[Discussie] Een goede ruiter, kan zonder al die hulpteugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NoaFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 11:45

QQQQ schreef:
Neem deze, zonder teugels aan de longe op een correct gaand paard om ze dit gevoel te geven

Heb ik ergens gezegd dat dit niet aan de longe mag? Ik zie eigenlijk het verschil niet tussen aan de longe of gewoon vrij rijden wat dit betrefd. Ook aan de longe dient een paard correct te lopen en als deze daar moeite mee heeft (dankzij de ruiter) dan
kan
een bijzet helpen

Citaat:
Nee hoor, het grenzeloos vertrouwen was terecht en ik ben het paard blijven rijden. Paard liep gewoon ontspannen, ook met haar aan vrij los teugeltje. Dat geeft echt vertrouwen !

Ook met hulpteugels is het evengoed mogelijk om met lange teugel ontspannen te rijden.

Citaat:
Zou het meewegen, dat een hulpteugel wellicht de GOEDKOOPSTE oplossing is? (om maar eens een nieuwe stelling in de groep te gooien... )

Nogmaals: Wat is er zo verkeerd aan om voor een makkelijke/goedkope/snelle/... oplossing te kiezen als deze correct werkt??

Bienotje schreef:
Het is gewoon naar mijn idee veelal niet de juiste..

En tja, dan kom je bij een ander punt. Hoe weet je als ruiter met een probleem 100% zeker dat je een hulpteugel correct gebruikt eigenlijk.. En wat is tijdelijk..

.

En hoe weet je als ruiter 100% zeker dat jou aanpak zonder hulpteugels de beste voor je paard is? Als je goede instructie hebt en je leert naar jou paard én jezelf te luisteren dan merk je snel genoeg of iets helpt of niet. Ik beweer dus ook helemaal niet dat een hulpteugel de enige oplossing is en dat je altijd hiervoor moet kiezen maar ik zie gewoon nog altijd niet het probleem.

unamie schreef:
ik denk dat veel mensen die eens meer moeten verdiepen waaróm een paard zich zo gedraagt, voordat ze naar hulpeugels grijpen!!

Hier ben ik het mee eens maar waarom zou men niet naar hulpteugels mogen grijpen nadat men dit gedaan heeft en heeft beslist dat dit de beste oplossing voor hun is.

Citaat:
uitspraken als, mijn paard heeft nergens pijn, want het is helemaal nagekeken vind ik nogal wat..dan weet je nl nooit zeker
hoeveel paarden komen er niet glansrijk door de keuring, terwijl ze helemaal vast zitten in de spieren ook weet je vaak niet of het dier ergens een trauma heeft opgelopen. paarden worden vaak totaal onbegrepen en gaan zich daardoor misdragen het is wel erg makkelijk om het paard de schuld te geven..

Zoals ik eerder ook al aangaf is het idd in zeer veel gevallen en probleem van (een van) de ruiters. Maar als deze ruiter dat erkent en hiervoor hulp zoekt in instructie én een hulpteugel...

Citaat:
mensen als Parelli en Hempfling krijgen toch ook alles voor elkaar zonder hulpteugel.. oké dat zijn uitzonderingen ,maar je kan wel veel van die mensen opsteken

Ik denk dat het ook zeer veel te maken heeft met wat je doel is.
Om maar even een ludiek voorbeeld te geven, ik heb nl nog geen een van al deze mensen met hun paard een parcourtje (met de nodige harde lawaai/tentjes/vlaggetjes/paarden/mensen/....) van 1.35m (of welke hoogte dan ook) zien rondrijden ( hiermee wil ik helemaal niet zeggen dat het voor de mensen die dit wel doen het automatisch oke is om naar hulpteuels te grijpen, men moet natuurlijk wel weten wat en waarom men iets doet).

Anoniem

Re: [Discussie] Een goede ruiter, kan zonder al die hulpteug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 12:06

taffy schreef:
Russel schreef:

Ik ga hem vandaag eens flink in die bossen misbruiken, mag met los teugeltje, maar nu bepaal ik het tempo. Mijn wraak van gisteren

wat zou jij er van vinden als je in de bossen word misbruikt/met zonder of zonder los teugeltje?

wraak van gister???wat denk je daarmee te bereiken???

