aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sevke

Re: aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:32

Tumba schreef:
Bitloos, niets mis mee.
Bitloos buitenrijden; Onverantwoord....

Als jij een bit nodig hebt om je paard te stoppen, dan heb jij een groot probleem !

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:41

Ik weet niet wat ik moet zeggen! Ik weet ook niet hoe, nou ik zeg het gewoon zoals ik het denk:

Hoe kom je er in hemelsnaam bij dat bitloos onverantwoord is! Arme paarden echt sneu als jij denkt dat een bit om te remmen en te sturen is, hoe slecht zijn jouw paard zijn tanden, kaken en mond dan wel niet!! Als jij je paard al neit vertrouwt hoe moet het paard jou dan vertrouwen!

Ik weet het echt niet hoor maar in rijdend nederland begint iets goed mis te gaan...

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:43

bitloos is helemaal niet onverantwoord, als je paard schrikt kan je hem op een bitloos hoofdstel ook perfect stilzetten, dat is geen probleem en mss zelf makkelijker.
zonder hoofdstel daarentegen is daarentegen bij buitenrijden wel gevaarlijk. EN het is volgens mij niet eens wettelijk toegelaten, dus als je valt en je paard veroorzaakt een ongeval dan kan je er echt helemaal naar fluiten dat er ergens een verzekeringsmaatschappij nog zal vergoeden.

aim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:53

Goed jahet is zo dat je paarden moet respecteren maar is hij er nooit vandoor gegaan?

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:01

Laat ik dan om te beginnen maar even een verschil maken tussen bitloos, met bijvoorbeeld een bitlooshoofdstel en zonder hoofdstel rijden. Ik vind een paard wat goed geschoold is op een bitloos hoofdstel die mee naar buiten nemen een heel ander verhaal dan helemaal zonder wat dan ook.

Indien een paard goed getraind is op bijv. hackamore of bitloos hoofdstel zie ik geen probleem om hiermee ook naar buiten te gaan. Ookal ben ik nog steeds van mening dat in geval van nood een bit sterker inwerkt dan een bitloos hoofdstel. Dat is immers de reden waarom jullie zonder bit willen rijden Verward Maar ben het er wel mee eens dat in geval van een op hol geslagen paard je waarschijnlijk net zo weinig te vertellen hebt met bit als zonder, maar met bitloos hoofdstel.
Het verhaal dat trekken aan een bit bij een echt op hol geslagen paard pijn zou veroorzaken waardoor het paard alleen maar meer op hol slaat is onzin. Een paard wat echt op hol geslagen is maakt zoveel adrenaline aan dat ze pijn niet eens meer voelen. Knipoog

Zonder hoofdstel naar buiten gaan vind ik nog steeds onverantwoord. Indien een paar op hol slaat kun je met een hoofdstel, bitloos of niet, nog wel enigszins sturen. Ookal moet je hiervoor misschien met je volle gewicht aan een teugel hangen. Zonder hoofdstel heb je totaal niks meer te vertellen.

Zeggen dat ruiters die met bit rijden enkel trekken en schoppen en hun bit nodig hebben om te sturen is klinklare onzin en getuigt van netzoveel kennistekort als mensen die zeggen dat bitloosrijden levensgevaarlijk is. Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter en niet anders!!!!!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:22

Ja onze reacties waren ook hierop:
Bitloos, niets mis mee.

Ja een bit werkt idd sterker in maar veroorzaakt meer pijn in de mond, en zorgt dus alleen maar voor meer angst of frustratie bij het paard.

Als jij echt helemaal op de hobbel bent en het paard zich zo van je heeft afgesloten voelt hij misschien idd die pijn niet meer (al betwijfel ik dat of ze daadwerkelijk NIKS meer voelen) , maar op andere momenten dat je dan nog misschien net niet helemaal op hol bent kan dat getrek in de mond wel degelijk pijn en dus stress, frustratie en angst veroorzaken.

