Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 14:05

996981 schreef:
Open deuren wat mij betreft...Niemand gaat op concours met het idee ineens heel anders te gaan rijden dan thuis, om een ander gevoel na te streven dan thuis.

jammer dat je het weer zo uit zijn verband trekt,
geef alleen aan dat de samenwerking thuis goed /bevestigd moet zijn, en de wedstrijd dan alleen maar een bevestiging kan zijn, een vloeiende overgang kunje thuis goed voor elkaar hebben

maar wat ik al eerder aangaf: externe oorzaken heb je niet in de hand,

blijf vooral zo fijn rijden dan zal de ervaring ook het SB oplossen,
Laatst bijgewerkt door mce op 06-11-24 14:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 14:05

996981 schreef:
Open deuren wat mij betreft... Niemand gaat op concours met het idee ineens heel anders te gaan rijden dan thuis, om een ander gevoel na te streven dan thuis.

Ook al is je voorbereiding thuis super en voelt je paard in het losrijden nog zo fijn, dan is het in de ring vaak nog een ander verhaal. Zoals je ook terecht zegt: Een paard is geen robot. Een spooky bak, een beweging die je paard net in het vizier krijgt en die hem triggeren, waardoor het paard en oefening net niet net zo als thuis doet waar je wel de focus kunt vasthouden. Zoveel omstandigheden zijn anders en daar moet je in de proef op kunnen anticiperen. De enige manier is door het gewoon te doen en het paard de nodige ervaring te laten opdoen. Als je zo'n 5 jarige zo door een M-proef kunt sturen als 996981 doet en het er zo vriendelijk en makkelijk uitziet (ook al komt dat door de handigheid van de ruiter) dan ben je al een heel goed eind op weg.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 14:14

mce schreef:
996981 schreef:
Open deuren wat mij betreft...Niemand gaat op concours met het idee ineens heel anders te gaan rijden dan thuis, om een ander gevoel na te streven dan thuis.

jammer dat je het weer zo uit zijn verband trekt,
geef alleen aan dat de samenwerking thuis goed /bevestigd moet zijn, en de wedstrijd dan alleen maar een bevestiging kan zijn,

Nee dat is dus niet zo. Je kunt op concours totaal verrast worden doordat een paard reageert op allerlei omstandigheden die anders zijn dan thuis.

Dat kan zelfs gaan over andere verlichting waardoor de schaduw anders is dan thuis, om maar iets te benoemen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 14:16

Elisa2 schreef:
En in een oefening zelf, als een paard bijvoorbeeld wat duikt aan de voorkant omdat ie het moeilijk vindt om gewicht op achter te houden. Dan zou ik zeggen, korte stukjes oefenen. Langzaam steeds iets sterker maken en dan komt die voorkant uiteindelijk ook wel goed.

Ja zo hebben we dat ook gedaan bij onze nu 4-jarige. Hij is heel voorwaarts, heet ook, maar niet ril. Als hij iets moeilijk vindt dan is zijn ontsnappingsroute heel hard gaan. Hij gooit zich op de voorhand en dan was ie weg. Laag en heel hard. Dus gallopperen hebben we in het begin maar laten zitten. Pas toen hij in draf onder je bleef stukjes galop gaan oefenen (naar de wand toe, zodat je m ook op de wand kon laten terugkomen), aanspringen en na 3/4 galopsprongen. En naarmate hij sterker werd een halve volte galopperen etc, etc.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 14:19

996981 schreef:
Dat kan zelfs gaan over andere verlichting waardoor de schaduw anders is dan thuis, om maar iets te benoemen.

