Paard maakt misbruik? Of iets anders.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:11

Ik snap je wel hoor TS. Lekker een pas op de plek en lekker doen waar je ZELF plezier aan beleeft. Maar oh oh oh, wat is dat lastig als je al jaren vanalles moet. Je moet rijden, je moet dit je moet dat.

Mijn eerste paard stond op een pensionstal. Met hem ben ik in feb dit jaar gestopt met rijden. Hij was mager (broodmager), lusteloos en heeft een slechte bovenlijn (ruggegraat ligt er bovenop). Overigens stond ie in een kudde met 24/7 ruwvoer, maar hij trok het niet. Daarnaast ben ik groot, breed en helaas niks te licht. Omdat ik mijn paard niet wilde pesten, gestopt met lessen en met rijden. En miste ik het? ja en nee. Op zich genoot ik van de andere dingen die ik met hem doe. Maar net als bij jou zit er een duiveltje dat achterin mijn hoofd zegt dat ik toch wat meer met hem zou moeten doen.

Intussen mijn jonge paard ingereden. Maar door omstandigheden stond die ook al weeeken stil. Intussen verhuisd en beide paarden samen op Eigen beheer. Minder tijd om de paarden te doen, want Eigen beheer. Druk met werk en reizen, dus ook te weinig tijd. En nu wordt binnenkort mijn veel te dure maar wel passende (hoop ik) zadel voor het jonge paard geleverd. Van ellende moet ik er dus opkruipen, want zoveel knopjes zitten er niet op en om een jong, niet doorgereden paard maanden stil te zetten en daarna tijdens het passen weer voor het eerst. Niet echt handig :+

Vorige week een keer mijn junkie weer onder het zadel en gisteren ook. En wat een genot. Vorige week voor het eerst in deze omgeving mijn oudere mee op buitenrit. 7-9 maanden niet gereden, verhuis, nieuwe omgeving. Opstappen en wegrijden. En heeeeel langzaam komt die motivatie weer terug. Die motivatie die ik kwijt was doordat de oude veel te mager (en ik te zwaar) was. En de motiviatie die ik kwijt was, omdat mijn junkie technisch gezien afgekeurd is (maar gelukkig 99% van de tijd weer goed is), maar waar ik nog steeds de angst heb, dat wat ik doe te zwaar is voor haar.

Maar het komt, net als het vast weer komt bij jou. Ik heb andere dingen gedaan dan rijden met de paarden. Stom om te zeggen, maar ik genoot zelfs van het mest ruimen op stal, met de paarden scharrelend om me heen. En wat de rest dacht. boeiuhhhhhh

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 16:14

Varekaj schreef:
Ik ga nooit meer draven met de mijne zonder zadel. Mijn tinker is bolrond en vlak, zit heerlijk op de blote rug (zolang ie me niet trakteert op vliegles). Mijn grote daarentegen heeft een aardige schoft en dat was een niet zo fijne kennismaking. Auw #) Mijn barebackpad zou ik wel eens kunnen proberen.

Voor het slepen heb je idd een borsttuig nodig. Als je dat aan een longeersingel vastmaakt trekt dat heel de singel richting lendenen en ik denk niet dat je paard er vrolijk van wordt als dat plots in de liezen zou schieten. Maar als je stalbaas menner is geweest, kent die dan geen tips en tricks aan de lange lijnen om hem sterker te maken, of soepeler?

Misschien wel... Zie hem echter wel nooit longeren met lange lijnen ofzo. Maar zie hem ook alleen bezig met de jonge paarden.
Maar eigenlijk heb ik nu geen zin om veel te vragen. Krijg alleen als antwoord dat ik moet rijden :)* . Ze begrijpen mij niet altijd even goed. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:23