Vat het lekker letterlijk op en dan krijg je dit soort reakties.
[/quote]

waarom geef je geen antwoord op de vraag?
je hoeft het trouwens niet letterlijk op te vatten

[/quote]

Ten eerste heb ik mijn leesbril niet bij mij, snap uberhaupt het nut niet van de kleine lettertjes. Ten tweede denk ik dat mijn antwoord ook een antwoord op je vraag is, het is nl maar waar je het accent legt hoe iets te willen lezen. Antwoord op je vraag is hiermee gegeven.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:04

russel schreef:
QQQ Wat is de juiste definitie van voorwaarts?
Een correct voorwaarts paard is voorwaarts voor het been - maar niet vluchterig, en reageert ook op "remmende" hulpen. Hierdoor is een correct voorwaarts paard actief vanuit het achterbeen, over de rug, en zoekt voorwaarts-neerwaarts contact met het bit.
Een rennerig paard moet leren terugkomen zonder overmatig teugelgebruik, en zich laten wegsturen door (dus niet vluchten voor) de drijvende hulpen.
russel schreef:
Ik vind het ook makkelijk om altijd maar te roepen dat paarden geen eigenschappen hebben, dus eigenlijk te dom daarvoor zijn.

Dus een draak van een paard bestaat niet het is de fout van de ruiter.
Ik ook, waarom zeg jij het dan?
Paarden hebben zeker wel persoonlijkheden, maar echte draken, die dit zonder menselijk toedoen zijn geworden zijn er niet zoveel. Als je om je heen de opmerkingen hoort, zijn er ERG veel.
99 van de 100 "draken" zijn zo gemaakt door de mens. Die ene mag je van mij met slof rijden dan, oké? (al kan je die waarschijnlijk gewoon beter helemaal niet rijden...)
NoaFleur schreef:
Heb ik ergens gezegd dat dit niet aan de longe mag? Ik zie eigenlijk het verschil niet tussen aan de longe of gewoon vrij rijden wat dit betrefd. Ook aan de longe dient een paard correct te lopen en als deze daar moeite mee heeft (dankzij de ruiter) dan
kan
een bijzet helpen
HET verschil, en zeker bij angstige ruiters, is dat de ruiter de bijzet niet in handen heeft .

NoaFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 18:19

QQQQ schreef:
HET verschil, en zeker bij angstige ruiters, is dat de ruiter de bijzet niet in handen heeft .

NoaFleur (2 paginas terug) schreef:
Let wel, ik heb het hier trouwens niet over een slofteugel maar over teugels waarvan hun inwerking wordt bepaald door de manier van omdoen en niet door de ruiter.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 18:24

Ik ben het eens met de stelling Ik vind niet dat je je paard kan laten ontspannen door hem met hulpteugels te dwingen. Dan zal ie alsnog tegendruk willen geven.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 18:26

NoaFleur schreef:

Welke bedoel je dan precies? Longeren met martingaal of tiedeman vast niet. Rijden met vaste bijzetteugels (bedoeld voor longeren) waarschijnlijk ook niet?

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 18:31

Ik merk dat veel mensen de laatste tijd tegen hulp teugels zijn. Waarom zou je een slechte ruiter zijn als je de HULP van hulpteugels gebruikt? Er zijn zat hulpteugels die je net even door een moeilijk punt kunnen helpen, zat teugels die ook gewoon paard vriendelijk werken. Ik zie het probleem niet. Je kunt wel roepen 'neem les neem les', maar soms raad een instructeur ook júíst het gebruik van een hulpteugel aan. Kijk:

Niet ieder geval is gelijk, ik heb jaren lang zonder hulpteugels gereden, gewoon omdat ik die niet nodig had en nu ik na een operatie aan mijn rug weer eindelijk op het paard zit, rij ik met een stootteugel.
Als het paard nageeflijk loopt, treedt de teugel niet in werking, gooit het paard echter zijn hoofd hoog op om bijv. in verzet te komen, weg te springen oid dan maakt ze haar eigen ophouding in de stootteugel, zonder dat ik een klap op mijn rug krijg. Wat is hier mis mee?
De hele tijd is de teugel niet in werking hangt deze er slap bij, maar op momenten dat het erop aan komt heb ik een extra steuntje. Alis iemand daar kwaad in ziet, heb je het gewoon niet begrepen.

