je het ook borgt, je kunt echt niet in alles voorzien en voorkomen.

liljebo schreef:
Mensen moeten gewoon bewust een verantwoorde keuze maken die bij hun past, zich daarin verdiepen en een paard kiezen wat voor dat doel (en voor henzelf)geschikt is. Vervolgens is het een kwestie van willen blijven leren/trainen/werken en weten waarom je de dingen doet zoals je doet en hoe je op eerlijke wijze je doel kunt bereiken. Open staan voor goed gefundeerde nieuwe inzichten is, denk ik, ook belangrijk.

Bewust bezig zijn, daarin ligt het sleutelwoord. Kunnen verantwoorden waarom je iets doet zoals je het doet en jezelf blijven afvragen of het beter kan. Maar ja, werken met paarden is best gecompliceerd en vraagt op verschillende fronten behoorlijk wat inzicht. In alle disciplines zullen zich mensen bevinden die dat inzicht nooit zullen krijgen. Omdat ze, hoe zeg ik het netjes... daar de 'capaciteiten' niet voor hebben. Of daar te kortzichtig/eigenwijs voor zijn. Of zo'n kwetsbaar ego hebben dat fouten inzien onmogelijk wordt.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 07-10-11 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:38

Ik ben het niet eens met Jasmijn waar het betreft het beleren van een paard op een pijnprikkel. Beleren door druk is wat anders.
Om maar het wijken voor de eenzijdige kuitdruk te benoemen, zal het paard in eerste instantie moeten leren voor de druk van de kuit opzij te gaan.
Echter, nadat een paard eenmaal heeft geleerd daarvoor opzij te gaan, moet die druk veranderen in licht aanleggen van een been. Als we zien dat een paard trilt als er een vlieg op zijn huid zit, dan begrijpen we dus ook dat wij onze hulpen steeds lichter moeten gaan geven als een paard heeft begrepen wat er van hem verlangd wordt.
Hoe meer wij druk geven of knijpen met knieën en benen en sporen, des temeer zal een paard in elkaar krimpen en spannen. Hetzefde gebeurt bij ons als mens als wij onverwachts een por in ons middenrif krijgen. Wij zullen deze por ook niet ontspannen "ontvangen". Denk daar eens over na. Een paard ervaart dat nl. precies zo.
Het paard zal reageren omdat het die pijnprikkel zal willen onwijken!
Het paard zal het ervaren als straf en dreiging. Wat je hierdoor krijgt is onderdanige, mechanische paarden, niet te verwarren met gehoorzame paarden.
Ik zal heus niet zeggen dat bij een flegmatiek paard het niet zou werken, soms een goeie por. Maar bij de meeste ruiters is het een kwestie van verkeerde hulpgeving.
Hoe dan wel?
Door hulpen SAMEN TE LATEN WERKEN, ipv de Stop & Go-methode van de Moderne Rijderij.
Het is jammer -zo maak ik op uit veel posten- dat men schijnbaar niet het belang kent van de HALVE OPHOUDING!
Aan de hand van een halve ophouding nl. kan men zijn paard met minimale hulpgeving vloeiend meenemen in elke overgang of verruiming, indien CORRECT uitgevoerd met hand, zit en been.
Men spant even de bekkenbodemspieren aan, op hetzélfde moment komt er een LICHTE druk van de kuit én op hetzelfde moment spant en óntspant kort achter elkaar de hand zich even. En je paard is al weg van stap naar draf...
Dus: hand, zit én been ipv één hulp, nl. een pijnprikkel.
Nogmaals: ik zeg niet dat het nooit nodig zal zijn, een korte heftige kuit- of spoorhulp, maar als dát nodig is, dan heeft de ruiter het e.e.a. al te lang op zijn beloop gelaten en is dus zélf schuldig als het paard niet meer voor het been is.
En het ís natuurlijk ook zo dat een paard ÉLK moment voor het been móet zijn. Aan ons de taak consequent te zijn en de boel niet te "laten versloffen". Dan hebben wíj die fout gemaakt, niet het paard.
Het voordeel van de halve ophouding is dat je MEDEWERKING krijgt van een paard, die onontbeerlijk is voor het verkrijgen van een HAPPY Athleet...

De beloning voor een paard onder de man moet altíjd zijn: ONTSPANNING, níet het wegnemen van een pijnprikkel, maar het wegnemen van de spanning in het ruiterlichaam:
Dat is de kunst van het LOSLATEN! Want daarop zal nl. het paard loslaten.

