Ik heb geen les nodig, ik kan al goed genoeg rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:47

Ik heb eerlijk gezegd niet het hele topic doorgelezen...

Iemand die geen les nodig heeft... Ik weet het niet..
Als je zelf niet door wil leren, en je paard lekker recreatief rijdt, of goed genoeg kan rijden naar wat jij wil.. Dan zie ik niet in waarom je les wil nemen..

Als je zelf door wil leren, beter wil worden en steeds leerpunten aan de orde wil stellen met een instructie erbij, voila.. Les/instructie..

Ik rij sinds kort weer een paardje bij.. Ik kan haar leuk de bak rondsturen, maar ik wil haar fijner laten lopen, zelf mijn houding verbeteren en imo is een instructrice daar handig bij..

Ik vind eigenlijk dat een paar ogen aan de zijkant gewoon goed is en je goed kan helpen... Maar, eigen verantwoordelijkheid... Kan je goed genoeg/keurig rijden, en rij je lekker recreatief je rondje/ritje.. Ook geen probleem imo..

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:31

lindake schreef:
smurffie schreef:
kan je best zeggen hoor ;) stel nou dat jij niet meer wil dan je kan, stel voor dat je 1 keer per week lekker buiten wil rijden, en daarvoor rijd je gewoon goedgenoeg. Dan heb je inderdaad geen les nodig ;) want je hoeft niks bij te leren.

Maar je moet er wel op letten dat je paard in de juiste houding loopt... En daar heb je wel degelijk iemand aan de kant voor nodig... Zelfs als je maar 1 keer per week wil bosruiteren...

Wat een onzin!
Als ik een manegepaard 1 uur per week mee naar buiten neem, vind ik het onzin om te zeggen dat ik moet letten op de houding....
Dat ik dan ook les nodig heb...........
Dat doen ze dan maar tijdens de lessen die dat paard meeloopt, met de ruiters die wel les willen!
Enne, die manegepaarden worden meestal best oud, hoe kan dat als ze kapotgereden worden volgens de meesten hier.....
Of rijden al die jonge kinderen allemaal de 2e les al zo supergoed????

Ik heb nooit de ambitie gehad om dressuur te gaan rijden, laat staan wedstrijden.
Ik vind het dan ook onzin om te zeggen dat een paard kapotgereden wordt, als ie geen dressuur lessen zou krijgen.
Tuurlijk moet je wel de basis kennen, het moet wel veilig zijn, zeker met een buitenrit.

Maar ik ben nog nooit van mijn pony/paard afgevallen en ik ben vaak op de hei in stap, draf, galop en rengalop gaan rijden.
Ook heb ik nooit een pony of paard kreupel terug gebracht, noch in het zweet gewerkt.

En als ik hier in de nieuwsberichten lees dat er vaak dure dressuurpaarden een blessure oplopen door de trainingen, die zo ernstig is dat ze uit de sport teruggetrokken moeten worden, vraag ik me toch af, wie er verkeerd bezig is............. :o :o

GJ9

Re: Ik heb geen les nodig, ik kan al goed genoeg rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:09

Ik heb iedere week privéles, waar ik heel blij mee ben, zou niet zonder kunnen.

Maar om te zeggen dat iedereen dat moet doen, dat weet ik niet. Een bosruiter moet zeker de basis beheersen, maar om nou als die basis er is intensief te lessen lijkt me overbodig. Maar, ik heb daar geen ervaring mee! Als dressuurmiep kan ik dus niets zeggen over wat bosruiters zouden moeten doen.

Verder snap ik niet waarom les zo'n probleem is, het is toch leuk?

Verder ging het een eindje terug hier in dit topic over leren buiten les om, bijvoorbeeld door naar anderen te kijken, te bokken, tijdschriften/boeken misschien. Ik ben van mening dat je er een hoop van kan opsteken. Maar dat is meer fenomenen leren. Iets waarvan je ergens wel wist dat het bestond ineens een naam geven.
Je kan ergens lezen dat het goed is om een paard voorwaarts-neerwaarts te rijden. Maar je hebt toch wel echt een instructrice nodig die kan zien of je dat daadwerkelijk voor elkaar hebt met je paard.

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:27

PPPffffffffffffffff, sorry, maar ik weet niet eens waarom een paard voorwaarts-neerwaarts moet rijden?? :o
Doen manegepony's dat ook?? ;)
Ik heb al heel vaak door de jaren heen, naar lessen van beginners gekeken, maar nog nooit gehoord dat ze dat aan het oefenen waren.... :o :o

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:42

lindake schreef:
smurffie schreef:
kan je best zeggen hoor ;) stel nou dat jij niet meer wil dan je kan, stel voor dat je 1 keer per week lekker buiten wil rijden, en daarvoor rijd je gewoon goedgenoeg. Dan heb je inderdaad geen les nodig ;) want je hoeft niks bij te leren.

