paard met instappen wel of niet aan de teugel rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dutchy1989

Re: paard met instappen wel of niet aan de teugel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:39

je moet gewoon per paard kijken hoe je het doet... het ene paard moet je gelijk mee bzig zijn omdat hij anders te veel spanning krijgt ofzo en het andere paard kan je met een lang teugeltje wat laten stappen gewoon je paard kennen en wetenwat voor hem het beste werkt

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:40

Goed verhaal Evih. Ik laat alleen vaak dat rondje met losse teugel in stap weg. Geeft ze geen kans om spoken te zoeken. Rij met elk paard vwnw stap/draf/galop en dan pak ik ze pas op.

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:40

Eerst 2 rondjes stevig doorstappen aan de losse teugel, dan rustig oppakken en nog een paar rondjes stappen. Aan het einde wat voltes stappen om hem soepel te krijgen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:07

evih schreef:
Ik denk dat er gewoon een duidelijk onderscheid moet gemaakt worden tussen aan de teugel rijden, voorwaarts neerwaarts rijden en met waslijnen rijden.

Velen zijn ervan overtuigd dat een paard moet opwarmen aan losse teugel (ik heb het hier dus over de "waslijnen" waar de meesten mee starten). Dan krijg je als uitleg: hij moet zijn spieren los maken. Nu wil ik aan al die mensen vragen om eens goed naar hun paard te kijken. Als je met waslijnen rijdt, gaan de meeste paarden hun rug wegdrukken. Waarom? Daarom, dat doen ze gewoon vanzelf. In stap valt dit nog mee, maar een paard dat in draf gereden wordt mat waslijnen, drukt zijn rug volledig weg en valt volledig uit elkaar. OPGEPAST: val mij niet aan. Ik zeg niet dat dit bij elk paard zo is! Goed getrainde westernpaarden lopen mooi als een geheel aan losse teugel, maar dit doen ze heus niet allemaal. Mijn pleidooi dus: géén waslijnen (effe in stap ok, maar dit niet in draf gaan doen om "op te warmen").

Nu het onderscheid tussen aan de teugel en voorwaarts-neerwaarts. Bij "aan de teugel" richt een paard zijn nek op en vormt de lijn tussen de puntjes van zijn oren en zijn neus een loodlijn met de bodem. Om dit netjes te laten gebeuren, moet het paard al in een geheel lopen, zijn achterhand er netjes onder zetten en goed zijn rus gebruiken. Ik hoop dat hieruit al duidelijk is dat hij hiervoor veel spieren moet gebruiken en dat dit dus ook niet aangeraden is om los te werken.
Als we dan gaan kijken naar "voorwaarts-neerwaarts" dan zien we dat dit de nek strekken is met de neus zo laag mogelijk tegen de grond waardoor een paard zijn bovenlijn gaat strekken, zijn rug gebruiken en spieren ontwikkelen vlak achter het zadel. Het paard gaat hierdoor als een geheel lopen (in tegenstelling tot bij de waslijnen) zonder dat die een zware inspanning moet leveren (zoals bij aan de teugel) en dit allemaal zo ontspannen mogelijk.

Als je het mij vraagt, is die laatste methode dus het beste!

Hoe warm ik nu op? Eerst één toertje in stap aan losse teugel (lees goed: in stap!) en dan voorwaarts-neerwaarts met zijn neus tot over de grond. Van hieruit dan loswerken in de drie basisgangen, wat overgangen, grote en kleine voltes, ... En dan naar de moeilijkere oefeningen zoals schouder binnen, wijken, wending om achterhand, ... De laatste 10 minuten richt ik hem wat op naar "aan de teugel" en dan laat ik hem weer uitstappen.

Ik ben het niet met je eens. Er zijn maar weinig paarden die hun rug wegdrukken bij een geheel losse teugel. Als ze dat doen, doen ze dat pas, als je de teugel aanneemt. Overigens hebben we het over de eerste 10 minuten loswerken, daar hoort zeker nog geen draf in! Eerst moeten de spieren en gewrichten rustig los worden en en moeten de ademhaling en bloedsomloop zich aanpassen.

