Centered riding, meer mensen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 17:20

Interessant topic!

Kennen jullie soms iemand die CR les wil geven (aan huis dus) in Belgisch noord Limburg?

Ik heb via de link die ik in dit topic ben tegen gekomen iemand gemaild in Mol, maar mss zijn er nog andere ervaringen van 'buurtgenoten' ?

Bedankt alvast!

TurdusMerula

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 18:23

Er zijn niet zoveel instructeurs in Belgie, misschien even proberen via Facebook, daar is een speciale groep voor Belgische instructeurs. In jouw regio ken ik alleen Pien Dresens (Spirithorses, vlak onder Maastricht) maar die komt niet aan huis...

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 14:47

Mag ik dit topic omhoog schoppen?

Ik heb volgende week dinsdag mijn eerste centred riding les ooit. Dus ik ben heel benieuwd en weet nog niet wat ik kan verwachten.

Ik heb al een jaar niet echt kunnen rijden (piste gebrek, ziekte etc) en wil het nu terug oppakken. Mijn vader had net een centred riding instructrice gevonden, dus maar besloten daar mee te beginnen.

Ik ben van nature wat scheef maar heb een erg vergevend paard in die zin. Ik kijk er naar uit en vraag me af waar er problemen zijn die ik zelf nog niet kende.

Zijn jullie er nog mee bezig en zo ja, hoe gaat het er mee?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 22:51

Aria, ben wel benieuwd naar je instructrice, 1 kans op 2 dat het mijn instructrice is (aangezien er maar 2 CR-instructrices zijn in West-Vlaanderen.

Ik vind het heel interessant, heb mijn instructrice pas onlangs "ontdekt", op 10 september mijn 3de les van haar.

Ik volg ook workshops zonder paard. Op een zitbal, trampoline, een stoel, of zelf rondgalopperend op het gras leer je ook heel wat bij, al zorgt het wel es voor hilarische taferelen als een groep volwassen mensen daar door het gras huppelen. :)

Heb zelf echter een echt CR-paardje: als het niet goed is, doet ze het meestal niet, tenzij ze het zelf heel leuk vindt. Foute hulpen om aan te draven: nee hoor, koppige ezel uithangen. Maar foute galophulpen vergeeft ze me direct, want galop vindt ze leuk. Maar ik zie er de humor van in, en zoek dan creatieve oplossingen zoals stemhulpen of zo.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 23:05

Oh hey, jij ook hier :D

Geen idee, mijn vader was er zo stellig op dat ik het moest proberen, dus ken haar gewoon nog niet _O-
Zal het je laten weten, maar vast wel inderdaad!

Mijn fjordsel is er ook een, als ik mijn gewicht niet juist verplaats dan gaan we ook helemaal niet opzij :=
Vandaar dat het mij wel interessant lijkt!

Dat niet paard lessen ben ik niet zo voor... Maar meer omdat ik het niet ken denk ik.
Heb wel een vriend die er les voor geeft (zitbal, core stabiliteit) aan (top) ruiters, dus het moet voordelen hebben :j

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 23:10

Ik ben er áltijd mee bezig. Niet specifiek CR, maar houding en zit. Zelfs als ik niet op mijn paard zit.

Les zonder paard kan ook bijzonder nuttig zijn. Wel erg afhankelijk van wie het geeft (dat wil zeggen: hoe diegene het geeft)

verder niet te druk om maken, leuk dat je les pakt. :) Hoop dat je er wat van opsteekt!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 15:27

@Aria, als die vriend van jou toevallig op de dressuurstal van zijn ouders werkt, dan heb ik daar core stability lessen gevolgd. :) Is echter heel iets anders dan centered riding: bij core stability ga je je spieren trainen, terwijl je bij centered riding vooral met zo weinig mogelijk spierspanning gaat rijden.

Ben benieuwd wat je les gaat geven! Zeker verslagje posten hé!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 15:30

Ja dat zou wel kunnen ja, er zijn niet zoveel mensen die het doen :Y)
Oh kijk, weer wat bijgeleerd dan. Ik heb er zelf echt geen ervaring mee.

Doe ik zeker!
Heb er super veel zin in!

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 15:42

hwn schreef:
@Aria, als die vriend van jou toevallig op de dressuurstal van zijn ouders werkt, dan heb ik daar core stability lessen gevolgd. :) Is echter heel iets anders dan centered riding: bij core stability ga je je spieren trainen, terwijl je bij centered riding vooral met zo weinig mogelijk spierspanning gaat rijden.

Ben benieuwd wat je les gaat geven! Zeker verslagje posten hé!

Dat is voor mij ook nieuw, ik dacht dat je juist door oefeningen voor core stability een stabiele basis hebt, en dat je die nodig bent voor het rijden en dat centered riding van daar uit verder gaat .......

Groet Karin.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:49

De core stability spieren die je bij CR gebruikt zijn de diepliggende spieren die aan je ruggengraat vast zitten, die kan je in de sportschool bijvoorbeeld ook trainen, maar het zijn geen spieren die enorm in volume toe kunnen nemen, het lijkt meer op een handigheid om de juiste spieren te gebruiken.
Bij spanning, als je begint met paardrijden en je moet nog moeite doen om te blijven zitten, dan span je snel je buikspieren, op dat moment helpt je dat om niet van het paard te vallen, maar als je later correct wil doorzitten moet je juist die zelfde buikspieren gaan ontspannen om mee te kunnen zijn in de beweging en dan is het de bedoeling dat je je psoas spier gaat gebruiken.

