Wat is (de) Rollkur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:44

pharagirlke schreef:
Jawel hoor, ze dragen elk een gewicht en het paard dat geen verzameling doet (als u een foto vind van zijn piaffe graag. Maar juist, jij ontwijkt dergelijke vragen graag) buigt bijna even hard door de koten als het paard dat in optimale verzameling zit. Me dunkt dat dat, heeeeeeel veel zegt. :+

Houd op met die persoonlijke aanvallen, tot nog toe heb ik ze niet getemd maar ik blijf het niet slikken.

Of het foto trekken er samen met het rijden beter of slechter op geworden is laat ik in het midden, maar veranderd is het in elk geval. :+

Edit: voor de muggenzifters die denken dat een paard enkel in appuyeren weke koten zou kunnen tonen. Dit is de enige appuyement foto van Totilas die ik kon vinden:
http://static.bokt.nl/w/images/3/3e/Totilas.jpg
van de boktwiki:
Edward Gal en Moorlands Totilas in draf foto door: VValar / http://www.full-focus.nl

Weet u, wanneer u niet weet wat horizontaal evenwicht is, en verzameling, u het verschil niet kunt zien tussen oefeningen die juist deze verschillen uitmaken, dan bent u hier op dit topic, met uw adjudanten heel zielig bezig.
Wannneer er vergelijk is, dan moet men alle gelijke oefeningen naast elkaar leggen.
Dit is een vergelijk, die mank gaat, omdat men dan een pirouette net zo goed zou kunnne vergelijken met de uitgestrekte galop. (zwaarste verzameling met het horizontale evenwicht)
Bovendien is Piaffe een zeer zware verzameling, en een Traversale een veel lichtere, maar dat zou u moeten weten.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:46

pharagirlke schreef:
Houd op met die persoonlijke aanvallen, tot nog toe heb ik ze niet getemd maar ik blijf het niet slikken.

Uw mag best mijn berichten temmen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:49

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:51

Het gaat niet ten koste van de sport, er is een wereldrecord mee gereden. In kundige handen (en daar zit wel een probleem) is het een goede trainingsmethode. En dat WR is toch door deskundige (internationale) jury leden vastgesteld, dat is valide. En het is niet meer de ouderwetse manier van rijden, en onkundige mensen moeten zich er absoluut verre van houden, maar die paarden zijn niet zielig, die staan vol in training. Dat is zielig als je het vergelijkt met de dikke fjord die lekker op de wei keuvelt, maar dat is het lot van een atleet. Husein Bolt ligt ook niet 8 uur op de bank naar Oprah te kijken terwijl ie bon bons ligt te eten, die tergt zijn lichaam ook tot het uiterste, dat is zwaar, maar met beleid goed te doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:54

Zo, nu ben ik het zat. Geen persoonlijke aanvallen omdat er "u" en "uw" in staat? Belgen doen niks anders dan met u en uw spreken maar reken maar dat die elkaar persoonlijk kunnen aanvallen. We zullen ze eens op een rij'tje zetten he:

Professor schreef:
De kogel van het achterbeen is door de weeke koot, doorgezakt.
Druk heet dat niet, het is verbinding met de paarden mond.
Bezigt u zich aub met vaktaal, en niet dat halve msn taaltje.
Straks zegt u nog dat op een dashbord van een auto teugels zitten, en op een paard knopjes.

Professor schreef:
Waar slaat dat nu weer op, u bent diegene die ongefundeerd steeds weer de boel komt opruien.
Geen één gefundeerde maar dan geen één normale zin.
Wanneer u werkelijk wat nieuws te vertellen heeft, doet u dat dan met een onderbouw.

Professor schreef:
Dit wat u hier schrijft, is een teken dat u geheel niet een ruiter of amazone bent.
En zeker niet een voorbeeld voor de jeugd.
Dit is ordinaire taal, totaal ordinair.

Professor schreef:
Kijkt u eerst naar u zelf.
Met u is geen discussie mogelijk u bezigt ordinaire taal.
Bovendien kan men twee verschillende oefeningen niet vergelijken.
Maar aangezien u waarschijnlijk niet weet of ziet dat het zo is, weet ik precies wat u van paardrijden weet.