Ik houd me aan de richtlijnen van Ernest van Loon (Ruiters en rechters), omdat het hele verhaal van hem zo logisch klinkt en omdat ik heb ervaren, dat dit een hele prettige manier van loswerken is.
Ik citeer even een stukje:
Citaat:
Toch brengen wij deze inleidingsfase niet passief door, integendeel; terwijl wij nog geen inspanning van het paard vragen vragen wij wel zijn aandacht. Zo zullen wij bijvoorbeeld niet in de 'goot'van de hoeslag stappen maar op de binnenhoefslag en laveren met die lange teugel het paard in de rechte lijn; het paard leert aldus automatisch recht te lopen, zonder steun van de goot, de wand of de ruiterhand. Wij maken met die lange teuge rechts= en linksomkeert en wendingen; steeds met de buitenteugel tegen de hals de richting en met ondersteuning van het buitenbeen. het paard leert automatisch reageren op fijne aanwijzingen, zelfs zo, dat wij na enkele weken al een aardige keertwending kunnen maken om de achterhand met de lange teugel; dat is toch maar meegenomen voor later.

N.B. wie het boek kent, weet dat er hier expliciet de vrije, lange teugel wordt bedoeld en er dus nog geen contact is.

Voor de energieke sjonnies onder de paarden stelt Van Loon voor om ze eerst te longeren en dan pas op deze manier los te rijden.

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:05

beantsje schreef:
evih schreef:
Ik denk dat er gewoon een duidelijk onderscheid moet gemaakt worden tussen aan de teugel rijden, voorwaarts neerwaarts rijden en met waslijnen rijden.

Velen zijn ervan overtuigd dat een paard moet opwarmen aan losse teugel (ik heb het hier dus over de "waslijnen" waar de meesten mee starten). Dan krijg je als uitleg: hij moet zijn spieren los maken. Nu wil ik aan al die mensen vragen om eens goed naar hun paard te kijken. Als je met waslijnen rijdt, gaan de meeste paarden hun rug wegdrukken. Waarom? Daarom, dat doen ze gewoon vanzelf. In stap valt dit nog mee, maar een paard dat in draf gereden wordt mat waslijnen, drukt zijn rug volledig weg en valt volledig uit elkaar. OPGEPAST: val mij niet aan. Ik zeg niet dat dit bij elk paard zo is! Goed getrainde westernpaarden lopen mooi als een geheel aan losse teugel, maar dit doen ze heus niet allemaal. Mijn pleidooi dus: géén waslijnen (effe in stap ok, maar dit niet in draf gaan doen om "op te warmen").

Nu het onderscheid tussen aan de teugel en voorwaarts-neerwaarts. Bij "aan de teugel" richt een paard zijn nek op en vormt de lijn tussen de puntjes van zijn oren en zijn neus een loodlijn met de bodem. Om dit netjes te laten gebeuren, moet het paard al in een geheel lopen, zijn achterhand er netjes onder zetten en goed zijn rus gebruiken. Ik hoop dat hieruit al duidelijk is dat hij hiervoor veel spieren moet gebruiken en dat dit dus ook niet aangeraden is om los te werken.
Als we dan gaan kijken naar "voorwaarts-neerwaarts" dan zien we dat dit de nek strekken is met de neus zo laag mogelijk tegen de grond waardoor een paard zijn bovenlijn gaat strekken, zijn rug gebruiken en spieren ontwikkelen vlak achter het zadel. Het paard gaat hierdoor als een geheel lopen (in tegenstelling tot bij de waslijnen) zonder dat die een zware inspanning moet leveren (zoals bij aan de teugel) en dit allemaal zo ontspannen mogelijk.

Als je het mij vraagt, is die laatste methode dus het beste!

Hoe warm ik nu op? Eerst één toertje in stap aan losse teugel (lees goed: in stap!) en dan voorwaarts-neerwaarts met zijn neus tot over de grond. Van hieruit dan loswerken in de drie basisgangen, wat overgangen, grote en kleine voltes, ... En dan naar de moeilijkere oefeningen zoals schouder binnen, wijken, wending om achterhand, ... De laatste 10 minuten richt ik hem wat op naar "aan de teugel" en dan laat ik hem weer uitstappen.