Of er staat ineens een lezer in een ander hoekje dan dat ie dacht dat ze zou staan.
En zo kan het dan gebeuren dat je in de ene Z2 wedstrijd met bijna 4 wp thuiskomt en met de andere net 1 WP haalt omdat de ontspanning mijlenver te zoeken is _O-

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 14:25

zeker, heb steeds externe invloeden ook benoemd,

we hadden het over de proef in de video dacht ik, maar dit gaat al weer verder, dan verwijs ik graag naar eerdere tips en topics hier op bokt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 14:32

mce schreef:

we hadden het over de proef in de video dacht ik, maar dit gaat al weer verder, dan verwijs ik graag naar eerdere tips en topics hier op bokt.

En ook daar; dit paard liep thuis goede SB. Op concours was het die keer echter te zwaar. Ondanks dat ik precies hetzelfde had losgereden als eerdere concoursen en thuis. Niks anders had gevraagd of voorbereid.

Heb je zelf nooit een dag gehad waarop iets heel zwaar ging, waar dat normaal gesproken niet zo is? Dat je een som die je normaal zo oplost ineens niet scherp kreeg? Dat die zak voer ineens veel zwaarder leek dan normaal?

Je bent gewoon nogal zwart-wit in je stellingen... Ben heel benieuwd naar beeldmateriaal van je :j

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 14:49

996981 schreef:
mce schreef:

En ook daar; dit paard liep thuis goede SB. Op concours was het die keer echter te zwaar. Ondanks dat ik precies hetzelfde had losgereden als eerdere concoursen en thuis. Niks anders had gevraagd of voorbereid.

Heb je zelf nooit een dag gehad waarop iets heel zwaar ging, waar dat normaal gesproken niet zo is? Dat je een som die je normaal zo oplost ineens niet scherp kreeg? Dat die zak voer ineens veel zwaarder leek dan normaal?

Je bent gewoon nogal zwart-wit in je stellingen... Ben heel benieuwd naar beeldmateriaal van je :j

Waarom dit nu vermeld?? en niet als bijlage van de video, dat het hier en nu even "te zwaar was" zouden de reacties ook anders geweest zijn

Zeker wel, een flinke plensbuis en het paard ging met kont in de wind staan, zeiknat geregend laarzen vol en de jury belde dat ik de ring mocht verlaten reden: stilgestaan waar het niet gevraagd wwerd in de proef, helaas geen foto's van
externe oorzaken heb je niet in de hand, maar dat hoort nu eenmaal bij buitensporten en dat accepteer
je

evenzo de zonnestraaltjes door de lichtplaten in het dak van maneges, en het paard denkt dat het cavalettie moet lopen, omdat dit paard dit voor het eerst zag, het hoort erbij als je met levende wezens bezig bent,

bij fysieke en mentale belasting van de ruiters adviseer ik simpel weg om niet op een paard te gaan zitten, dat levert alleen maar "ongenoegen" op, ook weer bij paard en ruiter,

ja ik ben zwart wit omdat paarden denken en doen ook niet alles in overleg, die willen een leider,

maar daarvoor verwijs ik graag naar tips en topics hier op bokt.
Laatst bijgewerkt door mce op 06-11-24 15:21, in het totaal 2 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 15:18

mce schreef:
996981 schreef:

Waarom dit nu vermeld?? en niet als bijlage van de video, dat het hier en nu even "te zwaar was" zouden de re4acties ook anders geweest zijn

Zeker wel, een flinke plensbuis en het paard ging met kont in de wind staan, helaas geen foto's van
externe oorzaken heb je niet in de hand, maar dat hoort nu eenmaal bij buitensporten en dat accepteer
je
evenzo de zonnestraaltjes door de lichtplaten in het dak van maneges, en het paard denkt dat het cavalettie moet lopen, het hoort erbij als je met levende wezens bezig bent,

bij fysieke en mentale belasting van de ruiters adviseer ik simpel weg om niet op een paard te gaan zitten, dat levert alleen maar "ongenoegen" op, ook weer bij paard en ruiter,

ja ik ben zwart wit omdat paarden denken en doen ook niet alles in overleg, die willen een leider,

maar daarvoor verwijs ik graag naar tips en topics hier op bokt.

