Drie jaar en nog niet ingereden?! Schandalig!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:37

Deetjeeuh schreef:
Vogeltje, dat is fijn voor jou, jouw paard en dat jij die kennis ervoor hebt. Maar er zijn genoeg eigenaren die daar niet de kennis voor hebben. ;)

Sommigen paarden kunnen niet 24/7 in de wei i.v.m. het snel dik worden, anderen paarden kunnen niet dienen als handpaard, anderen vinden weer geen zak aan horse agility. Verder is longeren ook niet altijd goed voor de pezen etc. Zo kan er altijd wat zijn. En hoeveel paarden staan nou in een gevarieerde kudde, hebben uberhaupt iets in de wei te doen behalve eten, slapen en als ze zin hebben spelen?

Het verschilt dus echt enorm per paard wat wel en niet mogelijk is. Daar zouden mensen zich op moeten richten, niet zwart-wit denken over de leeftijd.

Mijn paarden staan ook niet heel de dag op de wei, maar staan wel dag en nacht buiten , ik heb er 18 staan en er is er niet een die zich verveelt,
Dat is namelijk ook weer zo een menselijk ding,
Dat een paard agility niet leuk vind kan ook niet het is de ruiter die het niet leuk vind,

Dat is het zelfde als mensen zeggen mijn paard vinhet in de bak niet leuk, nee het is ik snap er geen zak van in de bak en ik cros liever door het bos, het paard past zich aan en gaat niet verzinnen dat hij iets niet leuk vind.

IK heb 13 paarden van mezelf , met de een vind ik dingen leuker te doen dan met de ander, maar dat zegt niet dat het paard het wel of niet leuk vind,
IK vind het leuk om bv met een bepaalt paard naar het bos te gaan, maar betekend dat dat het paard het ook leuk vind,
Met een ander paard is het echt niet leuk omdat die bv erg druk is, maar betekend dat dat hij het niet leuk vind?
Ik denk dat het bij mij vandaan komt, het ene paard heeft nu eenmaal een koeler karakter dan de ander, dus als ik een rustig ritje wil dan pak ik de een en als ik meer zin heb in een rit waar ik echt moet werken dan kies ik de ander, dus ja ik ben de gene die besluit wat het paard leuk (moet) vinden,
IK heb ook oudere paarden die met pensioen staan , die vervelen zich ook niet , zijn zelfs gelukkig in de kudde, dus het is denk ik de stempel die wij erop plakken,

Een paard in stal staat uiteraard te popelen om eruit te mogen , maar een paard hoort ook niet opstal ,
Een paard hoort te bewegen dag en nacht , ook in een stal gaat een paard kapot in zijn lijf en wat dacht je van mentaal, iedereen kan een oplossing bedenken om hun paarden zoveel meer vrijheid te geven, in elk geval 12 uur per dag buiten zou al een fijn iets zijn,
IK vind het echt ook weer dom als iemand zegt mijn paard heeft het in zijn stal naar zijn zin, dat is ook weer een menselijk iets,
Mensen zijn heel goed om dieren te vermenselijken en hun eigen gedachten en gevoelens aan het dier te plakken, maar als je echt naar het paard luistert en kijkt dan leer je wat zijn behoeftes zijn en niet die van jou

saddledancer

Re: Drie jaar en nog niet ingereden?! Schandalig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:44

@midgie heb jij je pensioenpaarden gevraagd of ze gelukkig zijn, ja? Volgens mij was jij drgene die zei 'paarden vinden dingen niet 'leuk', ze passen zich aan Hun lot aan' en 'we moeten er geen menselijke stempels opplakken' maar blijkbaar geld dat net als alle andere dingen die je in dit topic gezegd hebt, alleen zolang het in jouw voordeel werkt :D

ik ken best wel paarden die het naar Hun zin hebben op stal trouwens. Hoe ik dat weet? Als we lekker los hebben lopen Om ze een plezier Te doen, lopen ze na 2 of 3 uurtjes zelf terug naar de stal, en gaan daar voor de deur staan wachten tot ze er weer in Mogen. Hebben wij ze niet zo geleerd hoor, doen ze helemaal zelf.
daarbij zijn er echt wel paarden die bepaalde dingen leuker vinden Dan anderen, paarden zijn slimme dieren, en hebben toch echt wel voorkeuren voor t een of het ander.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:55

Het argument dat paarden agility niet leuk vinden vind ik wel kloppen.

