paardrijden geen sport??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vinden jullie paardrijden een sport?

Jaa, een paard doet veel maar de ruiter ook!
607 (96%)
Nee, een paard doet al het werk!
13 (2%)
Een beetje want je moet wel opstijgen enzoo!
11 (1%)

Totaal aantal stemmen: 631

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:46

My_star schreef:
Aan alle geïrriteerden: hoe eenvoudiger het er voor een buitenstaander uitziet, hoe beter je rijdt ;)!

_/-\o_

er valt gewoon geen discussie mogelijk te zijn :=

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 00:54

Het is een sport. Maar het is geen sport waar je zo uitgeput van raakt als voetbal, hockey, noem maar op.
Je moet het wel zo zien, als jij op je paard gaat zitten en je doet niks, doet je paard ook niks. Dus 'het paard doet alles' klopt niet, want zonder jou doet het ook niks. Daarnaast gebruik je veel spieren met paardrijden, maar wel spieren die je niet met voetbal gebruikt. Daarom zal iemand die nooit op een paard zit ook snel spierpijn krijgen na paardrijden. Ik erger me enkel aan die paardentypes die dan gaan roepen dat paardrijden wel een sport is en hun moeten het maar eens doen blabla. Het is toch logisch dat het er voor hun simpel uit ziet? Ze hebben het geleerd en ze weten dus ook niet dat niet alles vanzelf zo makkelijk gaat. Ik moet zeggen, ik riep ook altijd maar dat ik hockey geen sport vond, tot ik het zelf ging doen. Het was namelijk niet zo simpel als dat het van buitenaf leek. Want ja, je rent een beetje met z'n allen achter een balletje aan met stokjes. Wat doe je daar nou voor inspannends voor? Nou, veel dus. Alleen lijkt het voor een buitenstaander heel simpel.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 00:57

Paardrijden is geen sport,,,,maar een life style.......

Raineri

Re: paardrijden geen sport??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 02:03

Paardrijden is geen sport, maar een kunstdiscipline

(die lichamelijk wel wat meer vergt als schilderen, dat wel hoor)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 06:04

Danique_G schreef:

De kür op muziek in de Dressuur of bij het Voltige, misschien. Maar de andere disciplines vind ik weinig kunstzinnigs aan, hoor...
Neem bijvoorbeeld het springen: dat is toch echt een competitie en er wordt niks gecreëerd (bij een kür creëer je in feite een soort toneelstuk).
En als ik met mijn paardje lekker recreatief rondhobbel, ben ik ook geen kunst aan het maken of aan het opvoeren. Dat doe ik gewoon voor de ontspanning.

Toen ik heel klein was, heb ik een poosje op gymnastiek gezeten, deze vereniging had als motto: "ontspanning door inspanning".
Dat geldt volgens mij ook voor paardrijden en in mijn ogen is paardrijden ook net zo goed als een sport als gymnastiek/turnen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 07:57

Voor mij blijft het een (uit de hand gelopen) hobby :j

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:46

mairead schreef:
Danique_G schreef:

De kür op muziek in de Dressuur of bij het Voltige, misschien. Maar de andere disciplines vind ik weinig kunstzinnigs aan, hoor...
Neem bijvoorbeeld het springen: dat is toch echt een competitie en er wordt niks gecreëerd (bij een kür creëer je in feite een soort toneelstuk).
En als ik met mijn paardje lekker recreatief rondhobbel, ben ik ook geen kunst aan het maken of aan het opvoeren. Dat doe ik gewoon voor de ontspanning.

Toen ik heel klein was, heb ik een poosje op gymnastiek gezeten, deze vereniging had als motto: "ontspanning door inspanning".
Dat geldt volgens mij ook voor paardrijden en in mijn ogen is paardrijden ook net zo goed als een sport als gymnastiek/turnen!

Maar alles heeft als basis dressuur.

_Sjuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 09:14

Ik vind het ook een sport! Je krijgt er mischien niet zon conditie van zoals van voetbal, maar je traint wel al je spieren en je bent wel degelijk aan het sporten!
Ik ken iemand die zegt altijd, ach joh kan ik ook hoor, je geeft hem een schop en hij gaat. Trekt aan de teugels en hij stopt...

chieppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 09:59

Mijn kinderen zeggen altijd ik zit op paardrijden.
maar dat is toch geen sport hoor je dan.

