Loodlijn, afhankelijk van bouw paard? Jullie mening!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:26

Ik had mn post al ge-edit Sjolvir ;) Zie post boven jou.

Ik had van Professor wel een opmerking verwacht aan Moll wat
betreft het gebruik van een sperriempje :P

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:29

svdijk86 schreef:
Moll schreef:
als het goed is heb ik zelfs nog een foto geplaatst in dit topic.

van een ander of van jezelf?

Edit:
Gevonden inderdaad.. foto is lastig te beoordelen, aangezien ik zie dat je over
het algemeen in dezelfde kleding en schoenen rijd zal deze foto wel niet van
heeeeel lang geleden zijn. Heb wel een andere mooie gevonden dus:
Afbeelding
Knappe zit hoor, paard kan misschien wel leuk en soepeltjes in de aanleuning zijn maar als
er zo op een paard wordt gezeten zal voor het moment van de foto de voorwaartse gang
wel aardig verdwenen zijn geweest. Paard draaft ook niet erg "ruim" en in mijn oogpunt
betekent dat dat het paard niet van achter naar voren gereden is, ook niet betreft de
aanleuning die het meer op dient te zoeken. Lesje tenen naar binnen nemen?
http://home.scarlet.be/~cilfrank/cursus ... age002.jpg Zo hoort een ruiter toch te zitten?
De benen mogen wel wat meer onder de rest van de ruiter zijn zit blijven als ik de plaatjes
vergelijk. Dat zal bijdragen aan het voorwaarts zijn.

Sorry Moll.. maar ach.. momentopnames he.. als je de foto niet correct vond had je hem
vast niet op je profiel geplaatst...

is een moment inder daat tenen klopt, gaat alleen nooit lukken 2 knieen die kapot zijn dus helaas, echter moet u wel goed kijken in welke richting het hoofd gestelt is en welke richting er heen gereden word, en ja mij ik neem soms de ontlastingszit aan als ik een oefening nog moet aan leren aan het dier geheel met u eens.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:31

svdijk86 schreef:

professor kent deze foto al en weet in hoever dit paard was destijds in zin opleiding, en professor weet ook waarvoor ik wel met dit dier een sperriempje gebruikt, op me nieuwe paard weer niet, paard afhankelijk

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:36

Ik had al gezien dat er een lichte appuyement gevraagd wordt , kan overigens ook simpelweg
een volte zijn moet ik bekennen. Maar ik zie geen duidelijke overkruising dus nam een volte aan.
Voor zover ik weet hoort het paard dan ook voorwaarts te blijven, juist meer onder de massa
te stappen ipv korter. Je gaat in de ontlastingzit zitten wat betekent dat er meer druk uitgeoefent
wordt op de voorhand.. en uw billen zitten achterin het zadel wat weer meer druk voor de lendenen
geeft.

Ik begrijp het principe wel, maar ik denk niet dat het dier hier sneller van leert. Kan mijn persoonlijke
mening zijn hoor.

Wat betreft de voeten (knieen in dit geval dan) dat wist ik uiteraard niet.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:47

svdijk86 schreef:

jij had hem dus sneller gevonden dan ik, ach, maakt ook niet uit.

Moet zeggen als iemand foto maakt van mij met zwartje bij draf-stap, dat dat er denk ik ook raar uitziet.
Aangezien ik niet ga zitten maar me lichter maak.
Bedenk me nu, dat dat maar een keer omgevormd moet gaan worden.
Ben dat eigenlijk gaan doen, omdat hij zo fijn te rijden is, dat als je alleen al terug dacht hij bij kans ook
totaal stil stond. En met wat lichtermaken hij wel door bleef lopen.

Overigens vanavond harde reality check gehad, jongens wat is paardrijden toch moeilijk.
Zie maar dat je die neus net voor de loodlijn houdt, als ie gaat zakken beetje bijdrijven,
niet tegen houden van voren, maar ook niet helemaal los gooien.
En elke keer ben ik weer net te laat. bah...
Te laat met been, waardoor ie zakt, te laat met loslaten als ie meer voorwaarts moet,
zodat hij gaat plakken.
Ben dus vandaag ook niet aan mijn schouder voor toegekomen, om te proberen zoals in dit topic.
Volgende week herkansing.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:47

svdijk86 schreef:
Ik had al gezien dat er een lichte appuyement gevraagd wordt , kan overigens ook simpelweg
een volte zijn moet ik bekennen. Maar ik zie geen duidelijke overkruising dus nam een volte aan.
Voor zover ik weet hoort het paard dan ook voorwaarts te blijven, juist meer onder de massa
te stappen ipv korter. Je gaat in de ontlastingzit zitten wat betekent dat er meer druk uitgeoefent
wordt op de voorhand.. en uw billen zitten achterin het zadel wat weer meer druk voor de lendenen
geeft.