Waar staat trouwens TREKKEN & SCHOPPEN volgens jou hier in de reacties, niet kunnen ontdekken, alleen trekken in een antwoord van mij tussen aanhalingstekens, want sturen met je binnenteugel vind ik nog altijd 'trekken' aan het bit. Een zachter woord ervoor kan ik zo niet bedenken ja misschien -vragen-, maar goed. Op dat moment heb ik er voor gekozen om 'trekken' tussen aanhalingstekens te zetten. En dat vind ik altijd nog iets anders dan trekken & schoppen.
En kennistekort zeer zekers niet, denk dat je dan kennistekort hebt of nou ja zal ik het oogkleppen op hebben noemen, als je niet ziet dat meer dan de helft van de ruiters rijdt op de manier zoals jij beschrijft met je trekken en schoppen.
Je kan het natuurlijk ook berichten uit z'n verband rukken noemen, dit gaat toch nergens over Bloos Je verzint dit nu zelf. En dan een ander beschuldigen van kennistekort Haha!

Ik zie nu dat ik roppen en trekken heb genoemd bij het op hol slaan, maar goed heeft nog steeds niks met onderstaande zin van je te maken:

Zeggen dat ruiters die met bit rijden enkel trekken en schoppen en hun bit nodig hebben om te sturen is klinklare onzin en getuigt van netzoveel kennistekort als mensen die zeggen dat bitloosrijden levensgevaarlijk is. Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter en niet anders!!!!!

Je moet geen dingen gaan verzinnen die anderen niet gezegd hebben.

Knipoog

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:29

Bojangles, een paard wat (correct) gevraagd wordt naar links te draaien krijgt idd ook druk op de binnenteugel, maar als dit juist gebeurt is dit niet zo hard dat het het paard pijn doet, het moet het voelen en erop reageren. Net zoals het een gewichtshulp voelt en erop reageert, een stemhulp hoort en erop reageert... natuurlijk gaat het vaak anders, maar dat kan evengoed met als zonder bit.
De discussie is hier vooral dat het zonder hoofdstel buiten gevaarlijk is, bit of geen bit.

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:32

wwooww wat geweldig zeg ! Haha!
ik wouw dat ik me paardje die veel heeft me gemaakt ook nog ooit zo is kan vertrouwen !
ik vind het erg knap van je dat je dat durft maar jij kent je paard langer dan heel bokt Haha!
positief bedoelt Haha! Tong uitsteken
ik hoop meer foto's te zien Haha!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:33

Nee dat weet ik ook wel, maar ik wist even geen ander woord voor druk erop zetten dus daarom stond er 'trekken' en ook nog eens extra duidelijk tussen aanhalingstekens (ik wou zeggen ademhalingstekens haha).
Ik heb (voornamelijk de laatste paard jaren) geleerd om van die binnenteugel af te blijven, en soms nog moet ik hier op gewezen worden dat ik teveel er mee wil doen. Ook al is het maar iets de hand optillen Knipoog

Maar goed laten we idd weer ontopic gaan het is voor de TS ook niet echt leuk dat we hier discussie gaan lopen voeren over andere dingen. Mensen kunnen me PB-en als ze het oneens met me zijn Tong uitsteken Ik wil verder niet meer dit topic verstoren.

Nogmaals ik vind het ook heel knap zo zonder zadel en hoofdstel, maar ook ik zou het buiten níet doen, ivm toch eventuele ongelukken die in kleine hoekjes kunnen zitten Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:57

Ik vind het prima om on topic te blijven, hoor, maar dan moeten mensen niet gaan roepen dat bitloos buitenrijden onverantwoordelijk is.
Want dat is natuurlijk grote onzin!
Omschrijf dan duidelijker wat je bedoelt, als je bedoelt zonder optoming. Knipoog

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 20:37

ik vind het super dat er men over na denkt ...

tuurlijk wat ik deed is niet verantwoord ...vooral die dit effe na willen doen ...daar heb ik 3 jaar over gedaan ...

en ik wil niet zeggen dat bit slecht is ...mits het goed gebruikt word ...maar dit ijzeren dingentje geeft geen 100 % safty , je moet alert blijven ...je moet meer met gevoel rijden ..zoals zien , horen en voelen

kijk om je heen en let op de oren van je paard ..die vertellen meestal als er iets aan komt
luister om je heen ...komt er een auto , brommer , etc etc aan of honden end.
voel je paard aan ...bouwt hij spanning op ...of juist in tegendeel

en dan heb je het weer , stalling en leiding

bij fris windje kan je verwachten dat je paardje wat frisser is als normaal , dus je moet nog allerter zijn
paarden die veel op stal staan zijn algemeen frisser in de bossen dan paarden die 24.7 dagen buiten staan
en dan heb je leiding ...je heb paarden die graag de leider willen spelen maar je heb paarden die graag geleid willen worden ..doe grondwerk met je paard en zorg dat hij jou als leider accepteerd

zulke dingen spelen gewoon mee ...

