Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 23:33

Veronica2 schreef:
Mce, dat kan in een 60x20 baan omdat het dan voltes zijn van 15 meter doorsnee en dat past goed bij een paard van dat postuur. Leuke oefening hoor, ik houd 'm in mijn hoofd.

wij doen 20/40 ook maar dan zonder extra bogen want dan zijn 4 bogen al voldoende,

maar maken wel een overgang naar stap op de rechte stukken en draven in de wending en dan op het rechte stuk weer stap,

of omgekeerdf, draf op het rechte stuk en de wending in stap,

alhoewel we in een 20/40 bak een slangevolte met drie bogen maken en dan in de tweedeboog een kleine volte, dan na de 3e boog van handveranderen en maak je weer een slagenvolte met 3 bogen en dan in de 2e boog weer een kleine volte, helpt je zelf om vaak van hand te veranderen, dat is voor grote en kleine paarden belangrijk

dat noem ik werkblokjes en na een werkblokje is het weer ontspannen met iets b.v. wat het paard makkelijk kan of hals strekken, spelend trainen inspiratie voor paard en ruiter

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 23:58

Elisa2 schreef:
Dank jullie wel, leuk om te horen Ayasha :o

Tabbladen: die uitdrukking ken ik eigenlijk niet. Nu is mijn Duits ook niet zo geweldig. Verschil zit als ik het goed begrijp in een hand die blijft vasthouden en een hand die een ophouding maakt en weer los naar de hand toe rijdt?

https://youtu.be/XderR3ZRFIo?feature=shared

Ik probeer hier de energie onder me opwaarts te verzamelen zonder vast te houden aan de voorkant.
Let aub niet op mijn houding, heb hier vreselijke rugpijn.

Ja ik weet niet zo goed hoe het vertaald. Het laten staan van de hand? Ik was wel fan van de Duitse ruiters en heb die begrippen van een dvd van wehorse ( toen nog pferdiatv) over correcte ophoudingen en voorwaarts neerwaarts rijden. Als ik het goed begrepen heb dan is het een soort opvangen want er gaan altijd een gewichtshulp en drijven aan vooraf. Dus wel weerstand maar die staat nooit op zichzelf en laat idd ook weer snel los.

mce

Re: Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 00:16

vertaal het vaak zo: een weerstand biedende hand is altijd voorwaarts en soepel en elastichs maar op sommige momenten even aangeeft dat er niet meer ruimte is/nodig is

weerstand is niet terugwerken maar begrenzen, soepel en elestichs, paard moet steds voelen dat er vering is, om mee te kunnen werken

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 08:44

Tabbladen schreef:
Kan het zijn dat @996981 met vasthouden het, zoals de Duitsers het noemen, “Stehenlassen der Hand” bedoeld en @manubres een “rückwärtige Reiterhand”?

Ik gebruik zelf de term vasthouden nooit, maar het is wel wat je soms doet. Ik streef er áltijd naar zo licht mogelijk contact te hebben, maar ik wil dus wel contact. Mijn hand ontvangt dus de energie die ik er achter instop. Die energie probeer je weer zoveel mogelijk over vier benen in balans te krijgen en dan wordt het contact dus weer lichter, maar je laat nooit helemaal los omdat je die verbinding/aanleuning wil. Je hand doet dus actief niks (terugwerken) maar ontvangt wel. Dus ja ik denk dat je die termen kan vergelijken :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 09:31

Toch kan er soms wel eens een flinke ophouding nodig zijn om een paard iets duidelijk te maken, als het daarna maar weer gelijk los is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 09:51

Tabbladen schreef:
Elisa2 schreef:
Dank jullie wel, leuk om te horen Ayasha :o

Tabbladen: die uitdrukking ken ik eigenlijk niet. Nu is mijn Duits ook niet zo geweldig. Verschil zit als ik het goed begrijp in een hand die blijft vasthouden en een hand die een ophouding maakt en weer los naar de hand toe rijdt?

https://youtu.be/XderR3ZRFIo?feature=shared

Ik probeer hier de energie onder me opwaarts te verzamelen zonder vast te houden aan de voorkant.
Let aub niet op mijn houding, heb hier vreselijke rugpijn.