Nee, persoonlijk word hij inderdaad niet, dat moet ik hem nageven. Potverdorie. Ik zou zo eens moeten reageren, dan had ik onderhand al 4 OW's en was ik bezig aan een permanente ban. >;)

en professor, ik heb u al een paar keer (en menig bokker met me) gevraagd om met VOORBEELDEN te komen... Maar dat doet u niet.

FS, ik vraag me af, hoe komt het dat jij je heel de tijd aangesproken voelt als ik tegen Professor bezig ben?

professor: da's dan een danig scheve uitgestrekte draf := Je reactie getuigt van hoeveel je weet van dit paard... Dit paard in uitgestrekte draf ziet er net effe anders uit. ;) Bovendien heeft Edward de gewoonte om die beenhulpen zo fantastisch zichtbaar te geven. Ennn... Dat ziet er mij toch echt een Appuyement-hulp uit. Gecombineerd met de stelling die je kan zien.... Jep, lijkt me een appuyement.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 09-09-09 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:57

PattyOosten schreef:
Het gaat niet ten koste van de sport, er is een wereldrecord mee gereden. In kundige handen (en daar zit wel een probleem) is het een goede trainingsmethode. En dat WR is toch door deskundige (internationale) jury leden vastgesteld, dat is valide. En het is niet meer de ouderwetse manier van rijden, en onkundige mensen moeten zich er absoluut verre van houden, maar die paarden zijn niet zielig, die staan vol in training. Dat is zielig als je het vergelijkt met de dikke fjord die lekker op de wei keuvelt, maar dat is het lot van een atleet. Husein Bolt ligt ook niet 8 uur op de bank naar Oprah te kijken terwijl ie bon bons ligt te eten, die tergt zijn lichaam ook tot het uiterste, dat is zwaar, maar met beleid goed te doen.

Sorry maar daar kan ik het totaal niet mee eens zijn.
Wat is dan voor de welzijn van de paarden, stang en trens met alle hulpteugels? Laten we niet vergeten dat de uitvinder deze martelmethode met welke naam dan ook, heeft beschreven in zijn boeken en zo ook door anderen. Heeft u die gelezen?
De mens wil show en dan is de uitvoering ineens niet meer belangrijk.
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 09-09-09 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 23:02

pharagirlke schreef:
Zo, nu ben ik het zat. Geen persoonlijke aanvallen omdat er "u" en "uw" in staat? Belgen doen niks anders dan met u en uw spreken maar reken maar dat die elkaar persoonlijk kunnen aanvallen. We zullen ze eens op een rij'tje zetten he:

Professor schreef:
De kogel van het achterbeen is door de weeke koot, doorgezakt.
Druk heet dat niet, het is verbinding met de paarden mond.
Bezigt u zich aub met vaktaal, en niet dat halve msn taaltje.
Straks zegt u nog dat op een dashbord van een auto teugels zitten, en op een paard knopjes.

Professor schreef:
Waar slaat dat nu weer op, u bent diegene die ongefundeerd steeds weer de boel komt opruien.
Geen één gefundeerde maar dan geen één normale zin.
Wanneer u werkelijk wat nieuws te vertellen heeft, doet u dat dan met een onderbouw.

Professor schreef:
Dit wat u hier schrijft, is een teken dat u geheel niet een ruiter of amazone bent.
En zeker niet een voorbeeld voor de jeugd.
Dit is ordinaire taal, totaal ordinair.

Professor schreef:
Kijkt u eerst naar u zelf.
Met u is geen discussie mogelijk u bezigt ordinaire taal.
Bovendien kan men twee verschillende oefeningen niet vergelijken.
Maar aangezien u waarschijnlijk niet weet of ziet dat het zo is, weet ik precies wat u van paardrijden weet.

Nee, persoonlijk word hij inderdaad niet, dat moet ik hem nageven. Potverdorie. Ik zou zo eens moeten reageren, dan had ik onderhand al 4 OW's en was ik bezig aan een permanente ban. >;)

en professor, ik heb u al een paar keer (en menig bokker met me) gevraagd om met VOORBEELDEN te komen... Maar dat doet u niet.

