Totilas and all other horses

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Re: Totilas and all other horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:34

Murhpy, waarschijnlijk heb u mijn laatste tekst van 01-03-2012 niet gelezen of niet begrepen. Ik deel de redenen die Hermelientje aangeeft helemaal. Die redenen verklaren waarom zij (en ik eveneens) geen behoefte heeft verder deel te nemen in deze discussie. Meer is daar toch niet over te zeggen? Ik wens u veel plezier met het voeren van een discussie met uzelf.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:34

Het gebruikelijke antwoord wanneer het moeilijk wordt. Nee, dat is nl. geen antwoord op de vraag.
Er ís überhaupt ook geen antwoord op die vraag te geven om de doodeenvoudige reden dat Diep en Rond (het LDR van nu, dus Rollkur/Hyperflexie) níet op een VOOR EEN PAARD VERANTWOORDE MANIER uitgevoerd kan worden, zonder dat deze hier schade aan zal ondervinden. Onderbouwing komt gek genoeg vooral van de tegenstanders van deze trainingsmethode.
Daarom is dit wederom een zinloze discussie, maar Chapeau Theo, dat u deze petitie hier in het hol van de moderne leeuw durfde neer te leggen, want eens temeer is hierbij weer gebleken hoe hard het nodig is dergelijke acties.
Leg een onwetende burger de huidige trainingsfilmpjes voor van onze "top"-ruiters en hoor de verontwaardigde reacties vol walging. Zíj immers zien die ruiters alleen in de ring, waarin die trainingsmethode niet meer opvallend te zien is, uiteraard.
Zij kennen deze ruiters inmiddels wel van de vele Televisie-programma's waarin deze bekende ruiters regelmatig zichzelf willen laten zien, omdat zij het vooral moeten hebben van "níet-wetende" mensen.
Gezond boerenverstand is dan al voldoende voor hén, die onwetende burger, om antwoord op die vraag te geven.
Tja, en het paard? Naar zijn stem wordt voorlopig nog niet geluisterd, helaas.
Laat onze stem dan in ieder geval naar jouw petitie gaan, Theo!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:48

U verbaast mij, het was ook helemaal niet bedoeld als antwoord, het was een verklaring en later een verwijzing naar die verklaring, er is zelfs geen poging gedaan u te antwoorden. Met andere woorden het is heel duidelijk dat wij niet geantwoord hebben. Dit begint op Kafka te lijken, maar die had tenminste nog een diepere bedoeling, dat kan ik van u niet verwachten. Enfin veel plezier nog met de petitie.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:54

murphy102 schreef:
Zíj immers zien die ruiters alleen in de ring, waarin die trainingsmethode niet meer opvallend te zien is, uiteraard.

Wat opvallend, je schrijft altijd dat het juist heel opvallend is, hoe de LDR paarden gaan in de ring. En dan niet positief, ik hoef het vast niet voor je te herhalen.

murphy102 schreef:
Zij kennen deze ruiters inmiddels wel van de vele Televisie-programma's waarin deze bekende ruiters regelmatig zichzelf willen laten zien, omdat zij het vooral moeten hebben van "níet-wetende" mensen.

Mogen ze? Ze halen gouden medailles en winnen talloze wedstrijden. Als ik naar een sportprogramma kijk en een sporter van een andere discipline komt voor de camera, ben ik ook een "niet wetend" mens. Jemig wat is daar mis mee.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:11

Wat ik me afvraag: er is dus ene Theo geweest die dit Topic geopend heeft om een of andere petitie te ondersteunen op facebook.
Is er uberhaupt iemand die dit gedaan heeft?
Vervolgens zie of hoor ik die hele Theo niet meer, dus erg actief is hij ook niet...maar toch was hij in de macht om goed lopend topic op gang te brengen....

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 16:02

Sorry allemaal dat ik zo kom binnenvallen maar dit topic wekte mijn interesse, ik was gisteren aan het lezen in een promotie onderzoek van de faculteit diergeneeskunde in Gent Linkje: http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/3 ... 001_AC.pdf en kwam ineens dezelfde tekst tegen hieruit op bokt.