ja, wat vinden hun dan, een hobby.
je wordt er toch niet moe van hoor je dan

pandoraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 10:06

Shona schreef:
Het is een sport. Maar het is geen sport waar je zo uitgeput van raakt als voetbal, hockey, noem maar op.
Je moet het wel zo zien, als jij op je paard gaat zitten en je doet niks, doet je paard ook niks. Dus 'het paard doet alles' klopt niet, want zonder jou doet het ook niks. Daarnaast gebruik je veel spieren met paardrijden, maar wel spieren die je niet met voetbal gebruikt. Daarom zal iemand die nooit op een paard zit ook snel spierpijn krijgen na paardrijden. Ik erger me enkel aan die paardentypes die dan gaan roepen dat paardrijden wel een sport is en hun moeten het maar eens doen blabla. Het is toch logisch dat het er voor hun simpel uit ziet? Ze hebben het geleerd en ze weten dus ook niet dat niet alles vanzelf zo makkelijk gaat. Ik moet zeggen, ik riep ook altijd maar dat ik hockey geen sport vond, tot ik het zelf ging doen. Het was namelijk niet zo simpel als dat het van buitenaf leek. Want ja, je rent een beetje met z'n allen achter een balletje aan met stokjes. Wat doe je daar nou voor inspannends voor? Nou, veel dus. Alleen lijkt het voor een buitenstaander heel simpel.

dit begint een leuke discussie te worden. ik ben het helemaal met je eens hoor, dan zou geen sport een sport zijn. wat ik nou allesbehalve een sport vind, is schaken en dammen enzo. paardrijden kan ook vermoeiend zijn. niet echt als je al jaren rijd, maar in het begin krijgt vrijwel iedereen na een uurtje spierpijn *\o/*

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 10:07

Haha mijn adhd vriendje vond paardrijden ook geen sport. Heb ik hem een rondje mee naar buiten genomen in het bos, uurtje weg geweest en voornamelijk gestapt, misschien 15 min gedraaft in totaal. Toen hij thuis kwam is hij op de bank in slaap gevallen. Hij zegt nou nooit meer dat het geen sport is. Haha

pandoraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 10:11

JulietEvH schreef:
Ik vind het ook een sport! Je krijgt er mischien niet zon conditie van zoals van voetbal, maar je traint wel al je spieren en je bent wel degelijk aan het sporten!
Ik ken iemand die zegt altijd, ach joh kan ik ook hoor, je geeft hem een schop en hij gaat. Trekt aan de teugels en hij stopt...

je traint niet dezelfde spieren als bij voetbal. bij paardrijden veel rugspieren, en sta-op-van-het-lichrijden-spieren (even zo noemen)
ik vind eerlijk gezegd WEL dat het een intensieve sport is, intensiever als tafeltennis (ik heb 't een tijdje gedaan en 't was sssaaaiii!)
maar waarom zou eigenijk iets wat je wel intensief doet, maar niet cht heel, dan geen sport zijn? sommigen zien vissen ook als een sport

Arafiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 10:21

ik vind het wel een sport, waarom is paardrijden geen sport maar dammen,schaak,dart,vissen wel.
Ik negeer het altijd maar gewoon.

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:04

jennette schreef:
JulietEvH schreef:

je traint niet dezelfde spieren als bij voetbal. bij paardrijden veel rugspieren, en sta-op-van-het-lichrijden-spieren (even zo noemen)
ik vind eerlijk gezegd WEL dat het een intensieve sport is, intensiever als tafeltennis (ik heb 't een tijdje gedaan en 't was sssaaaiii!)
maar waarom zou eigenijk iets wat je wel intensief doet, maar niet cht heel, dan geen sport zijn? sommigen zien vissen ook als een sport

Met andere sporten ben je met andere spieren bezig(meestal). Als je meer kan met tafeltennis is dat ook heel intensief. Ik zit namelijk ook op tafeltennis naast paardrijden. Allebei de sporten zijn intensief alleen op een andere manier :j

Ik blijf erbij, als sommige mensen het geen sport vinden.
Waarvoor is paardrijden dan te zien bij studiosport?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:45

Janine001 schreef:
Ik blijf erbij, als sommige mensen het geen sport vinden.
Waarvoor is paardrijden dan te zien bij studiosport?

Correctie: bij studiosport laten ze af en toe wat paardensport zien, maar dat is niet hetzelfde als paardrijden. Bij studiosport zul je nooit beelden te zien krijgen van mensen die met hun paard een lekker ontspannen buitenritje doen en dat is volkomen terecht, want dat is wel paardrijden, maar absoluut geen paardensport :)*

FlowerHorses schreef:
ik vind het wel een sport, waarom is paardrijden geen sport maar dammen,schaak,dart,vissen wel.

Dammen, schaken en darts zijn sporten omdat er een competitie-element in zit. Het is een competitie met afgesproken regels waaraan de deelnemers zich houden en dan is het een sport. Vissen kan een sport zijn, maar net als paardrijden ook gewoon hobby of nuttige bezigheid (bijvoorbeeld het zorgen voor eten op tafel) zijn.

Ik blijf het heel bijzonder vinden dat er zo'n enorm belang wordt gehecht aan dat woordje "sport", alsof je daarmee het paardrijden bestaansrecht zou moeten geven. Is paardrijden als hobby minder belangrijk om te doen? Waarom is er zo'n "verplichting" om aan "sport" te doen?