Tumba schreef:Bitloos, niets mis mee.
Bitloos buitenrijden; Onverantwoord....
Als jij een bit nodig hebt om je paard te stoppen, dan heb jij een groot probleem !
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Tumba schreef:Bitloos, niets mis mee.
Maar ben het er wel mee eens dat in geval van een op hol geslagen paard je waarschijnlijk net zo weinig te vertellen hebt met bit als zonder, maar met bitloos hoofdstel.
Je verzint dit nu zelf. En dan een ander beschuldigen van kennistekort 

Ik wil verder niet meer dit topic verstoren.

bispax schreef:ik vind het super dat er men over na denkt ...
tuurlijk wat ik deed is niet verantwoord ...vooral die dit effe na willen doen ...daar heb ik 3 jaar over gedaan ...
en ik wil niet zeggen dat bit slecht is ...mits het goed gebruikt word ...maar dit ijzeren dingentje geeft geen 100 % safty , je moet alert blijven ...je moet meer met gevoel rijden ..zoals zien , horen en voelen
kijk om je heen en let op de oren van je paard ..die vertellen meestal als er iets aan komt
luister om je heen ...komt er een auto , brommer , etc etc aan of honden end.
voel je paard aan ...bouwt hij spanning op ...of juist in tegendeel
Ilsje_ schreef:Dat touwtje aan een halster of bitloze optoming kan je paard ook écht wel tot bezinning brengen als je paard niet 100% geflipt is hoordat ijzeren dingetje kan je paard wel tot bezinning brengen als ie niet 100% geflipt is.
+ als ik overal naar ga kijken wat iets zo kunnen zijn word het helemaal een gespanne bedoening...
dan heb ik liever een bit met lange teugel..
Heb jij geen controle over je paard als je ermee gaat wandelen aan het halster? Of gaat er dan ook meteen een ijzertje in?sevke schreef:Tumba schreef:Bitloos, niets mis mee.
Als jij een bit nodig hebt om je paard te stoppen, dan heb jij een groot probleem !

Bojangles schreef:Ja een bit werkt idd sterker in maar veroorzaakt meer pijn in de mond, en zorgt dus alleen maar voor meer angst of frustratie bij het paard.
...
.
Annetje schreef:Ilsje_ schreef:Dat touwtje aan een halster of bitloze optoming kan je paard ook écht wel tot bezinning brengen als je paard niet 100% geflipt is hoordat ijzeren dingetje kan je paard wel tot bezinning brengen als ie niet 100% geflipt is.
+ als ik overal naar ga kijken wat iets zo kunnen zijn word het helemaal een gespanne bedoening...
dan heb ik liever een bit met lange teugel..Heb jij geen controle over je paard als je ermee gaat wandelen aan het halster? Of gaat er dan ook meteen een ijzertje in?
Ik denk overigens dat ze met kijken wat er zou kunnen zijn niet bedoelt dat je als een bezetene om je heen moet kijken. Want stel je voor dat er iets engs is! Nee, gewoon op blijven letten, net als je zou doen als je met je fiets over de weg gaat, maar dan nét een beetje meer. Dat is met of zonder bit echt niet anders. Als je met een levend wezen te maken hebt (hond, koe, paard of whatever wat je buiten een omheining meeneemt) moet je er gewoon rekening mee houden dat er bepaalde dingen zijn die een reactie bij het dier teweeg brengen. Als jij weet dat je paard bang is voor plastic en je ziet in de verte al ergens plastic wapperen, kun jij op tijd zijn om je paard te weerhouden om te draaien of stil te gaan staan. Hoor jij van verre de hond van de buren al aankomen, dan kun je de hond alvast wat dichter bij je houden om te zorgen dat ze niet gaan vechten.
Gewoon alert blijven dus, maar niet spiedend zenuwachtig rondkijken.
bispax schreef:
Bojangles schreef:Ja onze reacties waren ook hierop:
Bitloos, niets mis mee.
Ja een bit werkt idd sterker in maar veroorzaakt meer pijn in de mond, en zorgt dus alleen maar voor meer angst of frustratie bij het paard.
Als jij echt helemaal op de hobbel bent en het paard zich zo van je heeft afgesloten voelt hij misschien idd die pijn niet meer (al betwijfel ik dat of ze daadwerkelijk NIKS meer voelen) , maar op andere momenten dat je dan nog misschien net niet helemaal op hol bent kan dat getrek in de mond wel degelijk pijn en dus stress, frustratie en angst veroorzaken.
Bojangles schreef:Waar staat trouwens TREKKEN & SCHOPPEN volgens jou hier in de reacties, niet kunnen ontdekken, alleen trekken in een antwoord van mij tussen aanhalingstekens, want sturen met je binnenteugel vind ik nog altijd 'trekken' aan het bit. Een zachter woord ervoor kan ik zo niet bedenken ja misschien -vragen-, maar goed. Op dat moment heb ik er voor gekozen om 'trekken' tussen aanhalingstekens te zetten. En dat vind ik altijd nog iets anders dan trekken & schoppen.
En kennistekort zeer zekers niet, denk dat je dan kennistekort hebt of nou ja zal ik het oogkleppen op hebben noemen, als je niet ziet dat meer dan de helft van de ruiters rijdt op de manier zoals jij beschrijft met je trekken en schoppen.
Je kan het natuurlijk ook berichten uit z'n verband rukken noemen, dit gaat toch nergens overJe verzint dit nu zelf. En dan een ander beschuldigen van kennistekort
Bojangles schreef:Ik zie nu dat ik roppen en trekken heb genoemd bij het op hol slaan, maar goed heeft nog steeds niks met onderstaande zin van je te maken:
Zeggen dat ruiters die met bit rijden enkel trekken en schoppen en hun bit nodig hebben om te sturen is klinklare onzin en getuigt van netzoveel kennistekort als mensen die zeggen dat bitloosrijden levensgevaarlijk is. Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter en niet anders!!!!!
Je moet geen dingen gaan verzinnen die anderen niet gezegd hebben.
Dan doe ik zeker iets fout ofzo, want dit is namelijk wel mijn doel in de dressuur. Dat bedoel ik te zeggen. Het is gewoon kort door de bocht om alle ruiters die met bit rijden op een grote hoop te gooien. Net zoals het dat is om alle bitloosruiters op 1 hoop te gooien en te zeggen dat het ene goed is en het andere slecht. bispax schreef:
, ik vind het zo leuk om jou bezig te zien met je paarden. Je ziet echt de vertrouwensband die ze met de leider hebben.