Paarden Beleren Topic! Wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 21:06

Betreft bitten is het gewoon een kwestie van proberen helaas.
Vorige paard kwam met een enkel gebroken D trens, maar liep fijner op een dubbel gebroken watertrens van K&K aurigan.
Toen hij overleed en mijn moeder en ik begonnen aan gentle hebben wij zo'n zelfde watertrens gekocht voor hem. Hij liep er wel op, maar echt lekker ook weer niet. Naast een ander probleem met mogelijk ook het aurigan zijn we overgestap naar een dunner RVS dubbel gebroken onderleg trensje. Ondanks dat we het nog niet onder het zadel hebben kunnen testen (paard is weer eens uit zijn zadel gegroeid, zadelpasser kan pas 18 april komen) is hij braver met dit bit in doen dan met het andere bit.

Voor de rest zijn mijn moeder en ik nu vooral bezig met longeren en grondwerk omdat rijden dus nu niet gaat.
Wel nog foto's van afgelopen week: [ITP] Gentleman's lente kriebels!

En even voor het verschil:
19 juli 2015
Afbeelding

23 augustus 2015
Afbeelding

5 april 2016
Afbeelding

neile

Re: Paarden Beleren Topic! Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 01:07

Miss_Lizje; knappe kerel! Begrijp ik nu goed dat je je paard op dit moment op een onderlegtrensje hebt lopen? Ik wist zelfs niet dat dit kon.

Snollygoster; Diest is wel min of meer in de buurt voor mij. Welke winkel is dat? Interessant!

Een vriendin van me heeft wel een myler bit. Misschien kan ik dat alvast wel eens lenen... Ik geloof dat dat type 1 is. Ik wil liefst toch zo zacht mogelijk beginnen.

Ik lees dat er weinig mensen antwoorden die expliciet voor een kneveltrensje gaan, terwijl ik dacht dat dat een bit was dat veel voor jonge paarden wordt gebruikt.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 08:12

Verschil tussen onderlegtrensje en normaal bit is niet zo groot. Meestal zijn de onderlegtrensjes iets dunner en de bitringen zijn wat kleiner. Wij zijn van een 16 mm bit naar een 14 mm gegaan. Er zullen vast ook wel "normale bitten" zijn met die dikte, maar deze hadden ze toevallig bij de winkel.

Maar het blijft een kwestie van proberen en kijken wat het paard fijn vind.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 08:52

Ik wil ook graag dat mijn paard beleerd gaat worden met een kneveltrens

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 11:17

ReadTheRulez schreef:
Ik wil ook graag dat mijn paard beleerd gaat worden met een kneveltrens

Waarom perse een kneveltrens? Persoonlijk ga ik mee met "de rest" dat je beter kan kijken waar je paard het lekkerst op loopt.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 13:48

Als blijkt dat ze er niet lekker mee loopt dan komt er natuurlijk wel wat anders. Maar ik holr er wel goede dingen over :)

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 15:00

Afbeelding

Wij zijn ook goed op weg! Takoda doet super haar best en ze begrijpt steeds beter wat de bedoeling is. Ze hangt best erg aan mij en ze vond het heel vreemd dat ik 'ineens' niet meer op de grond stond maar dat ze mijn stem hoorde vanaf haar rug :')

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 15:32

Haha heel herkenbaar! Ik merkte toen pas echt goed hoe erg mijn paard zich gesteund voelt als er iemand bij hem op de grond is.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 16:23

Haha de eerste keer dat ik een beetje overenthousiast was omdat ze heel netjes van stap naar draf ging en "goed zo!" riep, vlogen haar oren alle kanten op en ging ze vol op de rem. Echt van "huh, ik hoor mn baasje maar waar is ze nou?!" _O-

Gelukkig snapt ze nu ongeveer wat de bedoeling is hihi :=

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:40

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:45

Florence, heb je niet nog wat liggen qua bit, puur voor de maat te bepalen, dat je even in het hoofdstel kan hangen om te kijken of een half maatje kleiner beter past? Daarom moet het nog niet het juiste bitje zijn.

xBostonx, knappe merrie! Fijn dat ze het zo goed oppakt. Hoe lang ben je al bezig?

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 18:45

We zijn in de zomer begonnen met grondwerken en gewoon elkaar een beetje leren kennen. Toen ook begonnen met longeren, zadel en hoofdstel wat geen probleem was. Daf toen uitgebreid met hangen. Het echte rijden zijn we vanaf januari mee bezig. Eerst liep dat wat stroef en vond ze het heel moeilijk maar nu ze snapt wat de bedoeling is vind ze het echt heel leuk.

Takoda is idd een enorm werkwillig paard, ze vind het fantastisch om met je wat te doen, of dat nu rijden, grondwerken of vrijspringen is, ze is overal wel voor in :D

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:54

Ik doe het eigenlijk op dezelfde manier xBostonx. Op die manier nog enkele paarden mee zadelmak gemaakt, tot nu toe goede resultaten. Maar je eigen paard is toch altijd net ietsje spannender vind ik.
Leuk om jullie vorderingen ook te volgen hier!

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 23:42

Boston ziet er al goed en ontspannen uit zo.
Tip : doe een halstertouw om de nek, mocht het paard vandoor schieten in deze fase kan jij je veiliger vast grijpen en komt er niet al te veel druk op de mond staan.

