Slofteugel, sporen; Waarom moeilijk als het makkelijk kan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Slofteugel, sporen; Waarom moeilijk als het makkelijk kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:41

Heb zelf veel baat gehad bij een gogue, vond dat een erg sympathiek "martelwerktuigje"...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:42

Wat is dat ookalweer? Blond
Ik ken de naam wel maar ben even vergeten wat het is/was

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:45

ik vind dat iedereen zijn eigen mening mag hebben. maar ik ben het er gewoon niet mee eens dat hulpteugels slecht gevonden worden, dat instructeurs die dingen aanraden slecht gevonden worden. geen 1 paard is het zelfde en sommige PAARDEN kunnen baat hebben bij HULPteugels. Sommige mensen gebruiken ze inderdaad verkeerd, maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat doet.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:46

MelanieB schreef:
Wat is dat ookalweer? Blond
Ik ken de naam wel maar ben even vergeten wat het is/was

Een gogue lijkt op een chambon, maar de druk loopt achter de oren langs ipv op het bit; het gaat dan door de bitringen heen naar de zijkanten van het paard (de touwtjes of elastieken) of naar de singel tussen de voorbenen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:50

detour schreef:
Heb zelf veel baat gehad bij een gogue, vond dat een erg sympathiek "martelwerktuigje"...

Heb hier een draver staan die door het, let wel, verkeerd gebruik van een gogue gedwongen werd haar hoofd te buigen in een voor haar verkeerde positie. Beestje werd zo in de krul getrokken waardoor het leek alsof ze heel mooi liep, maar haar achterhand was enorm zwak. Daarnaast is ze helemaal verkeerd ingereden door degene en kon ze alleen maar gespannen galoperen wanneer je erop zat. Ze durfde niet eens te stappen..

Maar goed, ik denk dat er wel enkele gevallen zijn waarin hulpteugels werken. Heb persoonlijk niets tegen een martigaal, wanneer die goed en om de juiste redenen gebruikt wordt. En tja, een slof kan best werken, maar wordt veelste snel erbij gepakt. En dat is zo jammer, ook voor de reputatie van de slof Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:52

heb de gogue gebruikt bij mijn exmerrie , een renpaard, op advies van de fysio, ze accepteerde nl geen druk via de mond 9viel achterover) en met longeren werd ze er rustig van en hielp het haar super.

verkeerd gebruik is per definitie slecht in mijn ogen.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:55

maar dat is met elke hulpteugel
als jhe het verkeerd gebruikt gaat het mis
ik zeg dan ook echt als je er niet mee kan rijden doe het dan ook niet

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:59

Ladygiroc schreef:
ik vind dat iedereen zijn eigen mening mag hebben. maar ik ben het er gewoon niet mee eens dat hulpteugels slecht gevonden worden, dat instructeurs die dingen aanraden slecht gevonden worden. geen 1 paard is het zelfde en sommige PAARDEN kunnen baat hebben bij HULPteugels. Sommige mensen gebruiken ze inderdaad verkeerd, maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat doet.

Denk dat het wel duidelijk is, maar ik ben het weer niet eens met jou Knipoog Zeker niet dat ik wil zeggen dat je niet kan rijden hoor.
Maar ja, ik vind dat je als intructeur niet makkelijk maar moeilijk moet doen. Daar wordt je voor betaald, om samen problemen op te lossen en het niveau te behogen.
Ik snap het probleem hierin ook wel. Stel je koopt een paard dat door de vorige eigenaar niet goed gereden is (al dan niet verkeerd gebruik hulpteugels). Dan is het niet de schuld van jouw rijstijl dat het dier niet goed loopt en wil je natuurlijk het probleem oplossen. En ik begrijp wel dat je dan een hulpteugel gebruikt om het proces te versnellen en misschien wel te verbeteren.
Maar helaas heb ik ook te veel paarden gezien die wel goed liepen en na/tijdens gebruik van hulpteugels ontzettend verslechteren. En dat is zo jammer..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:02

Waarom zou een Thiedemann een hulpteugel zijn die ECHT NIET op het strand gebruikt zou kunnen worden?