Je stelling is dat als de samenwerking goed is je op concours alleen bevestiging kan krijgen.

Dat is niet waar en daar reageerde ik op met voorbeelden.

Maar gezien je antwoorden denk ik te lezen dat je geen zin meer hebt in discussie dus laat ik het erbij.

Wat mij betreft gaan we door naar het volgende beeldmateriaal van een andere bokker om van te leren. Hoop dat het mijne iets van leerzaamheid mee heeft gebracht in combinatie met mijn mening en toelichtingen :)

mce

Re: Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 15:25

Je stelling is dat als de samenwerking goed is je op concours alleen bevestiging kan krijgen(quote 996981)

Klopt, als je er ook bijgezet had: behalve externe oorzaken die heb je niet zelf in de hand

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 15:31

mce schreef:
Je stelling is dat als de samenwerking goed is je op concours alleen bevestiging kan krijgen(quote 996981)
Klopt, als je er ook bijgezet had: behalve externe oorzaken die heb je niet zelf in de hand

Ja sorry hoor MCE, maar dit is echt een open deur. Die externe oorzaken zijn er namelijk altijd als je niet thuis rijdt. Dat hoef je er dan nog niet bij te vermelden. Je bent nu gewoon je gelijk aan het zoeken, of fouten aan het zoeken die niet fout zijn. Geef dat nu gewoon toe, want volgens mij bedoelen we gewoon hetzelfde.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 15:37

Babootje schreef:
mce schreef:

Ja sorry hoor MCE, maar dit is echt een open deur. Die externe oorzaken zijn er namelijk altijd als je niet thuis rijdt. Dat hoef je er dan nog niet bij te vermelden. Je bent nu gewoon je gelijk aan het zoeken, of fouten aan het zoeken die niet fout zijn. Geef dat nu gewoon toe, want volgens mij bedoelen we gewoon hetzelfde.

Dank je Babootje, helaas geen van beide want er is wel degelijk een verschil tussen rijtechnisch en externe problemen.
wil ik m'n gelijk, nee zie het wel graag in het juiste perspectief, is bij paardrijden heel belangrijk
Laatst bijgewerkt door mce op 06-11-24 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 15:39

Mce, als het nog steeds over het grote zwarte jonge paard gaat dat een M1 proef laat zien: die had op dat moment geen rijtechnische problemen, alleen tijdelijke dingetjes die vanzelf weer goed zouden komen. Tijd om het erbij te laten, vind ik.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 15:44

Veronica2 schreef:
Mce, als het nog steeds over het grote zwarte jonge paard gaat dat een M1 proef laat zien: die had op dat moment geen rijtechnische problemen, alleen tijdelijke dingetjes die vanzelf weer goed zouden komen. Tijd om het erbij te laten, vind ik.

juist, geef ik al een paar keer aan, maar in middels komen er allerlei andere zaken bij.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 15:53

Als die grote zwarte van 969986 een perfecte proef had gelopen, dan zou het 100% zijn.

Ik vind het heel netjes gereden.

Ik probeer vaak te (laten) filmen tijdens een proef en dan terugkijken met het protocol er naast.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 15:55

Electra63 schreef:
Als die grote zwarte van 969986 een perfecte proef had gelopen, dan zou het 100% zijn.

Ik probeer vaak te (laten) filmen tijdens een proef en dan terugkijken met het protocol er naast.

Ik laat liever filmen dan lezen. Gezien ik zelden twee mensen mee heb rijd ik dus altijd uit mijn hoofd :D niks leerzamer als je rijden kunnen analyseren. Ook omdat je een filmpje aan je trainer/instructeur kan laten zien waardoor die ook kan zien wat er gebeurt als training/resultaat niet in overeenstemming zijn.

Gevoel en beeld ligt toch best vaak uit elkaar…

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 19:15

996981 schreef:
Electra63 schreef:

Ik laat liever filmen dan lezen. Gezien ik zelden twee mensen mee heb rijd ik dus altijd uit mijn hoofd :D niks leerzamer als je rijden kunnen analyseren. Ook omdat je een filmpje aan je trainer/instructeur kan laten zien waardoor die ook kan zien wat er gebeurt als training/resultaat niet in overeenstemming zijn.

