Met of zonder sporen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

evds

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 17:45

Als je een paard niet actief, nagevelijk en werkwillig kan rijden met je zit en je been dan zeker niet met sporen rijden. Sporen zijn niet voor het aandrijven of voorwaards krijgen, je bent dan eigenlijk bezig met "afstompen". Het paard moet leren "voor het been" te zijn.

Als je een goede onafhankelijke zit en stille beenligging hebt kan je de spoor heel gericht gebruiken om het paard te vragen zijn buikspieren wat meer aan te spannen en meer onder te treden met de achterbenen richting meer verzameling.

Ayasha
Blogger

Re: Met of zonder sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 18:00

Vanaf volgend jaar zal ik op wedstrijd met sporen moeten rijden maar thuis ben ik meestal gewoon ordinair te lui om te om te ooen.. _O- En op wedstrijd vergeet ik ze momenteel gewoon steeds (mede omdat het niet nodig is) dus vanaf volgend jaar zal ik daar flink op moeten letten. :x
Mis ze ook niet en zal ze denk ik ook niet echt nodig gaan hebben maar goed, de organiserende partij vereist dat je ze om hebt vanaf niveau 1 dus dat zullen we dan maar doen. :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 11:54

Op zich zou een spoortje om hebben geen probleem moeten zijn, als je hem niet nodig hebt zit hij niet in de weg.

Als je spoor inwerkt op momenten dat je het niet bedoelt is je kuit sowieso niet stil genoeg lijkt me. En als je spoor onbedoeld of te vaak inwerkt heb je er ook helemaal niks aan.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 12:24

Evds.. Nogmaals.. Thuis is hij goed aan mijn been.. Maar op wedstrijd is hij nog niet ervaren genoeg.. Hij is te veel bezig met zijn omgeving en met een spoor kom ik dan net wat duidelijler door als hij niet goed reageert op een kuithulp..
En afgestompt doordat ik dat doe? Absoluut niet..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 12:32

Vroeger toen ik nog "modern" reed heb ik ook sporen gebruikt. Vanaf het moment dat ik klassiek ging rijden was het eerste wat mijn instructrice er af haalde ...juist ja...mijn sporen.
Je hebt sporen nodig als je paard niet op de correcte manier in de hand is gesteld. Een paard wat namelijk correct gereden wordt, gaat met goed ruggebruik en alle hulpen komen goed door. Met hele zachte hand, zit , beenhulpen komen de hulp zeer duidelijk door.
Eens "goed trappen" zoals ik op een van de eerste bladzijde las, is er echt helemaal niet meer bij, want je paard schrikt zich rot en vliegt hard naar voren gelijk de rug wegdrukkend.
Ik heb het dus over dezelfde paarden die vroeger niet vooruit te branden waren, slecht rug gebruik hadden en hulpen kwamen niet door en die nu met heel zacht "haar" contact als een zonnetje te rijden zijn.
Dus daar zou mijn inziens veel meer naar gekeken mogen worden naar goede manier van rijden waardoor bij de meeste paarden die nog een laag niveau hebben, sporen niet meer nodig zijn.
En dan krijg je waar sporen echt voor bedoeld zijn namelijk rijden op de hogere niveaus ter verfijning van de hulpen bij galop pirouettes en later de hoge school oefeningen etc. Maar voor M - Z niveau en lager is het dan meestal helemaal niet nodig.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 12:48

Jeetje, wat een onzin hierboven. Daar heb je sporen niet voor nodig. En als je ze daar al voor nodig hebt, ben je in mijn ogen verkeerd bezig.

Ik wissel altijd af tussen met sporen rijden en zonder sporen rijden. En dit doe ik bij alle paarden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 12:51

FriesWytske waar heb je sporen volgens jou voor nodig? Het is me trouwens onduidelijk of "hierboven" op mijn post slaat of op iemands andere post.
En als jouw post op mijn post slaat, dan denk ik dat je het niet eens bent met mijn opmerking dat sporen gebruikt worden ter verfijning van de hulpen? Zo ja, leg me dan eens uit waarom alle ruiters op hoger niveau met sporen rijden? Is dat omdat het verplicht is?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 13:06

Ik rijd ook afwisselend "met" en "zonder". Mooie manier om paard "bij de les' te houden, en te checken wat er wel en niet doorkomt. Ik rijd ook vaak afwisselend met verschillende types bitten, geeft allemaal een stukje extra informatie over waar je t.o.v. het paard staat.