[/quote] Ailill
Doorheen de geschiedenis heeft men steeds verschillende visies gehad op de biomechanica van de paardenrug. Aristoteles (384-322 BC) was de eerste persoon die de biomechanica en kinematica bij dieren bestudeerde. Hij beschreef het plaatsingspatroon van de voeten bij viervoeters. Het eerste model voor de biomechanica van de paardenrug werd bedacht door Galen. Hij zag de paardenrug als een gebouw, waarbij de benen van het paard konden aanschouwd worden als de pilaren, en de wervelkolom als een gewelfd dak. In dit model zou de dorsocaudale oriëntatie van T1-T15 en de craniodorsale oriëntatie van de processus spinosi gelegen achter de anticlinale wervel het “dak” behoeden voor het in elkaar storten. Dit model werd later vervangen door het “brug” model. Dit model beschouwde de thoracolumbale wervelkolom als een brug die op de beide uiteinden steunt op de ledematen. Echter, vandaag de dag aanvaardt men algemeen het model van het spanboog-mechanisme. In dit model beschouwt men de thoracolumbale wervelkolom als de boog, en de musculatuur ventraal van de wervelkolom, reikend tot en met de linea alba, als een gespannen draad. Hierbij is vooral de werking van de m. rectus abdominis van groot belang. Een groot verschil tussen de voorgaande modellen en het spanboogmodel is dat het spanboogmodel een dynamisch model is. De andere modellen zijn daarentegen statisch. Het spanboogmodel heeft als basisgedachte dat alle elementen die betrokken zijn bij de beweging van de rug met elkaar in verbinding staan en bijgevolg een intrinsieke spanning vertonen. Bij het aanspannen van de hypaxiale spieren/"draad", zal de wervelkolom/"boog" in flexie treden. En vice versa treedt bij relaxatie van de hypaxiale spieren/“draad”, de wervelkolom/“boog” in extensie. Hetzelfde mechanisme doet zich voor wanneer epaxiale musculatuur zich aanspant of relaxeert. Hierbij zal de "draad" elongeren of inkorten en wordt de “boog” in extensie of flexie gebracht.

De positionering van zowel de ledematen als het hoofd hebben een grote invloed op de flexie/extensie-houding van de rug van het paard. Bij het strekken van de voorbenen zal de rug meer in extensie treden. Bij retractie van de voorbenen komt de rug juist in een meer uitgesproken flexie. Aan de achterbenen is dit juist omgekeerd, hier zal bij het strekken van de benen de rug meer in flexie treden en bij retractie juist meer in extensie komen. Naast de musculatuur van de rug heeft ook de positie van het hoofd en de hals een effect op de rug. Hoofd en hals zijn door de funiculus nuchae en lamina nuchae zeer stevig verbonden met het ligamentum supraspinale dat dorsaal over de proccesus spinosus van de rugwervels loopt en daarmee ook een verbinding vormt. Door deze stevige en elastische verbinding zal door een verandering in de positie van hoofd en hals, dit ten opzichte van een virtuele horizontale lijn getrokken doorheen de thoracolumbale wervels, een duidelijke invloed hebben op de houding en dus de flexie en extensie van de rug (Van Weeren, 2006). De positie van het hoofd en hals tijdens het berijden van het paard is de laatste paar jaren een hoofdissue van talrijke discussies. Zeker in de dressuur komen de meest extreme vormen van hoofd-hals positionering voor. Deze extremen zijn enerzijds de zogenoemde Rollkür, een zeer ver doorgevoerde buiging van hoofd en hals, en anderzijds de positie die voorgelegd is door het Fédération Equestre Internationale (FEI). De norm opgesteld voor de hoofd-hals positie in de Grand Prix luidt: “The neck should be raised, the poll high and the head slightly in front of the vertical”. Deze twee extreme hoofd-hals posities hebben een duidelijk effect op de kinematica van de paardenrug en bijgevolg ook op de beweging van de ledematen aangezien het spanboogmodel elk element met elkaar verbindt. Bij een lage en ronde positie van hoofd en hals, weergegeven als Head and Neck Position 4 (HNP 4), is er een verhoogde flexie ter hoogte van het craniale deel van de thoracale regio van de rug en is er een toename in extensie van de rug naar caudaal toe. Voor de andere extreme positie waarbij de hals en het hoofd van het paard overdreven hoog worden gedragen, weergegeven als HNP 5, treedt juist het tegenovergestelde op. In deze positie is er een verhoogde toename van extensie craniaal in de rug en deze neemt af naar caudaal om dan finaal over te gaan tot een flexie van de rug.