Niet aantrekken. Er zijn nog immens veel plekken waar al het andere dan rijden of mennen gelijk staan aan flauwe kul. Heb ook meer dan genoeg een spottende lach gekregen van mensen omdat ik bitloos wou proberen. Of wanneer ik met dubbele longe richting de bak trok. Of als ik zei dat een rustgevend ritje buiten echt wel waarde heeft binnen een trainingsschema. Blikken die je gek verklaren als je met je paard spelletjes doet of wanneer je zegt "ik wil een initiatie cross doen!" Of je die meewarig aankijken omdat je paard op leeftijd X niet op niveau Y loopt, omdat je geen slof/elastiek eraan wil en ga zo maar door.
Ik overweeg om mijn paard nu op kunststof beslag te zetten. Wordt evengoed vaak als b*llshit afgedaan. Terwijl ik wel regelmatig op verharde zandpaden ga rijden, en daar loopt hij lang zo ruim niet als op gras of zand. Kan prima dat hij te gevoelig is om blootsvoets te gaan (sneller slijten dan aangroeien) maar dat een ijzer teveel trillingen geeft. Dan is kunststof een mooie tussenweg. Het is alleen niet standaard, het is buiten de lijntjes.

Je moet niet in hokjes denken, als je maar gelukkig bent binnen het kader van jou en je paard.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 16:40

Romacor, daar kan ik ook zo van genieten! Van stallen mesten. En dan het voldane gevoel van de paarden binnen laten. In hun verse stal, met een berg hooi. Geweldig!!
Ik zou nu ook graag in eigen beheer iets doen. Maar in de buurt heb je niets... Zou nu op mezelf ook even meer rust vinden.
Ik sta echt wel graag hoor op mijn pensionstal, ze zijn super goed verzorgd, gaan nog buiten, wat een zeldzaamheid is hier. Dagelijks gemest, goed en voldoende hooi, als er iets is altijd hulp. Lieve mensen, vrienden, altijd gezellig. En de accomedatie is ook goed.
Maar voor het ogenblik begrijpen ze me echt niet haha. Ik zo gelukkig na het bos, vertel mijn avontuur, ze waren wel blij omdat ik blij was. Maar toch bekeken me ze mij een beetje schaapachtig haha.
Ook de lange lijnen, weeral naar die piste om te longeren, hehe. Heb nogal bekijks voor het ogenblik.
Het wandelen doen ze bij ons wel, onder de man. Ze zeggen wel goed voor het paard, maar verder dan dat...
Ik krijg nu regelmatig de opmerking dat het jammer is voor het paard. Niet letterlijk zo gezegd, maar ik weet wel dat dat wordt bedoeld... Want het paard zou heel goed kunnen presteren. Hij is chique en kan goed lopen. Dus moet hij presteren. Zo denken ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 17:46

Al wil jij er bovenop gaan zitten in een clownspak met pompons (of dat veilig is laat ik aan jou over), het is jouw paard, JIJ moet er gelukkig mee zijn. Niet een ander. Ik rij ook graag wedstrijden, en uiteraard is winnen of top 5 eindigen heel leuk. Maar voor mij is het geen doel op zich. Ik probeer wél om het beste en het onderste uit de kan te halen, maar niet ten koste van alles. Lukt het? Leuk. Lukt het niet? Ach, ervaring rijker voor de toekomst en het protocol heb je sowieso altijd mee als huiswerk. Ik ga niet om te tonen dat ik de beste ben, ik ga vooral om dingen te leren en te zien waar ik in de toekomst nog aan kan werken en wat zit al goed.

Bekijk het eens vanuit die hoek. Scheelt een hoop frustratie en ergernissen, en vooral teleurstellingen. Ja, een ander zou er misschien meer uit krijgen. Of al 5 niveaus hoger staan. Of elke week met de prijzenpot naar huis komen. Maar zou je paard dat ook zo leuk vinden? Misschien wel, misschien niet. Hij kan het je niet vertellen. Het enige wat telt, is dat jullie samen, als combinatie overal blij mee zijn met wat jullie doen. Jij blij omdat hij voor jou wil werken, hij blij omdat hij voor jou mag werken. En allebei blij omdat jullie samen naar iets naartoe kunnen werken, op een manier waar jullie je allebei in kunnen vinden. Maakt niet uit langs welke route of hoe lang je er over doet. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden en die stad is ook niet in 1 dag gebouwd.