Hoewel ik agility geweldig vind, ken ik paarden die ik geen mogelijkheid aan de praat kan krijgen voor "Om dat pylonnetje heen lopen" Kunstjes doen en dat soort dingen.
Ook andere fanatieke vrijheidsdressuurders kregen een aantal paarden niet aan de praat.
Ik praat hier niet over on ervaren personen! Nee, over personen die mensen les er in geven, zodat ze samen een team worden.

Dus kan het? Ja hoor, dat kan.

Nogsteeds ben ik van mening, dat het lichamelijks slecht is voor paarden, niet omdat we er op zitten. Maar de huisvesting + het werk.

Dat je er op zit, vind ik nog niet zo gek.
Maar dat een jong paard moet presteren, om voor de 7 al oefeningen te moeten doen van de Z, of een hoog parcours moeten springen.
+ het feit, dat ze hooguit 5 uur op een dag buiten komen (bron van veel stallen uit de buurt)
En daarbij (als ze geluk hebben) op 3,5 bij 3,5 in een stal staan. Beetje rondjes draaien.

Kijk maar eens wat dát doet met de benen van het paard!!

Rugproblemen komen voort door verkeerd trainen (trek m in zn mond, tot hij geeft en schop m vooruit) met bijvoorbeeld het te diep rijden.
En door verkeerde harnachement.

Ik zie het probleem niet zo, in om de dag 10 minuten het paard kennis te laten maken met rijden.
Lekker als handpaard mee op buitenrit, zelfs (en nu ga ik mensen tegen de haren instrijken) als veulen al, korte stukken lekker naast mama mee, even afwisselen op harde en zachte.

Maar......

Zolang daar niet wetenschappelijk, met verschillende kundige dierenartsen naar wordt onderzocht?
Kunnen we daar geen uitspraken over doen, of het werkelijk slecht is of niet.
En waar het vandaan komt.

Vandaar mijn uitspraak over huisvesting.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:01

midgie schreef:
Mijn paarden staan ook niet heel de dag op de wei, maar staan wel dag en nacht buiten , ik heb er 18 staan en er is er niet een die zich verveelt,
Dat is namelijk ook weer zo een menselijk ding,
Dat een paard agility niet leuk vind kan ook niet het is de ruiter die het niet leuk vind,

Dat is het zelfde als mensen zeggen mijn paard vinhet in de bak niet leuk, nee het is ik snap er geen zak van in de bak en ik cros liever door het bos, het paard past zich aan en gaat niet verzinnen dat hij iets niet leuk vind.

IK heb 13 paarden van mezelf , met de een vind ik dingen leuker te doen dan met de ander, maar dat zegt niet dat het paard het wel of niet leuk vind,
IK vind het leuk om bv met een bepaalt paard naar het bos te gaan, maar betekend dat dat het paard het ook leuk vind,
Met een ander paard is het echt niet leuk omdat die bv erg druk is, maar betekend dat dat hij het niet leuk vind?

Dus... hier spreek jij jezelf volledig tegen midgie! Wauw!!
Eerst kan het paard het niet leuk vinden, dan iets anders weer wel...
Hmmm.... :?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:26