Wanneer en waarom een spoor?
Om bijv. de schouderbinnenwaarts te perfectioneren om zodoende de verzameling te verbeteren en zodoende het SCHWUNG-gehalte te verbeteren.
Dán kan het gebruik van een spoortje nodig zijn teneinde "de puntjes meer op de i te krijgen.
Men zou overigens een uur met sporen moeten kunnen rijden, zónder deze ook maar één keer te gebruiken.

Hetzelfde geldt min of meer voor het stanggebruik. Om ons heen zien we vooral stang-MISbruik.
Een stang werkt 10x sterker in dan een trens, daarom moet deze vanuit een heel LICHT contact "bediend" worden en zou dan eerder moeten neigen naar een licht bochtje met contact.
Met die stangteugel "verzorgt" men vooral de halve en evt. hele ophoudingen.
Ook dit weer ter bevordering van het verkrijgen van de verzameling en daaruit volgende LICHTHEID!
Kijk eens in de top, subtop én breedtesport hoeveel daadwerkelijk met LICHT stanggebruik rijden?!
Als je een goed rijkunstig gevoel hebt ontwikkeld (ben je overigens nooit klaar mee) zou het gebruik van spoor en stang en trens voor het paard de harmonie tussen ruiter en paard moeten bevorderen...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:49

murphy102 schreef:
Kijk eens in de top, subtop én breedtesport hoeveel daadwerkelijk met LICHT stanggebruik rijden?!

Het zou fijn zijn als we ons in deze discussie zouden kunnen beperken tot hoe het zou moeten en ieders eigen ervaringen, dan steeds maar weer te sneeren naar de wedstrijdsport en naar foute voorbeelden. Want dat zegt niets over het gebruik van de betreffende hulpmiddelen an sich. In alle disciplines kunnen we goede en foute voorbeelden noemen.

En ik begrijp best dat iedereen valt over het fijn dat ik de 'pijnprikkel' heb genoemd. Maar ik heb het over het toepassen daarvan in de context:

murphy102 schreef:
Ik zal heus niet zeggen dat bij een flegmatiek paard het niet zou werken, soms een goeie por.

En iedereen geeft hier toch toe dat ze hun paard wel eens een enkele keer een goede 'pijnprikkel' toedienen... Dus soms ontkom je er niet aan.

Ik heb ook al meerdere keren aangegeven dat de context en het feit dat je die pijnprikkel bewust toepast en niet vanuit frustratie of boosheid essentieel is. Evenals het ten alle tijden consequent zijn.

Dus jij charcheert al mijn posts waarin ik steeds de moeite heb genomen om alles uitgebreid toe te lichten en te beargumenteren, door te stellen dat ik mijn paard enkel beleer obv een pijnprikkel. En dat vind ik wel een beetje jammer.

murphy102

Re: sporen om te verfijnen, zware bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 12:05

Ik begrijp heel goed wat jij bedoeld met jouw posten. Het probleem echter is dat hier veel mensen zoekende zijn naar informatie over hoe het moet.
En juist daaróm wil ik een ander geluid laten horen van hoe het kan ipv jouw Stop&Go-methode die door veel mensen tegenwoordig helaas wordt toegepast.
Zoals je kunt lezen, zeg ik over het geven van een goeie por, dat dat welliswaar kan helpen, máár... dat wij het zover hebben laten komen door inconsequent gedrag van onszélf. Daardoor moet er dus een goeie por komen: onze fout!
Die "pijnprikkel" heb je overigens niet 1x benoemd, maar steeds. Dat geeft onderdanige paarden, die handelen uit "angst" voor straf (prik met spoor), in plaats vanuit het geven van hun medewerking!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 12:11

Bovendien, wat die wedstrijdsport betreft: dat is toch dé plek waar de "kunde"" met stang en trens getoond wordt....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 12:21

Nja, ik heb dus ook wel beetje moeite met het over een kam scheren van groepen, of dat nu wedstrijdruiters zijn, nh-ers, recreanten, klassiekers etc.

Misbruik van hulpmiddelen komt m.i. in alle lagen voor; niet alleen bij wedstrijdruiters/niet bij alle wedstrijdruiters. Ik zie zeker ook tussen de niet-wedstrijdrijders aardig wat misbruik van scherp bit/stang/spoor etc.