DatBenIkNou

Re: Paard maakt misbruik? Of iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:45

Poeh lastig dit hoor...Zonder aanval: maar je 'hupst' van links naar rechts, van onder naar boven. Ik kan het niet meer volgen af en toe. Dan is het weer medisch, dan is het weer uitproberen, dan weer onzekerheid, dan toch weer iets medisch misschien, dan is het weer angst....Misschien kan je het paard eens een maand ergens in training zetten zodat zij eens kunnen kijken? Dan wordt hij misschien ook wat sterker als hij goed recht gericht wordt. Ook qua 'opvoeding' is dat misschien best goed, dus normaal stilstaan met opstijgen en geen gehups! Uiteraard moet je daar dan zelf ook bij betrokken worden, daar kan je enorm veel van leren is mijn ervaring. Mocht je daarna nog steeds zo weinig plezier erin hebben en angst en onzekerheid dan zou ik toch eens overwegen een poos helemaal te stoppen en het paard te verkopen. Als je zo weinig lol aan beleefd, je klinkt zo enorm onzeker over alles...

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:48

Vind ik een goeie tip Datbeniknou, kreeg namelijk zelf ook al hetzelfde gevoel. Wegbrengen naar een goeie trainings stal vind ik een goed idee! Geef het dier x aantal tijd daar om te zien wat er bij andere gebeurt, paard krijgt een frisse start en ruiter kan alles even laten bezinken.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 10:24

Varekaj vind dat je helemaal gelijk hebt. :D

Datbeniknou. haha, inderdaad. En dat is omdat het ook gewoon zo is.
Ik was goed bezig, opeens paard helemaal aan het bokken. Medische reden, medische reden opgelost (hoop ik), ik nu bang/onzeker voor mijn hulpen te geven omdat ik dan denk dat hij terug gaat bokken.
Maar aangezien hij niet echt mank was en alleen ging bokken, ben ik dan bang als hij eens een bokje doet (wat op zich zo raar niet is) dat het terug medisch is.
En dan sla ik zo nu en dan eens in paniek omdat hij stijf is... Dan denk ik gelijk dat hij terug hervallen is... :=
Ik heb het ook heel moeilijk nog met het besluit nu even niets te doen. Ik wou dat er helemaal niets aan de hand is, en dat we gewoon zoals we gestart waren konden doorgaan. Aan het tempo dat het dan ging, reedt ik nu zeker al een L proef binnen (belgisch niveau M-niveau NL). We waren begonnen aan de eenvoudige wissel. Heel rustig aan, want hij was daar beetje gevoelig op natuurlijk.
En ik ben iderdaad enorm onzeker over alles nu. Omdat het eigenlijk nooit mijn ding is geweest om gewoon even rust te nemen. Ik was altijd voor de vooruit. En ik reed altijd graag. Maar nu is dit even voorbij. Ik ben gewoon op.
Ik heb in de periode dat hij bokte erg veel naar mijn hoofd geslingerd gekregen. Dat ik hem zo gemaakt heb, dat ik hem naar de kloten heb gereden. Terwijl ik wel wist dat het niet zo was. Er was geen aanleiding geweest voor het bokken als rijtechnisch probleem. Maar toch hakt het er in hoor, want uiteindelijk wist ik ook niet wat er aan de hand was.

En dan nog is niets doen nog altijd hem 4 a 5 dagen per week laten werken. Dubbele longe, kaptoom, op de galoppiste. Balkjes draven en naar het bos.
Uiteindelijk gaat hij op training hoor, ik samen met hem. Ik kan sowieso, als ik besluit opnieuw te gaan rijden, kan ik sowieso niet alleen beginnen.
Maar het kan best zijn dat ik eerst 6 maand gewoon wil wandelen en grondwerk/longeren wil doen.Ik heb er voor mezelf geen periode op geplakt. En ik ga hem geen 6 maand of langer in training steken. 8)7
Paard zou er uiteraard deugd van hebben, maar mijn portefuille niet.

