aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blensink

Re: aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:50

langemans schreef:
Brrr doodeng om bitloos met je paard over straat te wandelen. Wat een geluk heb je dat je nog zo'n paard hebt. Maar ik zou het zeker niet aanraden. Bitloos is leuk voor in de bak of in een natuurgebied. Niet midden op de weg waar auto's je met 80 km p/u passeren.

En daar gaan we weer Gaaaap

langemans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:51

En waarom zou dit niet nogmaals benadrukt mogen worden? Dit is een openbaar forum. Wanneer je niet tegen kritiek kunt, zou je hier geen foto's moeten plaatsen. Ik vind het levensgevaarlijk. En dat is mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:04

frunnik schreef:
Tja een bit veroorzaakt pijn in de mond als je het verkeerd gebruikt en een bitloos hoofdstel zorgt voor pij op de neus als je het verkeerd gebruikt. Maar als je beiden goed gebruikt hoeven beiden niet voor pijn te zorgen. Nogmaals het bit zelf zorgt niet voor pijn, dat doet de ruiter die erop zit. En ik vind het kort door de bocht om te denken dat mensen die zonder bit rijden ineens veel beter rijden, wel een onafhankelijke zit hebben etc.

Het is een misvatting dat een bit alleen pijn in de mond veroorzaakt wanneer je het verkeerd gebruikt. Het bit kàn (duidelijk 'kan') sowieso hinder tot pijn veroorzaken, bijv. wanneer het bit òf niet past òf niet goed ingehangen wordt òf wanneer er iets met het gebit is (wisselen, haken, doppen, asymetrie e.d.), en ook wanneer de mond qua anatomie geen bit kan verdragen. En dit laatste komt veel meer voor dan men denkt.
Vaak lijkt alles in orde te zijn; het gebit is nagekeken en behandeld, het paard is klaar met wisselen, de ruiter heeft zacht en stille handen en rijdt met de juiste hand/pols houding, zadel past goed, paard heeft geen blokkades etc., en toch toont het paard verzet (kan in allerlei vormen). Dit verzet wordt vaak geïnterpreteerd als "niet willen werken", "lastig, dwars", "onder het werk uit willen komen" etc etc. En wanneer je dan een keer het bit achterwege laat, zie je meteen dat het paard geen verzet meer toont en volledig ontspant en zie je dat het bit dus wel degelijk de oorzaak was.

frunnik schreef:
Ik ben het met je eens dat meer dan de helft van de ruiters misschien trekken en schoppen, maar als je die mesnen een bitloos hoofdstel geeft gaan ze er echt niet minder van trekken en schoppen hoor. Dat heeft niks met het type hoofdstel te maken, maar met de ruiter. Je doet het nu een beetje overkomen dat deze problemen opgelost zouden zijn als iedereen maar bitloos ging rijden.

Hier heb je gelijk in. Maar als je dan praat over ruiters die veel aan de teugels trekken, dan kun je dat getrek maar beter nièt in de paardenond hebben! De druk (en 'piek-pijn') die dan in de mond ontstaat, is echt geen pretje voor het paard. Dan kun je beter zorgen dat de druk verdeeld wordt over het hele hoofd (achter de oren, op de neus, langs de wangen, onder de kaken, onder de kin, allemaal afhankelijk van de soort optoming) en 'zachter' wordt. Hiermee zeg ik natuurlijk nièt dat het niet erg is om te trekken zonder bit, maar àls er al getrokken en gezaagd e.d. wordt, dàn maar liever niet d.m.v. een stuk ijzer in de mond.

frunnik schreef:
Al vraag ik me dan bijvoorbeeld weer af of die paarden niet veel gevoeliger zin op hun neus, omdat dat de plek is waar je dan je hulpen geeft. Net zoals een paard steeds gevoeliger word voor kuitdruk en je je hulpen steeds kleiner kan maken. Denk ik dat een paard wat gewend s door een goede ruiter bitloos te worden gereden ook scherper reageert op hulpen die het op de neus voelt. Hier zou je ook geen beginner zonder stille hand op moeten zetten denk ik dan, denk dat het paard dan net zo gefrustreerd kan raken als wanneer je een beginner zonder stille hand op een goed geschoold dressuurpaard zet.

