Wie is er nog meer aan het puzzelen met de wissels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 14:27

lletam schreef:
Ik vind het zelf ook heel prettig dat ik geen wedstrijden meer rijd en oefeningen probeer te rijden om iets te verbeteren/leren/ontwikkelen. Zo ook in deze wissel- puzzel: inmiddels beheerst mijn paard bijna alle zijgangen. Misschien nog niet goed genoeg voor in een proef, maar ze zijn een middel en geen doel.

Klopt maar het is ook een puzzelf of bouwpakket. Er zijn heel wat oefeningen die bijvoorbeeld niet in een proef voorkomen, maar die wel de moeite waard zijn. En sommige oefeningen worden juist beter en gemakkelijker eens je de focus verlegt naar iets anders. Iets wat ik heel vaak zeg tegen leerlingen. En Wat MCE zegt klopt ook. Vaak werken we te hard in functie van een proefje, waar eigenlijk dat proefje gewoon de bevestiging zou moeten geven, waar je staat in de opleiding.

Maar het is een spel van geduld, nadenken, reflectie, proberen en mss nog belangrijker consistent en veerkrachtig blijven.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 15:23

Het nadeel van de wissels in een proef is wel, dat je niet een beetje een wissel kunt rijden. Je kunt wel een beetje schouderbinnenwaarts of een beetje wijken of een beetje travers. En als het dan niet gaat, dan kun je inprincipe gewoon zonder heel veel gedoe verder rijden….
Maar een beetje een wissel dat gaat niet. :Y)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 15:25

Sanet schreef:
Het nadeel van de wissels in een proef is wel, dat je niet een beetje een wissel kunt rijden. Je kunt wel een beetje schouderbinnenwaarts of een beetje wijken of een beetje travers. En als het dan niet gaat, dan kun je inprincipe gewoon zonder heel veel gedoe verder rijden….

haha dat is ook waar, maar denk dat hier ff niet enkel op de wissels gedoeld werd.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 17:03

mce schreef:
Dat leerde we al van Van Loon, zorg eers dat de basis goed is en dan steeds vanuit een oefening terug naar de basis en wat anders doen, werkt mentaal heel goed bij een paard

vaak werken we te veel wedstrijd gericht, zonder een goede basis te hebben, zowel bij ruiter als paard

Daar op voort bordurend; besteed ik op het moment echt heel veel aandacht aan mijn zijgangen in stap. het voelt soms als 'niet trainen' want ik ben nu zo veel aan het stappen in het begin, tot ik het goed heb. Maar als ik het in stap al niet perfect voor elkaar ga krijgen, gaat het in draf al helemaal niet lukken.
(De enige cheat optie die ik heb is galop. Want dat vind ik een gang die veel makkelijker te bewerken is dan draf, dus dat doe ik als ik iets meer actie wil)
Maar dat is echt basis, basis, basis.
En het werkt geweldig. Want als het lijf in stap alles geweldig durchlassig doet, hoef ik in draf veel minder werk te verzetten. Dus dat is zelfs in gangen terug naar de basis.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 17:13

Sanet schreef:

Haha nee die vlieger gaat niet op!

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 17:15

voor mij is het steeds meer, fysiek en menataal ontspannen, gymnastiseren in stap is - voor mij - de beste training voor een paard en ruiter, en dan zal de draf ook niet zo moeilijk zijn,

alleen de ruiter moet er ook aan toe zijn en dat is soms wel een puntje

maar het samen aan iets werken is -imo - teambilding, het leren van en aan elkaar

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 17:18

pol013 schreef:
mce schreef:
Dat leerde we al van Van Loon, zorg eers dat de basis goed is en dan steeds vanuit een oefening terug naar de basis en wat anders doen, werkt mentaal heel goed bij een paard

vaak werken we te veel wedstrijd gericht, zonder een goede basis te hebben, zowel bij ruiter als paard

Daar op voort bordurend; besteed ik op het moment echt heel veel aandacht aan mijn zijgangen in stap. het voelt soms als 'niet trainen' want ik ben nu zo veel aan het stappen in het begin, tot ik het goed heb. Maar als ik het in stap al niet perfect voor elkaar ga krijgen, gaat het in draf al helemaal niet lukken.
(De enige cheat optie die ik heb is galop. Want dat vind ik een gang die veel makkelijker te bewerken is dan draf, dus dat doe ik als ik iets meer actie wil)
Maar dat is echt basis, basis, basis.
En het werkt geweldig. Want als het lijf in stap alles geweldig durchlassig doet, hoef ik in draf veel minder werk te verzetten. Dus dat is zelfs in gangen terug naar de basis.

Nou inderdaad, die stap. Ik doe dat ook meer, mede dankzij tips in dit topic:), en ik hoorde hem op een gegeven moment echt werken (ademhaling, briesen).
En ook een voorkeur voor versnelling 1 en 3 ;)

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 17:20

mce schreef:
voor mij is het steeds meer, fysiek en menataal ontspannen, gymnastiseren in stap is - voor mij - de beste training voor een paard en ruiter, en dan zal de draf ook niet zo moeilijk zijn,

alleen de ruiter moet er ook aan toe zijn en dat is soms wel een puntje

maar het samen aan iets werken is -imo - teambilding, het leren van en aan elkaar

_/-\o_