Ik denk dat hier ook een groep zit die echt probeert te leren volgens het scala en ik hoop oprecht dat de mensen die zorgvuldig hun paard opleiden volgens dat scala en met respect naar het paard toe, dat uiteindelijk ook beloond gaan zien in de puntentelling.

Jasmijn, je hebt gelijk. Consequent zijn, inzicht in gedrag hebben en weten wat je doet en waarom is altijd belangrijk, ongeacht wat je doet.
Of het idd een kwestie is van capaciteit of gebrek aan geduld of arrogantie dat bepaalde mensen dat nooit kunnen opbrengen, is de vraag. Doet er ook niet toe. Het blijft een feit dat er altijd mensen blijven op alle vlakken in het werken met paarden die zich niet met de eerder genoemde essentiele zaken (willen) bezighouden en dat is erg jammer en gaat altijd ten koste van het paard.
Ik heb soms het idee dat mensen altijd op zoek zijn naar een 'short-cut' En die bestaat er m.i niet als je met paarden wilt werken. Ongeacht wat je doet.

Sees, ik denk dat we allemaal fouten maken. Ik zeer zeker ook. Maar aan de andere kant... van fouten leer je. Mits je ervan wil leren.
Ik ben in dat opzicht ook zo'n nerd. Wil alles weten over het hoe en waarom, maar volg ook heel graag trainers die een andere manier van trainen hebben, omdat je altijd dingen van elkaar opsteekt en omdat je daardoor voor jezelf een steeds beter beeld vormt van wat je zelf wil, hoe je het wil doen en waarom je het zo wil doen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:08

Jasmijn, ik loop nu wel tegen een bureaucratische rompslomp en hopeloos verouderde stellingen aan bij de wedstrijdorganisaties. En uiteraard kunnen ze niet over één dag ijs gaan en zullen ze ongetwijfeld bezig zijn eea up to date en modern te houden maar nu op dit moment ben ik daar nog niet mee geholpen. Maar goed, komt tijd, komt raad.

Ik kan me wel vinden in de gedachte achter wat Murphy schrijft.

En nógmaals, ik heb nooit ontkend mijn paarden een pijnprikkel toe te dienen in een gevaarlijke situatie, ik heb het alleen maar gehad over het toedienen van pijnprikkels tijdens het rijden. Maar dat heb ik nu vaak genoeg gezegd geloof ik :D.

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:11

Niet elk paard is hetzelfde ... Sommige zijn sterker dan anderen ...

Het is niet omdat je met een spoortje rijd, dat je paard niet goed luistert hé, het is trouwens niet makkelijk om juist met sporen te rijdeb of met een zwaar bit. Bij sommige paarden werpt het echt zen vruchten af dus ik kan hiermee akkoord gaan.

Echter zijn er vaak mensen die het allemaal voor de verkeerde redenen gebruiken.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:34

Dubai, daar heb je ook gelijk in. Ik denk dat veel mensen die een spoor of zwaar bit gebruiken juist omdát hun paard niet luistert, niet altijd even goed weten waar ze mee bezig zijn én vaak de signalen die een paard afgeeft, verkeerd interpreteren.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 17:38

Dubai_x3 schreef:

Dat is onzin. Tenminste, in de context waarin je het gebruikt. Het ene paard is gewoon beter opgevoed en laat zich beter leiden dan het andere paard. Het verschil tussen een paard dat wel zijn krachten gebruikt en een paard dat dat niet doet, en een paard dat 'sterker is of niet', is groot.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:51

Dubai_x3 schreef:

Het is niet omdat je met een spoortje rijd, dat je paard niet goed luistert hé, het is trouwens niet makkelijk om juist met sporen te rijdeb of met een zwaar bit. Bij sommige paarden werpt het echt zen vruchten af dus ik kan hiermee akkoord gaan.

Echter zijn er vaak mensen die het allemaal voor de verkeerde redenen gebruiken.

Je paard gaat niet beter lopen op sporen of zwaarder bit, oke dit kan je breed nemen. Maar ik bedoel dat alles rijtechnisch moet worden opgelost. Ik rijd mijn paard met zweep (zou wel met sporen willen rijden maar dit doe ik niet voordat ik echt heb bevestigd dat mijn benen perfect stil liggen en kan aansporen wanneer dit moet) omdat zij soms in een oefening zich een beetje inhoud. Ik kan dan bijvoorbeeld in een schouderbinnenwaarts het binnenachterbeen meer motiveren/stimuleren zodat de oefening correcter word gereden. Zwaarder bit vind ik gewoon not done om een paard z'n vruchten af te laten werpen. Dit moet gewoon rijtechnisch worden opgelost.

