Buitenrit ...en dan val je.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 13:16

Huertecilla schreef:
Vergelijk het met pms. Dezelfde persoon met andere perceptie waardoor ´dezelfde´ reactie toch een ander ´uit´ geeft op een ´in´.

_O-

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 16:00

Kuggur schreef:
Huertecilla schreef:
Vergelijk het met pms. Dezelfde persoon met andere perceptie waardoor ´dezelfde´ reactie toch een ander ´uit´ geeft op een ´in´.

_O-

Ofwel восприятие реальности - Russisch gezegde.

nynk_char

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 17:47

Ik ga al nooit in mijn eentje buiten de bak rijden, maar als ik val zou ik niet weten wat hij doet als ik eerlijk ben. Ik ga altijd samen met een vriendin en haar paard en Charlie is gek op haar ruintje. Ik ben 1 keer gevallen en toen ik met een gekneusde enkel overeind sukkelde stond Charlie lekker aan Bambi's (paard vriendin) manen te knabbelen :')
Tsja, beter dan in blinde paniek wegsprinten maar verwachtte toch een beetje medeleven -O-

Olympico

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:21

Misschien kun je hem leren naar een fluitje te luisteren ofzo als hij moet komen?
Of je maakt ergens aan zadel hoofdstel een lan. touw met aan het eind een wortel, deze doe je in je los in je zak, maar wel dat hij eruit kan vallen.
En de meeste paarden zeggen geen nee tegendie dus als je uit het zadel valt aan zit ie aan het zadel vasr , terwijl hij lekker eet, sta je op of komt er vast wel hulp.
:P

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 09:49

Nouks en Duhelo, dat geef ik dus idd ook al meerdere keren aan ;). Dat men wel heel makkelijk kan roepen dat je moet trainen maar je kúnt simpelwel niet iedere situatie nabootsen. En al zou je dat wel kunnen, dan nog kan een vaak geoefende situatie alsnog anders uitpakken op vreemd terrein.

En uiteraard zal een paard dat de ruiter volledig vertrouwd eerder geneigd zijn en de mogelijkheid hebben het onstane stressniveau te onderdrukken als de vertrouwde, leidende en vaste factor (= ruiter) aangeeft dat er geen reden tot paniek is maar er kán altijd iets gebeuren waardoor er toch een situatie ontstaat waar men niet op gerekend had.

De reactie van een paard na de val van de ruiter kan heel anders zijn op bekend terrein als op vreemd terrein. Het blijven paarden :o.

Duhelo

Re: Buitenrit ...en dan val je.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:49

en ook, in welke mate geeft een ruiter die op de grond ligt (en mss met veel pijn) aan dat er géén gevaar dreigt?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:08

Duhelo, hoe bedoel je dat?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:09

Oh wacht, ik geloof dat ik het begrijp ;).

Niet, denk ik. Iig in het geval van mijn vriendin dan bijvoorbeeld, die kon helemaal niets meer aangeven en ik denk dat dát op zich al stressverhogend zou werken voor een paard.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:24

inderdaad, dat bedoel ik, een mens op de grond, die niet meer kan bewegen, is in een klap zijn leiderschap kwijt, want de mens is plots erg zwak geworden. en volgens mij (ook al is je paard geconditioneerd op een liggende mens), gaat een paard in een panieksituatie "zien" dat zijn mens al "gepakt" is door het "roofdier", en alleen maar meer panikeren ...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:37

Ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat het inderdaad het geval is. De keer dat er iemand anders af viel kon ik hem van een afstandje prima kalmeren en kwam hij naar me toe. Toen ik er zelf af viel, niet op kon staan en weinig kon zien (bril zoek tussen de heide...) was hij weg en niet meer te stoppen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:43

Even als reactie op de OP. Ik ben toevallig pas met paard en al gevallen en net als wanneer ik er in de bak afduvel rent mijn paard niet door maar staat juist onmiddellijk stil. Alleen in een noodsituatie wanneer ik er afval omdat ze in blinde paniek is.. Ja, wat kun je er dan nog over zeggen, het is een vluchtdier.

Ik vind het alleen juist heel belangrijk dat mijn paard netjes is opgevoed en door iedereen weg geleid kan worden omdat ze netjes mee loopt en respect naar mensen vertoond! Ongeacht of diegene ervaring heeft. De manieren van een paard, de basisopvoeding, dat vind ik echt het belangrijkste ik veilig met paarden omgaan.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:56

Huertecilla schreef:
Wat is voor de veiligheid in de openbare ruimte gewenst?

Mag een paard bij de gevallen ruiter vandaan naar huis bolderen of moet het bij die ruiter blijven?

Moet een paard zó opgevoed zijn dat vreemden het kunnen pakken en meenemen in een dergelijke situatie?