Ik ben het niet met je eens. Er zijn maar weinig paarden die hun rug wegdrukken bij een geheel losse teugel. Als ze dat doen, doen ze dat pas, als je de teugel aanneemt. Overigens hebben we het over de eerste 10 minuten loswerken, daar hoort zeker nog geen draf in! Eerst moeten de spieren en gewrichten rustig los worden en en moeten de ademhaling en bloedsomloop zich aanpassen.

Ik houd me aan de richtlijnen van Ernest van Loon (Ruiters en rechters), omdat het hele verhaal van hem zo logisch klinkt en omdat ik heb ervaren, dat dit een hele prettige manier van loswerken is.
Ik citeer even een stukje:
Citaat:
Toch brengen wij deze inleidingsfase niet passief door, integendeel; terwijl wij nog geen inspanning van het paard vragen vragen wij wel zijn aandacht. Zo zullen wij bijvoorbeeld niet in de 'goot'van de hoeslag stappen maar op de binnenhoefslag en laveren met die lange teugel het paard in de rechte lijn; het paard leert aldus automatisch recht te lopen, zonder steun van de goot, de wand of de ruiterhand. Wij maken met die lange teuge rechts= en linksomkeert en wendingen; steeds met de buitenteugel tegen de hals de richting en met ondersteuning van het buitenbeen. het paard leert automatisch reageren op fijne aanwijzingen, zelfs zo, dat wij na enkele weken al een aardige keertwending kunnen maken om de achterhand met de lange teugel; dat is toch maar meegenomen voor later.

N.B. wie het boek kent, weet dat er hier expliciet de vrije, lange teugel wordt bedoeld en er dus nog geen contact is.

Voor de energieke sjonnies onder de paarden stelt Van Loon voor om ze eerst te longeren en dan pas op deze manier los te rijden.

Over het feit dat er maar weinig paarden hun rug wegdrukken aan lange teugel ben ik niet eens, maar hier verder op ingaan heeft geen zin. Dat wordt anders toch maar een welles nietes spelletje zonder uiteindelijk besluit :-D Maar goed dat iedereen zijn eigen mening heeft.

Ik ben er volledig mee akkoord dat de eerste 10 min nog niet moet worden gedraafd! Ik heb dit aangehaald omdat de meesten in dit topic er toch over beginnen en omdat ik draven aan lange teugel niet slim vind.

Het stuk van Ernest van Loon vind ik zeer interessant. Zeker omdat er nadruk wordt gelegd op het ondersteunen met het been. Door dit te doen zal een paard meer van achter gaan werken, zijn hoofd laten zakken en zo zijn rug gaan gebruiken waardoor je dus weer uitkomt bij mijn verhaal over goed ruggebruik.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:02

Ik stap meestal een paar rondjes los en daarna ga ik pas oppakken maar als ik oppak doe ik eerst lang laag en dan pak ik steeds een stukje meer teugel.

Landra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:14

eerste 10 min op het harde (op het erf) met echt helemaal lange teugel (maar heb dan ook wel een braaf paard) en dan rustig oppakken, tijdens het losrijden laat ik d'r wel altijd nog wat uitkouwen (hals ongeveer op boeghoogte), én blijf vullen met m'n been. In stap ga ik dan ook gelijk al wat schakelen in het tempo om te zorgen dat ze ongeacht welke halshouding scherp is, maar toch op me blijft wachten.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:08