FS, ik vraag me af, hoe komt het dat jij je heel de tijd aangesproken voelt als ik tegen Professor bezig ben?

professor: da's dan een danig scheve uitgestrekte draf := Je reactie getuigt van hoeveel je weet van dit paard... Dit paard in uitgestrekte draf ziet er net effe anders uit. ;)

En ik maar denken dat ik ook aangesproken was? ow heb ik al te pakken, kunt u lezen in mijn profiel. Wordt ik ook op aangesproken dat ik dat geschreven heb, maar dat zijn niet mijn woorden dat is het rare. Ik krijg een ow voor wat een ander geschreven heeft. Maakt niet uit is maar een ow, moet nog leren hoe het hier op bokt in zijn werk gaat. Hoe het komt dat ik me ook "aangesproken voel", omdat er maar 2 heren zijn die in de beleefdheid vorm schrijven.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 23:03

FaberSmid schreef:
Sorry maar daar kan ik het totaal niet mee eens zijn.
Wat is dan voor de welzijn van de paarden, stang en trens met alle hulpteugels? Laten we niet vergeten dat de uitvinder deze martelmethode met welke naam dan ook, heeft beschreven in zijn boeken en zo ook door anderen. Heeft u die gelezen?

Stang en Trens is in kundige handen ook heel prima te doen, zelfs verplicht. Edward zou worden uitgebeld als ie Totilas was gestart op een trens alleen toch?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 23:04

FaberSmid schreef:
En ik maar denken dat ik ook aangesproken was? ow heb ik al te pakken, kunt u lezen in mijn profiel. Wordt ik ook op aangesproken dat ik dat geschreven heb, maar dat zijn niet mijn woorden dat is het rare. Ik krijg een ow voor wat een ander geschreven heeft. Maakt niet uit is maar een ow, moet nog leren hoe het hier op bokt in zijn werk gaat. Hoe het komt dat ik me ook "aangesproken voel", omdat er maar 2 heren zijn die in de beleefdheid vorm schrijven.

Ja en maar 1 van die 2 heren kan het niet laten om toch constant te reageren op de persoon ipv op de inhoud. Tenzij jij een alter ego van professor bent, moet je je niet aangesproken voelen tot ik je naam er ook daadwerkelijk voor zet. :? Zie jij 1 van jouw berichten staan in bovenstaande quotes?

en ja, S&T is op internationaal niveau verplicht. Zelfs op nationaal al vanaf bepaalde proeven (iig hier in België)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 23:06

Dat is het verdraaien van mijn woorden, ik gebruik geen hulpteugels bij stang en trens u wel?
En ook niet bij longeren met dubbele longe, u wel?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 23:07

pharagirlke schreef:
FaberSmid schreef:

Ja en maar 1 van die 2 heren kan het niet laten om toch constant te reageren op de persoon ipv op de inhoud. Tenzij jij een alter ego van professor bent, moet je je niet aangesproken voelen tot ik je naam er ook daadwerkelijk voor zet. :? Zie jij 1 van jouw berichten staan in bovenstaande quotes?

en ja, S&T is op internationaal niveau verplicht. Zelfs op nationaal al vanaf bepaalde proeven (iig hier in België)

Nee ik ben niet Professor, ik ben maar hoefsmid en geen instructeur.

Ayasha
Blogger

Re: Wat is (de) Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 23:08

Dan hoef je je niet aangesproken te worden. Heb met jou een hele fijne discussie gehad tot nog toe. :)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 23:09

FaberSmid schreef:
Dat is het verdraaien van mijn woorden, ik gebruik geen hulpteugels bij stang en trens u wel?

Ik rijd op trens en gebuik geen hulpteugels, nooit. Maar ik zit niet op Totilas, en ben bij lange na niet geselecteerd voor het nationale team. Hulpteugels kunnen nuttig zijn, maar wederom alleen in kundige handen. En daar schort het natuurlijk veelal aan. Het kan ook een short cut naar het gewenste resultaat zijn, en dat is wel heel kwalijk.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 23:12

pharagirlke schreef:
Dan hoef je je niet aangesproken te worden. Heb met jou een hele fijne discussie gehad tot nog toe. :)

Dan bent u de eerste, wie had dat gedacht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 23:15

Ik kan best tegen wat tegengas, mits het niet persoonlijk word. ;) Daar ben ik niet van gediend.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 23:15

PattyOosten schreef:
FaberSmid schreef:

Ik rijd op trens en gebuik geen hulpteugels, nooit. Maar ik zit niet op Totilas, en ben bij lange na niet geselecteerd voor het nationale team. Hulpteugels kunnen nuttig zijn, maar wederom alleen in kundige handen. En daar schort het natuurlijk veelal aan. Het kan ook een short cut naar het gewenste resultaat zijn, en dat is wel heel kwalijk.

