3 jarig paard teveel beweging?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: 3 jarig paard teveel beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:28

Bij ons zie ik ze paarden ook wel eens opjagen in de bak. Vreselijk om aan te zien.
Die meiden hebben totaal geen gevoel voor lichaamstaal en snappen niets van het wezen paard. Ze doen maar wat en je ziet de verwarring bij die paarden. Ik ben daar allergisch voor, sorry.

Als je grondwerk gaat doen, is het ook goed om wat meer over paarden, hun taal en natuur te weten. Anders kom je niet ver. Clown
Veel mensen die al jaren bijv. op de manege rijden (en dan alleen maar rijden), weten daar echt niets van.

Ik heb bv. een vriendin die haar ruiterbewijs en koetsiersbewijs heeft. Maar je moet niet zien hoe ze paarden benaderd. Ik stond echt te kijken van de onkunde. Gelukkig heeft ze geen eigen paard, maar ondertussen wel doen van 'ik heb twee papiertjes'. Tja.... Daar ben je nog geen paardenmens mee, dat is mij wel duidelijk. Rolleyes

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:30

JoviBan schreef:
Een paard - èn de eigenaar - is nooit te oud om met grondwerk te beginnen. Knipoog
Er zijn wel goede boeken die je goed op weg helpen; deze vind je wel op het subforum VNA, dus neem daar eens een kijkje.

Ik heb 'grondwerk met paarden' van Inge Teblick al besteld. Bedankt voor je reactie Lachen
Op mijn vorige stal leek het verboden om anders met je paard bezig te zijn. 1 van de redenen dat ik daar ben weggegaan Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:41

Nou, zoals ik hiervoor aangaf, dat 1 persoon daarmee bezig was. Was ze wel tot last van de andere mensen op stal, want zij had de bak of de helft van de bak nodig. Terwijl ik aan het paard kon zien dat hij er ook geen zak aan vond Lips are sealed hij begreep de taal immers al Knipoog
Ik was blij dat onze stalhouder daar toen ook wat van gezegd had. Ik stond op een stal met veel wedstrijdruiters en dus ook de bak nodig hadden en de bak wel konden delen. Pling

Al had het paard het leuk gevonden, had het voor mij nog anders gelegen en voor andere ook, dat weet ik zeker. Helaas was het misschien leerzaam voor haar, ookal twijfel ik nog of ze er ooit wat van zou gaan begrijpen.
Je ziet toch of je paard het leuk vind Koe

Dus wat ik ermee wil zeggen is dat ik het fijn vind dat onze stalhouder er wat van heeft gezegd.
Niet omdat "het grondwerk" niet deugt, maar wel haar manier. Ik denk niet dat zij dat begreep.
Voor grondwerk heb je niet de hele bak nodig in je 1tje.

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:49

Het ding is dat je op mijn vorige stal enkel mocht rijden in de piste. Ik stond ook op een stal met wedstrijdruiters. Nuja eigelijk maar 2, maar die trainden ook de paarden van de eigenaar/instructeur. Bezig zijn met je paard isin hun ogen iets vreemd. Over het algemeen gingen zij even met een borstel over hun paard ,opzadelen, rijden en weer op stal gooien..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:53

Nou, met een jong paard die snel afgeleid is, is een bak in je eentje wel handig, hoor. Zeker in het begin. Haha!

Bij ons staan gelukkig maar een paar pensionklanten en ik kom juist expres op tijden dat er weinig mensen zijn.
Want ik heb juist geen zin in pottekijkers en mensen die gezellig met je gaan kletsen.
Als ik grondwerk, wil ik alle aandacht voor mijn paard hebben en veel mensen die niet grondwerken denken dat je wel gezellig kan kletsen ondertussen. Dus niet. Clown Haha!

We hebben gelukkig ook twee bakken en een round pen, dus meestal vind ik mijn rustige plekje wel.

Op mijn vorige stalling werd ik ook voor gek verklaard, maar daar was ik ook na 3 weken alweer weg, nadat ik hen voor gek had verklaard. (ik zag daar hele nare dingen met paarden gebeuren).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:01

roosbananas schreef:
Het ding is dat je op mijn vorige stal enkel mocht rijden in de piste. Ik stond ook op een stal met wedstrijdruiters. Nuja eigelijk maar 2, maar die trainden ook de paarden van de eigenaar/instructeur. Bezig zijn met je paard isin hun ogen iets vreemd.Over het algemeen gingen zij even met een borstel over hun paard ,opzadelen, rijden en weer op stal gooien..

Hier zie ook ook niet veel verkeerds in, zo lang het paard maar gelukkig is!
1 van mijn paarden vind werken heerlijk. In het land wil ze max een halve dag en op wedstrijd gaan vind ze ook geweldig.
Terwijl een ander paard van mij echt een knuffel is en ook van andere aandacht geniet en ook nodig heeft.