Onderzoeken toonden bovendien aan dat enkel in deze extreem hoge hoofd-hals positie (HNP 2, 5) de laterale bewegingsmogelijkheid van de rug toenam. Het bewegingspatroon van de achterste ledematen van het paard werd vooral in Head and Neck Position 5 (HNP 5) beïnvloed. In deze houding is er een verminderde protractie van het achterste lidmaat tijdens stap wat volledig in overeenstemming is met de spanboogmodel. Deze geeft namelijk aan dat wanneer er een extensie van de rug optreedt het achterste lidmaat meer in retractie komt en vice versa voor flexie van de rug. Het bewegingspatroon van de voorbenen volgt eveneens het spanboogmodel. Van de HNP 4 wordt ook dankbaar gebruik gemaakt bij het gymnastiseren en trainen van dressuurpaarden. Enkel gekeken naar de kinematica van de paardenrug en aldus de ethische bezwaren buiten beschouwing gelaten blijkt dat de grootte van flexie en extensie over het grootste deel van de wervelkolom duidelijk toeneemt wanneer paarden bereden worden in een dusdanige positie. Enkel gebaseerd op deze hierboven vernoemde kinematische gegevens kan men stellen dat de HNP 4 of de Rollkür methode geschikt is voor het gymnastiseren van paarden.

De zwaartekracht oefent een constante kracht uit op het paard. Deze kracht zal door zijn inwerking op de wervelkolom de rug steeds de neiging geven om in extensie te komen. De zwaartekracht werkt in op de weefsels van de paardenrug en op massa’s die dorsaal van de paardenrug aanwezig zijn zoals zadel en ruiter. Niet enkel de elementen boven de wervelkolom staan onder invloed van de zwaartekracht. Zo zal ook het gewicht van de ingewanden die een vector uitoefenen naar beneden toe bijdragen tot het in extensie brengen van de rug.

Er bestaan vier standaardbewegingen die de paardenrug kan uitvoeren. Deze bewegingen zijn ventroflexie, dorsoflexie, lateroflexie en axiale rotatie. Het lumbale deel van de wervelkolom is een zeer rigide structuur door ondermeer de vertikale oriëntatie van de gewrichtsvlakken van de processus articulares met als gevolg dat er zeer weinig lateroflexie mogelijk is. Naar craniaal is er een toename in de bewegingsvrijheid van de wervels onderling. Dit geldt zowel voor de lateroflexie als voor de axiale rotatie.

Bij het bestuderen van de beweging van de wervelkolom bleek dat de beweging van de wervelkolom in draf vergeleken met de beweging tijdens stap en galop beduidend minder aanwezig was. Tijdens stap werd vastgesteld dat de grootte van de aanwezige flexie/extensie haast dezelfde is caudaal van T10. De grootte van flexie/extensie bedroeg ongeveer zeven graden. Laterale buiging is vooral mogelijk in het voorste deel van de thoracale wervels en in het pelvische gedeelte, maar daarentegen minder uitgesproken ter hoogte van de lendenen. Axiale rotatie neemt toe van vier graden ter hoogte van T6 tot 13 graden ter hoogte van het tuber coxae. Tijdens draf werden voor flexie en extensie waarden gevonden die varieerden ongeveer van drie tot vijf graden. Deze waarden konden gevonden worden op het gehele verloop van de wervelkolom. De lateroflexie die werd gemeten kwam niet boven de 3,6 graden uit. De axiale rotatie in draf werd vastgelegd op ongeveer drie graden. Tijdens galop werd de mate van flexie/extensie beduidend groter. Waarden van 15,8 +/- 1,3 graden werden hierbij gemeten.[/quote]

Ailill schreef:
@ piepenfiets, ik heb hier enkel een beknopte samenvatting gemaakt van de anatomie en het biomechanische van LDR/Rollkur. Je vroeg om deze informatie en vervolgens bestaat jouw reactie uit 4/5 woorden per onderdeel van wat ik schrijf en dmv die paar woorden tracht je alles uit z'n verband te trekken.