Maar negen van de tien keer zonder, ik vind het ook zo'n gedoe elke keer die dingen om gespen, plus het stoort me aan mijn enkel, die ik ooit eens gebroken heb (in 1997) en waar nog plaatwerk in zit, die enkel is ook dikker gebleven.
De eerste keer na mijn half jaar geduurd hebbende noodgedwongen ziekte-stop, ging ik er gewoon weer zonder op. Maar er viel nog zoveel '"op te vissen" dat ik daarna maar weer met ben gaan rijden, na vier keer kunnen ze nu wel weer afgelaten worden, want we begrijpen elkaar op de details weer.
Voor de voorwaartsheid had ik ze beter helemaal af kunnen laten, want dat is Jaopie zeer, dat moet ik wel eens afremmen.

Sowieso wil ik niet dat hij aan een bepaalde manier (spoor, bit, of juist niet) went, ik wissel ook continu dekjes en hoofdstellen (maar niet het zadel0, zodat ik zelf niet in een 'maniertje" verval.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 13:09

pien_2010 schreef:
FriesWytske waar heb je sporen volgens jou voor nodig? Het is me trouwens onduidelijk of "hierboven" op mijn post slaat of op iemands andere post.
En als jouw post op mijn post slaat, dan denk ik dat je het niet eens bent met mijn opmerking dat sporen gebruikt worden ter verfijning van de hulpen? Zo ja, leg me dan eens uit waarom alle ruiters op hoger niveau met sporen rijden? Is dat omdat het verplicht is?

Ja dat is op hoger niveau verplicht. Was tot een paar jaar terug zelfs vanaf de M verplicht. Nu is het in de basis niet meer verplicht om met sporen te rijden
Ik gebruik een spoortje alleen om mijn paard bij de les te houden als ze iets spannend vind. En ter verfijning van de hulpen. Maar dat is dus heel weinig dat ik ze nodig heb.

DiamondDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 13:18

Per paard verschillend maar , mijn merrie rijd ik met , Ze is bang voor de zweep en gaat dan alleen maar rennen. Zonder sporen rijden kan maar is ze niet voor het been. Met een klein spoortje kan ik mijn been stil houden en bij de enkele aansporingen reageert ze vrijwel direct :)

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:22

Marjoow schreef:
Lins_Vetra schreef:
Wat is het nut van sporen oorspronkelijk?

Hulpen verfijnen? Maar kan dat niet met je kuit of zweep, zijne verlening van je been (dus niet om op z'n kont te slaan als ie niet vooruit wil, want dan is een hele andere manier van toepassing, maar als extra implus bij bijvoorbeeld zijgangen of meer achterhand gebruik bij piaffe)?

Ik kan me bijvoorbeeld indenken dat sporen gebruikt worden om het paard zijn buikspieren meer aan te spannen. Om zijn rug te bollen zeg maar.

Hoe staan jullie hier in?

Ik ben zelf dan overigens geen goede combinatie met mijn bijrijdpaard (ik klein, hij heul groot ;) )

Ik gebruik sinds kort sporen bij mijn paard en merk zeker verbetering ten opzichte van spoorloos rijden. Met de dressuur kan ik hem veel beter opzij zetten en hoef ik minder grote hulpen te geven, voornamelijk bij het wijken en het stelling vragen. Dit heeft ons al enorm geholpen.
Een zweep werkt hier niet bij omdat Winston dan eigenlijk gelijk een inhupst als het ware, omdat hij schrikt van het tikje en denkt dat ie wat fout doet en dus gelijk harder gaat lopen. Ook vind ik het niet eerlijk om mijn zweep daarvoor te gebruiken mede omdat hij eigenlijk de zweep altijd associeert met dat hij iets fout doet (kan ik overigens weinig aan veranderen, rijd hem net 2 jaar).