Eerst even een rondje lang stappen en dan ga ik hem toch nagefelijk rijden.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:09

ik doe het niet
eerst lekker warm worden
en dan langzaam oppakken

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:13

Ik heb geluk: moet eerst 15 min. stappen voordat ik in de bak ben, want waar het paard staat is geen bak :D.
Dus dat is mooi handig, want ik ben nog wel eens ongeduldig :o .
Ik zat pas eens om me heen te kijken op een wedstrijd en ik zag dat best veel mensen hun paard er direct - of na 1 rondje - bijpakken.
Zelf doe ik dat niet. Ik wil eerst dat mijn paard goed aan mijn been is, lekker naar voren loopt en als ik hem lekker aan mijn been heb, dan pak ik de teugels steeds wat korter en loopt ze eigenlijk vanzelf mooi nagefelijk. Ik heb het idee dat als ik de teugels wel in 1 keer kort neem, ze minder voorwaarts loopt...Dan krijg ik ook veel spanning. Gewoon eerst even lekker los draven met een wat langere teugel, maar ik wil niet dat ze haar hoofd de lucht in gaat steken. Dan ben ik haar ook kwijt en als ik dat met losrijden toe sta - ik ken haar met gemak - maakt ze daar misbruik van door zich daarna met rijden sterk te maken. Laag en rond mag wel dus. Ik doe het zelf niet te lang, want anders krijg ik daarna weer het probleem dat ze een beetje gaat hangen en soms ook te diep gaat lopen. (Paard heeft nog de neiging wat in elkaar te duiken). Ligt ook een beetje aan het paard denk ik.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:17

Nee, ik rij altijd los met lange teugel, wel met contact, maar aan de teugel nee.
Gewoon lekker spieren ontspanenn :D

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 17:10

als je je paard gelijk *aan de teugel* rijd dan stap je toch niet meer in??
tuurlijk moet je contact houden met de mond maar aan de teugel lijkt me niet erg ontspannen voor het paard

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 23:05

Eerst een rondje er niet aan zitten, dan lekker lang en laag en beginnen met wat voltes enz om een beetje te buigen en te doen.....

ElinevsElsja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:14

Ik rijd niet aan de teugel :D Eerst moet mijn (verzorg)pony leren haar achterbenen goed onder haar lichaam te zetten. En goed voorwaarts neerwaarts te rijden maar daar zijn we nog niet :+ Met instappen doe ik 2 rondjes lange teugel linkerhand, 2 rondjes lange teugel rechterhand. Daarna teugels oppakken 2 rondjes rechterhand in stap nog steeds. linkerhand 2 rondjes in stap. rustig aan draven en dan oefeningen doen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:15

Nathaliia schreef:
ik vind dat je lekker met een lang teugeltje moet los stappen... ik draaf ook altijd een rondje met lange teugel, en afentoe ook een galopje, en dan pas oppakken..

Ik doe het ook zo. Maar hij moet wel ontspannen lopen, liefst een beetje richting halsstrekken. In elk geval niet met de kop tussen de wolken.

Selmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 15:37

Ik doe altijsde eerste 5 minuten los teugeltje in de stap,
daarna licht contact stappen en draven, en dan als ik merk
dat het goed gaat ga ik aan de slag.

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 13:22

ik stap met een lange teugel, maar zorg wel dat het paard met zijn hoofd naar beneden loopt ;)

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 13:31

Ik stap meestal op laat hem effe met een lange nek lopen en pak hem dan op voorwaarts neerwaarts

phebeskoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:27

zelf kies ik er altijd voor; eerst 5 minuutjes lekker aan de lange teugel [kan ook hier a/d teugel] en dan wel kort oppakken.
+natuurlijk ad teugel.

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:58

Eerst lekker los, en dan steeds meer oppakken, steeds een beetje meer.

roosboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:22

Evih, kan me helemaal vinden in jouw verhaal.

Ik begin meestal gewoon vwnw en pak ze dan op als ze los zijn.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:36

Ik heb altijd al de teugels redelijk op maat, maar ze hoeft verder niks te doen, met instappen.
Instappen hoeft van mevrouw ook maar twee rondjes te zijn en dan wil ze al weer gaan draven.

Silke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:03

Eerst lange teugel, daarna iets oppakken en lekker stappen daarna even draven en dan eens een keer rond rijden. Zo doen wij dat op les :D

Brenniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:51

Ik stap meestal 5/6 minuten aan een lange teugel en dan pak ik licht op. Dan stap ik nog eens 5/6 minuten en probeer om lekker met de neus over de grond te laten lopen. Daarna draaf ik zo lang en laag en dan pak ik gewoon steeds een beetje meer op.