Florence, waarom persee dubbel gebroken? Welke gedachte gang zit daar achter?
Appel bitjes hoor ik wisselende verhalen van. Dus zou ik zelf niet kiezen.
Dan vind ik persoonlijk de laatste denk het fijnste.

Wij hebben een onderlinge wedstrijdje springen erop zitten. En die week ervoor de sgw Amsterdam. Ze gaat het spelletje wat meer snappen. Ondanks dat ze eigenlijk nog niet voldoende basis heeft nemen we haar wel mee voor de ervaringen.

Sgw volledig uitgebeld, maar dat geeft helemaal niet. Ging ons om de ervaring, de hindernissen nou los in een groot bos zonder andere paarden waar je mee over te halen bent.

Gister in parcours was ze heel fijn te rijden, wat kleine foutjes voornamelijk nog met sturen en wendbaarheid, ik moet leren dat ik haar nog niet gelijk om kan zetten. Eerste rondje 40/60 en vond ze wat laag dus koste balkjes.
Tweede rondje wat meer hoogte voor de ervaring 80 cm en kwam ze heel lekker rond. Resultaat ook een eerste plaats behaald.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 09:46

Touwtje hadden we eerst om de nek maar ze is totaal niet schrikachtig en steigert of bokt niet. Het touwtje leidde haar af en ze wilde eraan plukken tijdens het rijden wat heel irritant was. Vandaar de keuze om zonder touwtje te rijden :)

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 09:48

neile schreef:
Ik doe het eigenlijk op dezelfde manier xBostonx. Op die manier nog enkele paarden mee zadelmak gemaakt, tot nu toe goede resultaten. Maar je eigen paard is toch altijd net ietsje spannender vind ik.
Leuk om jullie vorderingen ook te volgen hier!

Ja idd! Ik heb er ook meerdere zadelmak gemaakt maar dit is toch mijn eigen 'kindje' :')

Ik heb geen haast en deze manier werkte voor mij tot nu toe ook het beste. Lekker op het gemakje :)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:27

Kletskousz, nou die doet het erg flink zeg! De ervaring is het belangrijkste, dat uitbellen maakt niet zo veel uit hé. Mag ik vragen hoe lang je paard onder zadel is ondertussen?

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 14:02

Kletskousz: ziet er al netjes uit! hoe oud is ze nu?

De reden waarom ik voor een dubbelgebroken bit kies is omdat mijn andere paarden hier fijn oplopen.
Een enkelgebroken bit kan toch wat prikken in het gehemelte als je trekt.
Heb 1 paard die de laatste tijd toch wat minder fijn loopt op het dubbelgebroken bit. Maar ik ga eerst met hem naar de fysio alvorens ik een ongebroken bit probeer. Daar hoor ik wel vaker goede verhalen over

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:18

Neile,

Ze is vorig jaar beleerd in maart. Toen enkele keren mee geweest naar buiten, recht en lange stukken. Toen kreeg ik het plots zo druk, andere stal zonder bak etc. Dus nu sinds 4/5 maanden pakken we haar weer meer mee. 3 keer per week ong.
Dus helemaal niet zo lang en nog hele hoop verbeter punten.

Florence, ze word dit jaar 4. Wanneer weet ik even niet uit me hoofd :p
Maar jong genoeg dus haha

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 15:44

Vandaag weer heel fijn kunnen rijden. Eerste paar rondjes nog met longe eraan maar al snel gewoon lekker los. Sturen gaat ook steeds beter.
Afbeelding

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:40

Ik zal hier ook even foto'tje spammen! Vandaag er voor het eerst weer opgezeten, sinds we helemaal terug naar basis grondwerk zijn gegaan. Op de foto's zat ik er net op en hij deed het super. Stap, draf, sturen, halthouden en achterwaarts, hij deed het allemaal!

Afbeelding

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 00:41

Hoe is het met jullie jonkies?

Ik kom even een ego post neer zetten, en topic in leven blazen. Haha

Zo fijn gereden vandaag op crossles, heel veel grenzen verlegd. 90 cm gesprongen, waterbak die vorige x nog heel eng was nu kunnen springen in galop etc. Ze gaat snel ineens en neemt t zo fijn op.

Afbeelding
Afbeelding

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 08:32

Wat fijn Kletskousz! Hoe lang heb je haar nu onder het zadel?

Ik ben gisteren weer met de Tinker aan de slag geweest. Het waaide hard en er was veel onrust rondom de bak, dus ze was wat 'zenuwachtig'.
Longeren ging erg fijn, ook stukjes kunnen draven :)
Nu loop ik tegen een klein probleempje aan: ze wil soms niet aan de hand met me door de bak wandelen of stapt heel traag met me mee. Heeft iemand tips?

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 10:25

Even een zweepje meenemen Chanel en aantikken als je naast d'r loopt. Dat is puur uittesten/jou in de maling nemen. Of als ze stil staat links/rechtsom draaien dan zetten ze wel weer paar passen en gelijk voorwaarts.

Ze is nu totaal met sinds we d'r hebben een jaar onder zadel, waarvan wintermaanden stil gestaan en nu sinds 2 maanden weer wat opgepakt.
Ze is 3 dagen terug 5 geworden, oeps ik dacht 4 :p
Maar gekocht op 3 jarige leeftijd 2 maanden later 4 geworden en hebben haar nu een jaar en is ze 5 geworden dus klopt haha!

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:13

Hier zit ik ondertussen op mijn meisie terwijl iemand anders haar leidt. Ze kijkt niet op of om.