Met of zonder sporen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

max66

Re: Met of zonder sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 18:57

ik ben echt anti-spoor. Dit komt omdat jan en alleman met sporen rijdt en die sporen worden echt niet gebruikt om de hulpen te verfijnen! Als zelfs kinderen met sporen rijden....

Verder snap ik ook niet hoe je kunt aandrijven (met je kuit) zonder het paard te raken met de sporen...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 20:12

max66 schreef:
ik ben echt anti-spoor. Dit komt omdat jan en alleman met sporen rijdt en die sporen worden echt niet gebruikt om de hulpen te verfijnen! Als zelfs kinderen met sporen rijden....

Verder snap ik ook niet hoe je kunt aandrijven (met je kuit) zonder het paard te raken met de sporen...

Euhm...
Je spoort je paard aan met de binnenkant van de kuit?
Niet met de achterkant :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 20:19

klopt, maar ik denk dat je het paard dan toch raakt met de sporen?! Ik weet het niet hoor, ik heb nooit met sporen gereden

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 20:23

max66 schreef:
klopt, maar ik denk dat je het paard dan toch raakt met de sporen?! Ik weet het niet hoor, ik heb nooit met sporen gereden

Nee hoor :)
Alleen als jij bewust je been naar binnen draait raak je hen met de spoor.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:33

Marjoow schreef:
Wwijk23 schreef:
ja maar kids op een manege hebben natuurlijk nog niet de feeling om een paard aan te sporen of niet de kracht in de benen om ze goed aan te leggen en voorwaarts te drukken. soms zie ik op maneges ook kleine kinderen op paarden rijden dat ik me altijd weer afvraag hoe zon combinatie gemaakt word. ik vind een 7 jarige bijvoorbeeld niet op een kwpner horen

Hoe kun je dat nou zo zeggen? Sorry hoor maar dit is echt een vanachter je pc weet je alles beter opmerking.
Wie weet is die 7 jarige wel lang voor zijn/haar leeftijd of kan ze gewoon goed rijden. Braaf paard wat goed reageert, wat is er nou mis mee? Zolang ze gewoon onder het zadel uitkomen en hun been aan kunnen leggen is het toch prima?

Kids op een manege geen feeling om een paard aan te sporen? Of geen kracht? Waar háál je het vandaan? Ik ken een hoop meiden die van een manege komen en die kunnen hartstikke goed rijden.

het feit dat ik het nog uit moet leggen zegt meer over jou kennis dan over de mijne. het klopt dat er meisjes van 7 zijn die goed kunnen rijden maar 9 van de 10 beginnen pas op hun 6e/7e dus kunnen dan niet goed rijden. sterker nog er zijn maneges waar je pas op je 6e mag starten met rijden onder begeleiding dus ga hier nou verder geen discussie over aan. een 7 jarige kan ontzettend lang zijn maar een groot paard ook ontzettend sterk. ik vind het onverantwoord. manege paarden worden door jan en alle man gereden dus proberen soms ook wat sneller uit (neeee niet alle paarden idd voordat je hier weer over struikelt) als een kwpner er met een 7 jarige vandoor gaat houd zon kind daar echt niks aan hoor. zolang het goed gaat is het leuk maar als het mis gaat is de lol er snel vanaf en leuk en verantwoord zijn 2 nog al verschillende dingen. en een paard kan nog zo braaf zijn. ze kunnen altijd wat zien of horen wat ze doen schikken. nogal een verschil of je van 1.20 valt of van 1.70 als kind.

en waar ik het vandaan haal dat kinderen onder een bepaalde leeftijd niet voldoende kracht hebben in hun benen om te klemmen of goeie druk te leggen.. dat haal ik nou uit ervaring aangezien ik al 15 jaar rij en 10 jaar dagelijks werk met paarden (manege/fokkerij). mag je mag het best een betweterige opmerking van achter de pc vinden. dat zegt meer over jou dan over mij denk ik. en het is idd zo dat er meisjes zijn die heel goed kunnen rijden (voor hun leeftijd) maar dat zijn er niet super veel.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 13:30

Ik rij zonder sporen, maar ik rij ook alleen manegepaarden :) Verder vind ik heel erg dat het van de ruiter/paard afhangt. Sporen zijn bedoeld om hulpen te verfijnen, helaas zie je nog veel te vaak mensen onnodig met sporen rijden en dan vaak "per ongeluk prikken". Ik vind eerst dat je een goede zithouding moet hebben, dus dat je met je kuiten aandrijft ipv met hak en dan eventueel met sporen kan rijden.

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 09:35

Ik rijd zonder sporen en zou ze ook niet graag gebruiken omdat mijn beenligging daar nog te verraderlijk voor is.

Luhna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:05

Kleine spoortjes voor de hulpen duidelijker te maken kan geen kwaad toch

Ik vind sporen met wieltjes er aan en weet ik het allemaal een heel ander beeld hebben, is niet meer om het even duidelijk te maken hoe een mooie vorm gereden moet worden, vind ik..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:15

Luhna schreef:
Kleine spoortjes voor de hulpen duidelijker te maken kan geen kwaad toch

Ik vind sporen met wieltjes er aan en weet ik het allemaal een heel ander beeld hebben, is niet meer om het even duidelijk te maken hoe een mooie vorm gereden moet worden, vind ik..

