agnes en indi vandaag voor het eerst gegalopeerd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: agnes en indi vandaag voor het eerst gegalopeerd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:05

daar houd ik je aan! ook als je met rollator moet komen? Knipoog

bij westernteugels kan je sowieso de teugels neerleggen en langer f korter maken. in ieder geval heb ik daar nog geen ruzie mee gehad. ik denk dat ik daar sowieso maar een paar van ga bestellen. wie weet goede zware? dus waar ik makkelijk druk in de nek kan geven?

neckreining had ik hier zelf ook al geopperd. wil ik indi ook aanleren, majah...tijd en geduld he Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:07

ikenindi schreef:

bij westernteugels kan je sowieso de teugels neerleggen en langer f korter maken. in ieder geval heb ik daar nog geen ruzie mee gehad. ik denk dat ik daar sowieso maar een paar van ga bestellen. wie weet goede zware? dus waar ik makkelijk druk in de nek kan geven?

neckreining had ik hier zelf ook al geopperd. wil ik indi ook aanleren, majah...tijd en geduld he Knipoog

Als je met een bosal zou gaan rijden is een paardeharen mecate ook een optie...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:08

Teuntje111 schreef:
ikzelf rij ook heel veel met stem

de basiscommando's "stappen", "drrrrrrrrrrrrrraf" en "galopJA" en uiteraard "HO", waarbij HO enkel en alleen stilstaan is.

in de zelfde gang versnellen: "door-door-door" op het tempo dat ik graag wil zien

in dezelfde gang vertragen: "eaaaaasy"

Ik maak verder geen "kus" geluiden, alleen woorden

Nu ik de teugels hierboven zie, dat lijkt ook wel op het idee van spaanse teugels en romals.

indi kent ho, `klik`geluidje voor achterwaarts aanmoedigen. dubbelklikgeluidje voor draf en ook stemcommando: drrrrrrraf als ze niet op de klik reageert, gaaaalop (maar dat moet kusje worden).

demn wat klinkt dat eigenlijk debiel waarmee we een paard iets vragen. hihi

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:09

Wendy schreef:
ikenindi schreef:

Als je met een bosal zou gaan rijden is een paardeharen mecate ook een optie...

ik las dat die ook schuren in je hand?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:10

Wat ik eigenlijk niet helemaal begrijp, is dat je dan nu al bezig bent met je paard, op een voor jou totaal niet geschikte manier, in de galop te laten "jagen" Het lijkt mij dat het op deze manier erg verwarrend wordt voor je paard.
Je rijd in een gehandicapten les zeg je...maar ik denk eigenlijk dat deze mensen weinig tot geen ervaring hebben met iemand die haar eigen paard wil gaan beleren. Heb je daar zelf wel eens over na gedacht? Ik denk dat jij een van de heel weinige bent, die dit doen en daar is in mijn ogen dan ook een heel andere aanpak voor nodig dan zoals het nu gaat.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:11

Manenharen mecates schuren niet, de staartharen mecates soms wel.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:12

ik heb geen zin er opnieuw op in te gaan. als je het echt wilt weten hoe en warom moet je maar even terug lezen...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:12

Teuntje111 schreef:
Manenharen mecates schuren niet, de staartharen mecates soms wel.

grrr! waarom zit er overal zoveel verschil in?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:14

ikenindi schreef:

Zeker!! Dan is het extra bijzonder want ik ben net zo oud als jij, dan ben jij dus ook al een oud gerimpeld mensje, en dan nog paardrijden, dat wil ik niet missen. Haha! Knipoog

DianneM

manenhaar is zachter als staarthaar Knipoog

aerdenhout1

ikenindi schreef:
ik heb geen zin er opnieuw op in te gaan. als je het echt wilt weten hoe en warom moet je maar even terug lezen...

Okee...als dit voor mij is, dan wil je duidelijk ook niet weten hoe misschien dan wel?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:16

aerdenhout1 schreef:
ikenindi schreef:

Okee...als dit voor mij is, dan wil je duidelijk ook niet weten hoe misschien dan wel?

was voor jou, maar wat bedoel je?
ik doel meeer op dat het inmiddels een beetje een verdaagd topic is. ik doe dingen nu al anders en dat heb ik al gemeld. geen zind at iedere pagina opnieuw te zeggen Knipoog

alle tips zijn welkom natuurlijk, maar niet te snel oordelen.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:19

Bij Arthur's western store heb ik de fijnste teugels gevonden die ik kan bedenken. Aan het uiteinde zijn ze verzwaard, dus ze blijven in je open hand of los ook gewoon liggen. Vrij zware teugels die niet te dik of te breed zijn, echt ideaal.
http://www.westernstore.nl/index.php?target=products&product_id=1698
Als ik het goed zie zijn ze in twee breedte-maten, even in het hoofdmenu onder teugels kijken...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 09:20

zien er niet verkeerd uit... ik ga maandag naar arthurs westernstore waarschijnlijk, en daar even kijken voor bosal. afhankelijk van of ik een complete set koop of niet kan ik daarna weer verder kijken Knipoog