Míjn mening is:
- dat een paard betrouwbaar veilig bij de ruiter moet blijven en niet als een ongeleid projectiel naar huis mag bolderen
- dat een paard NIET door elke vreemde gepakt en weggeleidt moet kunnen worden ivm onkundige tot gevaarlijke situatie aanleiding gevende goedbedoelende ´helpers´ en diefstal
- dat de ruiter contactgegevens bij zich dient te dragen (kan in de mobiel) opdat het paard opgehaald wordt

Yep, laten we weer 's naar de openingspost gaan.
Mijn mening is:
- helemaal mee eens. Alleen.... een paard is een paard. Geen robotje maar een vluchtdier. Zelfs het meest perfect getrainde dier kan in paniek raken, wegrennen en dodelijke ongelukken veroorzaken. Ook ik ben zo iemand die instinctief niet loslaat bij vallen. Dat is gelukkig altijd goed afgelopen. Van mijn huidige paard ben ik nog nooit afgevallen. **klopt onmiddelijk af**
- helemaal Niet mee eens. Achtergrond hiervan: alle 3 mijn paarden zijn vorig jaar uitgebroken en renden als gekken over de 80km weg. Afschuwelijk! Heb er soms nog nachtmerries van. En g'd wat was ik blij dat die "onkundige mensen" het verkeer hebben tegengehouden, er eentje hebben kunnen vangen waardoor de andere 2 er bij bleven en wij ze weer mee naar huis konden nemen.
- helemaal mee eens. ik heb ook altijd m'n mobiel bij me. Ik las ergens een tip over een label aan het zadel. Dat is nou 's een nuttige tip!!! Dank daarvoor!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:57

Duhelo, idd en in het geval van mijn vriendin ging dit gepaard met flink gekreun, zwaar ademen en 'wurmen' van de pijn. Mijn paarden waren zichtbaar onder de indruk :(:).

Ik blijf er idd ook bij dat het 'beter' zou zijn dat àls je paard wegrent dat hij/zij in dat geval door iedereen gepakt zou moeten kunnen worden om verdere risico's te verkleinen. Ik denk idd wel dat iemand met ervaring met paarden dat misschien handiger aanpakt dan iemand zonder ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:02

Nu rijd ik niet op [naam] maar er kan natuurlijk altijd wel iets fout gaan.
Mocht ik bv. aangereden worden, zelf vallen, een spontane hartaanval krijgen (zou kunnen natuurlijk), dan blijft [naam] staan.
Ik vind dat de 'vangers' van het paard bij de ruiter moeten blijven, omdat paard en ruiter allebei in paniek kunnen raken als zij elkaar niet kunnen vinden, of niet weten hoe het met elkaar is.
Bovendien moet je altijd contactgegevens mee hebben, al is het een kokertje met een papiertje aan het hoofdstel.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 23:46

En hoe willen jullie je paard bij je houden als je met de ambulance wordt afgevoerd naar het ziekenhuis? Trailer roepen en paard meesturen naar het ziekenhuis? Of maar niet naar het ziekenhuis maar eerst paardlief thuis afleveren met alle risico's voor jezelf eraan vast omdat je eigenlijk niet mag bewegen? Of dat paardlief ambulancepersoneel en andere helpers niet toestaat bij je te komen?

Nee, paard moet gewoon zo getraind worden dat iedereen, ook een complete leek, het dier in elk geval in veiligheid kan brengen. Dus naar een weiland ergens kan brengen of naar een boerderij, of bij zich kan houden totdat een kundiger iemand het overneemt. Er zijn ook niet zoveel paardenleken die graag met zo'n groot beest waar ze niets vanaf weten behalve dat ze kunnen bijten en schoppen aan de wandel gaan, de meesten geven een paard graag uit handen aan kundiger mensen. Zeker in panieksituaties waarbij het baasje/ de berijder afgevoerd wordt hebben mensen meestal niet de dringende neiging eens in de praktijk te gaan leren hoe een paard werkt, ze hebben dan wel iets anders aan hun hoofd.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 12:03

Mick ook dat idd.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:32

Ik denk als ik in een buitenrit val dat de merrie zich kapot schrikt en er vandoor gaat.
Het is natuurlijk prettig/fijn als het paard bij je blijft maar het ligt denk ik ook aan de situatie.
Als het heel erg geschrokken is dan is het misschien wel in paniek en dan weet je nooit wat een paard precies doet.

Quibes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:09

Mijn verzorgpony liep nooit terug naar stal, ze bleef altijd gras eten, ik wist dus wel waar ik haar kon vinden! :')

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:27

Je moet gewoon op je paard blijven zitten ;) zorgen dat hij/zij niet schrikt :p

Net wat hierboven al gezeg is...het zijn vluchtdieren dus je kan er weinig over zeggen. Je hoopt natuurlijk dat het paard bij je blijft..maar je weet niet waar die van geschokken is..

Hopeloosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:33

Veel paarden lopen naar huis.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:41

Ik heb het een keer gehad in het bos. Paard werd erg vrolijk en ging behoorlijk aan de stuiter. Dit doet hij normaal niet, maarja het blijft een paard natuurlijk en er gebeuren altijd onverwachte dingen. Kortom hij maakte een sprong naar link en bedacht zich in de lucht toch naar rechts te gaan. Ik helaas niet... Dus daar lag ik midden in een super groot bos, niet dicht bij huis maar in een andere provincie. Mijn paard galopeerde dus mooi door |( ging toen even staan kijken, om vervolgend keihard weg te rennen :(

dan sta je daar mooi hulpeloos in zo'n groot bos terwijl je paard in geen velden of wegen te bekennen is. Ik had het geluk dat mijn vader met de hond aan het trainen was (daarom kon ik ook in dat bos gaan rijden)en hij met de lesgeefster wat aan het roepen was over een locatie. Mijn paard hoorde zijn stem en is daar maar heen gegaan. pfff wat was ik blij zeg toen mijn vader belde je voeld je zo machteloos als je paard wegrent