Paard heeft het niet slecht hoor omdat hij niet onder het zadel werkt. Wordt dagelijks verzorgd, gaat dagelijks op de wei. Krijgt een verse stal en hooi smorgens en savonds. En ik ga bijna dagelijks langs.
En voor hem hou ik nog altijd structuur aan. Het is niet zo dat ik hem de ene dag voor de kar span en de andere dag een westernzadel opsmijt ofzo 8)7

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:32

Cardy schreef:
Vind ik een goeie tip Datbeniknou, kreeg namelijk zelf ook al hetzelfde gevoel. Wegbrengen naar een goeie trainings stal vind ik een goed idee! Geef het dier x aantal tijd daar om te zien wat er bij andere gebeurt, paard krijgt een frisse start en ruiter kan alles even laten bezinken.

Ook deze tip is al een keertje eerder gegeven -O- net als de tip van het ruinen, maar ik krijg ook de indruk dat TS helemaal niet weet wat ze wil.
Dus TS neem eens een besluit. Wil je er nu nog een rijpaard van maken of een grondwerk/grasmaaier? En wat wil je nu eigenlijk echt?
Als je er een rijpaard van wil maken is het een verstandige keuze niet verder zelf aan te modderen, maar iemand te zoeken die kan doorpakken. Je bent zelf niet consequent genoeg in het rijden en daarmee heb je wel een probleem veroorzaakt als je je paard rijpaard wil houden. Op deze manier door gaat het van kwaad tot erger.
Paard ruinen zou hem gemakkelijker en meer meegaand kunnen maken. Ook al heb je zelf niet "het gevoel" dat hij daardoor zal veranderen, dat weet jij ook niet zeker. In de meeste gevallen is dat namelijk wel zo. De moeite waard om in ieder geval te proberen.
Wil je er een grondwerkpaard/grasmaaier van maken? Ook best. Daar zal je mij niet over horen. Ik heb alleen het idee dat je dat eigenlijk ook niet wil, want de rol van "het lachertje van stal" bevalt je niet echt.

Dan is er altijd nog een optie van verkoop. En een paard zoeken dat beter bij jou past en je angst niet kwalijk neemt. Een lieve, brave, meegaande ruin. En die zijn best te vinden.
Je hebt gewoon verkeerde keuzes gemaakt. Dat is niet erg, dan doen we allemaal wel eens. Maar je zou jezelf een hoop ellende besparen door goed naar jezelf te kijken en jezelf niet te overschatten. En dan heb ik het niet over rijkwaliteiten, maar meer over lef en durf. Je hebt een merrie gehad waarmee het niet klikte; dan is het kopen van een hengst (qua scherpte in het algemeen vergelijkbaar met merries) nou niet de beste keuze voor je geweest. Een hengst blijft altijd proberen.

Mijn advies? Maak een keuze waar je gelukkig van wordt en wees daarbij eerlijk naar jezelf en naar je paard. Je noemt je paard niet werkwillig? Daar twijfel ik aan; bij een ander wil hij blijkbaar wel werken. Conclusie: dan ligt het aan jou en moet je daar wat mee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:47

Waarom moet TS een besluit nemen?
Dat is toch wat ze nu even niet wil?

Misschien komt dat besluit van zelf nog wel.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 13:02