_Kalinka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:47

Respect!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:58

Ik vind de foto's eng Nagelbijten / Gniffelen

Bitloos ben ik helemaal voorstander van, maar optomingsloos buiten rijden, nee liever niet. Zou je ook niet graag tegenkomen, hoe braaf je paard ook is.. Sorry. Verder vind ik het wel prachtig dat je dit kúnt, dat je zo'n band met je paard hebt! Echt top.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:44

bispax schreef:
ik vind het super dat er men over na denkt ...

tuurlijk wat ik deed is niet verantwoord ...vooral die dit effe na willen doen ...daar heb ik 3 jaar over gedaan ...

en ik wil niet zeggen dat bit slecht is ...mits het goed gebruikt word ...maar dit ijzeren dingentje geeft geen 100 % safty , je moet alert blijven ...je moet meer met gevoel rijden ..zoals zien , horen en voelen

kijk om je heen en let op de oren van je paard ..die vertellen meestal als er iets aan komt
luister om je heen ...komt er een auto , brommer , etc etc aan of honden end.
voel je paard aan ...bouwt hij spanning op ...of juist in tegendeel

dat ijzeren dingetje kan je paard wel tot bezinning brengen als ie niet 100% geflipt is.
+ als ik overal naar ga kijken wat iets zo kunnen zijn word het helemaal een gespanne bedoening...
dan heb ik liever een bit met lange teugel..

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:49

Ilsje_ schreef:
dat ijzeren dingetje kan je paard wel tot bezinning brengen als ie niet 100% geflipt is.
+ als ik overal naar ga kijken wat iets zo kunnen zijn word het helemaal een gespanne bedoening...
Dat touwtje aan een halster of bitloze optoming kan je paard ook écht wel tot bezinning brengen als je paard niet 100% geflipt is hoor Knipoog Heb jij geen controle over je paard als je ermee gaat wandelen aan het halster? Of gaat er dan ook meteen een ijzertje in?
Ik denk overigens dat ze met kijken wat er zou kunnen zijn niet bedoelt dat je als een bezetene om je heen moet kijken. Want stel je voor dat er iets engs is! Nee, gewoon op blijven letten, net als je zou doen als je met je fiets over de weg gaat, maar dan nét een beetje meer. Dat is met of zonder bit echt niet anders. Als je met een levend wezen te maken hebt (hond, koe, paard of whatever wat je buiten een omheining meeneemt) moet je er gewoon rekening mee houden dat er bepaalde dingen zijn die een reactie bij het dier teweeg brengen. Als jij weet dat je paard bang is voor plastic en je ziet in de verte al ergens plastic wapperen, kun jij op tijd zijn om je paard te weerhouden om te draaien of stil te gaan staan. Hoor jij van verre de hond van de buren al aankomen, dan kun je de hond alvast wat dichter bij je houden om te zorgen dat ze niet gaan vechten.
Gewoon alert blijven dus, maar niet spiedend zenuwachtig rondkijken.

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:51

Prachtige paarden, gaaf ook hoe je ze rijdt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:07

sevke schreef:
Tumba schreef:
Bitloos, niets mis mee.

Als jij een bit nodig hebt om je paard te stoppen, dan heb jij een groot probleem !

Beetje kort door de bocht vind je ook niet? Daar gaat namelijk een hoop training aan vooraf,
je kan niet met elk willekeurig paard die altidj met een bit gereden heeft zo even zonder bit de weg op duiken Knipoog

@Bispax; diep respect voor jou denk dat je wel weet waar je mee bezig bent na jaren lange training, dat mogen wij je niet zomaar na gaan doen Lachen
Ik zou wel even een capje opzetten dat staat los van het bitloos rijden.

lovesjolly25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:11

hoi
tja echt ontzettend gaaf maar zou toch idd uitkijken hoor je kan je paard vertrouwen misschien,maar er kan altijd wat gebeuren.
wel gaaf hoor die 1e foto ook.
groetjes marsha

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 03:51

Bojangles schreef:
Ja een bit werkt idd sterker in maar veroorzaakt meer pijn in de mond, en zorgt dus alleen maar voor meer angst of frustratie bij het paard.
...