Ik begrijp het principe wel, maar ik denk niet dat het dier hier sneller van leert. Kan mijn persoonlijke
mening zijn hoor.

Wat betreft de voeten (knieen in dit geval dan) dat wist ik uiteraard niet.

de ontlastings zit is zoals het woord ontlastend, en bij dit dier was het fijn omdat lengte buiging bemoeilijkt word door de korte rug, en het dier in eerste instantie moeit heeft om dan het achter been goed te plaatsen in het appuyement, als u het boek van Egon von Neindorff er opna leest zal u deze houding ook terug vinden

Sjolvir

Re: Loodlijn, afhankelijk van bouw paard? Jullie mening!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:54

De korte rug kan ook buigen.
Vaak net zo goed als een langere, zeker na wat training.
Echter ook al heeft een korte rug even veel graden buiging, het zal minder lijken,
doordat het dier korter is.
Waar wij mensen dan weer de neiging krijgen een korter paard meer te willen buigen dan een langer paard,
omdat we optisch hetzelfde effect willen bewerkstelligen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:56

Sjolvir schreef:
De korte rug kan ook buigen.
Vaak net zo goed als een langere, zeker na wat training.
Echter ook al heeft een korte rug even veel graden buiging, het zal minder lijken,
doordat het dier korter is.
Waar wij mensen dan weer de neiging krijgen een korter paard meer te willen buigen dan een langer paard,
omdat we optisch hetzelfde effect willen bewerkstelligen.

oh maar dat ontken ik ook niet, dat ze niet willen buigen, of niet zouden kunnen buigen, Naar mate de opleidning van dit paard voorderde ging he ook velemalen beter, toen ik dit dier verkocht deed deze de Pessade aan de hand

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:57

Sjolvir:

Waarom neem je dan niet langer de tijd om het in stap te doen? Ik heb vandaag
met een redelijk lang teugeltje op kuitdruk van achter naar voren gestapt. Paardje
zocht mooi de aanleuning ipv er achter te kruipen. Bij ontspanning ik ook ontspannen
en alleen mijn been zachtjes tegen de buik aan gehouden. Kon haar oppakken en
uitschuiven en ze zette zich recht als ik linker kuitdruk doordrukte terwijl ik met
mijn handen niets deed. Ze gaf zelfs uit zichzelf stelling naar links *trots* Stukje
schoudervoor gestapt met lichte teugel, alleen op kuitdruk inzetten, buitenteugel
kneepje om te begrenzen en weer ontspannen. Andere kant om idem dito. Daarna
stukje gedraaft en van achter naar voren gereden. Halsje daalde mooi, neusje bleef
mooi recht, soms even erachter en weer er uit, soms even er uit en toen er aan,
in totaal 8 rondjes gedraaft, 4 linksom 4 rechtsom. Liep zo lekker ontspannen, overgang
stap gemaakt en uitgestapt richting halsstrekken. Mevrouw volgde de hand en had
toen een dikke knuffel en wat lekker verdient. Heb in totaal een half uur "gereden",
eigenlijk niets gedaan behalve misschien 5 minuutjes gedraaft. Paardje was helemaal
droog, op haar oortjes en haar voorpluk na. Blijkbaar heeft ze hard moeten nadenken..

hihihi :P (ik had een topdag, wie weet valt het morgen tegen. It happens)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:58

heeft u het tegen mij?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:59

Er staat Sjolvir boven Moll.. dus nee.. denk niet dat ik het tegen U heb.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:03

Citaat:
Dat zal dan wel taalkundig zijn, die van mij en de meeste anderen ook, lopen. Een paard loopt over de rug, loopt aan de hand, loopt in het gareel, loopt aan de teugel etc. Maar, men is nooit te oud om te leren toch? Wellicht, dat deze uitdrukking vroeger gebruikt werd, maar je moet met de tijd meegaan, want stilstand is achteruitgang.