Een paard denkt inderdaad anders dan een mens, maar kan wel degelijk iets niet leuk vinden. Als een maatje wil spelen en hij heeft daar geen zin in, dan laten ze dit ook duidelijk merken.
Mijn paard wil na 5-6uurtjes buiten echt weer graag naar stal, staat dan al bij het hek. Laat ik hem te lang staan, dan gaat hij ijsberen of rennen. Ookal staat ie samen met een ander paard.
Daarbij heb ik gemerkt afgelopen tijd dat hij echt chago wordt in de omgang als hij niet echt aan het werk mag. Ondanks dat we wandelden, vrijheidsdressuur deden, rechtrichten aan de hand en hij gewoon lekker op het land kwam dagelijks. Gewoon t feit dat ie niet lekker even kon draven en galopperen samen met mij stoorde hem. Longeren mocht niet ivm behandeling door osteopaat en mocht er niet op.
Nu zijn we weer rustig aan t opbouwen met 1-2x per week rondje bos (8,5km) en is ie weer helemaal happy

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:57

Ik ben het zwaar eens mrt maralyn, mooi gezegd.

Ik denk ook wel dat wij paarden soms echt vermenselijken.

ladyybb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:03

Als ik naar mijn 3 jarige kijk vind ik het nog echt te vroeg om erop te zitten.
Ze is nog te puppy. Ben nu wel bezig met longeren maar is soms nog een draak hierin.
Je moet je nietteveel van anderen aantrekken! Kijk goed naar je eigen paard zowel lichamelijk als geestelijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:07

Longeren is ook helemaal niet zo goed voor zo'n puppie. Dan kan je wellicht nog beter er op gaan zitten en veel rechtuit laten gaan.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:15

Of gewoon niets doen :P Mijne kwpner is 3x gelongeerd en mijn Shire nog nooit. Ook zit ik er niet op. Zij zorgen voor hun eigen beweging en soms gaan we wandelen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:30

saddledancer schreef:
@midgie heb jij je pensioenpaarden gevraagd of ze gelukkig zijn, ja? Volgens mij was jij drgene die zei 'paarden vinden dingen niet 'leuk', ze passen zich aan Hun lot aan' en 'we moeten er geen menselijke stempels opplakken' maar blijkbaar geld dat net als alle andere dingen die je in dit topic gezegd hebt, alleen zolang het in jouw voordeel werkt :D

ik ken best wel paarden die het naar Hun zin hebben op stal trouwens. Hoe ik dat weet? Als we lekker los hebben lopen Om ze een plezier Te doen, lopen ze na 2 of 3 uurtjes zelf terug naar de stal, en gaan daar voor de deur staan wachten tot ze er weer in Mogen. Hebben wij ze niet zo geleerd hoor, doen ze helemaal zelf.
daarbij zijn er echt wel paarden die bepaalde dingen leuker vinden Dan anderen, paarden zijn slimme dieren, en hebben toch echt wel voorkeuren voor t een of het ander.

Waarom denk je dat een paard terug gaat naar stal, voor het voer, als jij buiten een voerplaats maakt dan gaan ze echt daarheen, een paard hoort geen 24/7 op stal.
Dus het paard wat graag naar stal terug wil is aan geleerd gedrag, stal is beloning , maar als jij de stal open laat staan en het voer is op gaan ze toch echt eruit

Ik heb niet gezegd dat paarden dingen niet leuk vinden, mensen vinden dingen vaak moeilijk of niet leuk en dan word er gezegd het paard vind het niet leuk,
Er zijn zeker paarden die het leuk vinden om dingen te doen, maar er lopen ook paarden tussen die dingen moeten doen op een manier die niet leuk is en heel veel paarden berusten in hun lot ,

Miss ook wel mijn eigen paarden, tenminste ik weet zeker dat mijn paard liever in de kudde zou blijven dan een week mee op training in het buitenland,