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:04

Danique_G schreef:
Dubai_x3 schreef:

Je paard gaat niet beter lopen op sporen of zwaarder bit, oke dit kan je breed nemen. Maar ik bedoel dat alles rijtechnisch moet worden opgelost. Ik rijd mijn paard met zweep (zou wel met sporen willen rijden maar dit doe ik niet voordat ik echt heb bevestigd dat mijn benen perfect stil liggen en kan aansporen wanneer dit moet) omdat zij soms in een oefening zich een beetje inhoud. Ik kan dan bijvoorbeeld in een schouderbinnenwaarts het binnenachterbeen meer motiveren/stimuleren zodat de oefening correcter word gereden. Zwaarder bit vind ik gewoon not done om een paard z'n vruchten af te laten werpen. Dit moet gewoon rijtechnisch worden opgelost.

Nee het gaat de ruiter helpen. waardoor het paard beter loopt. Al die slechte commentaren op zware bitten en sporen ook altijd ... Zolang er correct mee gereden wordt zie ik geen probleem

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:53

Dubai, volgensmij geef ik geen commentaar op sporen? Ik denk, als de ruiter correct rijd, dat het gebruik ervan lange tijd kan worden uitgesteld. Hoewel ik een zwaarder bit liever niet zie omdat de mond natuurlijk erg gevoelig is. En uiteindelijk gaat het om een paard veel inspanning te laten verrichten met zo weinig mogelijk hulpen.

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:43

Een bit of spoor is zo zwaar/scherp als de hand/been van de ruiter. En dan zie ik liever nog een wieltje bij de sporen dan zonder. Een wieltje is om mee te rollen, niet om mee te prikken.
Zolang de middelen op een correcte manier gebruikt worden zijn ze niet scherper/zwaarder dan het gebroken trensje of het been. Het is alleen een hulpmiddel om met zo weinig mogelijk hulpen de oefeningen goed uit te voeren.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:47

Maar dan komen die hulpmiddelen (ik neem het bit) even hard aan. Dan zou het dus onnodig zijn. Ik zie liever dat mijn paard gevoelig is op een dubbel gebroken watertrens dan op een pessoa (ik zeg maar wat)

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:57

Een gebroken trensje prikt met(teveel) druk in het gehemelte. Een stang niet, die heeft zijn werking grotendeels in de ketting. Een pessoa heeft en het scharnier én de hefboom werking.Maarje, hier geldt ook: Het bit word net zo scherp als de hand van de ruiter! Het gaat puur om de verfijning van de hulpen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:07

Ik had het over een dubbel gebroken trensje. Het gaat mij niet om of het prikt in dit geval, maar hoe de krachten overkomen. Als ik met een bepaalde kracht een ophouding maak op een pessoabit dan zal de kracht daar groter aankomen. Als ik met dezelfde kracht weer een ophouding maak op een dubbel gebroken water trensje dan zal de kracht ook iets vergroot aankomen maar niet zoals bij een pessoa. Wanneer ik met een ophouding op dat moment evenveel bereik als bij een ophouding op een pessoa bit dan zal ik met het dubbel gebroken water trensje rijden. Niet alleen omdat het vriendelijker is (hoewel je daar ook anders tegen aan kan kijken, maargoed dat terzijde) maar ook omdat je paard meer word afgestemt op het bit en dus een gevoeliger mondje krijgt.

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:13

Je zegt het zo heel goed ja :j , bij (bv een pessao) zal je veel kleinere hulpen moeten geven om hetzelfde te bereiken. En laat dat nou net het doel zijn van de zogenaamde 'zwaardere' bitten! Dat bedoelen ze dus met het verfijnen van de hulpen ;) Daarom is het zo belangrijk dat het wel correct gebruikt wordt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:30