Ja ik weet niet zo goed hoe het vertaald. Het laten staan van de hand? Ik was wel fan van de Duitse ruiters en heb die begrippen van een dvd van wehorse ( toen nog pferdiatv) over correcte ophoudingen en voorwaarts neerwaarts rijden. Als ik het goed begrepen heb dan is het een soort opvangen want er gaan altijd een gewichtshulp en drijven aan vooraf. Dus wel weerstand maar die staat nooit op zichzelf en laat idd ook weer snel los.

Ja, zo heb ik het ook altijd geleerd.

Eerst oplossen met been en zit en dan pas met hand. Hand is nodig om te begrenzen anders loopt de energie er allemaal voorwaarts uit ipv dat het meer opwaarts wordt. Maar begrenzen is ophouding en los. (en niet vast blijven houden) Altijd eerst been en dan pas hand.

Stapje verder is als een paard eenmaal verzameld loopt, de een blijft daar makkelijk lopen en correct in het frame. Een ander maakt zich graag lang, weer een ander drukt zich graag op of kruipt er liever achter. Soms doen ze van alles tegelijk..en zeker bij het rijden van oefeningen als ze iets moeilijk vinden zie je dat dan meestal direct terug aan de voorkant.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 10:08

mce schreef:
Veronica2 schreef:
Mce, dat kan in een 60x20 baan omdat het dan voltes zijn van 15 meter doorsnee en dat past goed bij een paard van dat postuur. Leuke oefening hoor, ik houd 'm in mijn hoofd.

wij doen 20/40 ook maar dan zonder extra bogen want dan zijn 4 bogen al voldoende,

maar maken wel een overgang naar stap op de rechte stukken en draven in de wending en dan op het rechte stuk weer stap,

of omgekeerdf, draf op het rechte stuk en de wending in stap,

alhoewel we in een 20/40 bak een slangevolte met drie bogen maken en dan in de tweedeboog een kleine volte, dan na de 3e boog van handveranderen en maak je weer een slagenvolte met 3 bogen en dan in de 2e boog weer een kleine volte, helpt je zelf om vaak van hand te veranderen, dat is voor grote en kleine paarden belangrijk

dat noem ik werkblokjes en na een werkblokje is het weer ontspannen met iets b.v. wat het paard makkelijk kan of hals strekken, spelend trainen inspiratie voor paard en ruiter

Ik ben vooral benieuwd waarom je deze oefeningen doet? En welke fouten je bij de zwarte zou willen oplossen of wat je zou willen verbeteren door middel van die kleine bochtjes?

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 10:16

Elisa2 schreef:

Eerst oplossen met been en zit en dan pas met hand. Hand is nodig om te begrenzen anders loopt de energie er allemaal voorwaarts uit ipv dat het meer opwaarts wordt. Maar begrenzen is ophouding en los. (en niet vast blijven houden) Altijd eerst been en dan pas hand.

Stapje verder is als een paard eenmaal verzameld loopt, de een blijft daar makkelijk lopen en correct in het frame. Een ander maakt zich graag lang, weer een ander drukt zich graag op of kruipt er liever achter. Soms doen ze van alles tegelijk..en zeker bij het rijden van oefeningen als ze iets moeilijk vinden zie je dat dan meestal direct terug aan de voorkant.

Dat laatste wat je noemt vind ik het uitdagendst. Wat doe jij als je paard het moeilijk vind en uit balans raakt? Maak je je daar in bij nieuwe oefeningen niet te druk om, of is dat een signaal om een stapje terug te doen. Waarschijnlijk is het situatie afhankelijk maar misschien kan je een beeld schetsen. Ik vind het wel interessant om te lezen hoe anderen daar mee om gaan.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 10:43

Ik ben vooral benieuwd waarom je deze oefeningen doet? En welke fouten je bij de zwarte zou willen oplossen of wat je zou willen verbeteren door middel van die kleine bochtjes?(quote996981)

Fouten bij de zwarte kan ik kan niet - aan de hand van dit filmpje - oplossen daarvoor heb ik teweinig informatie.

