wel of geen hengst ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ladygiroc

Re: wel of geen hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:10

tamary Afgod OK dan! Afgod

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:12

@ Ladygiroc: voor mij ook, hoor.

Merries zijn zeikerds, en ze veranderen per dag van stemming Slapen erg vermoeiend en irritant.

En overal om GILLEN verdorie.... nog nooit een hengst of een ruin meegemaakt die zich zo aanstelde...ik had ze trouwens gelijk een knal gegeven als het mijn paard was, maar ja, dan krijg je: "da's een merrie he"

Mijn reu is ook echt zo'n vent. Gillen? Nee, joh.... je groot maken, en dat is dan dat. Oh en heel stoer kijken...

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:16

ik kan me gewoon héél erg irriteren aan de vooroordelen, gatver..

De meeste mensen hebben in hun leven niet eens met een hengst contact gehad.

ik heb 2 hengsten gehad en 1 merrie, met die hengsten nooit geen gezeur (kwestie van opvoeding) en die merrie ppff.. als ze een andere merrie zag was ze hengstig. en daar heeft een hengst geen last van. Als een hengst respect heeft voor z'n baas gaan ze voor je door het vuur en laten ze je niet stikken, en das bij merrie's wel eens HEEL anders *spreekt uit ervaring*

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:20

Ik heb altijd merries gehad en nooit heeft er eentje gegild of haar oren plat gelegd naar een ander paard terwijl ik haar onder het zadel of in de hand had.
Als een merrie goed opgevoed is doet ze zoiets niet waar de baas bij is.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:21

dan zijn we toch op hetzelfde punt? opvoeding?

Rachaell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:22

Ik heb pas mijn eigen hengst gekregen en het is echt een schatje, het enige wat hij doet is zich groot maken en soms een beetje dribbelen. Maar als je gewoon consequent (hoe schrijf je dat Clown) bent en goed laat weten dat jij de baas bent is het echt een superpaardje. In stal zou je helemaaaal niet zeggen dat het een hengt is. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:33

Klara16 schreef:
Ik heb altijd merries gehad en nooit heeft er eentje gegild of haar oren plat gelegd naar een ander paard terwijl ik haar onder het zadel of in de hand had.

Unieke merries wel, zo heb ik ze nog niet ontmoet, behalve bij mijn vriendin. Die heeft een leuke merrie, maar ja, die gedraagt zich als een kerel Haha!

De merries die ik heb gekend, waren vreselijke aanstelsters... ook een, die mocht je van het baasje niet ff een tik verkopen, want dan droeg ze je dat een week lang na... maar vervelend was ze wel. En als ze hengstig was, was er geen land mee te bezeilen...
En sommige merries waren niet zo gillerig, maar vertikten het wel om door (of langs) een plas te gaan... want oh, hun schone voetjes mogen niet vies worden, hoor.. echt dametjes. Ik heb daar echt het geduld niet voor. Als ik een paard ergens langs wil hebben, dan gáát ie ook. Zonder gezeur en gedram.

Iig heb ik voor de rest van mijn leven tabak van merries. Doe mij maar ruinen of hengsten. Zijn nooit hengstig, altijd gezellig, vriendelijk, werkwillig, sociaal, en veranderen nooit zo opeens van stemming. En ze gillen ook niet.

Vooral dat gegil en dat prikkelbare irriteert me bij merries... al heeft een vriendin van mij ook merries die gewoon doen (bedenk ik opeens). Die vind ik ook wel lief.

Hoe dan ook, mijn ervaringen met merries zijn niet positief... doe mij maar een kerel. Geen gemauw en gezanik... en iedere dag dezelfde stemming. En als die verandert, wéét je tenminste waar het van komt...