Maar je moet er wel op letten dat je paard in de juiste houding loopt... En daar heb je wel degelijk iemand aan de kant voor nodig... Zelfs als je maar 1 keer per week wil bosruiteren...

helemaal niks van waar.

een paard loopt op een los teugeltje goed zolang de ruiter/tuig gewoon pas en goed is. je kan een paard zijn houding alleen verpesten als jij m zo rijd dat hij in een verkeerde houding gedwongen word, wat niet het geval is bij mijn bosritten(dressuur is dressuur, bosrit is bosrit. Bosrit geniet ik, maar ook mijn paard!)

een paard loopt (uitzonderingen toegelaten) van nature in een correcte houding, enkel invloeden kunnen dit veranderen.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:45

Je bent nooit te oud om te leren denk ik ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:46

Smurffie, je hebt het een beetje verkeerd. Jammer dat je dan een bericht van een ander zo stellig afkeurd.Een paard loopt zonder ruiter zo in de goede houding, maar met ruiter zul jij daar als ruiter toch aan moeten werken. Staat ook al eerder in het topic. Een paard moet de ruiter dragen, anders rij je hem echt kapot.

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:57

Nou sorry hoor...........een paard wat de hele week in de les meerijdt, en met mij een uurtje per week de bossen in gaat, kan mij echt wel "dragen". :P
Een paard van 600 kg, die een ruiter op zijn rug krijgt, spant vanzelf zijn spieren aan, dat doe je zelf ook als je een kind optilt of zo..........
Ik zeg niet dat het zo is als het beest niet gezond is of zo............ :+

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 23:32

kazary schreef:
Smurffie, je hebt het een beetje verkeerd. Jammer dat je dan een bericht van een ander zo stellig afkeurd.Een paard loopt zonder ruiter zo in de goede houding, maar met ruiter zul jij daar als ruiter toch aan moeten werken. Staat ook al eerder in het topic. Een paard moet de ruiter dragen, anders rij je hem echt kapot.

jou paard moet na goed inrijden en goed doorrijden weten hoe hij jou moet dragen, dus zolang hij dan ontspannen loopt loopt hij in de goede houding. Paard hoort geen last van de ruiter te hebben. Dus ja hij moet de ruiter dragen, maar zoals in mijn post te lezen zei ik dat als hij ontspannen is hij in de goede houding loopt.
Een paard moet op losse teugel de ruiter goed kunnen dragen zonder hulp van de ruiter :)
anders is het paard nog niet voldoende afgericht.
jammer dat je mijn post zo afkeurt zonder goed te lezen of zonder het te begrijpen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 09:43

Onzin wat je daar schrijft, echt grote onzin. Lees maar terug wat dragen is. Dat is geen ding wat je even aanleert en dan niets meer mee moet doen. Maar zoals eerder is geschreven 80% van bokt heeft nooit een dragend paard gevoeld, dan kan ik het de meeste ook niet kwalijk nemen dat ze denken dat je er niets mee hoeft te doen, dagelijks, elke keer als je op stapt.Het is alleen wel heel erg triest dat mensen anders denken, dat er zo slecht les gegeven wordt dat vele blijkbaar niet beter weten, of we komen weer op de beginpost uit. Ze denken het beter te weten en geen les nodig te hebben.Triest, niet voor de ruiters maar wel voor die arme paarden.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:04

smurffie@ een paard loopt van nature in de goede houding........
zet er een ruiter op [lees meer gewicht] komt dat er extra bij op de voorhand,want daar zitten wij.
de verhouding is dan nu al verstoord,er komt te veel gewicht op de voorhand.....
laten wij als ruiter het paard dan in zijn natuurlijke houding lopen,lopen we hem kapot.
had je een goede instructie gehad,had je dit geweten. ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:22

Gompie, het grote gros van de manegepaarden is al hartstikke kapot gereden. Maar goed, die moeten gewoon door. Ik neem aan dat je je eigen paard wel beter wilt houden :o

Mijn dressuurpaard heeft ook een peesblessure, ook opgelopen in de training. Waarom? Omdat mijn paard de bewegingen heeft van een getalenteerd dressuurpaard, waardoor hij ver onder komt en ver doorzakt in de kogels, waardoor de tussenpees onder druk komt te staan. Die bewegingen zijn wel fijn voor de sport want het oogt heel mooi, het zorgt ook dat hij makkelijk gaat 'zitten' achter waardoor zijn rug ontlast als ik erop zit, maar belasten zijn pezen wel weer zwaarder. Dat is dus iets wat in de toekomst opgevangen moet worden met aangepast beslag. Het heeft dus niets te maken met de manier waarop hij getraind wordt, maar met zijn eigen lichaamsgebruik. Paarden zijn niet zuinig op zichzelf, dat is een groot nadeel. Ze gaan door tot het echt over is. Als ruiter de taak om je paard tegen zichzelf te beschermen.