Het ligt aan de soort optoming. Er is een grote diversiteit in bitloze optomingen, zowel qua werking als qua materiaal. Dus het is niet zo dat er standaard druk komt op de neus en bovendien hoeft die druk niet scherp te zijn wanneer de neusriem van breed en zacht materiaal is gemaakt.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:21

ik vind het supertof dat je dit allemaal kan, zag ook nog een andere bokker op een wit paard zonder optoming, echt super om te zien. jammer dat er van die discussies komen, ik zie liever een paard zo dan een paard met slof en een zwaar bit etc etc. en hem dan nog niet tot stilstand krijgen. ziet er top zo, en ik vind het makkelijk kunnen, sturen doe je tenslotte niet alleen met het bit (de meeste wel) maar ook met beenhulpen. en zo te zien heb je je benen nog, en het vertrouwen van de paardjes Ja

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:06

JoviBan schreef:
frunnik schreef:
Tja een bit veroorzaakt pijn in de mond als je het verkeerd gebruikt en een bitloos hoofdstel zorgt voor pij op de neus als je het verkeerd gebruikt. Maar als je beiden goed gebruikt hoeven beiden niet voor pijn te zorgen. Nogmaals het bit zelf zorgt niet voor pijn, dat doet de ruiter die erop zit. En ik vind het kort door de bocht om te denken dat mensen die zonder bit rijden ineens veel beter rijden, wel een onafhankelijke zit hebben etc.

Het is een misvatting dat een bit alleen pijn in de mond veroorzaakt wanneer je het verkeerd gebruikt. Het bit kàn (duidelijk 'kan') sowieso hinder tot pijn veroorzaken, bijv. wanneer het bit òf niet past òf niet goed ingehangen wordt òf wanneer er iets met het gebit is (wisselen, haken, doppen, asymetrie e.d.), en ook wanneer de mond qua anatomie geen bit kan verdragen. En dit laatste komt veel meer voor dan men denkt.
Vaak lijkt alles in orde te zijn; het gebit is nagekeken en behandeld, het paard is klaar met wisselen, de ruiter heeft zacht en stille handen en rijdt met de juiste hand/pols houding, zadel past goed, paard heeft geen blokkades etc., en toch toont het paard verzet (kan in allerlei vormen). Dit verzet wordt vaak geïnterpreteerd als "niet willen werken", "lastig, dwars", "onder het werk uit willen komen" etc etc. En wanneer je dan een keer het bit achterwege laat, zie je meteen dat het paard geen verzet meer toont en volledig ontspant en zie je dat het bit dus wel degelijk de oorzaak was.

Hier kan ik heel goed inkomen, maar dit betreft natuurlijk wel een klein gedeelte van de paarden. Een groot deel kan gewoon,mits correct met bit gereden worden. De keuze van met of zonder bit ligt dan bij de ruiter en hoeft niet per direct voor pijn te zorgen. Echter in het geval wat jij beschrijft zou bitloos een goede oplossing zijn.

JoviBan schreef:
frunnik schreef:
Ik ben het met je eens dat meer dan de helft van de ruiters misschien trekken en schoppen, maar als je die mesnen een bitloos hoofdstel geeft gaan ze er echt niet minder van trekken en schoppen hoor. Dat heeft niks met het type hoofdstel te maken, maar met de ruiter. Je doet het nu een beetje overkomen dat deze problemen opgelost zouden zijn als iedereen maar bitloos ging rijden.

