QQQQ schreef:Neem deze, zonder teugels aan de longe op een correct gaand paard om ze dit gevoel te geven
Heb ik ergens gezegd dat dit niet aan de longe mag? Ik zie eigenlijk het verschil niet tussen aan de longe of gewoon vrij rijden wat dit betrefd. Ook aan de longe dient een paard correct te lopen en als deze daar moeite mee heeft (dankzij de ruiter) dan
kan een bijzet helpen
Citaat:Nee hoor, het grenzeloos vertrouwen was terecht en ik ben het paard blijven rijden. Paard liep gewoon ontspannen, ook met haar aan vrij los teugeltje. Dat geeft echt vertrouwen!
Ook met hulpteugels is het evengoed mogelijk om met lange teugel ontspannen te rijden.
Citaat:Zou het meewegen, dat een hulpteugel wellicht de GOEDKOOPSTE oplossing is? (om maar eens een nieuwe stelling in de groep te gooien...)
Nogmaals: Wat is er zo verkeerd aan om voor een makkelijke/goedkope/snelle/... oplossing te kiezen als deze correct werkt??
Bienotje schreef:Het is gewoon naar mijn idee veelal niet de juiste..
En tja, dan kom je bij een ander punt. Hoe weet je als ruiter met een probleem 100% zeker dat je een hulpteugel correct gebruikt eigenlijk.. En wat is tijdelijk..
.
En hoe weet je als ruiter 100% zeker dat jou aanpak zonder hulpteugels de beste voor je paard is? Als je goede instructie hebt en je leert naar jou paard én jezelf te luisteren dan merk je snel genoeg of iets helpt of niet. Ik beweer dus ook helemaal niet dat een hulpteugel de enige oplossing is en dat je altijd hiervoor moet kiezen maar ik zie gewoon nog altijd niet het probleem.
unamie schreef:ik denk dat veel mensen die eens meer moeten verdiepen waaróm een paard zich zo gedraagt, voordat ze naar hulpeugels grijpen!!
Hier ben ik het mee eens maar waarom zou men niet naar hulpteugels mogen grijpen nadat men dit gedaan heeft en heeft beslist dat dit de beste oplossing voor hun is.
Citaat:uitspraken als, mijn paard heeft nergens pijn, want het is helemaal nagekeken vind ik nogal wat..dan weet je nl nooit zeker
hoeveel paarden komen er niet glansrijk door de keuring, terwijl ze helemaal vast zitten in de spieren ook weet je vaak niet of het dier ergens een trauma heeft opgelopen. paarden worden vaak totaal onbegrepen en gaan zich daardoor misdragen het is wel erg makkelijk om het paard de schuld te geven..
Zoals ik eerder ook al aangaf is het idd in zeer veel gevallen en probleem van (een van) de ruiters. Maar als deze ruiter dat erkent en hiervoor hulp zoekt in instructie én een hulpteugel...
Citaat:mensen als Parelli en Hempfling krijgen toch ook alles voor elkaar zonder hulpteugel.. oké dat zijn uitzonderingen ,maar je kan wel veel van die mensen opsteken
Ik denk dat het ook zeer veel te maken heeft met wat je doel is.
Om maar even een ludiek voorbeeld te geven, ik heb nl nog geen een van al deze mensen met hun paard een parcourtje (met de nodige harde lawaai/tentjes/vlaggetjes/paarden/mensen/....) van 1.35m (of welke hoogte dan ook) zien rondrijden ( hiermee wil ik helemaal niet zeggen dat het voor de mensen die dit wel doen het automatisch oke is om naar hulpteuels te grijpen, men moet natuurlijk wel weten wat en waarom men iets doet).

!
)
Ik ga hem vandaag eens flink in die bossen misbruiken, mag met los teugeltje, maar nu bepaal ik het tempo. 
Ik vind niet dat je je paard kan laten ontspannen door hem met hulpteugels te dwingen. Dan zal ie alsnog tegendruk willen geven.