Interview anky over Rollkur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:24

Dat paard gaat daar helemaal niet op de loop of aan de kletter. Die zwiept gewoon met zijn staart als protest op de hulpen. Dat zie je aan de lichaamstaal van het dier.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:25

aslo schreef:
Mss voelt zij haar paard wel zo goed aan dat ze het verruimen (en hetgeen er volgt) voor wil blijven?
Wat ik bedoel: ik plaats een opmerking vwb een mogelijke situatie, daar worden dan meteen weer negatieve conclusies uit getrokken, terwijl het als overweging bedoeld is, bedoeld is om eens anders naar het plaatje te kijken. Ik persoonlijk vind dit een zeer vreemde manier van reageren en wordt daar eerlijk gezegd een beetje :Z van.

Tja, stel je voor dat je zaken een anders bekijkt dan jij doet. :O

liljebo

bulck schreef:
[

Ja en hoe zou dat komen???? Als je je focust op het nemen van verkeerde momenten, en die dan nog eens extreem vertraagd kan je snel van enkele seconden een heel filmpje maken. Of topics waar ze fotos plaatsen vanop verschillende evenementen en die dan bundelen.
Kijk we blijven werken met dieren e, miscommunicaties kunnen gebeuren, de omgeving kan spanning en wat onwilligheid veroorzaken.

Tja... kan...
Maar ik zag toch ook een filmpje voorbij komen waarbij ze western rijdt. Dat filmpje was bedoeld in haar voordeel, maar je ziet toch een paard met open mond door minder subtiele omgang met het bit (scherpe werking van westernbit wordt nogal eens onderschat.. teugel lijkt lekker losjes, maar met de pink kun je kilos overbrengen) En dat paard deed toch braaf zijn kunstjes.
Dat heeft mij niet het idee gegeven dat ze werkelijk supersubtiel is met het bit

Twiggy2008

Devaney2009 schreef:
Dat paard gaat daar helemaal niet op de loop of aan de kletter. Die zwiept gewoon met zijn staart als protest op de hulpen. Dat zie je aan de lichaamstaal van het dier.

Tja, dat is ook meer wat ik er in zie. :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:27

bulck schreef:
Ja en hoe zou dat komen???? Als je je focust op het nemen van verkeerde momenten, en die dan nog eens extreem vertraagd kan je snel van enkele seconden een heel filmpje maken. Of topics waar ze fotos plaatsen vanop verschillende evenementen en die dan bundelen.
Kijk we blijven werken met dieren e, miscommunicaties kunnen gebeuren, de omgeving kan spanning en wat onwilligheid veroorzaken.

Het was gewoon een foto die bij de beginpost was neergezet ;) . Ik geloof niet eens dat het de bedoeling was om het als negatief neer te zetten, het was alleen helaas een niet zo'n florissante foto van het stel.
En dat viel me gewoon even op, onbewust, want ik ben verder helemaal niet van de western.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:28

Twiggy2008 schreef:
aslo schreef:
Mss voelt zij haar paard wel zo goed aan dat ze het verruimen (en hetgeen er volgt) voor wil blijven?
Wat ik bedoel: ik plaats een opmerking vwb een mogelijke situatie, daar worden dan meteen weer negatieve conclusies uit getrokken, terwijl het als overweging bedoeld is, bedoeld is om eens anders naar het plaatje te kijken. Ik persoonlijk vind dit een zeer vreemde manier van reageren en wordt daar eerlijk gezegd een beetje :Z van.

Tja, stel je voor dat je zaken een anders bekijkt dan jij doet. :O

En deze opmerking zegt dus vele malen meer over jou dan over mij!

Ik probeer tenminste de zaken nog anders te bekijken.
Laatst bijgewerkt door aslo op 02-11-09 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:29

KiWiKo schreef:
Bandida schreef:
[Ik ook niet. Vandaar mijn vraag of het zonder de notenkraker ook lukt, dat 'vriendelijk gymnastiseren'.

helaas kunnen heel veel mensen niet zien dat dit niet het ldf of hyperflexy is.............

Daar ging het ook niet over, over die foto, vergeet die opmerking maar want het leidt alleen maar af zie ik.

Kan het? Zo ja wil ik er gerust eens naar komen kijken, beloof ik mijn mond te houden en open te staan voor mogelijke andere interpretaties van wat ik tot nu toe gezien het van HF.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:29

liljebo schreef:
Eigenlijk he.... eigenlijk zou het leuk zijn om met een aantal mensen van beide partijen, maar die wel open minded zijn, een excursie te maken naar bv de hollande school zoals bv tineke bartels, een klassieke dressuurschool, zoals bv marijke de jong en een laten we zeggen... NH school... (is een term die vaak een wat rare smaak heeft, maar alé..) misschien wel iemand als 2 moons (zelf geen ervaring mee, maar die zouden goed zijn) of iemand anders die representatief is voor de africhting zonder dwang/HF/scherp bit ed.
Het zouden iig plekken moeten zijn waar mensen de scepter zwaaien die zaken goed kunnen uitleggen en een discussie kunnen voeren zonder met dooddoeners te komen.