ppl0026

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 18:59

Weet je waar ik nu bang voor ben met die hulpteugels. Als je er eenmaal aan begint kom je er niet vanaf. Er zijn zat mensen die hem erop gooien uit angst en vervolgens niet meer zonder durven.
Ja, zo ben ik ook geweest, maar ik heb 'm gelukkig eraf gegooid en rij sindsdien (op mijn eigen paard) niet meer met hulpteugels. Op wedstrijd moet je immers ook zo rijden, dus waarom niet ook thuis.
Overigens ben ik niet tegen hlupteugels op een buitenrit hoor. Daar kunnen best gevaarlijke situaties ontstaan.

NoaFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 19:07

QQQQ schreef:
Welke bedoel je dan precies? Longeren met martingaal of tiedeman vast niet. Rijden met vaste bijzetteugels (bedoeld voor longeren) waarschijnlijk ook niet?

Ik heb het niet over 1 bepaalde hulpteugel in het bijzonder. Ik zie bij geen enkele een probleem zolang deze correct gebruikt worden. (een slof is natuurlijk wel de gevaarlijkste aangezien je deze heel makkelijk kan misbruiken vandaar dat ik deze even buiten beschouwing nam) maar om even door te gaan op het geval van longeren: er zijn zoveel verschillende hulpteugels die je dan kan gebruiken, een gogue, chambon, elastiek.... een bijzet trouwens ook, kijk naar het voltigeren.
Nogmaals, ik wil helemaal niet beweren dat je deze moet gebruiken, ik heb er alleen geen problemen mee als men ervoor kiest om ze wel te gebruiken en dit op een juiste manier doet.

Ik weet ook dat er heel veel mensen zijn die hulpteugels niet correct gebruiken en in dat geval ben ik het met jullie eens dat dit absoluut niet de juiste manier is, vandaar dat ik er steeds ook maar op doorhamer dat men de hulpteugels wel op een correcte manier moet gebruiken maar dat is met alles zo wat je met je paard doet, ook als je bv bitloos of zonder zadel wil gaan rijden.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 19:25

Een hulpteugel wordt correct gebruikt, als ie NIET inwerkt als het paard het hoofd "in de buurt van goed" houdt. Het mag 'm niet teveel inperken. Als de hulpteugel "goed" staat afgesteld, maar desondanks het paard maar niet goed blijft lopen en dus de hulpteugel constant inwerkt, dan is het blijkbaar niet de juiste hulpteugel en wordt ie dus niet goed gebruikt.

Als ie er gewoon los bijhangt, voor de psyche van de ruiter en geen invloed heeft op het paard, dan is dat natuurlijk prima.

Als ie op juiste manier (zoals hierboven omschreven) wordt toegepast voor extra zekerheid, bijvoorbeeld zoals in het geval van Regine als de ruiter aan het revalideren is (door een ruiter die 'm met dit paard nooit nodig heeft gehad): Nee, natuurlijk is daar dan niets mis mee.

Maar hoe vaak is dit het geval? Hoe vaak zie je niet mensen rijden met gogue, martingaal, thiedeman of slof die (vrijwel) constant strak staat? Ook die mensen zullen namelijk aangeven dat ie zo is afgesteld dat ie niet inwerkt als het paard goed loopt. Toch schijnen ze (en vaak hun instructie) niet in te zien dat de "hulp" blijkbaar niet werkt.

Een hulpteugel zou niet alleen een tijdelijke hulp voor de ruiter moeten zijn (enkele keren gebruiken en dan weer "normaal" verder), maar ook voor het paard (in de zin dat ie maar enkele keren per rijuur in werking treedt).

Overigens: iemand had een opmerking over 1.35m parcours: op een aantal recente concoursen op TV waren er ook enkele ruiters bij die het prima zonder martingaal konden (ze waren duidelijk in de minderheid). Weten jullie of deze ruiters dat alleen met bepaalde paarden doen, of met alle paarden die ze uitbrengen?