Hier heb je gelijk in. Maar als je dan praat over ruiters die veel aan de teugels trekken, dan kun je dat getrek maar beter nièt in de paardenond hebben! De druk (en 'piek-pijn') die dan in de mond ontstaat, is echt geen pretje voor het paard. Dan kun je beter zorgen dat de druk verdeeld wordt over het hele hoofd (achter de oren, op de neus, langs de wangen, onder de kaken, onder de kin, allemaal afhankelijk van de soort optoming) en 'zachter' wordt. Hiermee zeg ik natuurlijk nièt dat het niet erg is om te trekken zonder bit, maar àls er al getrokken en gezaagd e.d. wordt, dàn maar liever niet d.m.v. een stuk ijzer in de mond.

frunnik schreef:
Al vraag ik me dan bijvoorbeeld weer af of die paarden niet veel gevoeliger zin op hun neus, omdat dat de plek is waar je dan je hulpen geeft. Net zoals een paard steeds gevoeliger word voor kuitdruk en je je hulpen steeds kleiner kan maken. Denk ik dat een paard wat gewend s door een goede ruiter bitloos te worden gereden ook scherper reageert op hulpen die het op de neus voelt. Hier zou je ook geen beginner zonder stille hand op moeten zetten denk ik dan, denk dat het paard dan net zo gefrustreerd kan raken als wanneer je een beginner zonder stille hand op een goed geschoold dressuurpaard zet.

Het ligt aan de soort optoming. Er is een grote diversiteit in bitloze optomingen, zowel qua werking als qua materiaal. Dus het is niet zo dat er standaard druk komt op de neus en bovendien hoeft die druk niet scherp te zijn wanneer de neusriem van breed en zacht materiaal is gemaakt.

[/quote]

Voor deze beide antwoorden lijkt het mij dus heel erg verschillen voor wat voor bitloze optoming je kiest. Zoals jij zelf al aangeeft bestaan er een hoop verschillende vormen van een bitloze optoming. Met sommige kun je totaal geen kwaad doen, hoogstens wat druk op de neus. Maar met bijvoorbeeld een hackamore zijn er als ik het me goed kan herinneren gevallen beschreven van ruiters die (welliswaar met geweld) het neusbeen van het paard braken.
Maar ik ben het absoluut met je eens dat bijvoorbeeld een rijhalster met goed gevoerde brede neusriem een zeer goed alternatief zou zijn voor een hoofdstel met bit tijdens de opleiding van beginnende ruiters.
Voor welke optoming een gevorderde ruiter kiest zou ik echter aan de ruiter overlaten. Ik ben niet van mening dat het knapper of beter is om met een bitloze optoming te rijden. Immers als je een paard grotendeels met je zit rijd maakt het niet uit wat je aan zijn hoofd hangt. Het is maar net wat je ze leert. Al kan ik me wel voorstellen dat er hier mensen bewust voor kiezen om een jong paard bitloos in te rijden. En zie dat dan ook totaal niet als probleem.
Maar om nog maar even een voorbeeld te geven. Ik reed vroeger met mijn eerste pony ook al dressuurwedstrijdjes. Maar in de periode dat zij moest wisselen en duidelijk aan gaf op dat moment last te hebben van het bit heb ik haar ook bitloos gereden. En in de training reed ik haar ook wel eens alleen met een touwtje om de hals om haar meer op mijn zit te leren rijden. Dus het kan ook samen gaan. Het een hoef het ander niet uit te sluiten Knipoog

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:34

langemans schreef:
En waarom zou dit niet nogmaals benadrukt mogen worden? Dit is een openbaar forum. Wanneer je niet tegen kritiek kunt, zou je hier geen foto's moeten plaatsen. Ik vind het levensgevaarlijk. En dat is mijn mening.

En hier nog een bokker die het helemaal met je eens is! Ik vind het onverantwoord en erg gevaarlijk voor ander verkeer op de weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:40

frunnik schreef:
Hier kan ik heel goed inkomen, maar dit betreft natuurlijk wel een klein gedeelte van de paarden. Een groot deel kan gewoon,mits correct met bit gereden worden. De keuze van met of zonder bit ligt dan bij de ruiter en hoeft niet per direct voor pijn te zorgen. Echter in het geval wat jij beschrijft zou bitloos een goede oplossing zijn.