Maar het gaat om de jongen dieren die nog niet lichamelijk en mentaal klaar zijn, het is een feit dat ze nog niet uit gegroeid zijn en met hun 3, daar kun je alle onderzoeken op doen, het is nooit goed een lichaam te over belasten als de groeischijven nog niet dicht zijn, bij mensen en bij dieren en dan kun je eigenwijs zijn en zeggen licht arbeid is wel ok, maar een paard loopt in zijn eigen balans, met de ruiter erop moet hij zoeken naar een nieuwe balans, daar gaat het al mis, er word geforceerd, een paard wat in balans kan lopen kan dat pas na een goeie opleiding , de ruiter hoe licht ook is altijd een gewicht die een paard niet kan dragen als hij niet voor bereid is, dus ook daar gaat het vaak fout, ook een recreatie paard moet leren dragen in balans, de rug is nu eenmaal niet gemaakt om op te zitten en is zelfs het laatste onderdeel wat af is bij een paard, ja dat geeft mij genoeg rede om later te beginnen, ook een paard van 3 is nog aan het wisselen, welk kind van krijgt al een beugel in?
Laatst bijgewerkt door midgie op 18-06-15 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:33

Hier kunnen ze 24/7 kiezen en ze worden buiten gevoerd. Toch staat de vos verschillende uren per dag zelf in de stal (de deur is open en er staat geen voer in de stal.)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:37

Hier ook, ik vind mijn pony ook vooral in de stal in de winter tijd maar hij krijgt er nooit eten in en zelfs de waterbak staat buiten. Ligt niet eens strooisel in, dus ook voor het comfort gaat ie niet naar binnen. Er zijn ook paarden die een stal gewoon prettig vinden. Geen paard gelijk.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:38

Wij voeren onze paarden grotendeels buiten, dus dat is niet waar. Brok krijgen ze op bepaalde tijden (die ze dondersgoed weten) en ook daar buiten Komen ze vanzelf terug naar de stallen.

jij blijft gewoon je woorden verdraaien Om een niet bestaand punt duidelijk Te maken, maar als jij in jouw ogen alles zo perfect doet en je hebt de gelukkigste paarden ter wereld, moet je t vooral zo blijven doen.
Dan blijf ik het fijn op mijn manier doen, waar de paarden erg vroeg, maar op een goede en diervriendelijke manier Worden ingereden, en waar ze veel op de weide Komen, maar ook regelmatig lekker op stal staan, waar ze het prima naar Hun zin hebben :j

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:34

Hier ook (meerdere) paarden gekend die buiten eten kregen en als ze de keuze kregen binnen in de stal gingen staan (die stallen stonden open dus ze hadden de keuze). Dus dat gaat niet op... Owja en ik ben ook voorstander van 24/7 buiten trouwens, paard hoort buiten te lopen met kameraden.

Mijn paard doe je écht geen plezier met grondwerk en whatsoever. Ik vond vroeger VD erg leuk, heb dit gedaan met mijn vorig paard en was dit ook van plan met Zahire. Een paar keer geprobeerd en het uiteindelijk niet meer gedaan. Ze vond het duidelijk niet leuk en ging zelfs lopen van mij in de paddock als ik met mijn touwhalster aankwam (touwhalster = op de grond werken) terwijl ze naar me toe kwam als ik het gewoon halster (= sowieso rijden) vasthad.
Daarmee zeg ik niet dat ik mijn paard een plezier doe met rijden. Springen vind ze leuk, galop verruimen vind ze ook leuk maar de dressuur die ik zo leuk vind, niet alle oefeningen vind ze even leuk. En da's haar goed recht, ik hou daar rekening mee maar soms moet ze nu eenmaal ook dingen doen die ze niet leuk vind. Ze vind ondertreden niet leuk, maar dat moet ze doen om mij op een goede manier te kunnen dragen. Wij mensen zijn nu eenmaal egoïstisch dat we willen paardrijden (ja, jij ook! Want jij rijd ook op je paarden, of ze nu 10 zijn of 3!). Is dat slecht? Dat weet ik nog zo net niet. Als we dat niet zouden doen, zouden er niet veel paarden op de wereld zijn.
Een paard is nu eenmaal een hele dure hobby om als grasmaaier te houden.

Ik ben het ook eens met bovenstaande. Je verdraait je woorden continu zodat het jou goed uitkomt en haalt uit de reacties van andere mensen alleen hetgene waarop je kan aanvallen.