Ik ben een voorstander van bitloos rijden, maar ik weet toch wel zeker dat mijn paard geen pijn in zijn mond heeft als ik met bit rij. Het is een bijzonder, eerlijk en koppig paard. Hij is ook erg sterk, maar laat op zijn eigen manier subtiel zien dat hij pijn heeft en dat weet ik dan ook te herkennen. Ja, je moet niet gaan zitten rukken, maar dat lijkt me logisch.

Ik snap dat er vast ook paarden zullen zijn die ofwel een ruiter hebben die loopt te rukken in de mond, ofwel een gevoelige mond, en dus prettiger bitloos bereden worden... maar om nou te zeggen dat alle bitten maar slecht zijn... Elk paard is anders, en dus is voor elk paard ook weer iets anders beter!

Ik vind het jammer, want alles is écht niet zo zwart of wit Lachen.

Edit: Vergeet helemaal wat te zeggen over de foto's, die zijn prachtig hoor. Stoer schaap! Haha!

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 06:27

Annetje schreef:
Ilsje_ schreef:
Dat touwtje aan een halster of bitloze optoming kan je paard ook écht wel tot bezinning brengen als je paard niet 100% geflipt is hoor Knipoog Heb jij geen controle over je paard als je ermee gaat wandelen aan het halster? Of gaat er dan ook meteen een ijzertje in?
Ik denk overigens dat ze met kijken wat er zou kunnen zijn niet bedoelt dat je als een bezetene om je heen moet kijken. Want stel je voor dat er iets engs is! Nee, gewoon op blijven letten, net als je zou doen als je met je fiets over de weg gaat, maar dan nét een beetje meer. Dat is met of zonder bit echt niet anders. Als je met een levend wezen te maken hebt (hond, koe, paard of whatever wat je buiten een omheining meeneemt) moet je er gewoon rekening mee houden dat er bepaalde dingen zijn die een reactie bij het dier teweeg brengen. Als jij weet dat je paard bang is voor plastic en je ziet in de verte al ergens plastic wapperen, kun jij op tijd zijn om je paard te weerhouden om te draaien of stil te gaan staan. Hoor jij van verre de hond van de buren al aankomen, dan kun je de hond alvast wat dichter bij je houden om te zorgen dat ze niet gaan vechten.
Gewoon alert blijven dus, maar niet spiedend zenuwachtig rondkijken.

klopt helemaal ...probeer de situatie ruim van te voren in te schatten ...als ik mensen met een hond zie lopen ...blijf ik stil staan dat is voor de hond niet zo leuk om mee te spelen en meestal reageren de mensen sneller op om de hond aan de lijn te doen ....als ik plastic zie wapperen begin ik al ruim van te voren moed in axel te praten en dan loopt axel gewoon door ...zo zijn er zoveel dingen wat je wel van te voren kunt inschatten , behalve het onverwachte ....daar zit nu het punt , hoe schrik m`n paard ? , is het een weg renner ? of blijft hij stil staan na de schrik ...en dat leer je weer door jaren lang met hem bezig te zijn ..schriktraining te doen etc etc

en dit kan je ook als m`n met bit rijd ...

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 07:16

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:29

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:40

Bojangles schreef:
Ja onze reacties waren ook hierop:
Bitloos, niets mis mee.

Als jij echt helemaal op de hobbel bent en het paard zich zo van je heeft afgesloten voelt hij misschien idd die pijn niet meer (al betwijfel ik dat of ze daadwerkelijk NIKS meer voelen) , maar op andere momenten dat je dan nog misschien net niet helemaal op hol bent kan dat getrek in de mond wel degelijk pijn en dus stress, frustratie en angst veroorzaken.

Tja een bit veroorzaakt pijn in de mond als je het verkeerd gebruikt en een bitloos hoofdstel zorgt voor pij op de neus als je het verkeerd gebruikt. Maar als je beiden goed gebruikt hoeven beiden niet voor pijn te zorgen. Nogmaals het bit zelf zorgt niet voor pijn, dat doet de ruiter die erop zit. En ik vind het kort door de bocht om te denken dat mensen die zonder bit rijden ineens veel beter rijden, wel een onafhankelijke zit hebben etc.

