Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
pien_2010 schreef:FriesWytske waar heb je sporen volgens jou voor nodig? Het is me trouwens onduidelijk of "hierboven" op mijn post slaat of op iemands andere post.
En als jouw post op mijn post slaat, dan denk ik dat je het niet eens bent met mijn opmerking dat sporen gebruikt worden ter verfijning van de hulpen? Zo ja, leg me dan eens uit waarom alle ruiters op hoger niveau met sporen rijden? Is dat omdat het verplicht is?
Marjoow schreef:Lins_Vetra schreef:Wat is het nut van sporen oorspronkelijk?
Hulpen verfijnen? Maar kan dat niet met je kuit of zweep, zijne verlening van je been (dus niet om op z'n kont te slaan als ie niet vooruit wil, want dan is een hele andere manier van toepassing, maar als extra implus bij bijvoorbeeld zijgangen of meer achterhand gebruik bij piaffe)?
Ik kan me bijvoorbeeld indenken dat sporen gebruikt worden om het paard zijn buikspieren meer aan te spannen. Om zijn rug te bollen zeg maar.
Hoe staan jullie hier in?
Ik ben zelf dan overigens geen goede combinatie met mijn bijrijdpaard (ik klein, hij heul groot)
Ik gebruik sinds kort sporen bij mijn paard en merk zeker verbetering ten opzichte van spoorloos rijden. Met de dressuur kan ik hem veel beter opzij zetten en hoef ik minder grote hulpen te geven, voornamelijk bij het wijken en het stelling vragen. Dit heeft ons al enorm geholpen.
Een zweep werkt hier niet bij omdat Winston dan eigenlijk gelijk een inhupst als het ware, omdat hij schrikt van het tikje en denkt dat ie wat fout doet en dus gelijk harder gaat lopen. Ook vind ik het niet eerlijk om mijn zweep daarvoor te gebruiken mede omdat hij eigenlijk de zweep altijd associeert met dat hij iets fout doet (kan ik overigens weinig aan veranderen, rijd hem net 2 jaar).
Met springen kan ik hem beter begeleiden naar de sprong en beter vertellen wanneer hij moet afzetten. Ik rijd met hele stompe knopspoortjes.
Ook in het bos heb ik er voordeel aan. Hoewel Winston niet bang is aangelegd, kan hij voor de meest rare dingen verstijven. Schapen bijvoorbeeld, die lopen vaak bij ons in het bos! Ik vind het zelf niet eerlijk om hem daarvoor een tik te geven, omdat hij dan denkt dat ie iets fout doet. Bang zijn is niet iets fout doen!! En met de sporen kan ik hem dan wel vertellen dat hij gewoon door moet lopen zonder dat hij denkt dat ie gestraft word
Marjoow schreef:Wieltjes zijn veel vriendelijker eigenlijk. Maar alles is vriendelijk als je het juist gebruiktIk heb mensen met grote sporen zien rijden die hun paard veel minder pesten dan mensen die met simpele knopsporen zaten te stampen...