Gevoel en beeld ligt toch best vaak uit elkaar…

Dit is zeker heel erg waar.
Schrijven bij de jury is trouwens ook een goede manier om te zien hoe ze tot punten komen. En als je dan je eigen proeven laat filmen, kun je beter begrijpen waarom je bepaalde punten krijgt. Met name de punten die ik zelf te dik betaald vond voor wat ik liet zien, ging ik toen beter begrijpen. Ik zag wat voor een potje anderen maakten van hun proef, en toen kwam het aha moment :')

Ik vind echt dat jezelf laten filmen een must is. Zeker met proeven rijden heeft het gros echt een giga bord voor zijn kop. En maar klagen over de jury. Zelfs de jury die we hier in de omgeving Sinterklaas noemen wordt nog over geklaagd dat ie een hekel heeft aan friezen/tinkers/fjorden/haflingers/oudere vrouwen (want meneer zou alleen jonge dames goede punten geven _O- ). Wat een onzin.

Ik ging over het algemeen helemaal alleen op concours altijd (tenzij paard door eigenaar werd gebracht of mijn tweepaardstrailer al vol was) dus ik had nooit een lezer of groom of wat dan ook. Meestal kan je de voorlezer van de ruiter voor of na je wel regelen, en anders wel iemand anders die daar rondloopt. En filmen is ook niemand te beroerd voor. Zeker voor zaken als te diep gaan, scheef gaan, taktfouten en houding en zit is een stukje film echt cruciaal. Hoe beter je een beeld hebt van hoe jij en je paard in de rondte gaan, hoe gerichter je kunt trainen naar je doel. En je kunt ook de effecten van je training evalueren doordat je veel beeldmateriaal van door de tijd heen verzamelt. Als je het in chronologische volgorde bewaart, kun je goed zien of je de goede kant op gaat met je training of dat je van het padje raakt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 20:15

Mee eens dat filmen veel waardevolle informatie geeft. Is nu wel makkelijker dan twintig jaar geleden. Toen had je er nog echt videocamera,s voor nodig. :+

En schrijven is inderdaad ook erg leerzaam.

Kijken bij losrijden ook, bij de hogere niveaus.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 09:43

996981 schreef:
Je stelling is dat als de samenwerking goed is je op concours alleen bevestiging kan krijgen.

:+ Een springvoorbeeld kan misschien verfrissend werken. \

Ik spring met één van mijn paarden makkelijk 1.10/1.15 in een (cross)training. Ook in combinaties. Ook op een gebroken lijn, ook als de kleur of vorm van de hindernis anders is.
Ik kan op wedstrijd zomaar toch een weigering krijgen op 60cm omdat mijn paard spanning opbouwt en zijn lijf vasthoudt.

Dus weer terug naar jullie dressuur voorbeeld: wij kúnnen die SB mákkelijk, we snappen het, we kunnen het langer volhouden dan de aangegeven lengte en vanuit elke willekeurige voorgaande oefeningen. Maar op wedstrijd krijg ik de buiging niet voor elkaar/ vertraagd hij/ etc etc etc

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 09:58

Dat is inderdaad hoe het werkt Polo13. Iedereen for concours rijdt, of ergens anders dan thuis, heeft dat wel eens meegemaakt. Topruiters gaan echt niet op concours als ze thuis geen foutloze serie kunnen rijden. Toch gaat het regelmatig fout in de series.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 20:44

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 21:48

Snap eigenlijk nooit zo goed dat mensen zich zo laten beïnvloeden door mensen die goed kunnen praten op social media maar eigenlijk niks kunnen laten zien.

Even in het algemeen, er zijn meerdere van die kanalen waar ze continu allerlei topruiters door het slijk trekken.