M op 5jarige leeftijd doet mij vermoeden dat het te snel gegaan is en dat er mogelijk stapjes vergeten zijn in de spieropbouw, b.v. de spiergroep in de thoracic sling het paard geeft nu aan - denk ik - dat er iets in die samenwerking niet klopt.

Kan ook zijn dat de tongbeentjes niet goed hebben kunnen ontwikkelen en daarmee ook de lange halsspier, dit vaak in combinatie. (info hierover vaak genoeg op bokt gedeeld)

Kan er snel insluipen door "bijzetten" waardoor het niet op een natuurlijke manier kan ontwikkelen en het de balans op een natuurlijke manier kan vinden, gaat het compenceren wat zich op later altijd tegen je keert. En dan moet je door op een andere manier te gaan rijden/trainen om aan het rechtrichten te werken.

Gebruik dit - en vele andere oefeningen - om ruiters bewust te maken te maken van de hulpen,
de voorbereiding die nodig is om een paard attent te maken, ik het paard niet overval, en het daardoor uit balans raakt,

een paard en ruiter bewust maakt van elkaars samenwerking die leer ik ze op deze manier spelenderwijs
dat theorie en praktijk moeten overeenstemmen

Afbeelding

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 10:49

mce schreef:
Ik ben vooral benieuwd waarom je deze oefeningen doet? En welke fouten je bij de zwarte zou willen oplossen of wat je zou willen verbeteren door middel van die kleine bochtjes?(quote

Fouten bij de zwarte kan ik kan niet - aan de hand van dit filmpje - oplossen daarvoor heb ik teweinig informatie.

M op 5jarige leeftijd doet mij vermoeden dat het te snel gegaan is en dat er mogelijk stapjes vergeten zijn in de spieropbouw, b.v. de spiergroep in de thoracic sling het paard geeft nu aan - denk ik - dat er iets in die samenwerking niet klopt.
Kan ook zijn dat de tongbeentjes niet goed hebben kunnen ontwikkelen en daarmee ook de lange halsspier. dit vaak in combinatie..

Kan er snel insluipen door "bijzetten" waardoor het niet op een natuurlijke manier kan ontwikkelen en het de balans op een natuurlijke manier kan vinden, gaat het compenceren wat zich op later altijd tegen je keert.

Gebruik dit - en vele andere oefeningen - om ruiters bewust te maken te maken van de hulpen,
de voorbereiding die nodig is om een paard attent te maken, ik het paard niet overval, en het daardoor uit balans raakt,

een paard en ruiter bewust maakt van elkaars samenwerking die leer ik ze op deze manier spelenderwijs
dat theorie en praktijk moeten overeenstemmen

[ Afbeelding ]

Waarom haal je het dan aan?

Je ziet geen fouten, maar denkt wel dat M als 5-jarige te vroeg is. Waarom dan? Niet ieder paar dat een M proefje loopt heeft 10 wp in de B, daarna 10 in de L1 en L2 hoeven halen he?

Heel vaag dat je met oplossingen en analyses komt over wat er niet goed is gegaan in de africhting (stapjes vergeten? samenwerking die niet klopt? verkeerd bijgezet?) waar haal je het allemaal vandaan?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 10:56

Ik vind het wel interessant om te lezen hoe anderen daar mee om gaan.(quoteTabbladen)

als er iets in een oefening niet goed gaad begin ik simpelweg op nieuw )ik ga nooit op een fout verder daar snapt het paard niets meer van)

rij het paard even los voor waarts
vraag bij mezelf of ik de voorbereiding goed deed, alle hulpen correct - en in de juiste volgorde - waren en dan begin ik opnieuw met de oefening maar misschien vanuit een andere aanvliegruote maar zorg we dat de hupen de juiste zijn/blijven

ja en soms moet dat meerdere keren - maar zeker niet te lang achter elkaar - oefenen

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 11:04

Hoe lees je iets!!

ik schrijf niets over fouten bij de zwarte die ik zie

voel je niet aangevallen, het is gewqoon hoe ik het zie dit n.a.v. je vraag

Ik ben vooral benieuwd waarom je deze oefeningen doet? (quote996981)
Laatst bijgewerkt door mce op 06-11-24 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 11:07

mce schreef:
Hoe lees je iets!!
ik schrijf niets over fouten bij de zwarte die ik zie
allen met je informatie over de sachouder in eerder pots

Ik ben vooral benieuwd waarom je deze oefeningen doet? (quote996981)
verder zijn de opmerkingen n.a.v. je vraag

Over welke 5-jarige die M loopt heb je het dan wel?