serra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:07

Ik ben het helemaal met Lusitana eens.
Wij hebben 2 kwpn hengsten, een mini hengstje en een welsh ruin (die was al ruin) en dat heeft niets met ego te maken. Hiervoor hebben we 2 merries gehad. Wij vielen voor deze paarden en hebben ze niet op geslacht uitgezocht, toevallig waren het 3 hengsten en dat zijn ze nu ze 3, 4 en 7 jaar zijn nog steeds, gewoon omdat we geen enkele reden zien om ze te laten ruinen. We hebben ze aan huis staan en hebben wel de omheining hoger en steviger als doorsnee maar dat was mede omdat de buuf het eng vond dat wij hengsten hebben. Ze lopen dan ook naast de merries van de buren maar daar hebben we nog nooit problemen mee gehad omdat ze dit gewoon zijn en daar reageren ze ook totaal niet meer op, zelfs niet als ze hengstig zijn. De enige keren dat je merkt dat het hengsten zijn is als er een vreemd paard voorbij loopt of er een vreemde op het weiland hierachter gezet word. Dan brullen ze wat maar dat is zo weer over. Ook de ruin reageerd als er een vreemd paard voorbij komt dus daar zit geen verschil in, het klinkt alleen wat imponerender als de hengst een keer brult. Maar dat vind ik echt geen reden om dan maar te gaan snijden in een gezond dier.
Het is idd vaak gewoon een kwestie van opvoeding en gewenning. Wij lopen nog steeds aan het halster met ze zonder problemen, blijven netjes luisteren, ze lopen samen buiten (de 2 kwpn-ers bij elkaar en de mini en welsh bij elkaar), hebben een normaal paarden bestaan, zijn niet gefrustreerd o.i.d. dus wat zou dan de reden moeten zijn om te ruinen? De enige reden die ik kan bedenken in deze situatie is omdat ik aangezien word voor iemand met een hengst als "verlenging van" als ik sommige meningen hier zo lees, ik zou me bijna gaan schamen.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:38

nogmaals laten we niet ALLE HENGSTEN over een kam, scheren!! Een goede opvoeding begint al meteen vanaf de geboorte van de hengst, maar dit geldt net zo hard voor de merries en de toekomstige ruinen in spe. Een hengst (wat elk geslacht) kan zo verknipt gemaakt worden door onervarenheid of door onnozele mensen. Een echte hengst die zich erg bewust is van zijn hengstzijn (en dat zijn bij lange na niet elke hengsten) dient met de nodige consequentie behandeld/opgevoed te worden, nee is nee, tot hier en niet verder, elke dier (ruinen, merries en hengsten) willen graag een leider voor zich hebben, waar bv de merrie en de ruin zou stoppen na een een confrontatie willen inderdaad hengsten, vanwegen hun hormoonhuishouding, nog wel eens doorgaan. Over het algemeen genomen worden er geen dieren geboren met een slecht karakter (wij mensen maken de dieren tot dieren met een naar of erg slecht karakter)en bij dieren die wel met een verknipt karakter worden geboren) dienen OF in zeeeer ervaren handen te belanden of zullen moeten worden afgemaakt(mits de gevaren niet meer te overzien zijn), zodat vermeerdering hiermee niet meer mogelijk is (is erg hard maar zelf persoonlijk zou ik never te te nooit niet dekken met een hengst of fokken met mijn merrie waarvan het karakter verknipt is (en dan doel ik niet op verknipt karakter wat is aangeleerd door de mens zelf).

Zelf als trotse eigenaar van een dekhengst, die ontzettend veel nare dingen heeft meegemaakt zijn leven, kan ik beamen dat zodra een hengst in de juiste handen verkeerd dit ontzettend harde werkers zijn, ze zeer loyaal zijn naar hun eigenaars toe en heb zelf laatst een topic kunnen openen waarbij de band van mij met mijn grote vriend zichtbaar sterk is, terwijl hij eigenlijk de mens zou moeten haten om alles wat er met hem gedaan is!! Ons manneke, en geloof me een rasechte matcho eerste klas, die zo zelfverzekerd is van zich zelf, wordt aan zijn halster met een dun touwtje door een smal gangpad geleid langs de ruinen en merries, en tuurlijk loert ie even om zich heen, maar 1x ehhh..en hij volgt je blindelings. Een klein kind kan ik op hem zetten en dan nog doet hij niets, mijn vriend die niet kan rijden, rijd op hem en zodra hij erop zit, loopt hij op eieren, om maar zo voorzichtig mogelijk te zijn met hem dat hij er niet afvalt.

Misschien dat de meeste mensen die hierzo hun oordeel zo snel hebben klaar staan mbt hengsten, eens ervaring zouden moeten opdoen met een hengst. Knipoog

Rotte appels heb je er inderdaad bij zitten maar die heb je ook tussen de merries en de ruinen.

als vb hier een pic van hem tijdens een show, waar hij duidelijk laat zien dat HIJ de men is daar:

http://img504.imageshack.us/img504/1029 ... zj1mv4.jpg

en hier een pic waar hij zijn tederheid laat zien:

http://img120.imageshack.us/img120/6010 ... ve3hz7.jpg

Kortom hengsten zijn over het algemeen genomen geen enge gevaarlijke dieren, wij maken ze zelf zo( mits ze zo geboren zijn, dan hudt het op)..

en voor diegene die zich zo druk maken om de hengsten die actief meedoen in de wedstrijdsport: het behoort altijd zo te wezen dat de ruiter zich goed hoort te beseffen dat ze een hengst onder zich heeft(en diegeen een hengst rijd of uitbrengt die dit alleen maar stoer vind is imo een stomkop eerste klas)!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:50

Wat een prachtig paard Lovers

Ik zou idd wel eens met hem willen kennismaken... maar mag vast niet *LOL*

Hij is wel knap.

