Zie post boven jou.Ik had van Professor wel een opmerking verwacht aan Moll wat
betreft het gebruik van een sperriempje
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
svdijk86 schreef:Moll schreef:als het goed is heb ik zelfs nog een foto geplaatst in dit topic.
van een ander of van jezelf?
Edit:
Gevonden inderdaad.. foto is lastig te beoordelen, aangezien ik zie dat je over
het algemeen in dezelfde kleding en schoenen rijd zal deze foto wel niet van
heeeeel lang geleden zijn. Heb wel een andere mooie gevonden dus:
Knappe zit hoor, paard kan misschien wel leuk en soepeltjes in de aanleuning zijn maar als
er zo op een paard wordt gezeten zal voor het moment van de foto de voorwaartse gang
wel aardig verdwenen zijn geweest. Paard draaft ook niet erg "ruim" en in mijn oogpunt
betekent dat dat het paard niet van achter naar voren gereden is, ook niet betreft de
aanleuning die het meer op dient te zoeken. Lesje tenen naar binnen nemen?
http://home.scarlet.be/~cilfrank/cursus ... age002.jpg Zo hoort een ruiter toch te zitten?
De benen mogen wel wat meer onder de rest van de ruiter zijn zit blijven als ik de plaatjes
vergelijk. Dat zal bijdragen aan het voorwaarts zijn.
Sorry Moll.. maar ach.. momentopnames he.. als je de foto niet correct vond had je hem
vast niet op je profiel geplaatst...
svdijk86 schreef:Ik had mn post al ge-edit SjolvirZie post boven jou.
Ik had van Professor wel een opmerking verwacht aan Moll wat
svdijk86 schreef:Ik had mn post al ge-edit SjolvirZie post boven jou.
Ik had van Professor wel een opmerking verwacht aan Moll wat
svdijk86 schreef:Ik had al gezien dat er een lichte appuyement gevraagd wordt , kan overigens ook simpelweg
een volte zijn moet ik bekennen. Maar ik zie geen duidelijke overkruising dus nam een volte aan.
Voor zover ik weet hoort het paard dan ook voorwaarts te blijven, juist meer onder de massa
te stappen ipv korter. Je gaat in de ontlastingzit zitten wat betekent dat er meer druk uitgeoefent
wordt op de voorhand.. en uw billen zitten achterin het zadel wat weer meer druk voor de lendenen
geeft.
Ik begrijp het principe wel, maar ik denk niet dat het dier hier sneller van leert. Kan mijn persoonlijke
mening zijn hoor.
Wat betreft de voeten (knieen in dit geval dan) dat wist ik uiteraard niet.
Sjolvir schreef:De korte rug kan ook buigen.
Vaak net zo goed als een langere, zeker na wat training.
Echter ook al heeft een korte rug even veel graden buiging, het zal minder lijken,
doordat het dier korter is.
Waar wij mensen dan weer de neiging krijgen een korter paard meer te willen buigen dan een langer paard,
omdat we optisch hetzelfde effect willen bewerkstelligen.
(ik had een topdag, wie weet valt het morgen tegen. It happens) Citaat:Dat zal dan wel taalkundig zijn, die van mij en de meeste anderen ook, lopen. Een paard loopt over de rug, loopt aan de hand, loopt in het gareel, loopt aan de teugel etc. Maar, men is nooit te oud om te leren toch? Wellicht, dat deze uitdrukking vroeger gebruikt werd, maar je moet met de tijd meegaan, want stilstand is achteruitgang.
Professor schreef:Ben het volkomen eens met Goofy44, werd wars van dat gelaber over over de rug gaan, men gaat over zijn nek van zulke flauwekul uitdrukkingen.
Ieder vak heeft zijn vakuitdrukkingen zo ook het paardenvak.
Dat schrijf ik al jaren,maar steeds komen er weer van die Schlauberger die menen dat alles wat oud is niet goed is en stilstand.
Wanneer men geen vaktaal vasthoud krijgt men een wirwar wat op het ogenblik in Nederland gebeurd, men gebruikt Engelse woorden zoals Balance, men gebruikt ineens der Skala der Ausbildung en vertaald die katostrofaal.
En men verzint onmogelijke dingen zoals over de rug en schakelen, waarvan nietmand weet of het nu Tempiwisselingen zijn of overgangen.
Daarom reageerde ik cynisch en kwaad op die uitdrukking over de rug, daar ga ik van over mijn nek.
Professor schreef:Wanneer men geen vaktaal vasthoud krijgt men een wirwar wat op het ogenblik in Nederland gebeurd, men gebruikt Engelse woorden zoals Balance, men gebruikt ineens der Skala der Ausbildung en vertaald die katostrofaal.
Moll schreef:Bedoelt u met het laatste stukje dat de Nederlandse rijerij overeen komt met het franse? of puur alleen de vaktermen? als dit laatste alleen het geval zou zijn, is er dan geen verwarring in het rijden opzich? want de franse school is toch wel heel anders qua rijden
svdijk86 schreef:@ Moll, Professor & Bertie: Sorry als het leek dat ik met mijn laatste posts insinueerde dat jullie van
geen wanten weten, ik bedoelde het er echt niet mee. Het viel me later pas op dat we ieder gewoon andere
idealen wat betreft dressuur en de manier van dressuur hebben. Denk dat we uiteindelijk allemaal toch wel
op dezelfde lijn zitten.
Het was in ieder geval niet zo aanvallend bedoeld. Mijn excuses.
Professor schreef:Moll schreef:Bedoelt u met het laatste stukje dat de Nederlandse rijerij overeen komt met het franse? of puur alleen de vaktermen? als dit laatste alleen het geval zou zijn, is er dan geen verwarring in het rijden opzich? want de franse school is toch wel heel anders qua rijden
De Nederlandse vakuitdrukkingen en de Nederlandse rijderij die men hanteerde wan op de Franseschool gebasseerd.
Niet op de Duitse, dat kan men zien alleen in het woord Tact, dat word met c geschreven en heeft ook een totaal andere betekenis. Men haalt werkelijk alle uitdrukkingen door elkaar, verbasterd, dat komt omdat de BOBO`S van de KNHS totaal geen notie hebben wat zij gedaan hebben om die Skala der Ausbildung zo klakeloos over te nemen uit dat voor mij vervloekte boek van Johann Hinnemann/van Baalen.
Leest u de grondversten van de Nederlandse rijderij eens, een enorm goed boek dat helaas niet moderniseerd is omdat er bijna niemand in de KNHS is die de inhoud heeft om dit boek te moderniseren.