Of schrijf je een heel relaas over een fictief 5-jarig paard dat M loopt en kom je met oefeningen en oplossingen die dat fictieve paard mogelijk zouden kunnen helpen met mogelijke problemen?

I am lost....

Maar goed, in het kader van leren van elkaar: wie durft nog meer met de billen bloot?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 11:19

Over welke 5-jarige die M loopt heb je het dan wel?(Quote996981)

* video eerder geplaats in dit topic, als 3,5 jarige en als 5 jarige

en je opmerking:
Wat mij veel meer stoort is het kantelen in de schouderbinnenwaarts.(quote996981, gisterengeplaats)

lees de opmerkingen als informatie in het algemeen zijn op-lossings gericht bedoeld, zeker niet
persoonlijks,

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 11:54

mce schreef:

en je opmerking:
Wat mij veel meer stoort is het kantelen in de schouderbinnenwaarts.(quote996981, gisterengeplaats)

lees de opmerkingen als informatie in het algemeen zijn op-lossings gericht bedoeld, zeker niet
persoonlijks,

Maar dan gaat het dus wel over dat paard en suggereer je op basis van het kantelen in de schouder binnenwaarts dat er wellicht stapjes vergeten zijn? samenwerking die niet klopt? dat het paard verkeerd bijgezet is?

Ik zie een paard dat de kracht nog niet heeft om meer gewicht op binnenachter te nemen en probeert de aanspanning kwijt te raken. Een paard dat zegt "'poeeeeh moeilijk dit''. Ben juist zo benieuwd waarom jij die andere dingen aanhaalt. Juist omdat het eigenlijk maar 1 oefening is waar het paard overduidelijk moeite mee heeft. Kan het niet gewoon zijn dat het dat is? een paard dat iets nog moeilijk vindt? zonder allerlei koude grond analyses over wat er structureel mis is of is gegaan?

Dat is iets wat mij persoonlijk zo onwijs stoort in ieder rijtechnisch topic waar de top beoordeeld wordt. Paard heeft moeite met oefening x, maakt een fout in oefening x dús is er iets fundamenteel fout in de manier van rijden en opleiden.

Waarom zou een paard niet gewoon iets moeilijk kunnen vinden en foutjes kunnen maken? Zelfs als je als ruiter áltijd álles goed doet heb je geen garantie dat het paard altijd op de goede manier daarop reageert.

Het zijn dieren. Geen robots

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 11:54

mce schreef:

en je opmerking:

persoonlijks,

Welke stapjes denk jij dat er "overgeslagen zijn in de training".?

Ik zie het het zo: Als je met je paard M start dan is je paard daar redelijk klaar voor. Betekent dat hij de oefeningen op zich beheerst. Gedurende die rubriek ontwikkelt je paard zich zodanig dat het aan het eind daarvan weer over kan naar een volgende. Daarvoor hoeft gedurende het proces niet alles perfect te zijn.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 12:10

Babootje schreef:
mce schreef:

en je opmerking:

persoonlijks,

Welke stapjes denk jij dat er "overgeslagen zijn in de training".?

Ik zie het het zo: Als je met je paard M start dan is je paard daar redelijk klaar voor. Betekent dat hij de oefeningen op zich beheerst. Gedurende die rubriek ontwikkelt je paard zich zodanig dat het aan het eind daarvan weer over kan naar een volgende. Daarvoor hoeft gedurende het proces niet alles perfect te zijn.

ben ik helemaal met je eens,

in het algemeen zijn stapjes die makkelijk worden vergeten is te kijken of een paard werkelijk in staat is dat te doen wat gevraagd wordt,

vaak gaat een paard compenceren en leren we het dan wel op de juiste manier aan!!,
wat later erg belangrijk is in de ontwikkeling

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 12:15

mce schreef:
ben ik helemaal met je eens,

in het algemeen zijn stapjes die makkelijk worden vergeten is te kijken of een paard werkelijk in staat is dat te doen wat gevraagd wordt,

vaak gaat een paard compenceren en leren we het dan wel op de juiste manier aan!!,
wat later erg belangrijk is in de ontwikkeling

Hoe kom je daar achter, anders dan door het te vragen?