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 09:48

regine schreef:
Ik merk dat veel mensen de laatste tijd tegen hulp teugels zijn. Waarom zou je een slechte ruiter zijn als je de HULP van hulpteugels gebruikt? Er zijn zat hulpteugels die je net even door een moeilijk punt kunnen helpen, zat teugels die ook gewoon paard vriendelijk werken. Ik zie het probleem niet. Je kunt wel roepen 'neem les neem les', maar soms raad een instructeur ook júíst het gebruik van een hulpteugel aan.

Ik heb niet gezegt dat je een slechte ruiter bent als je hulpteugels gebruikt als hulp, maar dat is juist het probleem. Tegenwoordig grijpt bijna iedereen maar naar een hulpteugel als het even wat minder gaat (wat ik in mijn startbericht al schreef) om er vervolgens achter te komen dat het met hulpteugel een stuk makkelijker is voor de ruiter en men er dus niet meer zonder kan.
Ja, als een instructeur het je aanrijd om er - ook in dit geval - even mee te rijden, dan zal hij dat niet voor niets zeggen, maar ook nu .. De hulpteugel dient even als hulp en moet er daarna weer af kunnen .. En dáár ligt het probleem een hulpteugel voor even wordt een teugel voor het leven .. (bij wijze van dan)

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:56

regine schreef:
Ik merk dat veel mensen de laatste tijd tegen hulp teugels zijn. Waarom zou je een slechte ruiter zijn als je de HULP van hulpteugels gebruikt? Er zijn zat hulpteugels die je net even door een moeilijk punt kunnen helpen, zat teugels die ook gewoon paard vriendelijk werken. Ik zie het probleem niet. Je kunt wel roepen 'neem les neem les', maar soms raad een instructeur ook júíst het gebruik van een hulpteugel aan. Kijk:

Niet ieder geval is gelijk, ik heb jaren lang zonder hulpteugels gereden, gewoon omdat ik die niet nodig had en nu ik na een operatie aan mijn rug weer eindelijk op het paard zit, rij ik met een stootteugel.
Als het paard nageeflijk loopt, treedt de teugel niet in werking, gooit het paard echter zijn hoofd hoog op om bijv. in verzet te komen, weg te springen oid dan maakt ze haar eigen ophouding in de stootteugel, zonder dat ik een klap op mijn rug krijg. Wat is hier mis mee?
De hele tijd is de teugel niet in werking hangt deze er slap bij, maar op momenten dat het erop aan komt heb ik een extra steuntje. Alis iemand daar kwaad in ziet, heb je het gewoon niet begrepen.

Omdat hulpteugels te vaak gebruikt worden als substitutie van een bepaalde vaardigheid die je als ruiter moet leren onder de knie te krijgen. Een hulpteugel zorgt er echter niet voor dat jij die vaardigheid in jouw bezit krijgt, zonder de hulpteugel kunnen deze mensen vaak niet presteren wat ze met hulpteugel doen. Ze gebruiken dus de hulpteugel om ondanks hun 'gebrek' aan vaardigheid toch het paard te laten lopen zoals men dat graag ziet...Maar op welke manier helpt een hulpteugel dan?

Overigens, dat 'gebrek' waar ik over praat is niks ernstigs en niks om je voor te schamen, het is immers iets wat je aan moet leren, een proces wat veel tijd en geduld kost....en ik krijg de laatste tijd steeds meer het idee dat het bij veel ruiters en amazone's schort aan tijd en geduld....

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:47

ik ben nu ook een goede ruiter heb al 2dagen zonder thiedeman gereden en ze loopt gewoon netjes ook zonder. ze heeft niet gek gedaan of iets (t is nu ook wel warm dus dat scheelt) maar nu ik weet m niet meer nodig te hebben ga ik m ook niet meer omhangen. tot ze misschien weer een terug val krijgt en debiel gaat doen. maar ben heel trots op mn pony

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:29

Als ik naar buiten ga of ga springen gebruik ik een martingaal.