Saddledancer, ik heb groot respect voor jou (ookal ben ik het niet eens met het vroege opleren in jouw wereld)!!! Dat jij zo kalm en vriendelijk blijft, echt chapeau... Dat je blijft deelnemen in de discussie, nog meer chapeau want ik eindig hier. Zij haar mening, ik mijn mening, en zolang zij niet met onderbouwde argumenten op een vriendelijke manier komt zonder iedereen te beledigen en te insinueren van dierenmishandeling houdt het voor mij helemaal op.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:24

Er word volgens mij niemand beledigd , ik zeg mijn zegje en als iemand zich daar in aan gesproken voelt, ja dat is dan niet mijn probleem,
Ik verdraai geen woorden en zou niet weten wat ik moet onderbouwen, volgens mij doe ik dat steeds maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag waarom iemand een dier wat volop in de groei is gaat belasten zonder voor bereiding , ik heb respect voor iedereen, maar niet voor mensen die een paard met 20 mnd gaan inrijden en volgens mij zijn dat er heel veel meer die het daar niet mee eens zijn ,
Sorry dat iemand zich beledigd voelt, maar dat zegt meer over die gene , als iemand zich zo aangesproken voelt schuilt er miss toch een schuldgevoel in die personen, of zijn ze niet helemaal zeker van hun zaak,
Laatst bijgewerkt door midgie op 18-06-15 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:27

Zonder voorbereiding? Dat is dus weer zo iets dat je er zelf bij verzint. :)
Die eerste zin ga ik zelfs niet op in. Volgens mij doe je nl gewoon alsof je niet weet dat je manier van communiceren niet echt correct is. Dat hoop ik tenminste.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:30

Ayasha schreef:
Zonder voorbereiding? Dat is dus weer zo iets dat je er zelf bij verzint. :)
Die eerste zin ga ik zelfs niet op in. Volgens mij doe je nl gewoon alsof je niet weet dat je manier van communiceren niet echt correct is. Dat hoop ik tenminste.

Wat voor voor bereiding kun je een 20 mnd oud dier geven??
Met zijn 14 mnd gaan longeren of wat dan ook, ik verzin dat niet ik vraag dat telkens maar krijg daar geen antwoord op

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:31

Ayasha schreef:
Hier kunnen ze 24/7 kiezen en ze worden buiten gevoerd. Toch staat de vos verschillende uren per dag zelf in de stal (de deur is open en er staat geen voer in de stal.)

Het gaat ook niet over paarden die 24/7 buiten staan,
Het gaat over de dieren die die keus niet hebben

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:35

midgie schreef:
Ayasha schreef:

Het gaat ook niet over paarden die 24/7 buiten staan,
Het gaat over de dieren die die keus niet hebben

Want dat ze de keuze hebben maakt hen ineens geen paarden meer ? :? Jij beweerde dat geen enkel paard daarvoor kiest.

WB je andere vraag, als je zelfs maar de moeite zou doen om te lezen was die vraag wel beantwoord geweest maar ik vis speciaal voor jou de antwoorden er even uit;