Imo is het duidelijk en correct wat ik schreef, wilde gezien het feit ik hier eerder een post heb achter gelaten iets inhoudelijker op het onderwerp in gaan. That's all.

Niet helemaal netjes om te doen alsof je zelf die samenvatting hebt geschreven,en een ander aan te vallen voor de reactie (tenzij je op je 20e al een literatuurstudie in het kader van de masterproef hebt gedaan, dan neem ik dit terug :j ) Maar wel fijn dat ik hierdoor weer getipt wordt op dit interessante topic wat ik op mijn gemak eens ga doorwerken

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:57

@pasdedeux: als je het onderzoek gelezen hebt zal je ongetwijfeld stukken gemist hebben:de stukken die Ailill heeft samengevat of weggelaten. Ailill heeft nooit beweerd dat hij deze literatuurstudie (en overigens een beroerde wtschpplk gezien ) zelf heeft uitgevoerd. Eerst verder kijken voor je iemand beticht.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:46

Aillill beweert inderdaad niet dat ze deze literatuurstudie heeft gedaan maar in ieder geval wel dat ze het stuk zelf heeft samengevat. Wij hebben dan een andere invulling van samenvatten. Ik heb hier de scriptie naast mij liggen en vanaf hoofdstuk 1.2 biomechanische aspecten pagina 4 tot aan blz 7 bovenaan is dit gewoon een gevalletje van copy paste, met uitzondering van de figuren ter illustratie en de bronvermeldingen. Ik zie dit dus niet als een samenvatting, vandaar mijn reactie. Ik vind het met bronvermelding als citaat netter en duidelijker. De schrijver van de scriptie geeft ook aan op pagina 2 de verplichting vanuit het auteursrecht de bron uitdrukkelijk te vermelden bij het aanhalen van gegevens uit deze studie. Ik heb dus zeker wel verder gekeken :j Maar als jij een hoofdstuk kopieren als samenvatten ziet, geen probleem.
Ik vond het gewoon grappig dat ik gisteren iets las en dat nu zo tegenkwam op bokt. Vond de studie inderdaad niet geweldig. Ik had graag ook de biomechanica en dus verschillende hoofd halshoudingen besproken gezien in combinatie met de druk van het zadel, want ik kan mij zo voorstellen dat niet goed passend zadel nog meer schade aanricht als het paard daarbij nog eens in een bepaalde houding wordt gedwongen. ( Nu is dwingen nooit goed, maar gebeurd in de praktijk helaas wel) Als de schoft niet omhoog kan... Maar goed wellicht kom ik nog een andere scriptie tegen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:59

murphy102 schreef:
Hermelientje, je zegt het inderdaad goed: het is jóuw conclusie, maar niet de de Algemene Conclusie. En dat mag natuurlijk. Jij kijkt er door een moderne bril naar immers. Had jij het geluk gehad door die andere bril te mogen kijken, had je wellicht tot een andere conclusie gekomen.

Ík zou zeggen: Diep en Rond?
NÉÉ! Tenzij aangetoond kan worden dat Diep en Rond VOOR HET PAARD (dus niet voor de ruiter) een verbetering is ten opzichte van de al eeuwenoude Klassieke Rijleer, die kennelijk nog hypermodern is volgens de FEI, aangezien zij nog steeds het Scala als leidraad in hun voorschriften hebben staan.
En díe conclusie kunnen we niet trekken, dat Diep en Rond goed is voor een paard!

Wat is dan die ''Algemene Conclusie''? Je schrijft het zelfs met hoofdletters, als ware het een goddelijke openbaring. En die eeuwenoude Klassieke Rijleer is ook al een moeizaam iets, want: ook hier bestrijden de voor en tegenstanders elkaar .