Ah oke, zijn we het daar over eens. Alleen de manier waarop de hulpen worden verfijnd zijn we het nog niet eens. Ik wil nog wel even mijn mening verder toelichten voordat het lijkt alsof ik tegen zwaardere bitten ben. Eerst gevoelig maken op een trensje. Wanneer je op een bepaald niveau bent gekomen waarbij allerhande lastige oefeningen worden gevraagd dan zou ik er begrip voor hebben dat je de stang en trens er bij pakt, of sporen. Hoewel ik persoonlijk vind dat je sporen eerder kunt gebruiken. Ik zou ze dus willen gebruiken omdat mijn paard inhoud in een bepaalde oefeningen inhoud, net even dat extra zetje dus. Ik rijd echter niet met sporen omdat ik mijn benen niet genoeg stil kan houden en ik wil een paard dat gevoelig is aan het been. Ik denk wel, dat het mogelijk is om hogere oefeningen op een trens te rijden, hoewel dat erg veel verfijning vereist en wellicht daardoor niet voor een ruiter als mij is weggelegt (maar dromen en proberen mag altijd natuurlijk hihi).
Dus, wat is jouw mening daarover? Zwaardere bitten gebruiken als verfijning en ter afwisseling van een trensje oid? Ben ik wel benieuwd naar om de visie van een ander daarop te zien.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:55

Citaat:
Ik heb ook al meerdere keren aangegeven dat de context en het feit dat je die pijnprikkel bewust toepast en niet vanuit frustratie of boosheid essentieel is. Evenals het ten alle tijden consequent zijn.

Zó waar dit. Boos worden is veel erger dan een paard een keer op het juiste moment duidelijk corrigeren dmv druk. Als je de druk er maar weer direct afhaalt zodra het paard wijkt voor deze druk (in de breedste zin des woords). Heel belangrijk is dat je je als ruiter realiseert dat een paard in het moment leeft, en wij als mensen niet. Als een paard 20 x onder je vandaan probeert te lopen, doet hij dit niet vanuit het idee: ik zal jou eens lekker de hele training dwarszitten. Hij doet het uit gewoonte (en dan gaat het om een gewoonte die de ruiter kennelijk zelf heeft helpen ontstaan) of als reactie op spanning die de ruiter creëert (en ook dan is het de ruiter die het gedrag zelf veroorzaakt, ook al is dat onbewust). In die situatie is het zaak als ruiter geduldig steeds weer het paard te corrigeren, op een rustige manier maar wel met een duidelijke intentie uiteraard. Dan leer je het 'ongewenste gedrag' steeds meer af en bouw je het gewenste gedrag in. Hierbij is timing essentieel, je bent het aan je paard verplicht om jezelf hier optimaal in te ontwikkelen want alleen dan kun je steeds duidelijker en subtieler communiceren met je paard.
Wat betreft stang & trens en sporen, mits goed gebruikt en vanuit een concreet doel (verfijning) heb ik er weinig op tegen. Zelf vind ik het niet mooi, al dat hang- en sluitwerk, maar dat is een kwestie van smaak en van wat ik zelf gewend ben. Probleem is dat de keuze voor stang en trens vaak niet zozeer is ingegeven door de vraag: draagt het bij aan een betere communicatie met mijn paard, maar door het feit dat het 'hoort' bij een bepaald (sport)niveau. Zwaardere bitten, bijv. een pessoa, toepassen als correctiemiddel, vind ik slechts een brevet van onvermogen en ongeduld. Een 'verreden' of anderszins 'moeilijk' paard kun je altijd 'corrigeren' met een gewone trens, mits je er maar de nodige tijd en moeite voor neemt.

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:36

Danique_G schreef:
Eerst gevoelig maken op een trensje. Wanneer je op een bepaald niveau bent gekomen waarbij allerhande lastige oefeningen worden gevraagd dan zou ik er begrip voor hebben dat je de stang en trens er bij pakt
.
Je begint natuurlijk(in mijn opinie) altijd met een trensje en maakt ,na het paard zo helemaal onder controle te hebben,op een bepaald niveau de overstap naar bv een stang en trens(als je wedstrijd ambitie hebt)
.
Citaat:
Hoewel ik persoonlijk vind dat je sporen eerder kunt gebruiken. Ik zou ze dus willen gebruiken omdat mijn paard inhoud in een bepaalde oefeningen inhoud, net even dat extra zetje dus. Ik rijd echter niet met sporen omdat ik mijn benen niet genoeg stil kan houden en ik wil een paard dat gevoelig is aan het been. Ik denk wel, dat het mogelijk is om hogere oefeningen op een trens te rijden

Zijn we het alweer eens :D Maar net zoals jij over de sporen zegt 'om dat extra zetje te geven' heb ik ook met zo'n stang en trens.(ik rijd er zelf niet mee hoor!dat niveau haal ik ook niet ;) ben ook helemaal van het engels afgestapt )
Citaat:
Dus, wat is jouw mening daarover? Zwaardere bitten gebruiken als verfijning en ter afwisseling van een trensje oid? Ben ik wel benieuwd naar om de visie van een ander daarop te zien.