Dit is zo'n onzin...
Een spoor met een wieltje (ik heb een glad wieltje) zou juist door iedereen verkozen moeten worden boven op de knop spoor.
Waarom???? Omdat het wielspoortje beduidend vriendelijker is dan een knop spoortje...

Een wielspoortje glijd over de huid heen, een knop spoortje druk je in het lichaam...

Een wielspoortje is vriendelijker dan een knopspoortje tenzij je de spoor in het lichaam drukt, dan is een knopspoortje vriendelijker... maar daar is het wielspoortje imo niet voor bedoelt...

Ga zelf maar eens met een knopspoortje in je been drukken... of met een wielspoortje over je been heen glijden, dan zal je zien dat ik gelijk heb...

Iets wat groot is is niet altijd onvriendelijker...
En het verschil tussen een wielspoortje en een knopspoortje wordt zo vaak verkeerd geïnterpreteerd...

Luhna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 01:51

Ik snap wat je bedoeld m_d_h , maar ik de k ook dat je mijn conclusie ook kunt snappen, uiteraard bij fout gebruik. En geef toe dat zie je toch echt vaak

Ook bij knopsporen idd, ja

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 07:22

Bij fout gebruik is elke spoor verkeerd. Dan maakt het niet meer uit welke je er aan hangt.

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:13

Ik vind sporen niet zielig als je ze goed gebruikt. Maar ik zie helaas ook best vaak kinderen die hun paarden hard schoppen met die sporen. :(

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:14

Ik rijd zonder sporen (en zonder zweep). Mijn merrie heeft een flinke looplust en staat scherp aan de hulpen daarom vind ik het niet nodig te gebruiken. Ik vind sporen niet zielig mits ze goed gebruikt worden met een stille beenligging :j

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:32

Wat is het nut van sporen oorspronkelijk?

Hulpen verfijnen? Maar kan dat niet met je kuit of zweep, zijne verlening van je been (dus niet om op z'n kont te slaan als ie niet vooruit wil, want dan is een hele andere manier van toepassing, maar als extra implus bij bijvoorbeeld zijgangen of meer achterhand gebruik bij piaffe)?

Ik kan me bijvoorbeeld indenken dat sporen gebruikt worden om het paard zijn buikspieren meer aan te spannen. Om zijn rug te bollen zeg maar.

Hoe staan jullie hier in?

Ik ben zelf dan overigens geen goede combinatie met mijn bijrijdpaard (ik klein, hij heul groot ;) )

Apache51

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:29

met sporen rijden is niet zielig, tenminste als je ze op de juiste manier gebruikt.
ik rijd een pony die niet reageert op been. bijvoorbeeld bij het aandraven meerdere keren been geven. ik heb dat proberen op te lossen met sporen, en dat ging heel goed! :)
je moet voor sporen wel een stille beenligging hebben. gepor met de sporen kan irriteren.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:10

Lins_Vetra schreef:
Wat is het nut van sporen oorspronkelijk?

Hulpen verfijnen? Maar kan dat niet met je kuit of zweep, zijne verlening van je been (dus niet om op z'n kont te slaan als ie niet vooruit wil, want dan is een hele andere manier van toepassing, maar als extra implus bij bijvoorbeeld zijgangen of meer achterhand gebruik bij piaffe)?

Ik kan me bijvoorbeeld indenken dat sporen gebruikt worden om het paard zijn buikspieren meer aan te spannen. Om zijn rug te bollen zeg maar.

Hoe staan jullie hier in?

Ik ben zelf dan overigens geen goede combinatie met mijn bijrijdpaard (ik klein, hij heul groot ;) )

Ik gebruik sinds kort sporen bij mijn paard en merk zeker verbetering ten opzichte van spoorloos rijden. Met de dressuur kan ik hem veel beter opzij zetten en hoef ik minder grote hulpen te geven, voornamelijk bij het wijken en het stelling vragen. Dit heeft ons al enorm geholpen.
Een zweep werkt hier niet bij omdat Winston dan eigenlijk gelijk een inhupst als het ware, omdat hij schrikt van het tikje en denkt dat ie wat fout doet en dus gelijk harder gaat lopen. Ook vind ik het niet eerlijk om mijn zweep daarvoor te gebruiken mede omdat hij eigenlijk de zweep altijd associeert met dat hij iets fout doet (kan ik overigens weinig aan veranderen, rijd hem net 2 jaar).

Met springen kan ik hem beter begeleiden naar de sprong en beter vertellen wanneer hij moet afzetten. Ik rijd met hele stompe knopspoortjes.