Nee, het betreft nièt een klein aantal van de paarden. Dat is 't 'm nou juist. Knipoog
Twee voorbeelden:
De onderkaken van onze paarden worden steeds smaller, waardoor er vaak nog geen vinger tussen de twee kaakhelften past. De tong daarentegen is nog steeds een dikke, vlezige spier en we zien ook steeds dikkere tongen. Tussen de tong en het verhemelte is dan nauwelijks nog ruimte voor een bit; de tong kan door druk van een bit dan niet meer tussen de beide kaakhelften vallen, waardoor de tong dus wordt afgekneld. Het paard ondervindt hierdoor pijn, de doorbloeding stagneert en het paard heeft moeite met het maken van een slikbeweging (overmatige schuimslierten).
Wat we ook steeds meer zien, is overmatig en dik wangslijmvlies (wangkwabben); deze raken ook bekneld door het bit en ook dat veroorzaakt pijn.

frunnik schreef:
Voor deze beide antwoorden lijkt het mij dus heel erg verschillen voor wat voor bitloze optoming je kiest. Zoals jij zelf al aangeeft bestaan er een hoop verschillende vormen van een bitloze optoming. Met sommige kun je totaal geen kwaad doen, hoogstens wat druk op de neus. Maar met bijvoorbeeld een hackamore zijn er als ik het me goed kan herinneren gevallen beschreven van ruiters die (welliswaar met geweld) het neusbeen van het paard braken.

De verhalen van het breken van de neus door een hackamore, zijn niet op feiten gebaseerd. Het wordt een paar keer geroepen, mensen nemen het voor waarheid aan en gaan het vervolgens ook roepen.
Nu kan de hackamore inderdaad erg hard inwerken, dat is waar, en ik zou er zelf ook niet voor kiezen om mee te rijden. Maar dat er neuzen mee worden gebroken?? Heb je ooit een paardenschedel gezien en gevoeld, en op het neusbot gedrukt en geklopt? Is niet zo gemakkelijk te breken hoor, via teugels. Knipoog
Verder is het wel ontzettend belangrijk dat de neusriem op de juiste hoogte ligt, dus niet op het breekbare gedeelte van de neus.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:50

_Skess_ schreef:
langemans schreef:

En hier nog een bokker die het helemaal met je eens is! Ik vind het onverantwoord en erg gevaarlijk voor ander verkeer op de weg

dan mag je imo ook niet meer met je paard oversteken, je paard kan steigeren oid en zich lostrekken van jou, onzin dus. ik vind paarden in de wei langs de snelweg 10 malen gevaarlijker als bitloos langs de weg lopen.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:08

JoviBan schreef:
frunnik schreef:

Nee, het betreft nièt een klein aantal van de paarden. Dat is 't 'm nou juist. Knipoog
Twee voorbeelden:
De onderkaken van onze paarden worden steeds smaller, waardoor er vaak nog geen vinger tussen de twee kaakhelften past. De tong daarentegen is nog steeds een dikke, vlezige spier en we zien ook steeds dikkere tongen. Tussen de tong en het verhemelte is dan nauwelijks nog ruimte voor een bit; de tong kan door druk van een bit dan niet meer tussen de beide kaakhelften vallen, waardoor de tong dus wordt afgekneld. Het paard ondervindt hierdoor pijn, de doorbloeding stagneert en het paard heeft moeite met het maken van een slikbeweging (overmatige schuimslierten).
Wat we ook steeds meer zien, is overmatig en dik wangslijmvlies (wangkwabben); deze raken ook bekneld door het bit en ook dat veroorzaakt pijn..

Dan ben ik wel nieuwsgierig waarop jij dit baseert, want dat is mij namelijk nog niet eerder opgevallen en heb het ook nog niet eerder gehoord. Het verhaal rondom de overmatige schuimslierten zoals jij dat noemt is ook nog steeds niet helemaal opgehelderd, hier verdelen de meningen zich nog behoorlijk over. Daarom ben ik dus wel nieuwsgierig waar jij deze informatie vandaan hebt Knipoog

JoviBan schreef:
frunnik schreef:

De verhalen van het breken van de neus door een hackamore, zijn niet op feiten gebaseerd. Het wordt een paar keer geroepen, mensen nemen het voor waarheid aan en gaan het vervolgens ook roepen.
Nu kan de hackamore inderdaad erg hard inwerken, dat is waar, en ik zou er zelf ook niet voor kiezen om mee te rijden. Maar dat er neuzen mee worden gebroken?? Heb je ooit een paardenschedel gezien en gevoeld, en op het neusbot gedrukt en geklopt? Is niet zo gemakkelijk te breken hoor, via teugels. Knipoog
Verder is het wel ontzettend belangrijk dat de neusriem op de juiste hoogte ligt, dus niet op het breekbare gedeelte van de neus.