Zoals ik al eerder gezegd heb: Als verfijning ;)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:49

Aha, op die fiets. Sorry Mariska85 dan heb ik je mening verkeerd begrepen.

Wel 1 commentaar puntje:
Mariska85 schreef:
Je begint natuurlijk(in mijn opinie) altijd met een trensje en maakt ,na het paard zo helemaal onder controle te hebben,op een bepaald niveau de overstap naar bv een stang en trens(als je wedstrijd ambitie hebt)
.

Wat ben ik toch een zeurpiet. Ik denk dat je zonder wedstrijd met stang en trens zou kunnen rijden. Hoewel ik wel liever wedstrijd rijd zodat ik een onafhankelijke mening van iemand krijg en zodat ik weet waar ik sta en de verbeterpunten weer kan meenemen in het trainen. Daarom ga ik het liefste zo min mogelijk oefenen voor wedstrijd zodat mijn minpunten sterk naar voren komen en ik even met de kop op de feiten word gedrukt. Nu dwaal ik een beetje af.

Wat mij vaak opvalt is dat mensen met bijvoorbeeld een buitenrit, crosstraining en springen een sterker bit er in hangen. Als reden geven zij 'heet worden, kop omhoog, controle verliezen enz enz' op. Zelf vind ik dat onnodig, ik ben toch de leider, waarom zou ik dan rust afdwingen met een sterkere handrem? Vaak voed de ruiter het nog eens door spanning. Mijn paard wil ook nog wel eens als een hertje rondlopen tijdens het springen, heet worden buiten maar ik vind het de verantwoordelijkheid van de ruiter om dit terug te brengen naar ontspanning/gehoorzaamheid. Ik vind het niet noodzakelijk en als je de controle niet kan behouden, klim er niet op of werk er aan op het 'normale' bit. Ik ben het dus eens met Askja wat dat betreft.

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:55

Mariska85 schreef:
Je zegt het zo heel goed ja :j , bij (bv een pessao) zal je veel kleinere hulpen moeten geven om hetzelfde te bereiken. En laat dat nou net het doel zijn van de zogenaamde 'zwaardere' bitten! Dat bedoelen ze dus met het verfijnen van de hulpen ;) Daarom is het zo belangrijk dat het wel correct gebruikt wordt.

Kan hier helemaal akkoord mee gaan :-)

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:11

Danique_G schreef:
Wel 1 commentaar puntje:

Wat ben ik toch een zeurpiet. Ik denk dat je zonder wedstrijd met stang en trens zou kunnen rijden. Hoewel ik wel liever wedstrijd rijd zodat ik een onafhankelijke mening van iemand krijg en zodat ik weet waar ik sta en de verbeterpunten weer kan meenemen in het trainen. Daarom ga ik het liefste zo min mogelijk oefenen voor wedstrijd zodat mijn minpunten sterk naar voren komen en ik even met de kop op de feiten word gedrukt. Nu dwaal ik een beetje af.

Natuurlijk kan je met s&t rijden zonder (hoge) wedstrijdambitie, maar ik denk niet dat dat vaak zal gebeuren.

Citaat:
Wat mij vaak opvalt is dat mensen met bijvoorbeeld een buitenrit, crosstraining en springen een sterker bit er in hangen. Als reden geven zij 'heet worden, kop omhoog, controle verliezen enz enz' op. Zelf vind ik dat onnodig, ik ben toch de leider, waarom zou ik dan rust afdwingen met een sterkere handrem? Vaak voed de ruiter het nog eens door spanning. Mijn paard wil ook nog wel eens als een hertje rondlopen tijdens het springen, heet worden buiten maar ik vind het de verantwoordelijkheid van de ruiter om dit terug te brengen naar ontspanning/gehoorzaamheid. Ik vind het niet noodzakelijk en als je de controle niet kan behouden, klim er niet op of werk er aan op het 'normale' bit. Ik ben het dus eens met Askja wat dat betreft.

Dat bedoelde ik hiermee:
Mariska85 schreef:
.

De basis moet ten alle tijden goed zijn!