Ik ben ervan overtuigd dat ieder toch bij zijn eigen vorm van training blijft, maar dat is niet erg. (bokt zou erg saai worden als we het opeens allemaal met elkaar eens zijn :P )
Maar dan kan iedereen alles van dichtbij zien, vragen stellen en is er wellicht wat meer begrip

Waarop we dan natuurlijk weer lekker verder kunnen discussieren :D

Lijkt me harstikke leuk, echt waar. Goed idee van je!!! :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:31

aslo schreef:

Als je begint te kattenkoppen, kun je 'm terug krijgen. ;)

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:33

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:34

Twiggy2008 schreef:
bulck schreef:

Het was gewoon een foto die bij de beginpost was neergezet ;) . Ik geloof niet eens dat het de bedoeling was om het als negatief neer te zetten, het was alleen helaas een niet zo'n florissante foto van het stel.
En dat viel me gewoon even op, onbewust, want ik ben verder helemaal niet van de western.

Ik heb zelf ff western gereden en dat is echt moeilijk, verder mss eens wat meer fotos opzoeken, want er zitten er ook mooie tussen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:34

om nog even terug te komen op Anky's hand en het filmpje waar ik het over had
Let op de mond van het paard bij de sliding stops/ spins ed.
http://www.youtube.com/watch?v=azIWYbmsiII

En ja, dit zie je westernruiters ook vaak doen, en dat is laatst na de ranch horse classics een pittig discussiepunt geweest waarbij de jury daadwerkelijk werd aangesproken en een paar ruiters het paard het hoofdstel afdeden en lieten zien dat goed westerrijden rijden op de zit betekende

Wat ik dus wil zeggen... zo subtiel is ze echt niet en dit paard staat bepaald niet op het punt om te ontploffen

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:35

Twiggy2008 schreef:
aslo schreef:

Als je begint te kattenkoppen, kun je 'm terug krijgen. ;)

Lezen is ook een kunst he? Ik begin nergens te kattenkoppen, probeerde jou alleen uit te leggen dat een mogelijke optie meteen weer in het negatieve getrokken wordt door mn een andere bokker. En aangezien dit vaker gebeurt ik daar gewoon een beetje moe van wordt.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:39

liljebo schreef:
bulck schreef:
[

Tja... kan...
Maar ik zag toch ook een filmpje voorbij komen waarbij ze western rijdt. Dat filmpje was bedoeld in haar voordeel, maar je ziet toch een paard met open mond door minder subtiele omgang met het bit (scherpe werking van westernbit wordt nogal eens onderschat.. teugel lijkt lekker losjes, maar met de pink kun je kilos overbrengen) En dat paard deed toch braaf zijn kunstjes.
Dat heeft mij niet het idee gegeven dat ze werkelijk supersubtiel is met het bit

kijk maar daar begint het al. western is een andere passie van haar, waarin ze zich nu ook wat meer in wil verdiepen. resultaat heel NL verwacht dat Anky, van de eerste slag alles ff perfect volgens het boekje doet. Maakt ze een fout, wordt het afgedaan als slechte ruiterij etc. en dat terwijl ze western rijdt voor de fun en niet om door nl als boegbeeld van de western gebombardeerd te worden

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:42

aslo schreef:
Lezen is ook een kunst he? Ik begin nergens te kattenkoppen, probeerde jou alleen uit te leggen dat een mogelijke optie meteen weer in het negatieve getrokken wordt door mn een andere bokker. En aangezien dit vaker gebeurt ik daar gewoon een beetje moe van wordt.

Welke bokker dan? Je reageerde uiteindelijk op een post van mij. Is het dan gek dat er enige verwarring ontstaat tegen wie je het nou daadwerkelijk hebt? Dit is internet, he, dus duidelijkheid is wel handig op z'n tijd. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:46

Rowna, ik zal later de filmpjes even bekijken.
Bulck, western lijkt mij ook heel moeilijk, hoor. En ik vind het op zich ook knap van Anky dat ze die discipline probeert te leren. Ik doe het haar niet na (buiten het feit dat ik er ook de tijd niet voor heb ;) ).

En Aslo, sorry als ik te snel reageerde naar jou toe, ik ben echt geen kattenkop, hoor, maar je post kwam zo raar over op mij en aangezien je op mijn post reageerde, leek het alsof je op mij reageerde. Toch niet zo heel raar gedacht of wel?

Ik ga mijn dochtertje naar bed brengen, de dagelijkse zaken gaan gewoon door, he. :D

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:47

Rowna schreef:
Ik heb voor Liljebo en Bandido nog even een filmpje opgezocht :)
Het is ongetwijfeld nog steeds niet de manier waarop jullie het zouden willen zien, maar we zullen het waarschijnlijk nooit 100 % eens worden over HF ;).