Babootje, neen ik weet niet wat ik wil. Op dit ogenblik ben ik enkel maar triest. Door wat er allemaal gebeurd is.
Voor de blessure had ik geen last van zijn hengstenstreken. En ik vind hem nog altijd een makkelijk paard eigenlijk... Zeker in vergelijking met mijn merrie. Phoeh dat was afzien.
Ik had mijn hengst op korte tijd erg veel bijgebracht. Ik ben niet compleet hopeloos, ik kan wel consequent zijn, maar nu niet omdat ik te onzeker/bang ben geworden. Hij is mij eigenlijk niet te veel paard hoor. Ik kan hem best wel aan.
Nu ben ik door de situatie die zich voorgedaan heeft erg onzeker geworden. Voordien was dit niet zo.
Het is geen situatie waar ik al bang op hem begonnen ben (vond het wel spannend). Ik heb hem eerst een maand (ongeveer) gereden voor ik hem heb gekocht. En dan heb ik hem 5 maand gereden zonder noemenswaardige problemen.
Daarom wil ik nu niet meteen een beslissing nemen. Het kan nog alle kanten uitgaan. En nu zou ik een beslissing uit emotie maken. En dat is geen juiste beslissing. Zou ook zonde zijn hem neer te leggen ballen ervan en nog altijd hetzelfde te hebben, en dan nog steeds moeten verkopen. Maar dan voor een paar 1000 minder omdat hij geen hengst meer is. Voor dit ras blijft het wel belangrijk.
Ik ben ook niemand verplicht om advies op te volgen, dat kan ook niet, kan niet stoppen en doorzetten tergelijk. Zoals ook eerder vermeld er zijn eerdere wegen die naar Rome leiden. En ik moet voor mezelf nu uitzoeken wat ik wil.
En dat zal niet helpen door mijn paard op training te zetten daarbij nog eens het risico nemen dat het alweer teveel zal zijn en hij hervalt. Ik merk het nog altijd beter dan gelijk wie hoor.. Daar ben ik dan wel weer zeker van. ;). En niet wetend voor hoeveel maanden ik nodig heb om beetje tot mezelf te komen. Dat is dan toch weer een race tegen de tijd.
Als hij wordt verkocht of ik ga terug rijden, dan gaat hij op training. Dat heb ik voor mezelf al uitgemaakt.
En ik heb de indruk dat er nogal gelezen wordt wat iedereen wil lezen. Ik weet dat het aan mezelf ligt, daarom dat ik niet aan pruts op dit ogenblik. Ook al genoeg aangegeven.
Laatst bijgewerkt door ChocooPrins op 04-11-15 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 13:03

dubbelpost!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:23

Ook dubbel, sorry.
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 04-11-15 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:26

Als je hem poosje in training zet, hoef je voorlopig helemaal niets te beslissen. Jij kan even rust nemen, even niks moeten? Lekker genieten van een goede trainer op z'n rug. Ik kan echt genieten als mijn instructice op mijn paard zit hoor! Ik rij dat er niet uit, maar glim wel van trots en leer er veel van. Persoonlijk zou ik liever in training investeren dan in Ninon zadel. (tenzij je huidige echt slecht is uiteraard)Zowel je paard als jij hebben bij training baat, wat je ook daarna zou beslissen.Je hebt dan ook zijn fysieke gesteldheid veel beter in kaart.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 13:56

Zoals je zegt dat is persoonlijk.
Ik weet niet hoe lang ik over mijn beslissing ga doen. Misschien wel 2 jaar. Wie weet!
Als ik een termijn zou hebben, direct! Want ik geniet daar ook van, van mijn paard goed door de baan te zien lopen.
Maar ik trek dat niet om maanden of jaren hem op training te hebben. Zou mij totaal geen rust geven. Zou er dan toch aan willen beginnen, omdat ik mij dan ook wil bewijzen ect. haha
Ik heb voor het ogenblik geen zadel. Kan er wel 1 gebruiken, 2 boommaten te groot. Met een wolletje onder. Dan ben ik weer te pietje precies om te willen dat mijn paard zo gereden zal worden.
Wat je zegt van zijn fysieke gesteldheid is inderdaad waar, en daar zit ik ook mee. Hoe zal hij houden onder gewoon aan het werk zijn... Ik heb er mijn vraagtekens bij eerlijk gezegd, omdat hij voordien ook maar basis gereden was 4x per week.
Volgens de fysio zou dit knieverhaal aan het zadel kunnen gelegen hebben. Iets te lang, en verkeerde vorm kussens. (fysio is ook zadelpasser). Dus ik wil gewoon nu even rust, en dan opnieuw beginnen, ook in alle rust. Het kan het kan niet. Niemand dat dat 100% kan bevestigen
Binnenkort gronwerkles. Niet specifiek een genre a la parelli ofzo, ben daar allemaal niet zo voor te vinden

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:04

Ik snap jou echt niet hoor TS. Je hebt het erover dat je paard in waarde daalt als je hem zou ruinen (wat ik overigens nog betwijfel, want niet iedereen wil een hengst, ook niet als je kiest voor een PRE). Maar vervolgens wil je hem 2 jaar op een soort van rust zetten. Denk je dat je paard daar niet veel meer van in waarde daalt?
Al je eraan twijfelt of hij het "gewone werk" aankan, is dat dan niet iets wat je zo snel mogelijk zou willen weten?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:15