Duidelijk ik dus ook niet maar de ruiters waar we over schrijven wel en dat kan nooit de bedoeling zijn.
Maar met trainen en losrijden is alles toegestaan, gelukkig met western riding niet. Waar zit het verschil in, respect voor de ringmeesters enjury die de paarden beschermen door zich aan de regels te houden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 23:19

Niet alles is toegelaten, bijzets mogen enkel aan kaptoom bevestigd zijn en enkel gebruikt worden tijdens het longeren bv. Dan is er weer een andere regel die zegt dat je niet mag longeren in de losrijpiste, kortom; bijzets mogen al niet :')

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 23:22

pharagirlke schreef:
Ik kan best tegen wat tegengas, mits het niet persoonlijk word. ;) Daar ben ik niet van gediend.

Anderen schrijven dat ik persoonlijk schrijf, wat niet het geval is wel als ze mijn hoefijzers passen. Dus zich aangesproken voelen door wat ik schrijf, wat dan ook gegrond en terecht is. Ik schrijf mijn mening en dat is niet een aanval of steek onder het water of wat dan ook.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 23:23

pharagirlke schreef:
Niet alles is toegelaten, bijzets mogen enkel aan kaptoom bevestigd zijn en enkel gebruikt worden tijdens het longeren bv. Dan is er weer een andere regel die zegt dat je niet mag longeren in de losrijpiste, kortom; bijzets mogen al niet :')

Ik zal morgen naar wat foto's zoeken, ga jullie nu verlaten. Morgen weer vroeg op, ook ik moet gewoon werken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 23:23

Dat snap ik, maar bovenstaande berichten zijn geen meningen meer (die van professor) dat zijn gewoon ronduit persoonlijke uithalen die niets met het onderwerp te maken hebben. :)
Ik weet niet of het niet gebeurt FS... Maar iig bij ons word je dan de bak uit gestuurd... En dat is maar goed ook! Geweld naar het paard (bv: een paard dat bokt blijven naslaan met de zweep of zelfs afstappen en vanaf de grond slaan/trappen) leid tot uitsluiting en zelfs tot schorsing afhankelijk van hoe ernstig het was. Ik weet nog dat ik ooit al commentaar kreeg omdat mijn merrie niet wilde stil staan (ze was heet en ze waren ingelopen en nog een paar dingen, allerlei dingen die het losrijden niet fijn hadden gemaakt waardoor zowel de kleine meid als ik niet happy waren zeg ma) en ze ging steeds in haar achteruit dus ik gaf haar vanvoor ruimte en toen ze niet reageerde kreeg ze een tik met mijn zweep... Ik werd bij de jury geroepen dat ik dat niet mocht :+ Kwestie van een voorbeeld te geven dat ze er bij ons dus wel serieus mee bezig zijn.... Maar helaas zal niet elk jurylid of elke ringmeester zo zijn, en dat zijn de mensen die ze van mijn part per direct er uit mogen gooien.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 06:27

http://static.bokt.nl/w/images/3/3e/Totilas.jpg

Blijf erbij een appuyement, wordt niet in een gestrekte draf gereden..
Dat wordt in de GP niet gevraagd.
Sorry dat ik onduidelijk was, maar het zijn twee verschillende oefeningen.
Het kan dventueel, voorhandvoor zijn.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 07:05

Volgens mij heeft Totilas zulke ruime gangen en lijkt het of hij een uitgestrekte draf rijdt. Hij "grijpt" gewoon ver en hij heeft duidelijk buiging en stelling.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:46

Slotje voor overleg.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:41

In overleg met het team is besloten dat dit topic gesloten blijft.
Er lopen momenteel ook nog andere recente topics over hetzelfde onderwerp.