agnes en indi vandaag voor het eerst gegalopeerd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fojoe

Re: agnes en indi vandaag voor het eerst gegalopeerd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:11

als je iets niet snapt, is vaak de uitleg niet goed gegeven Knipoog

ik probeer het nog eens:
het einde van je teugels hangt vast aan je jas, ongeveer op borsthoogte.
op een lengte dat hij zijn (of zij haar?) hoofd lekker ontpannen houdt.
de teugels staan hier 'strak', je hebt contact met de mond.
wil je de teugels korter maken, dan los je de grip op de teugels een klein beetje, zodat je je hand over de teugels naar beneden kan laten glijden, naar de mond van je paard toe, en neem je ze op een lager punt weer stevig vast.

ik zou met je hand waarin je de teugels houdt, iets hoger rijden dan de 'normale' hoogte, kwestie van wat meer speling te hebben om je teugels in te korten.

nogmaals, ik weet niet of het werkt, het is maar een ideetje Bloos

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:21

ikenindi schreef:
bedankt:)

en shirley, het galopperen gaat al beter, maar kleine stukjes. dan valt ze terug in stap. maar adt vind ik nu nog niet erg. vind het al heel knap van haar dat ze het nu los kan... over een paar maanden zal ik eens proberen los te galopperen en dat er dan iemand komt filmen;)

Ik ben benieuwd! Haha!
Je doet het super!

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:26

Ik lees net de laatste reacties over teugels wanneer je met één arm rijdt. Bij ons op de manege (ook voor minder valide mensen) hebben ze ook zo'n teugel met een stang ertussen, die kun je dan met één hand vasthouden. Maar dat zijn ondingen, zoals je het zelf al zegt over die andere 'éénhandsteugel', je kunt m niet korter pakken (of je moet je handen heel hoog in de lucht doen). We hebben wel van die teugels met lussen eraan, dan kun je de teugel beter in je hand houden zonder dat hij wegglijdt. Het zijn wel lussen die gemaakt zijn met drukknopjes, zodat je hand, als je valt losklikt. Een meisje met één arm rijdt er ook mee en een ander meisje die haar rechterhand niet goed kan gebruiken gebruikt hem ook. Weet niet of dat iets is? Maar misschien heb je er nu helemaal geen last van dat de teugels uit je hand glijden? Het meisje met één arm gebruikt m nu ook niet meer volgens mij. Nou ja, voor meer informatie kun je altijd PB'en. We hebben bij ons best veel aanpassingen. Had uit andere topics begrepen dat je ook op een manege rijdt voor mindervaliden, hoe bevalt dat?
Vind het echt super knap hoe je het doet samen met Indi, volgens mij doet zij ook echt haar best! Dat met de galop was inderdaad niet de ideale manier, maar als ze het zonder iemand erop het al kan dan komt dit ook wel goed. Het zag er alleen rommelig en oncomfortabel uit. Succes en hopelijk in de toekomst meer topics!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:30

fojoe schreef:
als je iets niet snapt, is vaak de uitleg niet goed gegeven Knipoog

ik probeer het nog eens:
het einde van je teugels hangt vast aan je jas, ongeveer op borsthoogte.
op een lengte dat hij zijn (of zij haar?) hoofd lekker ontpannen houdt.
de teugels staan hier 'strak', je hebt contact met de mond.
wil je de teugels korter maken, dan los je de grip op de teugels een klein beetje, zodat je je hand over de teugels naar beneden kan laten glijden, naar de mond van je paard toe, en neem je ze op een lager punt weer stevig vast.

ik zou met je hand waarin je de teugels houdt, iets hoger rijden dan de 'normale' hoogte, kwestie van wat meer speling te hebben om je teugels in te korten.

nogmaals, ik weet niet of het werkt, het is maar een ideetje Bloos

lijkt mij niet echt practisch, maar dat kan nog steeds komen omdat ik het verkeerd begrijp. hihi. is ook zo lastig via een computer...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:31

idd, een half uur typen voor iets wat je op 10 sec zou kunnen tonen Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:38

nahja ik ga nu iig even van de comp af. zal eens kijken of ik het straks in 1 keer wel zie hoe het zou moeten werken Knipoog ik denk dat ik de bedoeling wel snap nu, maar of t wat is weet ik niet. en opzich heb ik niet veel problemen met teugels. ja met die ik nu heb, maar heel dat hoofdstel moet weg. rotding;) en hij beviel eerst zo goed :s

ik zit nu nog te twijfelen tussen de meroth en de bosal...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:39

ik wil trouwens indi straks net als echte westernruiters laten wijken voor teugeldruk in de nek. neckreinig heet dat geloof ik.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:43

Gaat jouw veurkeur dan uit naar de westernsport?