Soms wordt er te zwart - wit gekeken.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:02

Nadya schreef:
Ik heb bv. een vriendin die haar ruiterbewijs en koetsiersbewijs heeft. Maar je moet niet zien hoe ze paarden benaderd. Ik stond echt te kijken van de onkunde. Gelukkig heeft ze geen eigen paard, maar ondertussen wel doen van 'ik heb twee papiertjes'. Tja.... Daar ben je nog geen paardenmens mee, dat is mij wel duidelijk. Rolleyes

ruiter en koetsiersbewijs stellen echt niets voor. sorry dat ik het zeg, mocht ik hiermee mensen tegen me in het harnas jagen Vork
ik heb hem ook gehaald en er is iemand geslaagd die die week (we haalden hem in 5 dagen) voor het eerst op het paard zat :S
sorry maar dan gaat er iets fout zou ik zo zeggen...

koetsiersbewijs eigenlijl bijna hetzelfde.
ik had niet veel ervaring met met de kar rijden. eerlijk is eerlijk. heb er ook niet zoveel mee moet ik zeggen, maar dat terzijde.
iedereen bij ons in de groep is geslaagd, terwijl er ook een aantal tussen zaten die ook voor het eest op de kar zaten. het schijnt trouwens wel moeilijker te worden koetsiers, maar ik weet niet per wanneer. miss is dat nu al ingevoerd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:03

Als die van mij mag kiezen tussen knuffelen of op de wei dan is het lekker de wei op Clown

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:05

Ik heb een half jaar op die stal gestaan wegens omstandigheden dus ik kijk helemaal niet zwart-wit.
Hoe er met paarden werd omgegaan vind ik ook helemaal niets. Is het dan normaal dat als het paard niet luistert om er met een zweep op te slaan. En hiermee bedoel ik niet als je op je paard zit. Geeft het paard niet na? Zet het 3 uur op stal met bijzetteugel. Verzameld je paard niet goed? Steek er S&T in. Nee bedankt die mentaliteit spreekt me geen reet aan.

Edit: het gaat hier om paarden met een leeftijd tussen 3-6 jaar.
Laatst bijgewerkt door roosbananas op 18-06-07 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:07

ik zou het rustiger aan doen Clown

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:08

roosbananas:
Nee, dat is idd niet goed te praten.

Ik dacht net meer een gevoel te krijgen dat er maar 1 manier de goede was en dat geloof ik niet Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:09

Hmm een paard van 3/4 hoort nog niet zo verzameld te lopen, die moet lekker spelenderwijs voorwaarts/neerwaarts gereden worden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:10

mellamoshan schreef:
ruiter en koetsiersbewijs stellen echt niets voor. sorry dat ik het zeg, mocht ik hiermee mensen tegen me in het harnas jagen Vork
ik heb hem ook gehaald en er is iemand geslaagd die die week (we haalden hem in 5 dagen) voor het eerst op het paard zat :S
sorry maar dan gaat er iets fout zou ik zo zeggen...

koetsiersbewijs eigenlijl bijna hetzelfde.
ik had niet veel ervaring met met de kar rijden. eerlijk is eerlijk. heb er ook niet zoveel mee moet ik zeggen, maar dat terzijde.
iedereen bij ons in de groep is geslaagd, terwijl er ook een aantal tussen zaten die ook voor het eest op de kar zaten. het schijnt trouwens wel moeilijker te worden koetsiers, maar ik weet niet per wanneer. miss is dat nu al ingevoerd.

Ben ik helemaal met je eens, hoor. Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:21

Sammie schreef:
Als die van mij mag kiezen tussen knuffelen of op de wei dan is het lekker de wei op Clown

Die van mij houdt van beiden. Die is dol op aandacht, maar ook dol op spelen, rennen en grazen op de wei met de andere paarden.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 18:13

Sammie schreef:
Hmm een paard van 3/4 hoort nog niet zo verzameld te lopen, die moet lekker spelenderwijs voorwaarts/neerwaarts gereden worden.

iemand zei tegen mij, je moet je paard wat meer bij elkaar rijden. ik zei hallo doe normaal! hij moet eerst maar eens leren stabiel te draven/galoperen. als die het lekker vind om aan de teugel te lopen, mag die lekker aan de teugel lopen. wil die met zijn kop in de lucht lopen ook prima. maar op een goed moment gaat ie door ontspannenheid toch wel nageven Knipoog

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:41

lotjj92 schreef:
iemand zei tegen mij, je moet je paard wat meer bij elkaar rijden. ik zei hallo doe normaal! hij moet eerst maar eens leren stabiel te draven/galoperen. als die het lekker vind om aan de teugel te lopen, mag die lekker aan de teugel lopen. wil die met zijn kop in de lucht lopen ook prima. maar op een goed moment gaat ie door ontspannenheid toch wel nageven Knipoog