Nee dat is geen achteruitgang, achteruitgang is wanneer men zegt of schrijft een paard loopt.
Lopen doet een paard wanneer het in de wei is het gaat onder de ruiter.
Over de rug is een uitdruk die niet nieuw is, die oeroud is en waarvan men bemerkt heeft dat het niet klopt.
Wanneer men respekt heeft voor het paard, noemt men het ook geen dier, maar paard, wanneer een paard gereden word gaat het.
Over de rug bestaat niet meer dat is oud, het paard Schwingt in de rug en laat de rug los, dat is modern.
Wanneer u mijn praktijk ervaring kent dan schrijft men niet steeds dat ik netjes theoretisch het weet, sorry in de praktijk kan ik het nog steeds, zowel met lesgeven als rijden, en op mijn leeftijd kan je dat alleen wanneer je gevoel en techniek hebt, kracht is niet nodig maar veel veel weten wat je doet dat omzetten met je gevoel in zuiver rijden en zuivere uitdrukkingen.
Vreemd dat men steeds uitdrukkingen maakt waar men het helemaal uitleggen moet, dat werkt geheel niet bij tot de duidelijkheid.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:38

ik moet u zeggen dat ik , wanneer ik de "oude" uidrukkingen gebruikt uit het vakjargon ik ze eerst moet uit leggen tegen veel ruiters, daarna nooit meer

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:47

@svdijk86, fijn he, als je er af stapt en denkt, ja! dit was het!

Paard hier momenteel niet zo het probleem, het mens.. wel.. .
(ben ook begonnen met zo ongeveer maand lang hele les alleen maar stapperdestap,
tot grote hilariteit van de reste van de vereniging, die daar niets van snapten.)
Het probleem is ontstaan, door mijn eigen schuld.
Ik drijf (net te laat) bij en hou net iets te lang vast, of ik gooi weer te los.
En vast houden is bij Tobago not done, dat krijg je direct van hem te weten.
(vandaar dat het ook zo'n fijn paard is!)
Het is dus niet zo dat hij het niet kan, het is meer dat ik het niet kan.
Ik moet sneller worden en vervolgens subtieler in mijn los laten.
Tobago kan je als je hem voor elkaar hebt, rijden met je gedachten.....

Heb vandaag uiteindelijk wel lekker gereden hoor, hij deed het netjes, echter door
mijn traagheid wordt hij plakkerig aan het been. (aan eind van de les deed hij het super)
En toch merk je dat hij elke keer bijleert. (met sommige dingen dus iets te snel.)

@moll, dat is de uitdaging van het lesgeven toch? Kennis overdragen?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:41

Elk vakgebied heeft eigen uitdrukkingen. Denk aan: artsen, piloten, automatiseerders, techneuten, .....en ook ruiters. De bedoeling van uitdrukkingen tussen "soortgenoten, vakbroeders" is niet om interessant of belangrijk te doen. De terminologie die gebruikt wordt, is "eenduidig" en voorkomt onnodige misverstanden in communicatie tussen mensen. Met de one-liners die te-pas en te on-pas gebruikt worden bij het paardrijden, wordt het echte rijden tekort gedaan en het gebrek aan ervaring en inzicht gemaskeerd. Uiteindelijk breekt dat op langere termijn op, ook bij rijden. Zeker als je dat er naast een drukke baan, studie of andere activiteit bijdoet.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 14-01-11 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 22:17

Ben het volkomen eens met Goofy44, werd wars van dat gelaber over over de rug gaan, men gaat over zijn nek van zulke flauwekul uitdrukkingen.
Ieder vak heeft zijn vakuitdrukkingen zo ook het paardenvak.
Dat schrijf ik al jaren,maar steeds komen er weer van die Schlauberger die menen dat alles wat oud is niet goed is en stilstand.
Wanneer men geen vaktaal vasthoud krijgt men een wirwar wat op het ogenblik in Nederland gebeurd, men gebruikt Engelse woorden zoals Balance, men gebruikt ineens der Skala der Ausbildung en vertaald die katostrofaal.
En men verzint onmogelijke dingen zoals over de rug en schakelen, waarvan nietmand weet of het nu Tempiwisselingen zijn of overgangen.
Daarom reageerde ik cynisch en kwaad op die uitdrukking over de rug, daar ga ik van over mijn nek.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 22:22

Professor schreef:
Ben het volkomen eens met Goofy44, werd wars van dat gelaber over over de rug gaan, men gaat over zijn nek van zulke flauwekul uitdrukkingen.
Ieder vak heeft zijn vakuitdrukkingen zo ook het paardenvak.
Dat schrijf ik al jaren,maar steeds komen er weer van die Schlauberger die menen dat alles wat oud is niet goed is en stilstand.
Wanneer men geen vaktaal vasthoud krijgt men een wirwar wat op het ogenblik in Nederland gebeurd, men gebruikt Engelse woorden zoals Balance, men gebruikt ineens der Skala der Ausbildung en vertaald die katostrofaal.
En men verzint onmogelijke dingen zoals over de rug en schakelen, waarvan nietmand weet of het nu Tempiwisselingen zijn of overgangen.
Daarom reageerde ik cynisch en kwaad op die uitdrukking over de rug, daar ga ik van over mijn nek.