@Fojoe: je hebt het nu toch over een klassieke rijsport waarvan eerst een filmpje op bokt te zien was? Daarbij waren de teugels opgebonden aan de riem van de ruiter bevestigd en deed hij de moeilijkste oefeningen op zijn zit. Natuurlijk kon hij door zn middel te draaien nog subtiel stelling geven. In zijn armen had hij een stok, die officieel bedoeld zou zijn om het vee mee te begeleiden. Even kijken of ik dat topic nog kan vinden.

edit: [LN] Garrocha video (prachtig om zien)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:51

heb ik weer het warm water uitgevonden ... No Cheer

agnes, ik rijd ook met bosal, met één hand, maar teugels langer en korter maken moet ik nog steeds.
(is natuurlijk heel goed mogelijk dat ik iets niet helemaal goed doe Clown )

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:43

oneilltje79 schreef:
Gaat jouw veurkeur dan uit naar de westernsport?

is dat zo bewonderingswaardig? hihi. ja gaat mijn voorkeur wel naar uit. ik wil recreatief gaan rijden met indi. met de tijd misschien endurance, maar eerst moet de basis er in (en ik moet meer conditie krijgen Bloos ) neckreinig is voor mij gewoon makkelijker sowieso. ik heb de mazzel dat ik wel eens op echte westernpaarden mag rijden en die reageren daar super op. en dus wil ik dat indi dat straks ook kan. nu nog aanleren Knipoog

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:34

Leuk dat de westernsport je ligt! Ik ben wel meer voorkeur voor de gewone (engelse)

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:36

misschien een stom idee, maar kan je dan niet een neck-rope gaan proberen? Dat is een ring van gehard touw, dat om haar hals gaat. Als je haar dat aangeleerd krijgt, heb je het een heel stuk makkelijker denk ik. Omdat je dan de neckring met 1 hand kan bedienen. Tegen de rechter kant van de hals voor linksaf, tegen de linker kant van de hals voor rechtsaf en naar je toe, dus tegen de onderkant van haar hals voor een ophouding of inhouding.

Vraag anders Tinkerloos hier op Bokt eens om advies, die rijdt haar tinker ook wel eens met een neck-ring.

Is wel een psychisch nadeeltje, ze heeft dan niks meer om haar hoofd Knipoog

Voorbeeldje
Afbeelding

Afbeelding

Dit meisje heeft dan een gewoon touwtje, maar het principe is het zelfde
http://nl.youtube.com/watch?v=H2fs6QvF8 ... re=related

Nog iemand met een neckrope
http://nl.youtube.com/watch?v=q8WjOWw_ZbA

hier nog iemand die met alleen een parellistick een heel parcours pringt Wow!
http://nl.youtube.com/watch?v=WViCflsbyuk

Misschien dat het nog een goed idee is om thuis met Indi Parelli-georienteerde lessen te volgen, om te leren rijden met de neckrope en/of parellistick

SuperRoos op Bokt rijdt ook met een parellistick, soms ook met helemaal niks
Laatst bijgewerkt door DianneM op 22-02-08 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:38

Als je er langer over nadenkt passen western en endurance logischerwijs wel het allerbeste bij jou!
Mijn voorkeur ligt in het springen, maar ik heb geen afkeer tegen andere paardensporten.

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:49

ik heb echt respect voor deze dame hoor, maar als het paard onderuit gaat (jong paard erg korte bochten) dan is ze volgens mij verder van huis. warom niet mischien een persoon erop zetten die geen last heeft van de benen en arm en dan de galop aanleren?

en verder prachtig paardje en echt een lief koppie !!!!
heeel veel suc6 en plezier jullie komen er wel!!!!

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:53

Ze zet er volgens mij liever niemand anders op omdat het paard dan aan die persoon went en aan die haar helpen begint te wennen, maar het is de bedoeling dat Indi (zo noemde het paard toch..) gaat wennen aan de hulpen die Agnes geeft

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:57

ja maar dan kun je toch de galop op gewone hulpen aanleren, en als ze dan gewoon aanspringt agnes erop zetten. ik weet niet hoe ze anders de galop aan haar hulpen willen aanpassen?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:00

ik wil ze niet aanpassen, maar gewoon al anders aanleren. het gaat ook er om dat indi moet leren dat ik er op zit. en ik zit toch anders dan een gezond iemand...