Buiten gebruik ik het om ongelukken te voorkomen, als mijn paard in paniek raakt overtuig je haar niet meer zo makkelijk.

Met springen gebruik ik het omdat ik net dat extra steuntje nodig heb.
Maar dan heb ik het ook niet over een sprongetje van 50cm.

Verder rijd ik dressuur matig wel altijd zonder martingaal omdat dit niet nodig is. En lage sprongetjes doen we ook gewoon zonder martingaal.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:40

Wel apart dat mensen zichzelf en hun eigen situatie snel naar voren halen als voorbeeld

Ieman dhierboven merkte op dat je een hulpteugel onterecht gebruikt als deze vele malen tijdens het rijden inwerkt. Om net dat beetje extra te vragen van je paard, net even af en toe wat meer rond rijden omdat je paard daar moeite mee heeft maar toch om ook deze spieren te trainen mbv een hulpteugel (denk slof) is niets verkeerd. Maar ja, hoe vaak wordt het daarvoor ook alleen maar gebruikt en niet misbruikt omdat het makklijker is. Hoeveel ruiters rijden nu met hulpteugel exact hetzelfde als zonder?

Ik denk dat hulpteugels ook regelmatig worden gebruikt om een ruiter die het niet kan te ondersteunen. En een net niet ruiter kan af en toe eens een zetje in de rug van een hulpteugel best gebruiken, maar een ruiter die iets nog maar matig onder de knie heeft heeft geen baat bij een hulpteugel omdat deze te vaak het voortouw overneemt.

Ook eerder eens genoemd, niets mis met een hulpteugel om een ruiter het juiste gevoel te geven aan de longe bijgezet oid. Maar dat is een ander verhaal, want dan kan de ruiter ook niet onbewust met de teugels tegenstrijdige hulpen geven.

Volgens mij oneindige discussie. En tja, durft iemand een schatting te doen hoevaak elastiek/ slof/ scherpere bitten etc. ten onrechte worden gebruikt? Ik denk dat die percentages hoog liggen.

Natuurlijk mogen niet alle situaties over 1 kam geschoren te worden, maar helaas komt dit te vaak voor en daar wordt menigeen wat sceptisch van.. (en terceht denk ik)

Trouwens.. Is het gebruik van een hulpteugel wel correct als je deze enkel en alleen maar gebruikt om in te werken als je paard ´drakig´ doet?

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 19:59

Bienotje schreef:
Trouwens.. Is het gebruik van een hulpteugel wel correct als je deze enkel en alleen maar gebruikt om in te werken als je paard ´drakig´ doet?

En daar kun je dus ook over blijven discussieren
Wanneer doet je paard drakig?
Is dat niet omdat hij iets niet leuk vindt of (nog) moeilijk vindt?
Of, zoals de meesten makkelijk zeggen, omdat hij mij wil pesten?

Is het niet zo dat een paard nooit iets met voorbedachte rade doet, en dus ook niet vantevoren gaat bedenken "laat ik vandaag eens even de 'draak' uithangen"want daar heb ik nu wel zin in ..
Maar hij gaat protesteren omdat hem iets gevraagd wordt wat hij nog moeilijk vind, of ook een keer geen zin in heeft (laat ze ook een keer hun dag niet hebben ) ..
Is het dan eerlijk om juist op die momenten een hulpteugel te gebruiken?

Ik blijf erbij: De hulpteugel blijft voor de ruiter, en niet voor het paard.. En als de ruiter vaardig genoeg is kan hij problemen oplossen zonder hulpteugel ..

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 08:29

Ben ik het idd mee eens.
een goede ruiter kan zonder al die hulpmiddelen.
alles is op te lossen zonder hulpteugels, als je maar de tijd en geduld en voor neemt.
Maar er zijn nog te veel die snel resultaten willen zien, en huppekeé alles eraan, maar zo werkt het niet

Met longeren aan de dubbele longé of pessoateugel vind ik nog wel oké mits het op de goede manier gebruikt word. maar dan zit je er zelf natuurlijk niet op

Nathalie1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 12:21

Citaat:
was die manege toevallig in papendrecht even tussendoor das ook een manege waar alle paarden met thiedeman gereden worden.