Citaat:
onze paarden met 18 tot 20 maanden aan het werk zetten, en met 2 jaar starten we dan :)
training van de jonkies gaat vrij snel, wij geloven namelijk niet in '2 of 3 dagen per week en dan indrukken laten verwerken' wij gaan elke dag een half uurtje met de jonkies aan de slag, en dit gaat allemaal op een geleidelijk tempo, en op een hele vriendelijke manier :) eerst langzaam een zadel erop, en dan is het vooral conditie trainen. Grotendeels aan de longe, in de stapmolen, en 'aan de hand' , een methode waarbij je zelf op een paard zit en dan het jonkie aan de hand meevoert, kilometers maken. Zodra er wat conditie en bespiering op zit, gaat de jockey erop. Jockeys zijn klein en tenger, hier op stal mag een jockey niet meer wegen dan 55 kilo, en het liefst minder. Als die er dan op zit, gaan we trainen op 'the gallop' dit is een lange half ronde baan (onze is 2 km lang) met de witte 'vangrails' die je ook op de racebaan ziet. Hier beginnen we met een rustig gangetje eens overheen te gaan, tot het paard hiermee bekend is, en dan gaan we langzaam aan de snelheid erin trainen. In het begin hoeven ze maar 1 keer per dag op de gallop, en dan ervoor en erna even in de stapmolen, dus Dan zit de jockey er maar hoogstens 20 minuutjes op, waarvan het grootste gedeelte stappen is (van het eind van de gallop terug naar de stapmolen is zo'n 15 minuten stappen) het paard is Dan dus maar 5 minuten per dag echt intensief 'in training' met een jockey op de rug. Dit word opgebouwd, totdat ze met bijna 2 jaar oud 4 keer per dag 'the gallop' doen, met veel stappen ertussen. Verder gaan ze vooral veel op de stapmolen om conditie op Te bouwen, de gallop en onder het zadel is dus eigenlijk puur alleen Om de snelheid erin te trainen, en dit is eigenlijk maar 20 minuten per dag in echte volle rengalop, de 'race snelheid'. Het is dus lang niet zo belastend als mensen echt denken dat het is, daarbij zitten de jockeys ook niet op de rug te bonken, maar 'staan' ze in het zadel, om hier in het paard zo min mogelijk te belasten (en ze moeten dus ook echt stil staan, niet zoals je sommige springruiters ziet doen, die dan half in de verlichte zit gaan en dan terug klappen in het zadel met een smak waar je misselijk van word.)

Ik heb nog meer uitleg als iemand vragen heeft, dus vraag gerust!!

saddledancer schreef:
Wij trainen ook grotendeels aan de hand hoor :j en er is ook een heel groot verschil in de pezen van engelse en nederlandse paarden, deze paarden lpen van heel klein veulen gup af aan al heuvel op heuvel af (niet zo'n plat landje hier ;) ) en uit onderzoek is gebleken dat ook het gras en de planten hier een andere minerale samenstelling hebben (om nog maar niet te spreken van het speciale voer) die goed is voor bot en peesontwikkeling :)
En zoals ik al zei, ik weet inderdaad dat deze tak van de sport niet voor iedereen is, maar ik ben blij dat mensen er met een open mind naar willen kijken :j

Ze worden dus vanaf 18 maanden voorbereidt.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:36

Amai nog eens niet. Je insinueert dat iedereen die een paard voor zijn 6 opleert niet om zijn paard geeft en zijn paard mishandelt. Voor mij telt dat als een belediging hoor! Je beledigt saddledancer door haar ziek in haar hoofd te noemen (die ZEER vriendelijk is gebleven - GROOT respect voor haar, dat had ik niet gekunnen!) Ik hoop met Ayasha mee dat het idd doen alsof is want anders schort er toch iets serieus aan je communicatievaardigheden vrees ik... Als ik zo op mijn werk communiceer als ik het met iets niet eens ben, krijg ik meteen mijn ontslag.

Het zonder voorbereiding is idd weer een verzinsel om het toch maar te doen draaien hoe het jou uitkomt. Zonder voorbereiding eender welk paard zadelmak maken is slecht bezig.
En als je geen respect voor anderen hebt, hou dan gewoon je mond in plaats van die mensen te beledigen. Ik sta altijd voor meningen van anderen open, heb daar al heel veel van geleerd maar van jou manier van doen word ik ziek.

Er is hier trouwens maar 1 iemand die over 20 maand spreekt (keur ik zelf ook niet goed).
Mij gaat het eerder om de paarden die met 3/4 zachtjes worden opgeleerd.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:39

Wat ayasha zegt idd, ik hoop dat je doet alsof, want Anders zijn je communication skills echt Om Te janken.