Ik snap TS wel :j
Ik heb ook een jaartje 'aangemodderd' met een paard waar ik onverwacht schrik van gekregen had.
Uiteindelijk weinig hulp nodig gehad, enkel een paar keer iemand die 1x in de week reed naast mijn eigen 'gepruts'. Alsmaar twijfel over wel/niet verkopen etc.
Het is helemaal goed gekomen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:31

Ik snap ts echt helemaal niet haha..maar dat hoeft ook niet natuurlijk.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 14:52

Babootje schreef:
Ik snap jou echt niet hoor TS. Je hebt het erover dat je paard in waarde daalt als je hem zou ruinen (wat ik overigens nog betwijfel, want niet iedereen wil een hengst, ook niet als je kiest voor een PRE). Maar vervolgens wil je hem 2 jaar op een soort van rust zetten. Denk je dat je paard daar niet veel meer van in waarde daalt?
Al je eraan twijfelt of hij het "gewone werk" aankan, is dat dan niet iets wat je zo snel mogelijk zou willen weten?

Jij leest volgens mij enkel wat je wil lezen, om je punt te maken.
Ik begrijp wat iedereen wil zeggen hoor.
Ik weet niet als ik hem 2 jaar of een maand op rust zal zetten. En op rust is ook niet het juiste woord. Want eigenlijk werkt hij wel nog, maar niet onder het zadel.
Neen ik wil het nu niet weten als hij het aankan, omdat ik hem geen eerlijke kans kan geven zo. En ook zelf niet weet wat ik wil wat hij aankan.
Omdat ik moest ik nu op dit ogenblik moet beslissen, zou ik hem mss wel verkopen en een andere slome afgedankte pony ofzo kopen. Maar ik weet dat ik daar op lange termijn niet gelukkig mee ben.
Castreren zou ik doen als ik nu meteen een beslissing zou willen maken. Ik ben niet overtuigd indien dit de oplossing is. Ik moet aan mezelf werken, niet aan het paard. Dus zou het probleem nog steeds op hetzelfde neerkomen volgens mij. En ja dan zou hij in waarde dalen absoluut, niet dat dit de hoofdreden is waarom ik het niet zou doen. Maar jij geeft dit nu wel aan alsof het daarom draait.

Dus ik wil het een kans geven. Nu even op 'rust' voor onbepaalde duur, dan krijgt hij een zadel die voor hem 100% past. En dan mag hij terug onder het zadel aan het werk. Op een gecontroleerde manier. Tegen dan hoop ik op mijn plooi te zijn, genoeg vertrouwen te hebben opgebouwd, zodat ik weer zelf meer tegen een stootje kan. En terug het plezier hebben gevonden die nodig is om zo'n intensieve hobby te kunnen beoefenen.
En dat kan zijn dat ik volgende maand daar aan begin, maar dat kan ook niet.
Dan geef ik volgens mij het de beste kans op slagen. Slaag ik/hij niet, dan wil ik ook echt geen ander paard meer.
Als hij het werk echt goed opneemt, dan gaat hij waarschijnlijk wel verkocht worden.
Als hij het werk niet goed opneemt dan ga ik hem niet wegdoen. Dan zal hij de afgedankte pony zijn. (zonder ballen en zonder waarde ;) )

Zoals Sizzle zegt het hoeft niet altijd slecht af te lopen, en ieder moet zijn manier vinden hoe hij met zulke dingen omgaat.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 14:53

DatBenIkNou schreef:
Ik snap ts echt helemaal niet haha..maar dat hoeft ook niet natuurlijk.

Neen dat hoeft niet. Er zijn er nog :j :D !

