Deetjeeuh schreef:Vogeltje, dat is fijn voor jou, jouw paard en dat jij die kennis ervoor hebt. Maar er zijn genoeg eigenaren die daar niet de kennis voor hebben.
Sommigen paarden kunnen niet 24/7 in de wei i.v.m. het snel dik worden, anderen paarden kunnen niet dienen als handpaard, anderen vinden weer geen zak aan horse agility. Verder is longeren ook niet altijd goed voor de pezen etc. Zo kan er altijd wat zijn. En hoeveel paarden staan nou in een gevarieerde kudde, hebben uberhaupt iets in de wei te doen behalve eten, slapen en als ze zin hebben spelen?
Het verschilt dus echt enorm per paard wat wel en niet mogelijk is. Daar zouden mensen zich op moeten richten, niet zwart-wit denken over de leeftijd.
Mijn paarden staan ook niet heel de dag op de wei, maar staan wel dag en nacht buiten , ik heb er 18 staan en er is er niet een die zich verveelt,
Dat is namelijk ook weer zo een menselijk ding,
Dat een paard agility niet leuk vind kan ook niet het is de ruiter die het niet leuk vind,
Dat is het zelfde als mensen zeggen mijn paard vinhet in de bak niet leuk, nee het is ik snap er geen zak van in de bak en ik cros liever door het bos, het paard past zich aan en gaat niet verzinnen dat hij iets niet leuk vind.
IK heb 13 paarden van mezelf , met de een vind ik dingen leuker te doen dan met de ander, maar dat zegt niet dat het paard het wel of niet leuk vind,
IK vind het leuk om bv met een bepaalt paard naar het bos te gaan, maar betekend dat dat het paard het ook leuk vind,
Met een ander paard is het echt niet leuk omdat die bv erg druk is, maar betekend dat dat hij het niet leuk vind?
Ik denk dat het bij mij vandaan komt, het ene paard heeft nu eenmaal een koeler karakter dan de ander, dus als ik een rustig ritje wil dan pak ik de een en als ik meer zin heb in een rit waar ik echt moet werken dan kies ik de ander, dus ja ik ben de gene die besluit wat het paard leuk (moet) vinden,
IK heb ook oudere paarden die met pensioen staan , die vervelen zich ook niet , zijn zelfs gelukkig in de kudde, dus het is denk ik de stempel die wij erop plakken,
Een paard in stal staat uiteraard te popelen om eruit te mogen , maar een paard hoort ook niet opstal ,
Een paard hoort te bewegen dag en nacht , ook in een stal gaat een paard kapot in zijn lijf en wat dacht je van mentaal, iedereen kan een oplossing bedenken om hun paarden zoveel meer vrijheid te geven, in elk geval 12 uur per dag buiten zou al een fijn iets zijn,
IK vind het echt ook weer dom als iemand zegt mijn paard heeft het in zijn stal naar zijn zin, dat is ook weer een menselijk iets,
Mensen zijn heel goed om dieren te vermenselijken en hun eigen gedachten en gevoelens aan het dier te plakken, maar als je echt naar het paard luistert en kijkt dan leer je wat zijn behoeftes zijn en niet die van jou