Kan het niet laten een vergelijking te trekken met een goede soapserie als GTST. Je kunt moeiteloos een paar pagina's discussie overslaan en er dan weer induiken. Je pakt de draad makkelijk weer op, veel dezelfde personen en soms een nieuwe verhaallijn. Plus de mogelijkheid om eindeloos door te gaan met de harde kern van schrijvers.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:47

CharleyT, u hebt geheel gelijk daarom hebben verschillende schrijvers van een bepaalde zijde er ook een punt achter gezet.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:49

murphy102 schreef:
Kadankovitch, kunt u uitleggen waarom Diep en Rond zo goed werkt voor ú of welke aspecten u eruit haalt omdat die voor ú werken ipv steeds met de wind van de voorstanders van Diep en Rond mee te waaien?

Nee, dít is de reden waarom die schrijvers ermee stoppen!!
Geen antwoord kunnen geven op de vraag.

Die ALgemene Conclusie, CharleyT, ligt vastgelegd in het handvest van de F.E.I. en heet het "Skala der Ausbildung" ...!
Dus hoe ouderwets zijn die klassiekers ...

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 18:08

@Murphy: OOOOOOOOOOh, is dat de Algemene Conclusie.
En geen idee hoe oud die klassiekers zijn, omdat het begrip ''klassiekers'' al heel moeilijk te definieren is. Zie de diverse topics.
Klassiek, klassiek-klassiek, modern-klassiek, en de vele klassieke stromingen die gekoppeld zijn aan 1 specifieke instructeur/grootheid. Dat op zich is al vreemd, want 1 persoon kan nooit een alles omvattende kennis hebben over zoiets complex als paardrijden.
Kortom, lastig allemaal, het is als de Bijbel, 1 boek, op vele vele manieren uitgelegd en gevolgd.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 18:20

murphy102 schreef:
Het gebruikelijke antwoord wanneer het moeilijk wordt. Nee, dat is nl. geen antwoord op de vraag.
Er ís überhaupt ook geen antwoord op die vraag te geven om de doodeenvoudige reden dat Diep en Rond (het LDR van nu, dus Rollkur/Hyperflexie) níet op een VOOR EEN PAARD VERANTWOORDE MANIER uitgevoerd kan worden, zonder dat deze hier schade aan zal ondervinden. Onderbouwing komt gek genoeg vooral van de tegenstanders van deze trainingsmethode.
Daarom is dit wederom een zinloze discussie, maar Chapeau Theo, dat u deze petitie hier in het hol van de moderne leeuw durfde neer te leggen, want eens temeer is hierbij weer gebleken hoe hard het nodig is dergelijke acties.
Leg een onwetende burger de huidige trainingsfilmpjes voor van onze "top"-ruiters en hoor de verontwaardigde reacties vol walging. Zíj immers zien die ruiters alleen in de ring, waarin die trainingsmethode niet meer opvallend te zien is, uiteraard.
Gezond boerenverstand is dan al voldoende voor hén, die onwetende burger, om antwoord op die vraag te geven.
Tja, en het paard? Naar zijn stem wordt voorlopig nog niet geluisterd, helaas.
Laat onze stem dan in ieder geval naar jouw petitie gaan, Theo!

Niks Chapeau Theo, wat is er nu voor heldhaftigs aan om anoniem een topic/handtekeningenactie te starten??? Shoot me, ik zie het niet.

Verder is je hele verhandeling, over de topruiters die het van de niet-wetende mensen moeten hebben, terwijl je ook beweert dat die niet-wetende mensen reacties vol walging geven op zekere trainingsmethodieken, erg verwarrend en tegenstrijdig.
Dus de topruiters moeten het hebben van mensen die walgen van hun trainingsmethodieken????

Je bent erg gedreven om LDR te bestrijden, maar de wijze waarop is nogal verwarrend, en verzand soms in een enorme woordenbrij. Complimenten voor je strijdlust overigens.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 18:27

CharleyT schreef:
En geen idee hoe oud die klassiekers zijn, omdat het begrip ''klassiekers'' al heel moeilijk te definieren is. Zie de diverse topics.
Klassiek, klassiek-klassiek, modern-klassiek, en de vele klassieke stromingen die gekoppeld zijn aan 1 specifieke instructeur/grootheid. Dat op zich is al vreemd, want 1 persoon kan nooit een alles omvattende kennis hebben over zoiets complex als paardrijden.
Kortom, lastig allemaal, het is als de Bijbel, 1 boek, op vele vele manieren uitgelegd en gevolgd.