Ik ben ook altijd bezig met CR, het is niet alleen training meer, maar vooral een way of life. :D
Ik ken veel van mijn eigen zwakke en sterke punten en probeer die juist in het dagelijks leven te verbeteren en beter te begrijpen waar het vandaan komt en zo beinvloed het mijn rijden weer.

Nog een leuke oefening voor op het paard:
In de bak, in draf lichtrijden, af en toe eens op het andere been gaan lichtrijden. Voel je verschil? Is het voor jou moeilijk, of meer voor je paard? Is er verschil als je dit op de linker of op de rechterhand doet? En is er verschil op een rechte of op een gebogen lijn?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen! :D

Aria, ik ben benieuwd hoe je les was, of wordt als je nog niet geweest bent! ;)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:56

Als ik straks na mij operatie weer kan gaan rijden, wil ik ook wat lessen in CR nemen.
Door het jarenlange compenseren in mijn lichaam door een slechte knie, zit ik ook helemaal scheef en kan dit zelf niet oplossen. Ik hoop dat ik door de CR lessen weer recht kom te zitten en weer kan voelen hoe het hoort te voelen. Ik volg dit topic dus even :)

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:38

Mijn CR lessen gaan echt goed! We zitten weer op een punt waarbij er allemaal kwartjes vallen. Zowel bij mij in m'n lichaamsgebruik, als bij mijn paard, die nu langzaam aan volwassen wordt. Zo kunnen we eindelijk lekker doordraven en heb ik voor het eerst in al die jaren dat ik rijd gevoeld hoe een actieve overgang van draf naast stap gaat. En daarbij komen we nu ook op het punt dat Daisy nageeflijk gaat lopen. Ze is zo lekker los!

De draf is actief
Afbeelding

Net als de stap
Afbeelding
Als ik zo naar mezelf kijk zie ik wel precies 2 punten op deze foto waar ik nog hard mee bezig werk om aan te passen. Aandrijven gaat met je been, niet met "schopjes geven". Dat is er zo hard ingesleten op de manege... En ik heb gewoon een lastige rug, waardoor ik echt erop moet letten tot aan m'n nek te stapelen...

En een vergelijking van Daisy's stap met mei vorig jaar. Ze is zo veel ruimer gaan lopen!
Afbeelding

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 21:03

Les was absoluut heerlijk!
Veel bijgeleerd ook al was het vooral stappen.
Wist niet dat je op zoveel plaatsten vast kon zitten :')

Gelukkig is er met mijn bekken niets mis en is het vooral goed zitten en knieën loslaten.

Paardje liep ook heerlijk ontspannen en lekker vlot, top beest, in een nieuwe piste met enge dingen en een bar, geen enkel probleem. Kon ik lekker focussen op mezelf.

Absoluut voor herhaling vatbaar! +:)+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 21:52

Ik gebruik ondanks dat het al zeker een jaar of 12 geleden is dat ik CR les heb gehad, een aantal dingen met grote regelmaat in het dagelijks gebruik. Zo maakte ik er een gewoonte van om mijn adem in te houden als ik iets moeilijk vind of lichamelijk zwaar. Zware kruiwagen tillen?? Ik houd mijn adem in, behalve als ik dus aan mijn CR lessen denk :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:13

Ik lees al een tijdje mee en volg ook al een tijdje lessen van een CR-trainer. Ingezet als westernles, met wel met een heleboel CR-invalshoeken.

Het afwisselend lichtrijden heb ik vandaag tijdens de cooling down geprobeerd. Merk dat paard dan eventjes ietsje terughoudener wordt, maar geen groot verschil. Morgen nog een keer proberen op rechte en gebogen lijnen.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 19:49

Ik schop dit topic even weer een stukje omhoog :o
Ik ben sinds kort ook begonnen met lessen bij een centered riding instructrice en er gaat echt een wereld voor me open.. Heb nu zo'n 5 lessen gehad waarin we voornamelijk hebben gestapt, maar ik zoveel heb geleerd! Elke les komen we wel weer iets anders tegen waar ik tegenaan loop. En geweldig om te zien wat voor effect het heeft op het paard als je dan net andere spieren aan gaat spannen of juist ontspant!

Maar waarom ik eigenlijk reageer; ik heb een vriendin van mij ook enthousiast gemaakt, maar zij woont (met haar vz paard) in het gooi.. Kent iemand hier toevallig een goede CR instructie in die regio?

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 11:34

Hier is een lijst met CR instructeurs in NL. Is al vaker geplaatst in dit topic maar scheelt weer zoeken.

Centered Riding is gaaf he :)

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 10:10

Schopje!

Nadat ik al meer dan een jaar ongelukkig voelde over mijn houding heb ik nu 4 CR lessen gehad. En wat ben ik daar blij mee zeg. Mijn pony loopt fijner dan ooit en ze geeft me veel positieve feedback (keer op keer briesen)

Wie vind het leuk om dit topic levendig te houden? Foto's vind ik altijd leuk!

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 10:27

Helaas, omdat mijn pony slecht uit rontgen foto's is gekomen rijd ik niet meer in de bak dus ook geen cr les meer voor mij...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 03:22

Ik ben sinds kort ook Centered Riding instructeur. :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 08:33

Wat leuk Rachel!

Ik gebruik het cr altijd in mijn lessen, ook als mensen niet specifiek voor cr komen. Ik vind het altijd heel gaaf om te zien hoe positief leerlingen daarop reageren.