heel begrijpelijk, doe ik ook

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:06

Professor schreef:

Hm .. 'ineens'? Skala? Katastrofaal vertaald?
Dát roept om uitleg. Ik heb zelf het begrip Skala genoemd, maar ben me niet bewust van een catastrofale vertaling. Het zal dus wel niet op mijn opmerkingen betrekking hebben. Maar waarop dan wel?
Vaak wordt gezegd wat niet goed is, zonder een handvat te bieden wat wél goed is.
Zo heb ik zelf bijvoorbeeld het op de voorhand rijden aan de kaak gesteld, en daarbij Zeilinger aanbevolen als iemand die een fantastisch (heel gewoon standaard dressuur overigens) voorbeeld geeft van wat wél kan.
Graag zie ik daarom uitleg van die zogenaamde catastrofale uitleg van de Skala.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 08:19

De Gundsätze (beginselen) van de Klassieke Rijkunst zijn al honderde jaren oud.
Francois Robichon de la Guérinière de stalmeester van Koning Ludwig XIV was diegene die het op papier gebracht heeft.
Een naar deze beginselen afgericht paard dient de volgende eigenschappen te beheersen:
Takt, de gelijkheid van de beweging in alle gangen. Dus niet te snel niet te langzaam en gelijkmatig.

Losgelassenheit = De bewegingen van het paard zullen natuurlijk soepel en zonder enige verkrampingen (verkeerde spanning) zijn.

Anlehnung = dit is de verbinding tussen de ruiterhand en de mond van het paard.
Het goed afgerichte paard zoekt steeds verbinding met de hand daarbij moet de ruiter natuurlijk onafhankelijk van de teugel zitten. (onafhankelijke zit)
Een goed aan de teugel staand paard is in de houding en draagt zichzelf.Alleen een paard dat Durchlässig/lichtheid(de hulpen komen door van voor naar achter van links naar recht en ommgekeerd) is heeft een solide aanleuning.
Alleen een constant en fijne aanleuning stelt de ruiter in staat het paard in zijn frame te verkorten of te verlengen.

Schwung (alleen in de gangen met een zweeffase)
Het is het resultaat van een volledig losgelassenheit, een schwingende paarden rug en een veerend achterbeen. Het kan alleen uit de achterhand ontwikkeld worden.
De beweging van het paard moet soepel zijn, ja zelfs pronkvol zijn het moet er moeiteloos uitzien en desondanks krachtvol.
Een paard met schwung is te erkennen door een duidelijke zweeffase in draf en galop. Schwung toont zich in de verzamelde en uitgestrekte gangen.

Geradegerichtsein= Van natuur uit zijn de meeste paarden scheef, deze scheefheid dient in de loop van de africhting te verdwijnen.
En waarom, alleen een rechtgericht paard kan tot een volkomen perfekte ontwikkeling komen. Een scheef paard kan de hulpen niet verwerken die blijven in het paard steken.

Verzameling en Aufrichtung = Verzamelen het woord zegt het al, letterlijk bij een brengen.
Men brengt de achterhand en voorhand bijeen.
Rijtechnisch, men aktiveert de draagkracht van de achterhand zodat de voorhand ontlast word.
Verzameling in welke gang dan ook mag nooit ten koste gaan van de voorwaarts beweging.
De Aufrichtung is altijd relatief, het staat in verband met de hoogte van de verzameling.
In Piaffe is zij het hoogst (hoogste verzamelings graad in de moderne dressuur.)
Absolute aufrichting is fout en word door de hand van de ruiter "gemaakt".

Dit hele verhaal word zo geleerd in Duitsland.
Het grijpt in elkaar over, men werkt steeds weer aan het rechtrichten en de aanleuning door de oefeningen die daarvoor zijn, men kan een paard alleen in een goede verzameling rijden wanneer alle punten voor elkaar zijn, maar dat heet niet dat men er steeds weer aan werken moet, en dat het nooit alles perfekt is er is steeds weer iets te verbeteren het ideaal nastreven is juist het mooie van de paarden sport.