Ik denk dan, je kunt beter het goede voorbeeld geven. Ga zelf rijden op topniveau zoals jij denkt dat goed is. Ga lesgeven, wordt jury, toezichthouder whatever. Iets wat zoden aan de dijk zet. :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 22:34

manubres schreef:
Nog even de video waaruit ik de titel van dit topic heb gehaald.

https://www.youtube.com/watch?v=DnOXskN2h04&t=9s

Eerlijk, deze dame is goed in het vertellen wat andere mensen fout doen op haar kanaal.
Maar van de eigen video's (vnl op insta) wordt ik ook niet echt warm om eerlijk te zijn. Paarden vallen vaak op de voorhand zonder enige hulp. En een die met momenten zelf niet 100% loopt in de bochten. (Schimmel)
Haar verhaal is mooi, maar ook zij kan dus niet laten zien hoe het wel zou moeten/kunnen.

Dan vond ik de voorbeelden van Elisa en 996981 uit dit topic veel fijner ogen, en ook zachte ondersteuning bieden aan het paard op de korte momenten waar ze het nodig hadden.
Daar zou ik zelf dan meer van aannemen dan bovenstaand.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 23:46

c_alsemgeest schreef:
manubres schreef:
Nog even de video waaruit ik de titel van dit topic heb gehaald.

https://www.youtube.com/watch?v=DnOXskN2h04&t=9s

Eerlijk, deze dame is goed in het vertellen wat andere mensen fout doen op haar kanaal.
Maar van de eigen video's (vnl op insta) wordt ik ook niet echt warm om eerlijk te zijn. Paarden vallen vaak op de voorhand zonder enige hulp. En een die met momenten zelf niet 100% loopt in de bochten. (Schimmel)
Haar verhaal is mooi, maar ook zij kan dus niet laten zien hoe het wel zou moeten/kunnen.

Dan vond ik de voorbeelden van Elisa en 996981 uit dit topic veel fijner ogen, en ook zachte ondersteuning bieden aan het paard op de korte momenten waar ze het nodig hadden.
Daar zou ik zelf dan meer van aannemen dan bovenstaand.

De schimmel loopt op werkelijk iedere video op meer dan twee sporen, of terwijl is scheef. Ook zij is zich ongetwijfeld onbewust van het feit dat ze hier besproken wordt, dus ik ga er niet teveel over zeggen maar ook bij haar kun je met regelmaat een terugwerkende binnenhand zien.

Het plaatje “compression vs collection” heb ik nog eens bekeken vandaag omdat het me bleef prikkelen wat TS nou precies zo mooi vindt aan het beeld. Ik moest echter vooral lachen, omdat bij plaatje “collection” freedom en forwardness staat. In hoeverre kan daar überhaupt sprake van zijn in het 20x20m bakje waar de schimmel staat te piafferen…. :D

Al met al is het voor mij keer op keer bevestiging dat paardrijden gewoon moeilijk is. Zelfs als je theoretisch precies weet hoe het werkt.

Bedankt voor je compliment c_alsemgeest. Ik doe mn best en ben er van overtuigd dat 99,9% van de ruiters dat doen binnen de kennis en kunde die ze hebben.

Topic lijkt dood te bloeden. Jammer want volgens mij kunnen we best veel van elkaar leren als we bereidt zijn met de billen bloot te gaan.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 00:19

Ik heb geen filmpjes van haar gezien.

Maar het grappige is dat veel mensen het zo erg vinden als een paard op de voorhand gaat, terwijl als een paard achter de loodlijn loopt altijd op de voorhand gaat.

En ja, correct paardrijden is heel moeilijk. Maar de huidige dressuur komt vaak nauwelijks in de buurt van de correcte manier.

Het is jammer dat het topic dood bloedt. Maar het zijn altijd dezelfde voor mijn gevoel die het topic overnemen op een dusdanige manier dat anderen niks meer willen of durven te zeggen.