En eigenlijk snap ik jullie niet. Jullie zouden willen weten als hij goed is, door hem meteen op training te zwieren zonder zeker te zijn van een passend zadel, terwijl dat wel eens de oorzaak kon geweest zijn.
Zonder dat je zelf weet welke richting je zelf uit wil. Met de kans het paard weer in talieters te hebben. Om dan een ander te kopen als hij niet voldoet.
Dat vind ik dan raar :+

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:15

Je haalt er al heel de tijd idd heel verschillende mogelijke oorzaken bij aan, en steeds blijf je maar herhalen , maar volgens mij heb jij dit paard zelf zo gemaakt, deels door verkeerde benadering en deels ook door gewoon onkunde.
Je stelt hier maar reeksen vragen, en je gaat maar op goed geluk wat uitproberen zonder daar zelf de kennis toe te hebben, zo kom je dan steeds ook van de regen in de drop.
Als je het wil oplossen zal je moeten investeren in degelijke begeleiding en beginnen vanuit een soort hertraining bij een goede trainer.
Als jij zelf zo verder gaat zal het probleem alleen maar erger worden, mssn bedoel je het wel goed, maar de kennis en kunde ontbreekt.
Ik weet dat je dit niet graag zal horen, het was ook niet bedoelt om jou aan te vallen, maar het paard is zo geworden net door jouw toedoen en ook dat is toch wel spijtig.

ChocooPrins schreef:
Babootje, neen ik weet niet wat ik wil. Op dit ogenblik ben ik enkel maar triest. Door wat er allemaal gebeurd is.
Voor de blessure had ik geen last van zijn hengstenstreken. En ik vind hem nog altijd een makkelijk paard eigenlijk... Zeker in vergelijking met mijn merrie. Phoeh dat was afzien.
Ik had mijn hengst op korte tijd erg veel bijgebracht. Ik ben niet compleet hopeloos, ik kan wel consequent zijn, maar nu niet omdat ik te onzeker/bang ben geworden. Hij is mij eigenlijk niet te veel paard hoor. Ik kan hem best wel aan.
Nu ben ik door de situatie die zich voorgedaan heeft erg onzeker geworden. Voordien was dit niet zo.
Het is geen situatie waar ik al bang op hem begonnen ben (vond het wel spannend). Ik heb hem eerst een maand (ongeveer) gereden voor ik hem heb gekocht. En dan heb ik hem 5 maand gereden zonder noemenswaardige problemen.
Daarom wil ik nu niet meteen een beslissing nemen. Het kan nog alle kanten uitgaan. En nu zou ik een beslissing uit emotie maken. En dat is geen juiste beslissing. Zou ook zonde zijn hem neer te leggen ballen ervan en nog altijd hetzelfde te hebben, en dan nog steeds moeten verkopen. Maar dan voor een paar 1000 minder omdat hij geen hengst meer is. Voor dit ras blijft het wel belangrijk.
Ik ben ook niemand verplicht om advies op te volgen, dat kan ook niet, kan niet stoppen en doorzetten tergelijk. Zoals ook eerder vermeld er zijn eerdere wegen die naar Rome leiden. En ik moet voor mezelf nu uitzoeken wat ik wil.
En dat zal niet helpen door mijn paard op training te zetten daarbij nog eens het risico nemen dat het alweer teveel zal zijn en hij hervalt. Ik merk het nog altijd beter dan gelijk wie hoor.. Daar ben ik dan wel weer zeker van. ;). En niet wetend voor hoeveel maanden ik nodig heb om beetje tot mezelf te komen. Dat is dan toch weer een race tegen de tijd.
Als hij wordt verkocht of ik ga terug rijden, dan gaat hij op training. Dat heb ik voor mezelf al uitgemaakt.
En ik heb de indruk dat er nogal gelezen wordt wat iedereen wil lezen. Ik weet dat het aan mezelf ligt, daarom dat ik niet aan pruts op dit ogenblik. Ook al genoeg aangegeven.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 15:17

aeolusnr1 schreef:
Je haalt er al heel de tijd idd heel verschillende mogelijke oorzaken bij aan, en steeds blijf je maar herhalen , maar volgens mij heb jij dit paard zelf zo gemaakt, deels door verkeerde benadering en deels ook door gewoon onkunde.
Je stelt hier maar reeksen vragen, en je gaat maar op goed geluk wat uitproberen zonder daar zelf de kennis toe te hebben, zo kom je dan steeds ook van de regen in de drop.
Als je het wil oplossen zal je moeten investeren in degelijke begeleiding en beginnen vanuit een soort hertraining bij een goede trainer.
Als jij zelf zo verder gaat zal het probleem alleen maar erger worden, mssn bedoel je het wel goed, maar de kennis en kunde ontbreekt.
Ik weet dat je dit niet graag zal horen, het was ook niet bedoelt om jou aan te vallen, maar het paard is zo geworden net door jouw toedoen en ook dat is toch wel spijtig.