Idd, klopt helemaal. Eerst lekker voorwaarts, het neerwaartse en nagevelijke komt vanzelf. Ik heb ook een 3 jaige, om precies te zijn moet hij nog 3 worden, eind deze maand. Toen ik hem kocht, was hij al zadelmak. Ik heb ervoor gekozen om hem een paar maanden lekker de wei op te gooien. Hij staat nu vanaf begin mei op de wei, en in augustus/spetember ga ik hem weer oppakken. De verleiding is groot, maar ik blijf er lekker vanaf. Als ik hem "oppak" doe ik toch niet veel meer dan 2x per week 20 min. vind ik zat voor een 3 jarige.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:20

rambo6 schreef:
Ik heb zelf ook een 3jr paardje een tinker ik ben begonnen met inrijden vorig jr oktober en we zijn nu de galop aan het leren gaat een beetje m,oeizaam hij is nogal eigewijs. tevens geeft hij ook aan wanneer hij er genoeg van heeft. ik rij hem drie keer per week om de dag je moet niet vergeten dat het nog steeds een jong paard is en nog niet uitgegroeid is dus de dag die hij niet loopt hersteld zijn lichaam weer een beetje van de inspanning van de dag ervoor. tevens staat hij 2x per week in een passoa teugel aan de longe om voorwaarts neerwaarts en z'n rug als achterhand te leren gebruiken het probleem waar je tegenaan gaat lopen als je hem zovaak rijd bijv 6x per week is dat hij op den duur zich je gaat keren als hij dingen niet zo leuk meer vind ook zeg ik je hebt z'n hele leven nog om erop te zitten ik heb die van al vanaf 7mnd zoals je begrijpt heb ik erg lang moeten wachten. wat conditie betreft in het begin was die van mij met 15min doodmoe later al met een halfuur nu moet ik ruim een uur rijden voor dat hij moe wordt waarvan ik het eerste halfuur alleen maar flink voorwaarts door de bak zoef daarna begint hij pas te luisteren.
dus de conditie komt wel rij op het begrijpelijke niveu van je paard en wissel veel af zo blijft het voor je paard ook leuk doe eens grond werk is ook erg leuk. DENK ER WEL OM JE PAARD IS NOG STEEDS JONG EN GROEIENDE groei met hem mee inplaats van andersom

Ik wil even hierop reageren, heb dit met verbazing gelezen, een 3 jarige waar je al vanaf okt vorig jaar op rijd, dus hij was nog maar net 2, ook met pessoa aan de longe en dan ook nog een uur rijden om hem af te matten, spijt me maar snap niet dat je dat hier zo neer druft te zetten en het vreemde is eigenlijk dat niemand hier op reageert.
Je zeg tegen een ander grpei met hem mee, maar zelf laat je niet eens je paardje uitgroeien.
Als ik jou was zou ik hem nog even terug op het land zetten en nog even van zijn te vroeg af gepakte jeugd laten genieten!!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:41

met je eens midgie! een 2,5 jarige, doe normaal! en de omschreven 'probleempjes' ('eigenwijs' zijn, 'begint dan pas te luisteren' ) zeggen mij ook genoeg. in Godsnaam!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 23:57

Mijn vader heeft gisteren een drie jarige haflinger gekocht en die staat nu lekker paard te wezen op de wij, ze is nog lang niet uitgegroeid, dus op haar rug komt het eerste jaar niemand te zitten. Eigenwijs en niet luisteren kunnen voor mijn gevoel ook een teken van verzet zijn, omdat het te veel is wat hij doen moet. Als je naar je paard luisterd en kijkt dan snap je dat je een 3 jarige niet met allerlei hulpteugels moet laten werken, zodat hij mooi rond loopt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 08:11

merrieveulen schreef:
met je eens midgie! een 2,5 jarige, doe normaal! en de omschreven 'probleempjes' ('eigenwijs' zijn, 'begint dan pas te luisteren' ) zeggen mij ook genoeg. in Godsnaam!

Nog lang heen 2.5 zelfs, net 3 mnd 2 jaar, is echt van de zotte.
Ik heb hier een 3 jarige staan, waar ik alleen nog maar mee op de grond bezig ben, ook een tinker en niet zo`n kleintje ook, maar vind dat ze nog erg aan het groeien is en nog veels te veel slungel, ik kan ook niet wachten om met haar te gaan rijden, maar als het moet dan wacht ik gewoon nog een half jaartje, kan ik haar vast de dingen leren vanaf de grond toch?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 08:50

Ik heb die reactie van rambo6 blijkbar niet eerder gelezen. Een egenwijze 2 of 3 jarige vind ik altijd al zo'n foute woordkeuze.
In de meeste gevallen is dat en ruiter/eigenaar die onduidelijk is naar het paard.
Ik heb nog nooit mee gemaakt dat een jong paard niet wou werken.
Natuurlijk zal er best in Nederland wel 1tje rondlopen, maar dat zo'n paard altijd bij iemand loopt die weinig ervaring heeft, dat lijkt mij niet. Koe

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:56

inderdaad suup. ik vind het al helemaal van de zotten dat er dan geschreven wordt dat TS fout bezig is, terwijl de situatie bij rambo6 minstens even beroerd is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:59

Ik heb die reactie van rambo ook niet eens gezien, maar ook dat is van de zotte. Te vroeg en teveel is beide niet goed. Voor rambo zou ik zelfs in staat zijn om de dierenbescherming te bellen Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:00

@ merrieveulen: Zelfreflectie is niet het sterkste punt van veel mensen...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:06

Yamcha schreef:
@ merrieveulen: Zelfreflectie is niet het sterkste punt van veel mensen...

haha dát moge duidelijk zijn ja!