Ik heb een hele springerige merrie als bijrijdpaard, die soms haar kop de lucht in steekt en onbestuurbaar wordt. Daarom heb ik in situaties die veel spanning op kunnen leveren er soms een Thiedemann om. Puur zodat ze niet haar hoofd zo hoog kan steken. Hij staat niet zo strak dat ze ervan aan de teugel staat! Zo strak kan dat ding niet eens. Het gaat me puur om dat laatste stukje.

Dan vind ik een slof makkelijker te 'misbruiken'.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:03

Iris82 schreef:
Waarom zou een Thiedemann een hulpteugel zijn die ECHT NIET op het strand gebruikt zou kunnen worden?

Ik heb een hele springerige merrie als bijrijdpaard, die soms haar kop de lucht in steekt en onbestuurbaar wordt. Daarom heb ik in situaties die veel spanning op kunnen leveren er soms een Thiedemann om. Puur zodat ze niet haar hoofd zo hoog kan steken. Hij staat niet zo strak dat ze ervan aan de teugel staat! Zo strak kan dat ding niet eens. Het gaat me puur om dat laatste stukje.

Dan vind ik een slof makkelijker te 'misbruiken'.

Waarom geen martingaal? Symphatiekere tussenvorm? Knipoog

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:17

Martingaal werkt daar ook goed tegen hoor.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:18

Ik moet wel zeggen dat ik mijn sporen niet gebruik op buitenrit Ja

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:20

ik heb mijn paard toen ik hem net had gereden met een tiedeman ben daarna een tijdje mee gestopt.
en zonder rijdt veel beter, met springen rij ik met een martingaal omdat die zijn hoofd erg veel de lucht in gooid. Tong uitsteken
maar met dressuur doe ik er liever wat langer over dan met allemaal frutsels.

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:21

Iris82 schreef:

Ik heb een hele springerige merrie als bijrijdpaard, die soms haar kop de lucht in steekt en onbestuurbaar wordt. Daarom heb ik in situaties die veel spanning op kunnen leveren er soms een Thiedemann om. Puur zodat ze niet haar hoofd zo hoog kan steken. Hij staat niet zo strak dat ze ervan aan de teugel staat! Zo strak kan dat ding niet eens. Het gaat me puur om dat laatste stukje. Dan vind ik een slof makkelijker te 'misbruiken'.

sommige leggen er extra knopen in, maken hem vast aan het bit.
alles kan strakker dan je denkt Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:22

Jill_tessa schreef:
mischien een beetje raar tussendoor maar ik heb en vraag jullie hadden het over zonder bit op het strand rijden maar ik ben mijn paardhe aan het in rijden maar hij is heel erg met zijn tanden aan het wisselen zouden jullie dan ook zonder bit rijden

Sterker nog, ik rij mijn jonkie in zonder bit en ik zie het nut er niet van om er alsnog ooit een bit in te hangen. Knipoog
Dus ook niet als we lekker naar buiten (bos/hei/strand) gaan..... En het gaat hier om een paard waar absoluut een kop op zit. Haha!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 03:02

lovebeaut schreef:
Ik rijd met sporen omdat beauty nog wel sloom kan zijn en en op de been reageert ze dan nouwlijks.

Ik vind het wel stom als mensen Een slof gebruiken en er niet goed mee om kunnen gaan en er mis bruik van maken vaak hoor ik ook dat mensen een slof of sporen of andere hulpmiddelen om hebben omdat dat stoer staat ?? :S
Dat vind ik dus onzin je gebruikt het alleen als het echt nodig is en er goed mee om kan gaan.

En wat is dan je mening over het verkeerd gebruik van sporen? Vind je het ook stom als mensen sporen gebruiken terwijl ze er niet goed mee om kunnen gaan en het niet nodig is?

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 10:12

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 03-03-24 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:11

Ik heb mijn merrie in het begin ook met een thiederman gereden omdat ze een trukje had verzonnen die levensgevaarlijk was.
Als ze iets eng vondt ging ze mega hard achteruit om op het laatst haar hoofd omhoog te gooien, ZWOP en daar lag je dan met pony en al op je rug Boos!
Met de Thiederman kon ze haar hoofd niet omhoog gooien en heeft ze het afgeleerd.