Ik studeer voglend jaar las dierenarts af, dus ja ik heb wel eens een paardenschedel gevoeld en ook tijdens pathologie lessen paadenhoofden van dichtbij bekeken. Vandaar ook mijn intresse Knipoog Wat ik begrepen heb over de verhalen van gebroken neuzen en hackamores is dat deze personen de hackamore te laag ophingen waardoor dus het dunne gedeelte van het neusbeen afbrak. Hierbij werd dus de hackamore niet correct gebruikt. Dus niet zozeer om nou te zeggen dat rijden met hackamore niet goed is, maar meer om aan te geven dat bitloos rijden ook zijn gevaren kent. Net als verkeerd gebruik van een bit Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:04

frunnik schreef:
Dan ben ik wel nieuwsgierig waarop jij dit baseert, want dat is mij namelijk nog niet eerder opgevallen en heb het ook nog niet eerder gehoord. Het verhaal rondom de overmatige schuimslierten zoals jij dat noemt is ook nog steeds niet helemaal opgehelderd, hier verdelen de meningen zich nog behoorlijk over. Daarom ben ik dus wel nieuwsgierig waar jij deze informatie vandaan hebt Knipoog

Veel info is te vinden op http://www.bitloos.nl . Knipoog
E.e.a. is gebaseerd op o.a. onderzoeken van bitfabrikanten zoals Myler en Sprenger, op basis van onderzoeken van Hilary Clayton en kennis van paardentandartsen/gebitsverzorgers die thuis zijn in de anatomie van de paardenmond.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:06

JoviBan schreef:
frunnik schreef:

Veel info is te vinden op http://www.bitloos.nl . Knipoog
E.e.a. is gebaseerd op o.a. onderzoeken van bitfabrikanten zoals Myler en Sprenger, op basis van onderzoeken van Hilary Clayton en kennis van paardentandartsen/gebitsverzorgers die thuis zijn in de anatomie van de paardenmond.

OK bedankt, als ik wat meer tijd heb zal ik er eens op kijken. Zelf rijd ik momenteel wel op een mylerbitje, gewoon zo'n phase 1 waar je ook wedstrijden mee mag starten en moet zeggen dat dat wel goed bevalt. Al wissel ik eht altijd wel weer af met een gewoon dubbel gebroken watertrensje.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:09

Daar gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan we weer Gaaaap. Bitloos rijden langs de weg is gevaarlijk???
Ik raad degenen aan die dit weer in de wilde weg schreeuwen zich eerst eens goed te verdiepen in het bitloos rijden, voordat je zoiets stomzinnigs uitkraamt. Ja

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:12

Nadya schreef:
Daar gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan we weer Gaaaap. Bitloos rijden langs de weg is gevaarlijk???
Ik raad degenen aan die dit weer in de wilde weg schreeuwen zich eerst eens goed te verdiepen in het bitloos rijden, voordat je zoiets stomzinnigs uitkraamt. Ja

Ik denk dat een hoop mensen bedoelen dat optomingsloos buitenrijden gevaarlijk is. Al weet ik dat natuurlijk niet zeker. Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:16

frunnik schreef:
Nadya schreef:

Ik denk dat een hoop mensen bedoelen dat optomingsloos buitenrijden gevaarlijk is. Al weet ik dat natuurlijk niet zeker. Bloos

Dan moeten ze dat duidelijker vermelden, Frunnik Lachen . Of het topic echt lezen misschien! Ik krijg bij dat soort posts meer een soort 'relgevoel', zo zonder enige onderbouwing.
Zo hou je die eeuwige vooroordelen en ik word daar zo onderhand erg moe van. Ik rij namelijk heel toevallig met een bitloze optoming en dat is echt niet gevaarlijker dan een optoming met bit. Knipoog
Eerlijk gezegd word ik een beetje sch..tziek van dat eeuwige gezeur dat het gevaarlijk zou zijn om bitloos te rijden.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:18

Dat kan ik me wel enigszins voorstellen Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:24

Fijn, Frunnik. Ben ik tenminste niet de enige Haha! .