ik heb heel het topic gelezen.ik kom zelf uit papendrecht en heb ook op die manege gereden.ik persoonlijk heb altijd een pesthekel gehad aan het feit dat ik gezien werd als onervaren ruiter,ik rijd verdorie al 25 jaar en heb zelf paarden gehad(zie mijn profiel).ze rijden daar met thiedeman omdat de eigenaren van de paarden waar je dus op rijd bang zijn dat je hun paarden kapot rijd......moet je vooral een thiedeman eraan hangen.ikzelf rijd zo min mogenlijk met hulpteugel.alleen als ik in de verdere africhting wat problemen krijgt doordat mijn paard moeite heeft met de oefeningen kan ik wel eens een slof pakken maar ik weet wel hoe ik hem moet gebruiken...
sorry dat ik het zeg maar dat is op P.R.C (papendrecht)soms ver te zoeken......

verder een goed topic

Jarin_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:15

Ik ben niet echt een voorstander van de hulpteugel...maar soms pak ik de slof of de kok er even bij om hem bij te stellen...als je weet hoe je met hulpteugels om moet gaan vind ik er niks mis mee..alleen ik laat hem meestal gewoon links liggen. Ik vind ook dat als je als onervaren ruiter een hulpteugel gaat gebruiken dat je dan ook lang niet zonder kan...ik heb aan het begin ook met hulp teugel gereden, omdat ik me pony niet aan de teugel kon rijden..alleen nu heb ik er een beetje spijt van..ik ben heel lang afhankelijk geweest van de tiedeman..nu rij ik Z1 op wel een andere pony en heb ik geen hulp teugel nodig alleen zoals ik al zei vind het soms wel prettig om hem even bij te stellen met de hulpteugel.

Mijnviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 23:55

ik ben van mening dat wel of geen hulpteugels nix met een goede ruiter te maken heeft,
wat is nou een goede ruiter en wat nou een slechte?
en je kan nog zo een goede ruiter zijn,
als je paard niet zonder hulpteugels kan,
ben je in mijn ogen geen slechte ruiter

KiWiKo

Re: [Discussie] Een goede ruiter, kan zonder al die hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 08:59

Yep, een goede ruiter kan zonder hulpteugels, helaas zijn er weinig goede ruiters

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 10:37

Citaat:
Yep, een goede ruiter kan zonder hulpteugels, helaas zijn er weinig goede ruiters

Ik denk juist dat er te weinig GOEDE instructeurs zijn die mensen kunnen opleiden tot een goede ruiter.

verder ben ik ook tegen hulp teugels. Ik heb ze wel eens een blauwe maandag gebruikt maar kwam al na 1x tot de conclusie dat dit de oplossing niet is (ook niet in bijzien van een instructeur).
Correct les krijgen en rijden is in mijn ogen de oplossing. En je vooral ten alle tijden afvragen warom doet ie dit en wat doe ik fout?

Ik gebruik altijd mijn voorbeeld (Film)paardentrainer Mario Luraschi. Krijgt alles voor elkaar zonder hulpteugels. Zelfs een paard wat in een grote doos gaat liggen.

Nathalie1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 08:42

Citaat:
Ik denk juist dat er te weinig GOEDE instructeurs zijn die mensen kunnen opleiden tot een goede ruiter.

hier ben ik het helemaal mee eens..............

mijn instructrice pakt ook niet gauw een hulpteugel.dan moeten we er echt doorheen zitten.zei zegt ook dat je je paard moet kunnen rijden zonder hulpstukken.als jedit niet kan kun je ook niet MET hulpteugel

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 08:46

Mijn Zus rijd zonder hulpteugels enz.. ze rijd haar hengst met een gewoon hoodfstel.. Haha! ben best wel trots Haha! Ik vind haar paard heel erg mooi..( goed gekeurd als dekhengst tis een lusitano hengst ) als jullie de foto's willen zien kijk maar in dr profiel onder de naam Palhaço Haha! Haha! Haha!

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 08:47

maar dan is het toch eigenlijk al bewezen dat een goede amazone zonder hulp teugels kunnen ? er zijn heel veel mensen die rijden zonder hulpteugels ...