Bojangles schreef:
Waar staat trouwens TREKKEN & SCHOPPEN volgens jou hier in de reacties, niet kunnen ontdekken, alleen trekken in een antwoord van mij tussen aanhalingstekens, want sturen met je binnenteugel vind ik nog altijd 'trekken' aan het bit. Een zachter woord ervoor kan ik zo niet bedenken ja misschien -vragen-, maar goed. Op dat moment heb ik er voor gekozen om 'trekken' tussen aanhalingstekens te zetten. En dat vind ik altijd nog iets anders dan trekken & schoppen.
En kennistekort zeer zekers niet, denk dat je dan kennistekort hebt of nou ja zal ik het oogkleppen op hebben noemen, als je niet ziet dat meer dan de helft van de ruiters rijdt op de manier zoals jij beschrijft met je trekken en schoppen.
Je kan het natuurlijk ook berichten uit z'n verband rukken noemen, dit gaat toch nergens over Bloos Je verzint dit nu zelf. En dan een ander beschuldigen van kennistekort Haha!

Ik ben het met je eens dat meer dan de helft van de ruiters misschien trekken en schoppen, maar als je die mesnen een bitloos hoofdstel geeft gaan ze er echt niet minder van trekken en schoppen hoor. Dat heeft niks met het type hoofdstel te maken, maar met de ruiter. Je doet het nu een beetje overkomen dat deze problemen opgelost zouden zijn als iedereen maar bitloos ging rijden.

Bojangles schreef:
Ik zie nu dat ik roppen en trekken heb genoemd bij het op hol slaan, maar goed heeft nog steeds niks met onderstaande zin van je te maken:

Je moet geen dingen gaan verzinnen die anderen niet gezegd hebben.

Knipoog

Dit zei jij:

En dat is best zonde, want bitloos is voor het paard vele malen fijner, en dat je met de teugels aan de mond moet sturen is heel erg achterhaald. Je stuurt op zit en op neckreining en niet door aan je binnenteugel te 'trekken'.

Leg mij eens uit waarom je een paard met bit in niet op zit kunt sturen Verward Dan doe ik zeker iets fout ofzo, want dit is namelijk wel mijn doel in de dressuur. Dat bedoel ik te zeggen. Het is gewoon kort door de bocht om alle ruiters die met bit rijden op een grote hoop te gooien. Net zoals het dat is om alle bitloosruiters op 1 hoop te gooien en te zeggen dat het ene goed is en het andere slecht.
In de foto's van de topic starter is al door anderen uitgelegd dat het paardje zijn lichaam nog niet optimaal gebruikt en daardoor wat een onderhals heeft. Topicstarter geeft hierop aan dat ze wat aan deze tip heeft en dat ze zal proberen eraan te werken. En dat is nu de juiste instelling, jezelf willen verbeteren om het beter te maken voor je paard. Of je dat nu met bit of zonder bit doet. Iedereen moet leren rijden, dat kost jaren. Het enige wat je tijdens dat proces kunt doen is proberen het zo comfortabel mogelijk te maken voor je paard. En dat je om die reden een bitloos hoofdstel zou aanraden kan ik bijvoorbeeld helemaal inkomen. Al vraag ik me dan bijvoorbeeld weer af of die paarden niet veel gevoeliger zin op hun neus, omdat dat de plek is waar je dan je hulpen geeft. Net zoals een paard steeds gevoeliger word voor kuitdruk en je je hulpen steeds kleiner kan maken. Denk ik dat een paard wat gewend s door een goede ruiter bitloos te worden gereden ook scherper reageert op hulpen die het op de neus voelt. Hier zou je ook geen beginner zonder stille hand op moeten zetten denk ik dan, denk dat het paard dan net zo gefrustreerd kan raken als wanneer je een beginner zonder stille hand op een goed geschoold dressuurpaard zet.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:28

bispax schreef:
mijn manier van werken met schriktraining

http://s205.photobucket.com/albums/bb32 ... horses.flv

Helemaal geweldig Haha! , ik vind het zo leuk om jou bezig te zien met je paarden. Je ziet echt de vertrouwensband die ze met de leider hebben.
Haha jij zittend met al die attributen op je paard, inderdaad zou ook wel de gezichten willen zien van de voorbijgangers. Echt fantastisch!

langemans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:46

Brrr doodeng om bitloos met je paard over straat te wandelen. Wat een geluk heb je dat je nog zo'n paard hebt. Maar ik zou het zeker niet aanraden. Bitloos is leuk voor in de bak of in een natuurgebied. Niet midden op de weg waar auto's je met 80 km p/u passeren.