ChocooPrins schreef:

Gelieve te lezen aub. Ik herhaal omdat mensen vergeten te lezen.
Ik doe het niet alleen, en het paard had een blessure! Ik vind geen dingen uit. En er was effectief een ontsteking, die vast te stellen was met een echo.
Paard bokt niet meer, omdat het genezen is. Paard is braaf. Maar ik bang.
Hoop dat het nu duidelijker is.

Het doel van je post is toch maar om te zeggen dat jij de enige kundige trainer bent. En dat allemaal zonder vergelijkingsmateriaal te hebben.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:28

Er zijn heel veel goede trainers, ik noem mezelf nergens de beste.
Maar uit heel je verhaal is toch nergens een lijn te trekken, je weet niet wat je wil, je hebt een vrij grote angst, je weet zelf niet hoe een paard getraind moet worden, je zoekt overal uitvluchten en onzekerheden, je wil het paard tegen wil en dank hengst laten, jij maakt dit paard tot een probleem paard, ook al bedoel je het goed, je kennis en kunde is er niet.

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:43

aeolusnr1 schreef:
Maar uit heel je verhaal is toch nergens een lijn te trekken, je weet niet wat je wil, je hebt een vrij grote angst, je weet zelf niet hoe een paard getraind moet worden, je zoekt overal uitvluchten en onzekerheden, je wil het paard tegen wil en dank hengst laten, jij maakt dit paard tot een probleem paard, ook al bedoel je het goed, je kennis en kunde is er niet.

ik vind dat je nu erg hard bent. Tuurlijk kan ze het beter doen (het kan altijd beter, niemand is perfect), maar om nou te zeggen dat ze geen kennis en kunde heeft... daarbij maak ik uit heel dit forum op dat ze hartstikke hard haar best doet, en dat is belangrijker dan kennis en kunde hebben want daarvoor kun je altijd iemand om hulp vragen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 15:49

aeolusnr1 schreef:

Het is wel je insteek van je bericht, dat is de insteek van al je berichten.
Want jij weet niet bij wie of waar ik train. Jij weet eigenlijk niets. Maar doet wel alsof je het weet en dat jij of iemand onbenoemd beter is.
Over het hengst laten is zoals al 100x gezegd, ik weet het nog niet.
Ik vond hem niet eng in het begin, ik vond hem makkelijk, daarom heb ik hem ook gekozen. Ik weet wel heel goed hoe je een paard moet trainen, de theorie is ook niet zo moeilijk. Maar ik ben nu wel bang. Omdat ik erg geschrokken ben hoe hij was met de blessure. Ik ken mijn sterktes en mijn zwaktes.
NU BOKT HIJ NIET MEER!!
Dat probleem is er niet meer, omdat de oorzaak weg is. Hij is dus geen probleempaard.
Maar ik heb nu wel in mijn hoofd dat hij iets zal doen. En dat is geen goede basis. Dus ik neem even rust voor mezelf. Zoek ondertussen uit wat ik wil gaan doen in de sport, niet meer in de sport. Want na bijna 7 jaar miserie met allerhande blessure's enzovoort, kan je het soms niet meer opbrengen. (en neen het zijn niet allemaal blessure's die ik zelf in de hand zou kunnen gewerkt hebben, want dat zou het volgende kunnen zijn dat ik mezelf kan voor verantwoorden)
Kies ik ervoor om door te gaan, mag hij bij de kundigste trainer die ik kan vinden ( ;) ).
PUNT. Ik ga er ook niet meer verder op in gaan. Want ik kan blijven herhalen.
Mensen die zich beter voor doen dan ze zijn of mensen die geen begrip kunnen hebben kan ik echt niet verder uitleggen waarom ik nu deze beslissing maak.
Ik kan alleen herhalen, maar dat ben ik van plan niet meer te doen.