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:01

ikenindi schreef:
ik wil ze niet aanpassen, maar gewoon al anders aanleren. het gaat ook er om dat indi moet leren dat ik er op zit. en ik zit toch anders dan een gezond iemand...

maar hoe geef je de galop hulp dan precies?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:02

ik wil het haar op kus geluid aanleren. wel ook been aanleggen, maar zoals het nu gaat is het OF achter een ander paard aan, OF aan de longe en daarbij dus de nodige lichaamstaal van deiegene die de longe vast heeft...

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:32

Tjah mensen, Agnes moet het Indi zelf leren omdat zij minder kracht in haar benen heeft en Indi moet daarnaar luisteren, ookal is dat soms met hekken over sloten0..( of hoe je het ook zegt)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:49

ikenindi schreef:
ik wil het haar op kus geluid aanleren. wel ook been aanleggen, maar zoals het nu gaat is het OF achter een ander paard aan, OF aan de longe en daarbij dus de nodige lichaamstaal van deiegene die de longe vast heeft...

Daarom is het misschien juist handig om er een paar keer iemand anders op te hebben zodat ze leert dat galop onder de man normaal is en juist de bedoeling is. Jij kunt immers niet zulke duidelijke drijvende hulpen geven.
Trouwens; hoe laat je haar stappen, draven en weer terug naar stap, halthouden enz? Gaat dat allemaal met dezelfde hulpen?

Ik heb even met paint geknutseld;

Afbeelding
Afbeelding

Je houd de teugels dus wel anders vast dan normaal met rijden maar dat kan bijna niet anders in jouw situatie. Door je hand te kantelen kun je dus makkelijk de ene teugel korter pakken en de andere langer.
Misschien kun je zo'n teugelvoering combineren met neckreining, lijkt me ideaal in jouw situatie.
Wat wil je trouwens met haar, wil je puur recreatief rijden of wil je meer serieus aan de gang?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:53

meer recreatief... maar als het kan (ik, maar ook indi, en natuurlijk een goede groom tzt) dan wil ik wel endurance met haar gaan starten ooit...

tekeningen zien er iig mooi uit. waar gaat de rest van de teugel heen? of hangt dat los? moet strak staan om te werken denk ik? of moet ik dat dan aan mijn jas maken?

demn, je bent iig wel creatief!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:01

Het uiteinde hangt los, de teugels die van je hand naar de mond staan zijn uiteraard contactteugels maar dat hoeft niet perse, je houd je hand gesloten dus ook een lossere teugel is mogelijk. Maar als je je teugels los laat hangen zoals bij western maakt het niet perse uit hoe je ze vast hebt.

Is neckreining niet wat voor je? Dat kun je ook gewoon gebruiken als je endurance gaat rijden.
Overigens, als jij je eerste endurancerit rijd kom ik je aanmoedigen!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:04

Een paard leren voorwaarts gaan doe je niet met been. Dat doe je met je stem en andere hulpen die hij al heeft aangeleerd en door die met je been te combineren leert het paard dat hij op een beenhulp op dezelfde manier moet reageren. Als je een onbeleerd paard met alleen been vooruit drijft zal hij eerder stil gaan staan als voorwaarts reageren.
In dit geval is het dus niet nodig dat het paard door iemand anders wordt geleerd dat hij aan het been moet zijn. Deze hulp wordt dus vervangen door de kus.
Ik denk dat het veel moeilijker is om een paard dat eerst beenhulpen heeft geleerd later nog zo gevoelig voor zulke hulpen te krijgen. Die zullen veel afhankelijker zijn van de beenhulpen.
Daarom vond ik het ook zo interessant om dit topic mee te volgen.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:04

ikzelf rij ook heel veel met stem

de basiscommando's "stappen", "drrrrrrrrrrrrrraf" en "galopJA" en uiteraard "HO", waarbij HO enkel en alleen stilstaan is.

in de zelfde gang versnellen: "door-door-door" op het tempo dat ik graag wil zien

in dezelfde gang vertragen: "eaaaaasy"

Ik maak verder geen "kus" geluiden, alleen woorden

Nu ik de teugels hierboven zie, dat lijkt ook wel op het idee van spaanse teugels en romals.