Dat gezever hier op bokt altijd over bitloos buiten rijden, ja of nee..... Als iemand dat niet 'kan' met zijn/ haar paard, prima, dan doe je het toch lekker niet. Maar ga niet over anderen zitten oordelen. Boos!
Want uiteindelijk zit die angst tussen je eigen oren. Kijk dus alleen naar jezelf en ga niet net doen alsof mensen die toevallig wel bitloos rijden onverantwoordelijk rondrijden. En ik heb het hier niet over optomingloos rijden, want dat doe ik voorlopig nog niet en al helemaal niet buiten. Tong uitsteken

Ik heb gezegd!!! Haha!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:37

Oke kunnen we nu weer gewoon terug naar het topic.
Ik blijf enorm veel respect hebben voor wat de TS doet met haar paarden.
Dus bispax als je nog wat leuke foto´s of filmpjes hebt dan zie ik ze graag.
Je hebt een fan gevonden Knipoog heb echt heel veel bewondering voor je.
En natuurlijk voor alle andere die zo een geweldige vertrouwensband hebben met hun paarden Haha! .

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:57

Citaat:

Citaat:
dan mag je imo ook niet meer met je paard oversteken, je paard kan steigeren oid en zich lostrekken van jou, onzin dus. ik vind paarden in de wei langs de snelweg 10 malen gevaarlijker als bitloos langs de weg lopen.

HC....lees eerst even....ik heb niets tegen bitloos, maar wel helemaal zonder iets de weg op gaan. Daar ben ik heel zwaar op tegen!

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:01

_Skess_ schreef:
Citaat:

Citaat:

HC....lees eerst even....ik heb niets tegen bitloos, maar wel helemaal zonder iets de weg op gaan. Daar ben ik heel zwaar op tegen!

Skess de bokker die jij quote had het over bitloos rijden en dus slaat jou reactie daar op terug. waarschijnlijk bedoelde je optomingsloos, maar dat is dus niet duidelijk in jou bericht Knipoog

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:06

Dat bedoel ik ja Knipoog

Larissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:03

Haha! Super

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:31

bispax schreef:
men moet meer naar de paarden luisteren ...want ze vertellen meer als we denken ...je kunt precies zien of je paard goede zin heeft of niet ...of je paard pijn heeft ...wij moeten blij zijn dat we op hun rug mogen zitten ..paarden laat zich meestal alles bevallen ook dat marteltuig om en aan zich heen , paarden zijn niet gemeen , nee zo proberen eerder naar ons zin te maken , ondanks ons onkunde en meestal niet op een respecterende manier mee om gaan ...

Klopt ik luisterd ook naar mijn paardje hij verteld echt dat ie niet lekker isof juist wel.
je kan aan zijn houding en gedrag zien.
ook waneer ik wel of niet op hem kan rijden.
hij geeft echt veel aan hoe ie is.
1 x viel hij met zadelen de zadel aan terwijl ik de stal in kwam.
ik dacht he hij geeft iets aan
ik keek hem na en zag dat ie een dikke schoft had bleek dat ie vast had gelegen.
gelijk werd er gezegt och hij steld zich aan gewoon zadelen en rijden.
nou mooi niet.
Nu was ie weer niet happy
ik merkte aan zijn houding dat er iets was maar wat.
met zadelen deed ie gelijk zuur en draaide zich om in zijn stal van nee ik wil niet.

Dus ging ik hem maar los laten maar hij wilde ook niet rennen en als ie niet wil jaag ik hem ook niet op.
dag 2 wilde ik hem longeren en hij gaf aan dat het niet prettig was door oren naar achteren tedoen en soort van te dreigen als ie harder moest.
ik keek hem goed na en zag dat ie scheef loopt en steeds door zijn achterbeen zakt.
waarscheinlijk dus scheve heup.
ik heb gelijk een afspraak gemaakt praktijk van Erik Laarakker.

maar je eheb echt gelijk je moet goed luisteren wat je paard zegt ik heb hier door een sterkere band van gekregen.
soms droom ik van hem en geeft ie aan dat ie ergens pijn heeft en als ik het na laat kijken klopt dat ook nog.
net als zijn kaak hij gaf aan dat ie erg pijn eraan had in mijn droom en wat bleek dat zijn kaak scheef stond en dat heb Erik recht gezet.

ik weet niet of dit raar is of dit meer mensen heeft Bloos

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 01:42

Rijd zelf bitloos en ben zeker niet voor bitloos langs een drukke weg, maar los van de hele discussie...