De ruiter heeft een mooie onafhankelijke zit en het paard staat zeer scherp aan de hulpen. Ook zie je dat hij tussendoor steeds ontspant in zijn hand.

http://www.youtube.com/watch?v=PfRuCoXa ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=Q7itK8W6 ... re=related

Die filmpjes!! Jammie.. Dat ziet er goed en vriendelijk uit...

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:53

Axel_Valerie schreef:
Rowna schreef:
Het is ongetwijfeld nog steeds niet de manier waarop jullie het zouden willen zien, maar we zullen het waarschijnlijk nooit 100 % eens worden over HF ;).

De ruiter heeft een mooie onafhankelijke zit en het paard staat zeer scherp aan de hulpen. Ook zie je dat hij tussendoor steeds ontspant in zijn hand.

Die filmpjes!! Jammie.. Dat ziet er goed en vriendelijk uit...

(Ik ga er vanuit dat dit een sarcastische opmerking is)

Zou je je mening kunnen onderbouwen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:56

[quote="bulck"]

Nee hoor, ze zit stevig in het zadel. Maar het geeft mij het idee dat ze niet heel licht is in de hand. De discipline zou niet uit moeten maken. Scherp bit is scherp bit.

Maar goed... kan het fout hebben... kijk alleen naar wat ik zie
En dat is toch iemand die niet als vanzelfsprekend heel subtiel is met de hand.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:01

Rowna schreef:

We hoeven het ook niet eens te zijn over HF. Zoals ik al eerder zei, zou bokt dan erg saai worden.
Bovendien leer je door discussie nuances aan te brengen (als het goed is en je open staat voor elkaar)
Ik ben het met mijn vrienden en familie ook niet altijd eens. Maar begrip voor een andere denkwijze is een heel eind in de goede richting....

De filmpjes zien er zo op het eerste gezicht goed uit. Valt niets over te zeggen. Ben dus geen liefhebber van HF, maar dat wisten we al en ik zie hier toch een stukje van de achterliggende gedachte.
Waar ik altijd erg op let, is bitgebruik. Zachtheid in die paardenmond vind ik geweldig belangrijk.
Bij de filmpjes kan ik dit helaas niet goed zien, gezien mijn ogen soms niet zo meewerken :P
Maar wellicht is ook daar niets op aan te merken.

Dat zou ik dan in het echt moeten zien

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:03

aslo schreef:
sanne83 schreef:
Wat een africhting trouwens, als je zo vaak nog aan de noodrem moet trekken :+

Beetje vreemd, ik gaf aan dat het wel eens mogelijk zou kunnen zijn dat Anky op die foto wel eens aan de handrem zou hebben moeten trekken vanwege een te jolig paard. Zelf was je hier blijkbaar nog niet eens opgekomen, maar verbindt er wel meteen je conclusies aan.

Ik denk niet dat ze dat op deze foto doet.
Maar goed, het noodrem-verhaal wordt wel vaker aangehaald.

Als er op al die foute "momentopnames" werkelijk aan de noodrem wordt getrokken, vraag ik me af wat voor nut dit soort africhting heeft.
De filmpjes uit zuidlaren vind ik erg onduidelijk, maar wel is weer duidelijk te zien dat er geen enkele afwisseling is in de hoofd-halshouding.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:05

Nee rowna dat was geen sarcastische opmerking. Ik vind dat je daar vrij goed kunt zien wat er nu eigenlijk bedoelt wordt!
Bovendien denk ik dat we hier zien wat anky mist. De onderbouwing. Bij edward wordt alles net even iets beter uitgelegd. En komt hij wel met de antwoorden.

edit: Ik heb zelf wel ergere dingen gezien in het "gymnatiseren"van het paard. Ik heb persoonlijk nog niet echt een realistische mening gevormd over hp. Daarvoor moet ik toch nog wat meer dingen zien. Maar in dit filmpje vind ik het er zeer goed uitzien en wordt mij al een stuk meer duidelijkheid verschaft.

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:08

Axel_Valerie schreef:
Nee rowna dat was geen sarcastische opmerking. Ik vind dat je daar vrij goed kunt zien wat er nu eigenlijk bedoelt wordt!
Bovendien denk ik dat we hier zien wat anky mist. De onderbouwing. Bij edward wordt alles net even iets beter uitgelegd. En komt hij wel met de antwoorden.

Oh, sorry :o

Axel_Valerie

Re: Interview anky over Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:09

haha bedankt voor de opheldering!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:12

Axel_Valerie schreef:

edit: Ik heb zelf wel ergere dingen gezien in het "gymnatiseren"van het paard. Ik heb persoonlijk nog niet echt een realistische mening gevormd over hp. Daarvoor moet ik toch nog wat meer dingen zien. Maar in dit filmpje vind ik het er zeer goed uitzien en wordt mij al een stuk meer duidelijkheid verschaft.

helemaal mee eens. Was ik nog vergeten te zeggen... hij legt idd goed uit wat hij doet.