Wie is er nog meer aan het puzzelen met de wissels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:33

Ja ik zie dat iets anders terug hier in mijn omgeving, heb bv veel vrienden die handig zijn met opleiden en ook meerdere paarden van zadelmak naar subtop en hoger hebben gereden.
Bij hun gaat het eigenlijk altijd wel vloeiend en als het een keer wat lastiger gaat, is het een kwestie van een paar dagen puzzelen en dan is het ook goed.
Maar dat zijn dan ook wel hun eigen beesten, soms krijg je iets van een ander te rijden dus dat moet je dan eerst naar je hand zetten en weer aan de slag met de basis, en dan duurt het langer.
Foute wissels omzetten naar goede is imo ook altijd lastiger dan met een groen paard het aanleren.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:38

c_alsemgeest schreef:
Ja ik zie dat iets anders terug hier in mijn omgeving, heb bv veel vrienden die handig zijn met opleiden en ook meerdere paarden van zadelmak naar subtop en hoger hebben gereden.
Bij hun gaat het eigenlijk altijd wel vloeiend en als het een keer wat lastiger gaat, is het een kwestie van een paar dagen puzzelen en dan is het ook goed.
Maar dat zijn dan ook wel hun eigen beesten, soms krijg je iets van een ander te rijden dus dat moet je dan eerst naar je hand zetten en weer aan de slag met de basis, en dan duurt het langer.
Foute wissels omzetten naar goede is imo ook altijd lastiger dan met een groen paard het aanleren.

Zeker waar

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:45

Toch tussenin even mijn geluksmomentje delen.
We hebben net op de graanstoppel getraind. Eerst alle oefn. van de z1 goed geoefend.
Dan wat wissels gesprongen en ook eens 6 wissels na elkaar ( met telkens een galopsprong of 5 tussen). Ze waren allemaal in 1 tijd! Yes!

Bij mijn vorig paard ging het vanzelf, maar achteraf gezien heb ik er heel weinig mee geleerd.
Bij deze zijn we al 9 maanden bezig en heeft het traject mij héél veel geleerd over schoudercontrole, buiging, rechtrichten in galop, activiteit achteraan, gedragenheid en kwaliteit van de galop.

Het gaat hem/ons steeds beter af. De wissel gaat steeds soepeler.
Vandaag sprong hij ze enkele malen behoorlijk rond ingesteld. Het voelde goed maar ik hoop dat daar geen valkuil in zit?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:17

de basis, de basis de basis, fysiek en mentaal moeten zowel bij de ruiter als het paarrd goed zijn en dan kun je teambilden(?!?), en ja dat voelt heel goed, leuk dat jullie - TS en meerdere - dat ontdekken/gaan ontdekken

geniet ervan *D
Laatst bijgewerkt door mce op Gisteren, 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:26

c_alsemgeest schreef:

Oh ongetwijfeld zal dat een stuk makkelijker gaan. Een lichte tour ruiter had ze er waarschijnlijk al lang en breed opzitten bij mijn paard ( maar ook die is ergens begonnen).

Ach, ik ervaar het als een enorm leuk leerproces waarbij ik ongetwijfeld fouten maak, maar ook samen groei met mijn grote vriend:)
Stalgenoot vroeg laatst of ik Z2 rijd, want " hij springt z'n wissels toch al". In de zak als groot compliment :D

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:30

koend schreef:
Toch tussenin even mijn geluksmomentje delen.
We hebben net op de graanstoppel getraind. Eerst alle oefn. van de z1 goed geoefend.
Dan wat wissels gesprongen en ook eens 6 wissels na elkaar ( met telkens een galopsprong of 5 tussen). Ze waren allemaal in 1 tijd! Yes!

Bij mijn vorig paard ging het vanzelf, maar achteraf gezien heb ik er heel weinig mee geleerd.
Bij deze zijn we al 9 maanden bezig en heeft het traject mij héél veel geleerd over schoudercontrole, buiging, rechtrichten in galop, activiteit achteraan, gedragenheid en kwaliteit van de galop.

Het gaat hem/ons steeds beter af. De wissel gaat steeds soepeler.
Vandaag sprong hij ze enkele malen behoorlijk rond ingesteld. Het voelde goed maar ik hoop dat daar geen valkuil in zit?

Super fijn zeg en geniet van zo'n geluksmoment! Ik herken wel wat van jullie proces, leuk

Een keer wat diep of hoger ingesteld lijkt mij niet zo'n probleem, daar komt dat stukje bevestigen om de hoek kijken.
Maar wellicht hebben de verder gevorderden ruiters onder ons daar andere ideeën over?!

Elisa2

Re: Wie is er nog meer aan het puzzelen met de wissels?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:13

Ik denk ook, los van wat er al gezegd is dat de kwaliteit van de galop van een paard van nature ook een rol speelt. Zo zie ik sommige jonge paarden altijd goed changeren, altijd achter en voor tegelijk en ik zie ze ook weleens die heel erg snel overkruist zitten. Hun natuurlijke lichaamsgebruik speelt volgens mij ook een rol in of ze wissels moeilijker of makkelijker aanleren.

Wat voor een valkuil zou daar in moeten zitten Koend? Fijn dat het steeds beter gaat!

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:08

Elisa2 schreef:
Ik denk ook, los van wat er al gezegd is dat de kwaliteit van de galop van een paard van nature ook een rol speelt. Zo zie ik sommige jonge paarden altijd goed changeren, altijd achter en voor tegelijk en ik zie ze ook weleens die heel erg snel overkruist zitten. Hun natuurlijke lichaamsgebruik speelt volgens mij ook een rol in of ze wissels moeilijker of makkelijker aanleren.

Wat voor een valkuil zou daar in moeten zitten Koend? Fijn dat het steeds beter gaat!

Ja dat is zeker ook een factor. Ook of je een heter of wat flegmatieker dier onder je hebt. Mijn grootste probleem is de impuls, die is in de bak vaak onvindbaar terwijl buiten hij gelijk aan staat en alle hulpen door komen en mijn leven een stuk makkelijker is haha!

Natuurlijk heeft een hete weer andere uitdagingen hoor.

Elisa2

Re: Wie is er nog meer aan het puzzelen met de wissels?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:15

Haha ja, beide komen met uitdagingen maar ik snap wat je bedoeld. En karakter in combinatie met de galop van nature kan dan een hoop uitmaken denk ik.