Met springen kan ik hem beter begeleiden naar de sprong en beter vertellen wanneer hij moet afzetten. Ik rijd met hele stompe knopspoortjes.

Ook in het bos heb ik er voordeel aan. Hoewel Winston niet bang is aangelegd, kan hij voor de meest rare dingen verstijven. Schapen bijvoorbeeld, die lopen vaak bij ons in het bos! Ik vind het zelf niet eerlijk om hem daarvoor een tik te geven, omdat hij dan denkt dat ie iets fout doet. Bang zijn is niet iets fout doen!! En met de sporen kan ik hem dan wel vertellen dat hij gewoon door moet lopen zonder dat hij denkt dat ie gestraft word :)

Dit is dus heel goed met je sporen omgaan! En een goede reden omdat de functie van je zweep bij jouw paard doorkomt als "ik doe het fout". Zo kun je dus makkelijk met sporen rijden, maar met wieltjes eraan en weet ik het allemaal, nee.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:31

Wieltjes zijn veel vriendelijker eigenlijk. Maar alles is vriendelijk als je het juist gebruikt :) Ik heb mensen met grote sporen zien rijden die hun paard veel minder pesten dan mensen die met simpele knopsporen zaten te stampen...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:41

Marjoow schreef:
Wieltjes zijn veel vriendelijker eigenlijk. Maar alles is vriendelijk als je het juist gebruikt :) Ik heb mensen met grote sporen zien rijden die hun paard veel minder pesten dan mensen die met simpele knopsporen zaten te stampen...

Dat dus...

Om een voorbeeld te geven.
Mijn paard is niet te rijden met knopspoortjes. Ik kan rijden met sporen, heb er les in gehad. Maar een knopspoortje komt duizendmaal harder door dan een wielspoortje welke goed gebruikt wordt...

Ibzzzzix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:45

Mijn paard rij ik zonder sporen, ze reageerd gewoon goed op mijn beenhulpen en daarom zou ik niet weten waarom ik sporen aan zou schaffen. Heb wel tijden met sporen gereden op andere paarden maar mijne loopt toch het fijnste zonder. :j

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:55

Over het gebruik van sporen:
Zolang ze goed gebruikt worden, mensen niet hard in het rond prikken, en de mensen niet zonder reden met sporen rijden, vind ik het best, maar zodra iemand zonder reden met sporen rijd en dan ook nog eens hard prikt en alles, daar kan ik niet tegen, en je kan verwachten dat ik er iets van zeg :j

Zelf rij ik met sporen omdat 1. Het paard is dan meer voorwaarts, ik rij met nogal afgesleten knopjes, maar ik gebruik ze eigenlijk nooit, zolang ze weet dat ik de sporen om heb is ze al meer voorwaarts. en 2. Door met sporen te rijden is mijn houding een heel stuk verbeterd.

Omdat het sporen van de manege zijn, wissel ik af, aangezien anderen ze nog wel eens nodig hebben :)

Quincyindian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:16

licht aan het paard
als ik op druk paard ga rijden hoef ik geen sporen
maar zoals de mijne is erg traag reageerd slecht op het been dus vind ik spoortjes wel makkelijker hier reageerd hij beter op.
je hoeft niet heletijd te prikken maar 1 x is genoeg en als hij weer trager loopt doe je weer een prikje,

werkt bij mijn prima

Anitatje_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:31

Ik vind persoonlijk altijd zonder sporen, als je paard niet goed reageert op een beenhulp zonder sporen doe je iets duidelijk niet goed. Een paard kan een vlieg op de huid exact lokaliseren, zo gevoelig zijn ze!
Als je paard geen gehoor geeft aan jouw druk is dat niet omdat hij hem niet voelt,.. hier zit naar mijn idee een hele andere oorzaak achter..

Skeiron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 01:03

Ik rijd sinds kort met sporen.

brittvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:53

Als je beenligging goed is heeft het wel meerwaarde ja