Daarna heb ik lang in de winter met een martingaal gereden, ze bleef namelijk haar hoofd omhoog gooien.
Na veel wikken en wegen toch de tandarts er weer bij gehaald (de eerste zei dat ze gewoon vervelend was) en die zei dat ze een laaghangend rooster en heel weinig ruimte had voor het bit.
We zijn toen overgestapt op bitloos (in de zomer reden we al bitloos) en sinds die tijd gaat het stukke beter.

We zijn nu dus hulpteugelvrij Knipoog
Soms moet je dus even verder graven naar de oorzaak en soms dus een second opinion aanvragen want niet iedereen ziet het probleem in 1 keer.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:28

De enige teugel die ik gebruik is een martingaal als ik alleen op buitenrit ga. Ik rij een ruin van ruim 1.80 en hij heeft soms zo zijn schrikmomentjes, dus het is gewoon voor mijn eigen veiligheid.

Voor de rest rij ik zo min mogelijk met hulpteugels, behalve martingaal heb ik met nog geen enkele andere teugel gereden. Op de manege waar ik vroeger reed was er een 3.5 jarige die enkel met slof mocht worden bereden, de eigenaar vroeg of hem wou rijden, enkel mét slof. Liever niet, dan...

Als ik ooit met een bepaalde teugel zou rijden, zou het enkel in overleg met mijn instructeur zijn. En dan zou het slechts een tijdelijke oplossing zijn. Ik vind dat je altijd moet streven naar het rijden zonder enige hulpteugel. Mensen die bijvoorbeeld permanent met een martingaal rijden, vind ik onbegrijpelijk. Een hulpteugel is voor mij maar een tijdelijke oplossing, en je kan een rijtechnisch of medisch probleem echt niet oplossen met een hulpteugel. Zo'n problemen hebben altijd een diepere aard, en soms vererger je de dingen alleen door naar hulpteugels te grijpen.

Met sporen rijd ik ook niet, ik weet dat ik daar nog niet mee om kan en ik heb het ook gewoon niet nodig op het niveau dat ik rijd. Mensen die met sporen rijden omdat hij pony lui of traag is, vind ik wel om me dood aan te ergeren.

Er is trouwens toch zo'n spreekwoord: "waar het ... ..., grijpt men naar hulpteugels"?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:33

detour schreef:
Waarom geen martingaal? Symphatiekere tussenvorm? Knipoog

Maar waarom niet? Lachen
Ik bedoel: ik doe er haar geen pijn mee, ik wring haar niet in een bepaalde houding, ik begrens haar niet eens tijdens het normale rijden.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:52

Mientjeuh schreef:
Er is trouwens toch zo'n spreekwoord: "waar het ... ..., grijpt men naar hulpteugels"?

"Waar het verstand van de ruiter ophoudt, begint de kassa van de ruitersportzaak te rinkelen"

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:55

Ik denk dat een verstandig ruiter zijn paard niet meer slijt dan nodig door langdurig met problemen door te rijden. Zelfs met goede les heb je echt grote problemen niet snel genoeg opgelost om slijtage te voorkomen

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:08

Ik vind een hulpteugel of zweep of slof geen enkel probleem mits goed gebruikt op het juiste moment. Liever 1 keer een tik met de zweep of de knop van je spoor erin als 100 keer aandrijven en je paard afstompen voor het been.
Het zelfde met hulpteugels sommige paarden hebben net even de dwang nodig van een hulpteugel om te snappen in welke houding ze moeten lopen dan kan beter een keer die slof eraan hangen als elke keer een uur in die mond lopen te klooien. Maar alles hoort als hulp gebruikt te worden en niet als standaart uitrusting en daar gaan veel mensen naar mijn idee de fout in. En dan is de schade met de ene hulpteugel groter als met een andere zo doet bv een martingaal bij 99% van de mensen helemaal niets omdat dat ding vaak gewoon gevaarlijk los hangt en als dat ding dan voor de zekerheid van de ruiter er als standaart uitrusting aanhangt vind ik dat helemaal geen ramp. Maar een slofteugel kan wel kwaad en wordt heel vaak verkeerd gebruikt en geeft dan ook niet de werking die je wilt.

greetz

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:51

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 03-03-24 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:21

Persoonlijk los ik liever de oorzaak op dan de gevolgen weg te nemen.