En is wanneer is het paard dan in staat het te doen? Als het 1 keer goed gaat? De helft van de tijd? Altijd?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 12:19

Als het een paard hebt die zijn bouw, lichaamsgebruik, flexibiliteit en werkwilligheid mee heeft is met 5 M helemaal niet zo snel imo.
Heb je die voorwaarden niet, zal je er iets langer over moeten doen anders loop je later ergens vast.
Het is zo verschillend per paard, en aan de ruiter om te voelen wat er kan.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 12:20

Ben juist zo benieuwd waarom jij die andere dingen aanhaalt. Juist omdat het eigenlijk maar 1 oefening is waar het paard overduidelijk moeite mee heeft.(quote996981)

dat doe ik omdat:

ik weet hoeveel spieren/spiergroepen er samen moeten werken om een oefening te kunnen doen
met deze oefeningen probeer ik dat te bewerkstelligen - zowel bij paard als ruiter,
oefeningen zijn niet ook gericht op één onderdeel van een proef, zie het als een algemene ontwikkeling en basisonderhoud, voor wederom voor paard en ruiter

opbouwen van kennis en kunde bij paard en ruiter, zodat ik elke verandering bij een paard kan signaleren die mogelijk weer even wat werk aan de basis vraagt, zodat ik compenceren kan voorkomen
of in een comfortzone vallen, paard en ruiter moeten alrijd attent zijn, om alles - voorzover mogelijk - op een goede manier leren ook de samenwerking/ het vertrouween tussen paard en ruiter,

de voor bereiding om te komen tot b.v. de schouderbinnenwaarts, is imo minstens zo belangrijk
en ja zeker elk paard doet dat passend bij de graad van opleiding

voor mij is belangrijk de uitgangspositie zo optimaal mogelijk mogelijk moet zijn en te houden
daarom is voor mij de hoofd/halshouding altijd waar ik naar toe werk, niet het beging

wetende hoe belangrijk de ontwikkeling is van de thoracic sling en de invloed van de tongbeentjes daarop.
Laatst bijgewerkt door mce op 06-11-24 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 12:36

Tabbladen schreef:
Elisa2 schreef:

Dat laatste wat je noemt vind ik het uitdagendst. Wat doe jij als je paard het moeilijk vind en uit balans raakt? Maak je je daar in bij nieuwe oefeningen niet te druk om, of is dat een signaal om een stapje terug te doen. Waarschijnlijk is het situatie afhankelijk maar misschien kan je een beeld schetsen. Ik vind het wel interessant om te lezen hoe anderen daar mee om gaan.

Bij nieuwe oefeningen haal je het paard altijd uit de comfortzone. Ik ben zelf voorstander om ze nieuwe oefeningen spelenderwijs te leren.

Bijvoorbeeld een appuyement, gewoon in galop als deze voldoende balans heeft een keer een rechtsomkeert maken en een stukje contra galop meenemen.

Schouderbinnenwaarts = een volte een paar passen rechtuit rijden voordat de volte ingezet wordt.

Mijn doel is dat ze eerst het basis idee snappen van wat ik wil en daarna ga ik de oefening perfectioneren.

Komt een paard echt in verzet oid, dan is deze er nog niet aan toe en gaat er weer een stapje terug.Maar soms moet je een beetje grenzen opzoeken om uit de comfortzone te komen en ze nieuwe dingen te leren.

