Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
max66 schreef:ik ben echt anti-spoor. Dit komt omdat jan en alleman met sporen rijdt en die sporen worden echt niet gebruikt om de hulpen te verfijnen! Als zelfs kinderen met sporen rijden....
Verder snap ik ook niet hoe je kunt aandrijven (met je kuit) zonder het paard te raken met de sporen...
Marjoow schreef:Wwijk23 schreef:ja maar kids op een manege hebben natuurlijk nog niet de feeling om een paard aan te sporen of niet de kracht in de benen om ze goed aan te leggen en voorwaarts te drukken. soms zie ik op maneges ook kleine kinderen op paarden rijden dat ik me altijd weer afvraag hoe zon combinatie gemaakt word. ik vind een 7 jarige bijvoorbeeld niet op een kwpner horen
Hoe kun je dat nou zo zeggen? Sorry hoor maar dit is echt een vanachter je pc weet je alles beter opmerking.
Wie weet is die 7 jarige wel lang voor zijn/haar leeftijd of kan ze gewoon goed rijden. Braaf paard wat goed reageert, wat is er nou mis mee? Zolang ze gewoon onder het zadel uitkomen en hun been aan kunnen leggen is het toch prima?
Kids op een manege geen feeling om een paard aan te sporen? Of geen kracht? Waar háál je het vandaan? Ik ken een hoop meiden die van een manege komen en die kunnen hartstikke goed rijden.
Luhna schreef:Kleine spoortjes voor de hulpen duidelijker te maken kan geen kwaad toch
Ik vind sporen met wieltjes er aan en weet ik het allemaal een heel ander beeld hebben, is niet meer om het even duidelijk te maken hoe een mooie vorm gereden moet worden, vind ik..
Lins_Vetra schreef:Wat is het nut van sporen oorspronkelijk?
Hulpen verfijnen? Maar kan dat niet met je kuit of zweep, zijne verlening van je been (dus niet om op z'n kont te slaan als ie niet vooruit wil, want dan is een hele andere manier van toepassing, maar als extra implus bij bijvoorbeeld zijgangen of meer achterhand gebruik bij piaffe)?
Ik kan me bijvoorbeeld indenken dat sporen gebruikt worden om het paard zijn buikspieren meer aan te spannen. Om zijn rug te bollen zeg maar.
Hoe staan jullie hier in?
Ik ben zelf dan overigens geen goede combinatie met mijn bijrijdpaard (ik klein, hij heul groot)
hwn schreef:Het wordt algemeen gezegd/geweten dat sporen gebruikt worden om de hulpen te verfijnen, en niet om een lui paard vooruit te krijgen. Toch merk ik dat in de helft van de gevallen hier sporen gebruikt worden voor een paard dat niet voorwaarts genoeg is. Van zo'n mensen zou ik zeggen: die hebben hun sporen nog niet verdiend.
Persoonlijk vind ik sporen weer één van die middeleeuwse gebruiken die eigenlijk mogen afgeschaft worden. Ik rij altijd zonder (heb ook teveel kapstokvoeten).