Ook in het bos heb ik er voordeel aan. Hoewel Winston niet bang is aangelegd, kan hij voor de meest rare dingen verstijven. Schapen bijvoorbeeld, die lopen vaak bij ons in het bos! Ik vind het zelf niet eerlijk om hem daarvoor een tik te geven, omdat hij dan denkt dat ie iets fout doet. Bang zijn is niet iets fout doen!! En met de sporen kan ik hem dan wel vertellen dat hij gewoon door moet lopen zonder dat hij denkt dat ie gestraft word :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:27

Het wordt algemeen gezegd/geweten dat sporen gebruikt worden om de hulpen te verfijnen, en niet om een lui paard vooruit te krijgen. Toch merk ik dat in de helft van de gevallen hier sporen gebruikt worden voor een paard dat niet voorwaarts genoeg is. Van zo'n mensen zou ik zeggen: die hebben hun sporen nog niet verdiend.

Persoonlijk vind ik sporen weer één van die middeleeuwse gebruiken die eigenlijk mogen afgeschaft worden. Ik rij altijd zonder (heb ook teveel kapstokvoeten).

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:29

hwn schreef:
Het wordt algemeen gezegd/geweten dat sporen gebruikt worden om de hulpen te verfijnen, en niet om een lui paard vooruit te krijgen. Toch merk ik dat in de helft van de gevallen hier sporen gebruikt worden voor een paard dat niet voorwaarts genoeg is. Van zo'n mensen zou ik zeggen: die hebben hun sporen nog niet verdiend.

Persoonlijk vind ik sporen weer één van die middeleeuwse gebruiken die eigenlijk mogen afgeschaft worden. Ik rij altijd zonder (heb ook teveel kapstokvoeten).

Heb je mijn bericht hierboven gelezen? Want de sporen hebben ons dus juist enorm geholpen ;) Het heet ook niet voor niets een hulpmiddel.

En een lui paard krijg je niet vooruit met sporen... Dat helpt je misschien een maand of 2 en dan valt hij toch weer terug :')

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:38

En daar gaan we weer, dan halen we de Middeleeuwen er weer bij.
Please, kom eens net iets beters dan dat :')
Ga je verdiepen in de ontwikkeling van het paardrijden en dat zie je dat het al lang niet Middeleeuws meer is :') :+

Fijn dat jij zonder rijd, maar wat rij jij? Je geeft zelf al aan er niet eens mee te kunnen rijden vanwege je kapstokvoeten, wat ik positief vind. Maar dat jij er niet mee om kunt gaan betekend niet dat anderen dat niet kunnen.

Sporen zijn er voor de verfijning.
Waarom kan dat niet gewoon met je kuiten? Omdat zodra je hoger gaat rijden je steeds meer oefeningen krijgt om te rijden met steeds meer hulpen die allemaal op elkaar lijken.
Je kuit is een groot oppervlakte dus als je alleen daar mee werkt heb je grote kans dat je paard in eens een compleet andere oefening doet dan dat jij wilt.
Sporen zijn kleiner en bedragen een kleiner oppervlakte. Het is alleen maar EERLIJKER en VRIENDELIJKER naar het paard om met sporen te rijden.
Mits je het kan natuurlijk...
Dát vooropgesteld.

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 15:05

rox_en_wilvy schreef:
Ik rij zonder sporen, paard heeft het absoluut niet nodig! En in onze tak van de paardensport zijn ze zelfs verboden *\o/*

Welke tak van de paardensport is het dan?

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:08

De stijgbeugel is ook middeleeuws! :D Vreselijk!
Zo middeleeuws vind ik sporen niet, zolang ze maar juist gebruikt worden. Als je een spoor enkel als nauwkeurige hulp gebruikt, wat is er dan zieliger aan dan met je been aansporen?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:10

Tijdens het trainen thuis rijd ik zonder sporen, maar met wedstrijd gaan ze om (impulssoortjes) om wat meer impuls te krijgen.. Meneer is in de ring met vanalles bezig, maar niet let doorlopen, dus ja, dan wel..

aitl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:15

Sporen zijn voor de fijnafstelling. De basis moet dus al goed zijn als je zonder sporen rijdt.
Als je met sporen gaat rijden zonder goede basis is de kans groot dat je de sporen verkeerd gaat gebruiken.
Uiteraard kun je sporen ook gebruiken om een lui paard aan de gang te krijgen. Hierbij moet je sporen als een tijdelijk hulpmiddel zien en je goed bewust zijn van de manier waarop je ze gebruikt.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:33

Daarom gebruik ik ze ook alleen op wedstrijd.. Daarmee maak ik hem net wat meer attent op mijn been als hij niet meteen reageert op kuithulp.. Hij is nl nogal bezig ket zn omgeving.. Dat heeft verder noet te maken met de basis, maar wel met de ervaring op vreemd terrein.. Als we wat kilometers gemaalt hebben op vreemd terrein, denk ik ze ook niet meer nodig te hebben.. Vind t zowiezo maar ondingen..

jasmijnvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:34

met sporen rijden kan handig zijn omdat je paard er meestal net iets beter door eageert maar ik probeer zo veel mogelijk zonder spoortjes te rijden