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 17:44

Urielle schreef:
Gompie, het grote gros van de manegepaarden is al hartstikke kapot gereden. Maar goed, die moeten gewoon door. Ik neem aan dat je je eigen paard wel beter wilt houden :o

Welk eigen paard?????????? :o :o

Lees mijn profiel maar eens........ |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 17:48

Dus als je nog een extra bijdrage levert om andermans paarden kapot te rijden, vind je dat ook geen punt?

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 17:52

Ga jij lekker met Judas spelen, ja!!! :(

Of de blauwe plekken van je vriend insmeren............. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 17:53

Dat is volkomen off-topic, Gompie. Vandaar een tem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 17:54

Even terugkomend op mijn vorige post, ik heb het woord JE gebruikt maar beschouw het als MEN, dus als MEN andermans paarden kapot rijdt, is dat minder erg dan eigen paarden???

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:56

Les krijgen, of een kritisch paar ogen, hangt niet af of je wedstrijd rijdt. Les krijgen doe je om je paard goed te houden ongeacht of je recreatie of wedstrijdruiter bent. Wat een onlogische dingen staan hier.

Als je zelf je lichaam verkeerd gebruikt krijg je daar ook last van bij een paard geldt hetzelfde.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 13:25

als een kind zegt dat ze geen les nodig heeft omdat ze toch alles al weet dan neem ik dat altijd maar met een korreltje zout.
maar sommige ouders van die zelfde kinderen zijn soms nog veel erger, zo vertelde laatst een collega van mij dat haar kind een verzorgpony zocht want ja ze rijdt al een jaar, en ze vond ook dat haar kind daar eigenlijk voor betaald moest worden want ja ze zou die pony dan zoveel dingen leren dat die pony toch echt veel meer waard zou worden.
ik heb die collega recht in haar gezicht hee hard uitgelachen. :+

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 13:29

Ik zou het zelfde hebben gedaan barbar!!
Meestal zijn de ouders het ergste de kinderen zijn zo goed!!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:43

even terug komend op dat men vind dat je geen les nodig hebt als je alleen maar buiten rijdt, daar heb ik een beetje dubbele gevoelens over.
het is misschien wel zo dat je als je weet hoe je je paard op een ontspannen manier het bos rond kan sturen en je het verder niet intereseert hoe je bijv. een rechtsomkeert maakt, je niet echt veel les nodig hebt.
echter als je al heel lang geen les hebt gehad dan verval je toch vaak in foute gewoontes die het paard miss kunnen schaden.
dus ik zou zeggen dat het geen kwaad kan en zelfs goed als zoiemand toch eens in de zoveel tijd eens een lesje neemt.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:06

je kan onmogelijk zelf zien hoe je paard loopt,ook spiegels helpen niet altijd;)ik denk niet dat je er komt zonder begeleiding.

Maris1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:34

Wat een discussie is dit geworden. Ik denk dat het afhangt van wat je met je paard wilt of je wel of niet lessen moet nemen. Als je een paar keer per week lekker recreatief met hem bezig bent en hij/zij verder lekker op wei staat, en je voldoende ervaring met rijden hebt, dan zou ik het nemen van lessen niet nodig vinden. Voor alle overige "gevallen" vind ik het nemen van lessen erg belangrijk, omdat je zelf vaak totaal niet merkt wat je niet goed doet of hoe je paard loopt. Zelf heb ik één keer per week privéles en een groepsles, maar ik ben dan ook een beginnende "oudere" ruiter. Ook voor mijn dochter met eigen pony vind ik het nemen van lessen zeer belangrijk. Zij heeft één keer per week privéles en verder rijdt ze nog drie keer per week bij de ponyclub met instructeur en daarnaast lekker recreatief rijden of losgooien.

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 22:43

Recreatief rijden of dressuur op niveau rijden, ook al denk je dat je het goed doet, het is altijd nuttig als daar eens objectief naar gekeken wordt. Zoals gezegd kunnen foutjes er in sluipen en iemand die observeert ziet misschien andere dingen dan die jij voelt op je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 23:17

Gompie58 schreef:
Ga jij lekker met Judas spelen, ja!!! :(

Of de blauwe plekken van je vriend insmeren............. :+

Hoe diep kan je zinken :Z