En in een oefening zelf, als een paard bijvoorbeeld wat duikt aan de voorkant omdat ie het moeilijk vindt om gewicht op achter te houden. Dan zou ik zeggen, korte stukjes oefenen. Langzaam steeds iets sterker maken en dan komt die voorkant uiteindelijk ook wel goed.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 12:39

Overigens ik vind M1 basisniveau, zou niet zeggen dat die zwarte 5 jarige te snel is gegaan. Het is helemaal niet erg als hij sommige dingen nog lastig vind. Je hoeft niet te wachten met het starten van een proef tot het perfect gaat als de proef gewoon onderdeel is van de algemene training.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 12:44

mce schreef:
Ben juist zo benieuwd waarom jij die andere dingen aanhaalt. Juist omdat het eigenlijk maar 1 oefening is waar het paard overduidelijk moeite mee heeft.(quote996981)

dat doe ik omdat:

ik weet hoeveel spieren/spiergroepen er samen moeten werken om een oefening te kunnen doen
met deze oefeningen probeer ik dat te bewerkstelligen - zowel bij paard als ruiter,
oefeningen zijn niet ook gericht op één onderdeel van een proef, zie het als een algemene ontwikkeling en basisonderhoud, voor wederom voor paard en ruiter

opbouwen van kennis en kunde bij paard en ruiter, zodat ik elke verandering bij een paard kan signaleren die mogelijk weer even wat werk aan de basis vraagt, zodat ik compencerfen kan voorkomen

de voor bereiding om te komen tot b.v. de schouderbinnenwaarts, is imo minstens zo belangrijk

voor mij is belangrijk de uitgangspositie zo optimaal mogelijk mogelijk moet zijn en te houden
daarom is voor mij de hoofd/halshouding altijd waar ik naar toe werk, niet het beging

wetende hoe belangrijk de ontwikkeling is van de thoracic sling en de invloed van de tongbeentjes daarop.

Klopt theoretisch allemaal.

je weet echter ongetwijfeld zelf ook dat het in de praktijk iets lastiger is. In de trainig rijd je er uit als je voelt dat je paard de SB niet vol kan houden. In een proefje maak je het dan af ipv een volte te rijden. Thuis kan een oefeningen veel makkelijker gaan, omdat je alle tijd hebt het juiste moment af te wachten. In de proef moet je het gewoon op moment x doen. Uiteraard ga je thuis aan de slag om te zorgen dat het paard meer kracht krijgt :j maar die info verkrijg je dus in de proef. Niet thuis waarbij het paard onder perfecte voorbereiding en timing een prima SB loopt.

Juist daarom zijn proefjes zo waardevol. Je komt er achter of je een paard echt zo goed voor elkaar hebt als je denkt.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:28

996981 schreef:
mce schreef:

dat doe ik omdat:

opbouwen van kennis en kunde bij paard en ruiter, zodat ik elke verandering bij een paard kan signaleren die mogelijk weer even wat werk aan de basis vraagt, zodat ik compencerfen kan voorkomen

Klopt theoretisch allemaal.

je weet echter ongetwijfeld zelf ook dat het in de praktijk iets lastiger is. In de trainig rijd je er uit als je voelt dat je paard de SB niet vol kan houden. In een proefje maak je het dan af ipv een volte te rijden. Thuis kan een oefeningen veel makkelijker gaan, omdat je alle tijd hebt het juiste moment af te wachten. In de proef moet je het gewoon op moment x doen. Uiteraard ga je thuis aan de slag om te zorgen dat het paard meer kracht krijgt :j maar die info verkrijg je dus in de proef. Niet thuis waarbij het paard onder perfecte voorbereiding en timing een prima SB loopt.

Juist daarom zijn proefjes zo waardevol. Je komt er achter of je een paard echt zo goed voor elkaar hebt als je denkt.

weet ik ook, toch weet ik ook:
dat als ik thuis op de goede manier train - paard en ruiter - het in de proef makkelijker gaat,
thuis de samenwerking - paard en ruiter - voor elkaar heb,
dan zorg ik ervoor dat ik op de wedstrijd niet anders rij dan thuis,

dat herkent het paard, doe ik het ineens anders dan is dat voor het paard verwarrend en kan/zal de prestatie in de proef ineens minder voelen.

als het thuis goed voor elkaar is kan de proef alleen maar - voor mijzelf - bevestiging geven, of niet want externe omstandigheden heb je niet zelf in de hand,

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:52

Open deuren wat mij betreft... Niemand gaat op concours met het idee ineens heel anders te gaan rijden dan thuis, om een ander gevoel na te streven dan thuis.