TS, prachtige foto's en de rust en harmonie die jullie uitstralen is echt toppie OK dan!

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 06:27

Machonito schreef:
bispax schreef:
men moet meer naar de paarden luisteren ...want ze vertellen meer als we denken ...je kunt precies zien of je paard goede zin heeft of niet ...of je paard pijn heeft ...wij moeten blij zijn dat we op hun rug mogen zitten ..paarden laat zich meestal alles bevallen ook dat marteltuig om en aan zich heen , paarden zijn niet gemeen , nee zo proberen eerder naar ons zin te maken , ondanks ons onkunde en meestal niet op een respecterende manier mee om gaan ...

Klopt ik luisterd ook naar mijn paardje hij verteld echt dat ie niet lekker isof juist wel.
je kan aan zijn houding en gedrag zien.
ook waneer ik wel of niet op hem kan rijden.
hij geeft echt veel aan hoe ie is.
1 x viel hij met zadelen de zadel aan terwijl ik de stal in kwam.
ik dacht he hij geeft iets aan
ik keek hem na en zag dat ie een dikke schoft had bleek dat ie vast had gelegen.
gelijk werd er gezegt och hij steld zich aan gewoon zadelen en rijden.
nou mooi niet.
Nu was ie weer niet happy
ik merkte aan zijn houding dat er iets was maar wat.
met zadelen deed ie gelijk zuur en draaide zich om in zijn stal van nee ik wil niet.

Dus ging ik hem maar los laten maar hij wilde ook niet rennen en als ie niet wil jaag ik hem ook niet op.
dag 2 wilde ik hem longeren en hij gaf aan dat het niet prettig was door oren naar achteren tedoen en soort van te dreigen als ie harder moest.
ik keek hem goed na en zag dat ie scheef loopt en steeds door zijn achterbeen zakt.
waarscheinlijk dus scheve heup.
ik heb gelijk een afspraak gemaakt praktijk van Erik Laarakker.

maar je eheb echt gelijk je moet goed luisteren wat je paard zegt ik heb hier door een sterkere band van gekregen.
soms droom ik van hem en geeft ie aan dat ie ergens pijn heeft en als ik het na laat kijken klopt dat ook nog.
net als zijn kaak hij gaf aan dat ie erg pijn eraan had in mijn droom en wat bleek dat zijn kaak scheef stond en dat heb Erik recht gezet.

ik weet niet of dit raar is of dit meer mensen heeft Bloos

prachtig als je zoiets wilt en kan herkennen van je paard ...een paard zal niet gauw zuur doen tegenover een mens ..een paard is niet vals van nature , maar hij kan niet praten zoals wij ..en dan moet hij op die manier ons duidelijk maken Haha!
ik zie het ook aan m`n paardjes als er iets niet klopt ...ook al zijn de tekens nog zo klein ...ik voel het gewoon ...

zo heb ik een vriendin die doet aan reiki bij dieren ...en als ik vast zit bij m`n paarden dan ga ik aan haar raad vragen , waarom m`n paard zo reageerde ....of m`n paarden ziek zijn .of pijn hebben ..zo iemand kan verassende antwoorden geven die later weer ophelderen zodat je beeld krijgt waarom een paard reageerd op bepaalde dingen ...vooral paarden met een verleden is dit best wel eens handig om te weten wat er vroeger af speelde Knipoog

nou zou zeggen twijfel nooit aan je gevoel ...

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 07:45

bispax schreef:
luister vaker naar je paard ...
Ik hoop voor de omstanders dat hij dat tijdens een benarde situatie ook naar jou doet Haha!