Is dat zo CharleyT? Mijn hele leven heb ik veel les gehad van allerlei verschillende instructrices. Iedere keer was het een andere methodiek en ik kan nu niet bepaald zeggen dat de methodes op elkaar leken. Totdat ik een instructrice kreeg die Duits Klassiek les gaf aan mij. Een nieuwe wereld ging voor me open en ik zal heel eerlijk zijn zo leuk vond ik het niet want ik was gewoon niet goed bezig met laag diep en rond.
Dus roer omgegooid. Paardje vond het leuk en ik leerde veel en zeker in eht begin vond ik het niet leuk. Toen pech. Instructrice werd ziek. Verdorie, nu weer een andere methodiek??
Zij kwam met een nieuwe naam aan, Murphy hier op Bokt. Nou ja, niet geschoten is altijd mis geschoten, dus ik naar Murphy toe. Wat schets mijn verbazing dat ik voor het eerst in mijn leven de zelfde aanwijzingen krijg en dat mijn lessen gewoon verder gaan daar waar ik gebleven ben. Twee instructrices die zo de draad weten op te pakken. Dus nee, Duits Klassiek is geen bijbel die op vele manieren wordt uitgelegd en gevolgd. Mijn ervaring is van een totaal andere orde.
Voor het eerst in mijn leven krijg ik les volgens een duidelijke methodiek met duidelijk onderbouwde regels waarom iets te doen en hoe. Twee totaal verschillende instructeurs die elkaar amper of niet kennen geven dus op de zelfde manier les, vanuit de zelfde achtergrond met accent verschillen. Tevens zien ze de zelfde tekortkomingen aan mij en mijn paardje. Ik vind het een verademing en ben het dus niet met uw stelling eens.
Enne mijn paardje, ken je na een jaar niet meer terug. Ze is open, blij en trots geworden. In plaats van onderdanig en gespannen met het rijden.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:39

pien_2010 schreef:
CharleyT schreef:

Is dat zo CharleyT? Mijn hele leven heb ik veel les gehad van allerlei verschillende instructrices. Iedere keer was het een andere methodiek en ik kan nu niet bepaald zeggen dat de methodes op elkaar leken. Totdat ik een instructrice kreeg die Duits Klassiek les gaf aan mij. Een nieuwe wereld ging voor me open en ik zal heel eerlijk zijn zo leuk vond ik het niet want ik was gewoon niet goed bezig met laag diep en rond.
Dus roer omgegooid. Paardje vond het leuk en ik leerde veel en zeker in eht begin vond ik het niet leuk. Toen pech. Instructrice werd ziek. Verdorie, nu weer een andere methodiek??
Zij kwam met een nieuwe naam aan, Murphy hier op Bokt. Nou ja, niet geschoten is altijd mis geschoten, dus ik naar Murphy toe. Wat schets mijn verbazing dat ik voor het eerst in mijn leven de zelfde aanwijzingen krijg en dat mijn lessen gewoon verder gaan daar waar ik gebleven ben. Twee instructrices die zo de draad weten op te pakken. Dus nee, Duits Klassiek is geen bijbel die op vele manieren wordt uitgelegd en gevolgd. Mijn ervaring is van een totaal andere orde.
Voor het eerst in mijn leven krijg ik les volgens een duidelijke methodiek met duidelijk onderbouwde regels waarom iets te doen en hoe. Twee totaal verschillende instructeurs die elkaar amper of niet kennen geven dus op de zelfde manier les, vanuit de zelfde achtergrond met accent verschillen. Tevens zien ze de zelfde tekortkomingen aan mij en mijn paardje. Ik vind het een verademing en ben het dus niet met uw stelling eens.
Enne mijn paardje, ken je na een jaar niet meer terug. Ze is open, blij en trots geworden. In plaats van onderdanig en gespannen met het rijden.

Ja, dat is zo.