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:04

ik vond het neckring idee ook mooi, maar mijn paardje reageerde daar absoluut niet op.
(als je het toch zou willen uitproberen, door haar dan ook een hoofdstel aan, just in case)
met de bosal ging het bij ons meteen goed, dus die blijven we gebruiken.
op stemhulpen reageert hij ook prima, dus als dat bij indi ook goed gaat, zou ik daar zeker gebruik van blijven maken Ja

@alle negatievelingen: ik denk dat de situatie van agnes (met haar specifieke lichamelijke beperkingen een jong paard zelf opleren) zo uniek is dat er weinig mensen te vinden zijn die daar ervaring mee hebben.
voeg daar nog bij daar ieder paard uniek is, dus ook een eigen aanpak vraagt.
het beste wat agnes kan doen is in het volste vertrouwen zelf dingen uitproberen.
geef haar daartoe dan ook de kans, zelfs al zou het volgens jouw mening anders moeten Knipoog

edit: als jij je eerste wedstrijd rijdt, wil ik er ook bij zijn.
haast je wel een beetje want ik ben zo'n 16 jaar ouder dan jij Haha!
Laatst bijgewerkt door fojoe op 23-02-08 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:06

dankje fojoe. tuurlijk moet ik ook leren, maar daarom sta ik ook wel open voor commentaar. maar wel een beetje vriendelijk gehouden commentaar. anders voel ik me gelijk zo aangevallen... Knipoog

neckreinig kun je ook met elk hoofdstel doen he. ik wil ook hoofdstel om en dan met zware teugels en het haar dan aanleren...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:09

jeetje wat een commetaar!
je ziet toch dat ze beide plezier hebben?
spanning is er totaal niet, dus waarom zoveel gezeur Verward
t ziet er super uit! vooral voor zo'n jong diertje :J
succes verder! Lachen

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:09

o jee, spraakverwarring, ik bedoelde de neck-rope van een vorige pagina Bloos
zonder hoofdstel dus, alleen een ring/stug touw rond de hals.
neckreining kan volgens mij idd met ieder hoofdstel.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:14

Lachen oke, dan snap ik je beter inderdaad Knipoog die neckrope had ik zelf ook al bedacht. loopt ook al een topic over, maar werd ik niet veel wijzer van;)

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:14

ik vind dit echt veeel minder erg dan iemand die denkt dat hij het zo goed weet en maar zn paard in de krul loopt te trekken of een veel te zwaar persoon op een pony of noem maar op noem maar op. Nagelbijten / Gniffelen Ik vind het juist lief dat de Ts dit doet voor een Invalide ruiter Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:15

huh? de ts heeft alleen foto`s gemaakt. ik ben de ruiter, indi is mijn paard, en ik ben zelf invalide Knipoog

over dat neckrope ding had ik dit topic gestart: [NH] neck rope bij jong paard

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:20

whaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa agnes, ik zie dit allemaal nu pas

man o man wat ben ik trots op jullie.. GAAFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:22

Haha!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:25

coco25 schreef:
Ja ik vind het er nou ook niet echt leuk uitzien voor je paard. Waarom leer je niet eerst de stemhulpen goed bij hem aan zodat hij op je stem hulp in galop gaat, dat gejaag achter zo'n jong paard aan neee hoeft niet, en zeker niet als je hem al zolang longeerd. Een 2,5 jarig paard inrijden??? dat is ook niet normaal. Verder vind ik knap dat je doorzet ondanks je handicap maar dat wil niet zeggen dat het dan op deze manier maar goed is wat je doet.

Idd lezen!!
ik vind het super wat Agnes hier laat zien, het doorzitten hoeft als je juist doorzit niet belastend te zijn, is zelfs beter dan lichtrijden zeker bij een jong paard, denk dat Agnes wel weet wat ze doet , een mening ruiter zonder handicap kan hier een pintje aan zuigen.
Ga eens op de gemiddelde manege kijken naar zogenaamde ver gevorderde als ze galoperen op een doorgewinterd paard , dan vind ik dit er beter uit zien voor het eerst in galop.
Ik heb respect voor je Agnes en vind het super stoer van je dat je zelf voor de eerste keer in galop gaat op haar.
Indi heeft ook erg veel respect voor jou, menig jong paard zou in paniek raken.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:29

ik ben blij dat ze zo op mij gericht is en op mij let. daar ben ik dan ook echt trots op. alles wat indi kent heeft ze van mij geleerd, en alles wat ik weet van paarden weet ik door indi. dankzij haar ben ik me gaan verdiepen in paarden. ik wist er niks van aan het begin. en zowel ik als indi moeten blijven leren en zullen vast nog wel meer fouten maken Knipoog