Helaas door het boek van van Balen en Johann Hinnemann is de verbastering gekomen, in dat boek staan vele dingen verkeerd "vertaald" daardoor legt men in Nederland nu zoveel waarde aan die Skala der Ausbildung.
Nederland is anders geschoold, meer op de franse leest dat is niet beter en slechter als de Duitse opvattingen maar past beter bij het Nederlandse taal gebruik.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 09:27

Bedoelt u met het laatste stukje dat de Nederlandse rijerij overeen komt met het franse? of puur alleen de vaktermen? als dit laatste alleen het geval zou zijn, is er dan geen verwarring in het rijden opzich? want de franse school is toch wel heel anders qua rijden

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 09:46

Moll schreef:
Bedoelt u met het laatste stukje dat de Nederlandse rijerij overeen komt met het franse? of puur alleen de vaktermen? als dit laatste alleen het geval zou zijn, is er dan geen verwarring in het rijden opzich? want de franse school is toch wel heel anders qua rijden

De Nederlandse vakuitdrukkingen en de Nederlandse rijderij die men hanteerde wan op de Franseschool gebasseerd.
Niet op de Duitse, dat kan men zien alleen in het woord Tact, dat word met c geschreven en heeft ook een totaal andere betekenis. Men haalt werkelijk alle uitdrukkingen door elkaar, verbasterd, dat komt omdat de BOBO`S van de KNHS totaal geen notie hebben wat zij gedaan hebben om die Skala der Ausbildung zo klakeloos over te nemen uit dat voor mij vervloekte boek van Johann Hinnemann/van Baalen.
Leest u de grondversten van de Nederlandse rijderij eens, een enorm goed boek dat helaas niet moderniseerd is omdat er bijna niemand in de KNHS is die de inhoud heeft om dit boek te moderniseren.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 09:52

Interessant topic! Ik blijf dit even volgen

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 09:58

@ Moll: Het spijt me dat het leek alsof ik je probeerde af te vallen op je foto, weet niet wat me bezielde.
@ Moll, Professor & Bertie: Sorry als het leek dat ik met mijn laatste posts insinueerde dat jullie van
geen wanten weten, ik bedoelde het er echt niet mee. Het viel me later pas op dat we ieder gewoon andere
idealen wat betreft dressuur en de manier van dressuur hebben. Denk dat we uiteindelijk allemaal toch wel
op dezelfde lijn zitten.

Het was in ieder geval niet zo aanvallend bedoeld. Mijn excuses.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:07

svdijk86 schreef:
@ Moll, Professor & Bertie: Sorry als het leek dat ik met mijn laatste posts insinueerde dat jullie van
geen wanten weten, ik bedoelde het er echt niet mee. Het viel me later pas op dat we ieder gewoon andere
idealen wat betreft dressuur en de manier van dressuur hebben. Denk dat we uiteindelijk allemaal toch wel
op dezelfde lijn zitten.

Het was in ieder geval niet zo aanvallend bedoeld. Mijn excuses.

Fijn dat u het even uitlegd, chapeau, doet mij deugd en geeft meer respekt voor elkaar.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:09

Professor schreef:
Moll schreef:

De Nederlandse vakuitdrukkingen en de Nederlandse rijderij die men hanteerde wan op de Franseschool gebasseerd.
Niet op de Duitse, dat kan men zien alleen in het woord Tact, dat word met c geschreven en heeft ook een totaal andere betekenis. Men haalt werkelijk alle uitdrukkingen door elkaar, verbasterd, dat komt omdat de BOBO`S van de KNHS totaal geen notie hebben wat zij gedaan hebben om die Skala der Ausbildung zo klakeloos over te nemen uit dat voor mij vervloekte boek van Johann Hinnemann/van Baalen.
Leest u de grondversten van de Nederlandse rijderij eens, een enorm goed boek dat helaas niet moderniseerd is omdat er bijna niemand in de KNHS is die de inhoud heeft om dit boek te moderniseren.

Dat zou toch heel spijtig zijn, ten eerste dat men maar van 1 boek/ consept uitgaat, ik ben geheel niet bekkent verder met de Huidige Nederlandse dressuur ovrigens hoor, zoals u weet ben ik van een hele andere kant binnen gekomen, en weet dan ook niet beter dan klassiek, echter naar mijn idee maken ze het bij de KNHS veel moeilijker dan het is, en halen ze oefeningen uit het zo genoemde proeven boekje omdat het niet relavant of te moeilijk zou zijnzoals de keerdwending op de voor hand, en als ik het goed heb, de ranver oefening, dit verbaast mij, en anderzijds kan ik me dit ook weer voorstellen aangezien het opleidings nivo van de hedentendaagse instructie, die totaal geen notie hebben wat das innere bild nog moet wezen