Veel foto's op Bokt zetten he Lachen

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:57

Yamcha schreef:

Hij is wel knap.

langskomen mag altijd hoor Haha! hij oud erg veel veel vrouwelijk schoon Haha!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:00

Sherif: wat een mooi dier! Tong uitsteken

En we zijn het eens hoor: in handen van een ervaren 'paardenmens' kan een hengst niet meer verkeerd doen dan een ander paard.

Maar mensen die een hengst willen om de verkeerde redenen (TS hier) brengen anderen in gevaar en geven hun paard een rotleven zonder reden. Ik kan daar echt niet achter staan.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:04

Als ik jou stukje lees denk ik dat je beter geen hengst kan nemen.. en of je goed kan rijden of niet dat maakt niets uit..

de zin ... Citeer
"
Want ik denk zelf dat ik genoeg ervaring heb.
Maar dan moet het wel heel braaf zijn. "

is voor mij een reden om te zeggen in zou het niet doen..
Een hengst is een hele verantwoording.. Ik denk dat een meisje van 13 daar nog te jong voor is..ongeacht de rijervaring, het gaat niet alleen om rijden maar ook om de opvoeding het concenquent zijn etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:07

sherif schreef:
Yamcha schreef:

Hij is wel knap.

langskomen mag altijd hoor Haha! hij oud erg veel veel vrouwelijk schoon Haha!

Cool!!! Ik pb wel voor je adres Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:08

Klara16 schreef:

En we zijn het eens hoor: in handen van een ervaren 'paardenmens' kan een hengst niet meer verkeerd doen dan een ander paard.

Maar mensen die een hengst willen om de verkeerde redenen (TS hier) brengen anderen in gevaar en geven hun paard een rotleven zonder reden. Ik kan daar echt niet achter staan.

Wij zijn het voor het eerst vandaag eens Go jij! Go jij!

Biertje? Chips? *hips* dit moet even gevierd worden natuurlijk *LOL*

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:09

@Yamcha

mijn merrie gilt nooit heb er nu heel wat gehad (7) en geen 1 giller of aansteller allemaal stoere paardjes

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:11

Yamcha schreef:
Klara16 schreef:

Wij zijn het voor het eerst vandaag eens Go jij! Go jij!

Biertje? Chips? *hips* dit moet even gevierd worden natuurlijk *LOL*

Wooohooo!!!

Ik wist dat het nog eens van zou komen!
(neemt een biertje aan van Yamcha en neemt met veel smaak een grote slok)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:11

Altijd fijn als er pagina's lang een discussie gaande is en er dan iemand na 15 pagina's een antwoord tussen propt . Clown

Er zijn merries waarbij je niet merkt dat ze hengstig zijn en er zijn merries die je schoenen geel piesen. Dat heb je met elk geslacht, rot paarden, vervelende paarden en normaal hanteerbare paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:14

En een hoop beroerd opgevoede paarden, Sammie Ach gut
Da's het ergste....

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:15

jah dat heb je ook met hengsten.. ik had een hufter van een hengst die van de een op andere dag ineens boven mij stond te stijgeren.. wat van kwaat tot erger werd..
ik reageerde alleen op het bericht van de merrie's en heb het topic door zitten lezen

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:38

Yamcha schreef:
Klara16 schreef:

Unieke merries wel, zo heb ik ze nog niet ontmoet, behalve bij mijn vriendin. Die heeft een leuke merrie, maar ja, die gedraagt zich als een kerel Haha!

De merries die ik heb gekend, waren vreselijke aanstelsters... ook een, die mocht je van het baasje niet ff een tik verkopen, want dan droeg ze je dat een week lang na... maar vervelend was ze wel. En als ze hengstig was, was er geen land mee te bezeilen...
En sommige merries waren niet zo gillerig, maar vertikten het wel om door (of langs) een plas te gaan... want oh, hun schone voetjes mogen niet vies worden, hoor.. echt dametjes. Ik heb daar echt het geduld niet voor. Als ik een paard ergens langs wil hebben, dan gáát ie ook. Zonder gezeur en gedram.

Iig heb ik voor de rest van mijn leven tabak van merries. Doe mij maar ruinen of hengsten. Zijn nooit hengstig, altijd gezellig, vriendelijk, werkwillig, sociaal, en veranderen nooit zo opeens van stemming. En ze gillen ook niet.

Vooral dat gegil en dat prikkelbare irriteert me bij merries... al heeft een vriendin van mij ook merries die gewoon doen (bedenk ik opeens). Die vind ik ook wel lief.

Hoe dan ook, mijn ervaringen met merries zijn niet positief... doe mij maar een kerel. Geen gemauw en gezanik... en iedere dag dezelfde stemming. En als die verandert, wéét je tenminste waar het van komt...

Dus we mogen niet alle hengsten over 1 kam scheren, maar wel de merries. Verward

Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:41

Ik werd net nog eventjes gebeten door mijn jaarling merrie. Die weet heus dat ze niet mag bijten, maar soms probeert ze even hoe we er ook al weer voor staan...en ze weet nu weer voor een half jaar dat bijten echt niet kan. Knipoog

Mijn vriendin Sandra heeft een Welshcob van dertig ofzo. Heeft ze van veulen af aan. Is jong gecastreerd. Toch zegt ze daarvan:"We hebben lang geleden uitgevochten wie de baas is, en ik ben het niet".
Tja, dan is het toch je eigen schuld als zo´n dier zich misdraagt.
Want tegen mensen die hem wel op zouden willen voeden zegt ze dat ze dat niet wil, dat vind ze zielig. Hij trapt tegen de staldeur om aandacht te eisen (voor de goede orde: ze staan zomers overdag op stal vanwege het klimaat en ´swinters ´snachts, een deel van die tijd worden ze bereden, dus in uren zijn ze meer buiten dan binnen).
Ze hebben de staldeur moeten bekleden met kussens... ik heb zo iets "waarom leer je niet af? " Nee, dat vind ze zielig. Vooral niet opvoeden, want dat is zielig... tja....
Zelfde maakte ik mee met een merrie die ik moest trainen. Verwent tot en met, eigenaresse kon er geen land mee bezeilen. Ze wilde niet komen als ze riep, niet meelopen etc. Dat moest allemaal met behulp van worteltjes en koekjes, paard is dus ook moddervet. Vraagt ze mijn hulp, maar meteen erbij:"Ik wil niet dat je haar slaat ofzo, hoor". Ik heb uitgelegd dat ik streng maar rechtvaardig ben en bijna nooit hoef te tikken of wat dan ook. Ik had het dan ook zo voor elkaar dat ze naar me toe komt of meteen op het hek afgaat als ik de wei in kom, ze alles doet wat ik wil zonder gebruik van worteltjes. Ik hoef haar niet te slaan. Maar ik gebruik wel heel duidelijke paardentaal, die ze dondersgoed begrijpt. Krijgen ze zelf het paard onder het zadel amper vooruit, ik zet haar van stilstand of achterwaarts in galop... zonder sporen of zweep of wat dan ook. Ze WIL voor me werken.ik ben wel de strenge juf, maar ze is toch dol op me. Paarden zoeken die duidelijkheid, daar gedeien ze echt het best in.
Dat paardenleiderschap op zich kunnen nemen is niet voor iedereen weggelegd, dat begrijp ik wel. Maar dan ligt het heus niet aan het paard als en en ander verkeerd uitpakt. In andere handen gaat het wél goed.
Er zijn mensen die zo erg in dienst van hun paard staan, dat ze niks meer te vertellen hebben. Mij best, maar ga niet zeggen dat het aan het paard of erger, de ballen, ligt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:45

Lusitano denk jij dat een hengst bij een slechte baas gevaarlijker is als een merrie of ruin?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:49

Elk paard is bij een slechte baas 'gevaarlijker'/ slechter af. Al hangt het er van af wat je onder slechte baas verstaat Clown

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:56

Nouja, als je je ruin of merrie loslaat tussen de andere paarden kan dat best problemen geven. Maar met een hengst lijkt t mij gewoon een stuk linker. Dat heb ik dus gezien op die wedstrijd.
Nogmaals, ik heb absoluut geen hekel aan hengsten! Maar vind persoonlijk wel dat deze niet voor iedereen zijn weggelegd. Juist de brave zijn dan "gevaarlijk" omdat men dan vaak de aandacht er niet bijhoudt, omdat "ie zo braaf is".