als je alleen geen respect hebt voor mensen die er ZONDER VOORBEREIDINGEN met 20mnd op gaan zitten, hoef ik me idd niet aangesproken Te voelen, want dat doen we niet :D he, is dat toch weer fijn he :') maar even zonder grappen, waarom voer je deze discussie nog als je toch alleen maar halstarrig vast blijft klampen aan je vooroordelen en gewoon totaal niet leest wat anderen Te zeggen hebben?
daarbij vind ik het ook van weinig respect betuigen Om iemand een dierenmishamdelaar Te noemen (jouw woorden voor mensen die met 3 jaar inrijden) dus blijkbaar is de enige voor wie jij respect hebt bovenal jezelf, en Dan wat mensen die Hun paard beleren met 8 jaar oud. Vind ik prima hoor, maar geef Dan goede redenen, of hou het lekker voor jezelf, want hier word niemand vrolijker van. Dit topic was kei interessant, totdat jij met beledigingen begon Te gooien, zonder onderbouwde mening. Beetje jammer.

@xles dankje :) ik moet zeggen dat ik een paar keer wel even tot 10 heb moeten tellen voor ik begin Te typen, maar ik doe mijn best :)
ik snap dat niet iedereen het eens zal zijn met onze manier van beleren, maar dat hoeft ook niet, en ik Sta heel erg open voor discussies, en dergelijke, het word zo inderdaad alleen wel erg lastig Om het interessant en leuk Te houden, en dat is jammer.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:08

Iedereen moet weten wat hij doet, maar ik blijf het misbruik (Miss een beter woord dan mishandeling) vinden om een jong dier van 20 mnd in te gaan rijden, waarom moet dat zo jong, kan niet anders dan dat daar geld in omgaat

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:13

Maar geen enkel ras in welk land dan ook is eerder volwassen ,
Een kind uit Belgie is toch niet eerder uit gegroeit dan die uit Nederland, of een kind uit Oostenrijk de tegen de bergen op moet fietsen, er is geen enkel excuus voor , dus dat een Engels paard eerder af is is niet waar, geef daar dan eens een wetenschappelijk bewijs van ??

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:42

http://therail.blogs.nytimes.com/2011/05/17/are-horses-too-young-for-the-triple-crown/?_r=0

u vraagt, wij draaien. Wetenschappelijk onderbouwd artikel, waarin niet alleen word belicht dat onze racepaarden (thoroughbreds) dus inderdaad sneller volwassen zijn Dan Andere rassen,(en Dan heb ik het nog niet eens over het wezenlijke verschil tussen engelse en nederlandse paarden) maar ook het, wat ik al eerder benoemd heb, 'hardening' van bot en pees weefsel, waardoor jong getrainde racers later minder blessures oplopen Dan laat getrainde racers. Is het een artikel dat ook kritiek heeft? Ja. Maar ik ben er niet bang voor Om dat Te plaatsen, ik ben namelijk eerlijk, en verheerlijk de race wereld niet. Racers hebben over het algemeen Meer blessures Dan het gemiddelde recreatie paard.
maar ook recreatiepaarden kunnen flink de pineut zijn als er verkeerd mee omgegaan word, en dat hangt dus grotendeels van jezelf af.

daarbij zou ik het heel fijn vinden als je gewoon mijn berichten doorleest voordat je begint Te roepen, want daarin staan onze redenen Om vroeg Te starten ook al uitgebreid beschreven.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 18:21

en laten we even leuk doen voor de beeldvorming:

thoroughbred 3 jaar
Afbeelding

Kwpn 3 jaar :
Afbeelding

thoroughbred 2 jaar:
Afbeelding

kwpn 2 jaar :
Afbeelding

thoroughbred 1 jaar :
Afbeelding

kwpn 1 jaar:
Afbeelding

en dan hebben we het niet eens over rassen die zo heel ver uit elkaar liggen, als ik hier foto's van een koudbloed zou vergelijken met een stel thoroughbreds, valt je mond wss open van verbazing.

maar even om een beeld te geven, ze zijn dus wel degelijk heel verschillend als we het hebben over 'puppy af' en volwassenheid

EDIT: ayasha heeft natuurlijk gelijk, dus hier wat stand foto's :j
Laatst bijgewerkt door saddledancer op 18-06-15 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt