kin op de borst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rij je je paard wel eens met de kin op de borst?

nee, nooit
637 (81%)
ja, (heel) soms
107 (13%)
ja, regelmatig
25 (3%)
ja, bij zowat elke losrijtraning
14 (1%)

Totaal aantal stemmen: 783

Dacodaco

Re: kin op de borst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:57

@pharagirlke: Okay, super oplossing zo dan dus! Je weet blijkbaar goed waar je mee bezig bent en hebt, als ik het goed begrijp, een beetje een hete merrie?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:58

Zacht uitgedrukt Haha! Madame ziet overal spoken en houd in haar sprint geen rekening met draaden, muren, palen, te kleine doorgangen enz Knipoog Dus dan heb ik haar liever even met haar kin op haar borst, dat ik het veilig op kan lossen, dan dat ik haar laat gaan. Af en toe is ze me nog voor hoor Haha! Maar steeds minder vaak. Lachen LDR word gewoon veel te zwart-wit bekeken.

Dacodaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 21:03

Nou, dat ben ik dus helemaal met je eens (van dat te zwart wit bekijken). Blijft staan dat in jouw geval dit super werkt en in mijn beleving ook het beste past bij hete paarden en niet bij luie donders volgens mij. Om dan nog maar niet te beginnen over mensen die paarden hebben die niet bij ze passen, dat klinkt in jouw geval niet zo haha, volgens mij zijn jullie prima aan elkaar gewaagd.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 21:06

Nee nooit, en als dat per ongeluk in de les gebeurd wordt ik wel op mijn vingers getikt. Haha!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 21:08

Dacodaco schreef:
Nou, dat ben ik dus helemaal met je eens (van dat te zwart wit bekijken). Blijft staan dat in jouw geval dit super werkt en in mijn beleving ook het beste past bij hete paarden en niet bij luie donders volgens mij. Om dan nog maar niet te beginnen over mensen die paarden hebben die niet bij ze passen, dat klinkt in jouw geval niet zo haha, volgens mij zijn jullie prima aan elkaar gewaagd.

Ja we zijn allebei heethoofden en dat is het probleem zo nu en dan Knipoog Zij word boos omdat ze haar zin niet krijgt, ik word boos omdat ik mijn zin niet krijg. En dan botsen we *LOL* En op het moment dat we botsen denken we allebei "oei...Da's niet goed" doen we allebei water bij de wijn, en kunnen we rustig verder *LOL* Bij luie donders is het idd niet goed. Heb zo'n hengst gereden die ook LDR gereden werd maar lúi!! Die dook ook vanzelf naar beneden. Haha! Die reed ik zoveel mogelijk voor de loodlijn. Kwam er vanvoor niet aan, puur vanachter voorwaarts! En as hij naar onder wilde kreeg die een ophouding. Reed hem 2x per week en de andere dagen van de week reed het andere meisje er op, op 4 weken tijd was tie wel voorwaarts Ja Bij dat paard paste LDR gewoon niet.

Heb een welsh a'tje, die word gek als je hem zo wil rijden.Lachen Die moet je vanvoor ook met rust laten. Een paard moet je rijden zoals hij dat van je verlangt, dan pas boek je resultaat. Maar om dat te kunnen, moet je wel naar hem kunnen luisteren. En daar zijn veel ruiters veel te ongeduldig en dominant voor. Je moet je af en toe eens naast of zelfs "onder" je paard opstellen in rang. Lachen Hem aan het woord laten.. Lachen

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 21:29

Ik heb de poll naar alle eerlijkheid ingevuld. Bloos Ik kan wel toegeven dat ik heel soms mijn pony te rond laat lopen (niet met kin op borst, maar wel te rond en kort). Mijn uitgangspunt is altijd lang en laag als ik begin met rijden.
Mijn pony loopt wel rond, maar wil vaak niet ontspannen en net dat laatste stukje geven. Ook wij zijn beiden driftkikkers. Heel lastig, ik ben me er van bewust. Heel soms vraag ik dan wel eens té veel door. En ja, dan loopt ze te veel in de krul, om het zo maar te noemen. Maar na een paar meter gaat mevrouw wel ontspannen en kan ik weer meer teugel geven. Zijn we beiden weer tevreden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 00:04

Yamcha schreef:
Denk dat er idd net zoveel gevaren kleven aan absolute elevatie als aan LDR. Met beide kun je een paard behoorlijk in de kreukels rijden. Vind het dan ook vreemd dat daar niet net zoveel over te doen is..... Waarom dan wél iedereen een mening over LDR heeft (zonder te weten waar men over praat) en niet over absolute oprichting, is mij een raadsel.

omdat niemand beweert dat absolute oprichting goed is Knipoog iedereen weet dat dat niet goed is, maar je ziet het toch wel vaak, omdat het verschil soms moeilijk te zien is.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 07:05

ja, (heel) soms 13% [ 98 ] x

Ik heb voor deze optie gekozen omdat mijn pony zijn bit vast pakt & niet meer los wil laten.
Dan moet ik van mijn lesgeefster een keer hem goed rond zetten want anders laat ie niet meer los & dan gallopeert ie weg.

Neantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 08:02

Dat met de kin op de borst rijden vind ik niet bepaald nodig ik bedoel een paard ontspanning vragen jah okee, maar met de kin op de borst dat is zo extreem en dat is geen ontspanning maar dwang als je het mij vraagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 11:08

@ Phara: maar dat is het ook, je moet het per paard bekijken. Een flagmatiek paard moet je alleen voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts rijden, en absoluut dat neusje eruit Lachen
Bij veel paarden vind ik ook dat je ze liever met het neusje eruit moet rijden, omdat het achterhandgebruik en het voorwaartse anders verslechtert.
Met de stelling: "een paard moet je rijden zoals hij dat van je verlangt" ben ik het volledig eens.

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 11:18

Ja regelmatig. En dan heb ik het niet over voltes lang, maar een paar keer slechts luttele seconden en pas wanneer ze goed warm gelopen is. Ik zou dit niet bij ieder paard doen, maar mijn merrie heeft er baat bij, vooral in stap en draf. De dame in kwestie wil zelf het liest en alleen hoog en op loodlijn lopen - waarbij ze langzaam steeds langer in haar lijf wordt. Ze wil niet graag lager, ronder of juist neusje eruit, dus dan schakelen we daarmee in de oefeningen. Ik zie hier het probleem niet van in en kom er dus ook eerlijk voor uit.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 18:33

oke.. dus toch nog beoorlijk veel mensen doen het

yoannaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 15:07

ik zou niet eens willen dat een paard zo loopt.

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 12:59

Dat moet ieder voor zich weten - zolang je maar weet waar je mee bezig bent, het paard zijn positie niet vergeet en niet wat aan zit te prutsen. je hebt 'kin op de borst' en 'kin op de borst'. Maar men lijkt hier de nuance nog wel eens te vergeten. Slapen

AppaloosGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 13:05

Ik durf eerlijk toe te geven dat ik mijn paard regelmatig met de kin naar de borst gericht laat lopen, niet helemaal met de kin OP de borst maar wel naar die richting.. Waarom? Mijn paard kan aardig doordrammen en dan net constant wat tegen de hand komen, als ik hem wat dieper instel kan ik later in de training hem wat meer naar de oprichting rijden terwijl hij dan toch soepel en makkelijk blijft.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 20:06

wat appart. Het lijkt nu wel alsof het zo is, als een paard tegen de hand komt, hij met zijn kin bijna op zijn borst gereden wordt??

Wauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 20:10

Sorry,
wordt helemaal raar van dit topic :S
Ik heb een stukje gevolgt, maar vind het echt allemaal echt apart! dat doe je toch niet voor de lol! :S
echt ik wordt er misselijk van dat mensen dat seireus expres doen ook.

LiesVegas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 21:07

Het komt me af en toe welleens voor, moet ik toegeven. Dan houd ik me paard teveel verzamelt, maar doe dan net iets te veel met mijn hand waardoor ik een reactie krijg dat ie achter de lood lijn gaat lopen. Als ik dan meteen mijn hand naar voren ''gooi'' (wat ik vaak als reactie zie bij ruiters) dan valt ie als het ware uit elkaar, en dan duurt het een rondje voor dat ik hem weer in zijn houding heb. Niet dat dat erg is, geduld is een schone zaak, maar het is toch vervelend. Wat ik meestal doe is dat ik een voltje rijd, en met behulp van mijn been en hand probeer zijn hoof wat meer eruit te krijgen, en als ik geen reactie krijg verruim ik een paar passen. Dit help altijd wel, om het gewoon rustig op te lossen.
xx

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 10:46

Dat hoef ik niet eens te proberen Nagelbijten / Gniffelen .
Precies zoals Pharagirlke zegt, mijn pony is vreselijk lui. Voor de hete paarden is het soms een goede oplossing, mits het er natuurlijk niet in wordt gezaagd. LDR hoeft niet zo zwart-wit te zijn.
Maar bij Viola moet ik heel erg oppassen, ze duikt van zichzelf lekker diep en op de voorhand, zodat ze haar achterhand er lekker bij kan laten hangen. Wil ik de boel activeren, dan moet ze toch echt wat omhoog komen. Nogal moeilijk, want Vie heeft twee opties: neus absoluut omlaag of omhoog. Gelukkig wil het er tegenwoordig al wat meer in komen, maar dan wil ze zichzelf best snel opfokken. Rust en ontspanning, en niet laag en rond maar hals laten strekken tussendoor.
Als ik neus op de borst ga doen glijd ik er waarschijnlijk zo van voren af, zo hoog komt haar achterhand dan Huilen van het lachen.
Nee, voor sommigen is het een uitkomst, maar euhm, laat het in mijn geval maar even zitten Ja .

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:01

Ook hier eerlijk in gevuld... mijn pony wordt de laatste tijd af en toe met de kin op de borst gereden. Maar niet gedwongen...
Mijn pony heeft namelijk ruim 3 jaar met haar neus in de lucht gelopen en daarbij een enorme onderhalsspier ontwikkeld. Nu zijn we bezig met een beetje nageeflijk lopen en dit vindt de pony door die halsspier erg moeilijk. Ze is dus aan het leren en schiet dan wel eens te snel door. Maar er staat geen druk op de teugels en de pony doet dit zelf. We proberen de juiste postitie erg aan te moedigen en sinds de laatste week lijkt het of de pony het steeds meer snapt.

horsieylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:04

Nee, nooit. Het is bij mijn pony simpelweg niet nodig. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 15:58

nooit. Gaat ook moeilijk met westernrijden. HAHA

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:03

chelly12 schreef: