aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

muiske07

Re: aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:01

Miss_Montana schreef:
Kijk, daar zijn we het over eens Muiske. Mensen moeten leren rijden, en om te rijden heb je geen zadel of teugels nodig maar een onafhankelijke zit. Als je een onafhankelijke zit hebt (door veel te oefenen zonder zadel en teugels) dan kan je het paard in feite niet in de weg zitten of je nu met of zonder zadel/bit rijd. Ik vind ook idd dat kinderen die op paardrijden gaan dat als eerste moet worden geleerd. Als ik lesgeef aan de longe laat ik ze altijd even zonder beugels en teugels stappen en draven om de bewegingen van het paard écht te voelen en oefeningen als in amazone en achterstevoren zitten komt bij mij ook regelmatig voor. En na dit een paar keer te hebben gedaan zie je gewoon dat ze veel minder steun zoeken aan de teugels en beugels. Dat is echt leuk om te zien, ze zitten ook ineens beter en hebben meer zelfvertrouwen.

idd dat is waar,
helaas zie je veel anders,
bij kleine kinderen zie je dit veel meer dan bij volwassen mensen,
overlaatst had ik een meisje op jumping zien rijden, dacht dat ze een jaar of 10-11was,
een pony die te groot was voor haar en veel te vlot vooruit met een groot springvermogen en die denk ik wel goed zou gaan.
maar zij kon amper sturen, ze had zelfs sporen aan! zat hele tijd met hielen in de buik, aan haar teugels te hangen,
te brullen voor heel de piste dat ze hem niet kon houden, de pony vloog overal naartoe en sprong wat hij tegenkwam,
helaas de uitsluiting wegens zogezegd parcoursvergissing, ze kon hem gewoon niet sturen,
ze liet haar volledig hangen aan haar teugels en sporen erin.
toen ze uitgesloten was nam ze haar zweep en sloeg ze eerst op de kont van het paard, omdat die dan begon te bokken begon ze op zijn hoofd te slaan met haar zweep, en nog eens met veel gebrul erbij...

de pony was in mijn ogen niet in fout wel de jonge ruiter.
zij kon onvoldoende sturen, de pony was te krachtig voor haar,
ze kon niet fatsoenlijk zitten, haar houding was allesbehalve en het is altijd het paard of pony zijn fout...

dan stel ik mijzelf de vraag,
als die ruiter nu eens aan de longe leren rijden, waar er gewoon een halster aanhing zonder teugels en zonder stijgbeugels,
en ze leerde een mooie houding en aan de longe dan zo sturen met haar zit,
zou dit heel veel gemaakt hebben.
dan kan het ook niet echt kwaad dat er een bit inzit, want je gebruikt het bit niet,
naarmate merk je dan dat het een overbodige luxe ding is die je achteraf buiten gooit.
maar goed waar ik naar toe wil gaan, het kan echt anders...
zondag terug jumping en moet er enkele gaan filmen,
mijn hart breekt zo dikwijls, wat ik al niet gezien heb op een jumping, het is echt om van te wenen...
bij velen telt helaas alleen het winnen.

men zou langer moeten stilstaan om te leren sturen vanuit de zit,
dan pas zal men beseffen dat een bit er niet toe doet.
ze zeggen dat sporen aan voeten van gevorderden hoort, wel een bit ook dan.
als je er niet met kan rijden, rij dan zonder bit.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:05

Vind die laatste paar zinnen zo flauw in je bericht. Om goed met je paard om te gaan en goed naar je paard te luisteren en natuurlijk met je dieren bezig te zijn hoef je niet alle ruigage maar weg te gooien. Ik zou persoonlijk als moeder nooit zulke risico's nemen ik ben zelf een keer goed van een paard afgevallen en zou er toch niet aan moeten denken om kidneren achter te laten doordta ik onvoorzichtig geweest ben

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:45

wow.. hoe kan je de baas zijn over een paard buiten zonder hoofdstel Haha! echt knap!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:38

Zo, jij neemt een dood schaap op een paard wel erg letterlijk Clown (we zeggen altijd dat men steeds meer met dood schaap rijdt, door bontonderleggers, bontonderlegde singels, neusriemen, bontspringschoenen, etc. maar jij slaat echt alles Haha! ) wel positief bedoeld hoor!

Ik vind het erg knap dat je dit met je paard kan, ziet er gaaf uit! Wel vind ik dat Duncan zeer waardevolle tips geeft, daar kan je zeker wat mee! Het blijft inderdaad belangrijk dat je paard op de goede manier een mens draagt.
Kan het niet laten toch te zeggen dat ik vind dat je een cap op moet.
En ik heb begrepen dat je in de buurt van verkeer meestal niet zo rijdt, dus dat geloof ik.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 07:05

Citaat:
daar heb je voor 99,999% gelijk in ...behalve waar ik me niet in kan schikken is die laatste regel ...wie zegt dat je met bit wel een paard onder controle kan houden ...men gaat er vanuit dat het met bit beter gaat ...en dat zal ik nooit tegen spreken , maar niet bij elk paard geld dat ...maar niemand kan tegen iemand zeggen dat met bit rijden 100% safe zal zijn ..

Zolang Anky een paard niet kan houden met twee bitten, wie kan er dan volhouden dat je een paard alleen kunt "houden" met bit??

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 08:07

LADPR schreef:
Vind die laatste paar zinnen zo flauw in je bericht. Om goed met je paard om te gaan en goed naar je paard te luisteren en natuurlijk met je dieren bezig te zijn hoef je niet alle ruigage maar weg te gooien. Ik zou persoonlijk als moeder nooit zulke risico's nemen ik ben zelf een keer goed van een paard afgevallen en zou er toch niet aan moeten denken om kidneren achter te laten doordta ik onvoorzichtig geweest ben

waarom flauw ...wij mensen moeten ook beter naar onze paarden luisteren ...ze vertellen meer dan wij denken , en dat van tuigage weg laten is gewoon een kroon op m`n werk ..zelfde als jij een dressuur proef netjes rijd en je krijgt een lintje er voor (en wat krijgt het paard ?)

en ja ongelukken zitten in een klein hoekje ...was je eraf gevallen met tuigage of zonder ? niets geeft 100% safty ....ben zelf ook vaak genoeg af gevallen ...allemaal met zadel en teugels ...sinds ik met axel zo rij heb ik geen problemen mee ...ik rij nu op m`n zintuigen en niet op teugels en beugels om zitten te blijven ...

en onverzichtig ben je pas als je niet meer alert bent Knipoog

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 08:10

ponylovertje schreef:
Zo, jij neemt een dood schaap op een paard wel erg letterlijk Clown (we zeggen altijd dat men steeds meer met dood schaap rijdt, door bontonderleggers, bontonderlegde singels, neusriemen, bontspringschoenen, etc. maar jij slaat echt alles Haha! ) wel positief bedoeld hoor!

Ik vind het erg knap dat je dit met je paard kan, ziet er gaaf uit! Wel vind ik dat Duncan zeer waardevolle tips geeft, daar kan je zeker wat mee! Het blijft inderdaad belangrijk dat je paard op de goede manier een mens draagt.
En ik heb begrepen dat je in de buurt van verkeer meestal niet zo rijdt, dus dat geloof ik.

yep ik neemde het heel lettelijk zo Haha! ...zit wel heerlijk z`n schaapie

en we gaan oefenen om meer de rug te gebruiken tijdens het rijden ... Knipoog

ben nog lang niet uit geleerd hoor Bloos

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 08:21

Heidi2 schreef:
Citaat:
daar heb je voor 99,999% gelijk in ...behalve waar ik me niet in kan schikken is die laatste regel ...wie zegt dat je met bit wel een paard onder controle kan houden ...men gaat er vanuit dat het met bit beter gaat ...en dat zal ik nooit tegen spreken , maar niet bij elk paard geld dat ...maar niemand kan tegen iemand zeggen dat met bit rijden 100% safe zal zijn ..

Zolang Anky een paard niet kan houden met twee bitten, wie kan er dan volhouden dat je een paard alleen kunt "houden" met bit??

Ik denk niet dat Anky op dezelfde manier met haar paarden bezig is als bispax Haha! Bloos !!! Zou misschien wel een idee zijn .... Knipoog

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 08:59

bispax schreef:

En dat is de juiste instelling!! Vork Veel succes met alles en vooral veel lol met je knol!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:19

bispax schreef:
waarom flauw ...wij mensen moeten ook beter naar onze paarden luisteren ...ze vertellen meer dan wij denken , en dat van tuigage weg laten is gewoon een kroon op m`n werk ..zelfde als jij een dressuur proef netjes rijd en je krijgt een lintje er voor (en wat krijgt het paard ?)

en ja ongelukken zitten in een klein hoekje ...was je eraf gevallen met tuigage of zonder ? niets geeft 100% safty ....ben zelf ook vaak genoeg af gevallen ...allemaal met zadel en teugels ...sinds ik met axel zo rij heb ik geen problemen mee ...ik rij nu op m`n zintuigen en niet op teugels en beugels om zitten te blijven ...

en onverzichtig ben je pas als je niet meer alert bent Knipoog

Omdta je dus iedereen die met gewoon tuigage dus weer afschildert als mensen die niet luisteren naar hun dieren. Ik gebruik alle standaard tuigage en toch luister ik naar mijn dieren en ben ik op ene natuurlijke manier met ze bezig daarvoor hoef ik niet alles de deur uit de doen. Ik rij geen proeven en heb ook geen lintjes nodig om tevreden te zijn met mijn manier van omgaan

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:29

Duncan schreef:
Mijns inziens heeft het niets te maken met wat je er wel of niet aan hebt hangen (paard kan juist steun hebben, of richting krijgen naar die prettige ontspannen houding door hulpmiddelen) maar hoe het paard GELEERD heeft om te lopen.

Afbeelding

PS, hij zwiept inderdaad even nogal met z'n staart, dat is omdat ik 'm vrij impulsief naar voren vroeg.

Dank je wel voor je reactie, zie nu pas dat je op de eerste foto inderdaad zonder zadel rijd. Ik vind het zeer intressant en heel erg leuk om te zien.
Denk inderdaad dat je gelijk hebt.

bispax schreef:
ponylovertje schreef:

en we gaan oefenen om meer de rug te gebruiken tijdens het rijden ... Knipoog

Ben het helemaal mee eens ik wens je ook veel succes verder met oefenen en wel nieuwe foto´s plaatsen he.
Denk dat niemand ooit uitgeleerd raakt Haha!

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 06:45

zeker weten blensink ...foto`s op bok plaatsen kan ook nuttig zijn ..meestal zien anderen meer dan je zelf ..

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:23

Allereerst vind ik het hartstikke leuk dat je zo bezig bent met je paarden. En dat je er zo'n plezier aan beleefd OK dan! Maar toch zit ik met iets in mijn maag. Bloos

Ik ben het met je eens dat paarden met bit net zo goed op hol kunnen slaan en dat je dan ook niks te vertellen hebt. Maar waar ik bang voor ben is dat je toch met jou manier van rijden, mocht je paard op hol slaan (wat toch echt altijd kan gebeuren al vertrouwt je paard jou nog zo goed) dat je dan toch minder te vertellen hebt. En zelfs als je net zoveel te vertellen hebt als dat jij zegt, dan ben ik meer bang voor wat de meeste mensen denken, anmelijk dat je minder te vertellen hebt.
En dan maak ik me niet zo'n zorgen over jou. Jij bent oud en wijs genoeg om zelf je eigen keuzes te maken. Maar waar ik bang voor ben is wat nou als jou paardje toch er vandoor gaat en schade veroorzaakt hoe zit dat dan met verzekering enzo. Ben je nog wel verzekert als je zo rijd? En een leek zal jou manier van rijden toch altijd als gevaarlijker beschouwen en dat in een tijd waarin de paardensport al in een slecht daglicht wordt gesteld. (Grotendeels natuurlijk door de reguliere sport, maar toch vraag ik het me af Bloos )

Verder vraag ik met toch af als ik zo de foto's zie van jou in galop met je paard door het bos zonder zadel of jepaard toch niet beter af is met zadel. Ik geloof best dat je netjes kan blijven zitten, maar als je op de rug neerkomt, wat toch haast onmogelijk is om niet te doen, er zulke krachten op komen te staan dat ik me afvraag of het voor het paard niet beter is toch een zadel op te hebben. Maar daar ga ik je verder niet om veroordelen ofzo, ook dat is jou eigen keuze. Knipoog

Vind trouwens de KWPN x Fries een ontzettend apart paard, leuk om te zien.

Ben zelf trouwens wel een dressuur/wedstrijd ruiter. En denk toch echt dat mijn paard wel voldoening haalt uit een goede dressuurproef, hij merkt wel degelijk mijn enthousiasme als hij zo goed zijn best heeft gedaan. Vind niet dat je alle ruiters over een kam moet scheren. Ik rijd mijn paard dan ook om hem ontspannen en vrolijk tehouden, anders presteert hij gewoon minder, een gespannen paard kan immers nooit de beste dressuurproef lopen, dan loop je toch echt een keer tegen de lamp.

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:46

Je paard rent de weg op. JOUW keuze, dus over jou maak ik
me niet zo'n zorgen, been gebroken -> ziekenhuis in.

NIET je paard zn keuze (LUISTEREN naar je paard?)
Paard aangereden doordat ie de weg op gerend is;
Been gebroken -> Af laten maken...

Met bit kun je hem iig wel de andere kant op sturen
en kun je hem evt stoppen, soms moet je dan wel heel
even wat harder aan de teugels trekken dan normaal,

maar als je daarmee een paardenleven red... zeg ik JA
tegen het bit.

Bitloos, niets mis mee.
Bitloos buitenrijden; Onverantwoord....

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:50

Helemaal met Tumba eens! Wel een leuk paardje!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:51

Tumba schreef:

Wat een onzin..... Verward
Verdiep je eens in het bitloos rijden, voordat je zo'n domme uitspraak doet.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:54

Nadya schreef:
Tumba schreef:

Wat een onzin..... Verward
Verdiep je eens in het bitloos rijden, voordat je zo'n domme uitspraak doet.

Nou ik ben het anders toch volkomen met haar eens.
Je vertrouwt je paard, en dat doe ik ook. Maar als je bitloos buiten rijd, door het bos, en je paard schrikt wat dan?
Geef daar dan is antwoord op? Als je bij een weg komt? Bitloos rijden in de bak vind ik prima en helemaal top! Maar buiten vind ik het ook gevaarlijk. En dat is geen onzin!

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:58

Als je paard echt bang is en hij vliegt er van door gaat ie toch, of dat nou met of zonder bit is... Die van mij is ook een stuk braver sinds ik bitloos rijdt

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:02

Cynthiaaapje schreef:
Als je paard echt bang is en hij vliegt er van door gaat ie toch, of dat nou met of zonder bit is... Die van mij is ook een stuk braver sinds ik bitloos rijdt

Precies. Ik rijd nog gewoon met bit, en als hij echt wil ben ik ook gewoon alle controle kwijt. Als je je paard op het bit moet terugnemen, ben je volgens mij veel sneller contole kwijt dat iemand die een zeer goede vertrouwensband heeft met zijn paard en alles op de zit doet. Alle respect voor TS... Wilde dat ik het zo kon.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:04

Gipsylover schreef:
Je vertrouwt je paard, en dat doe ik ook. Maar als je bitloos buiten rijd, door het bos, en je paard schrikt wat dan?
Geef daar dan is antwoord op? Als je bij een weg komt? Bitloos rijden in de bak vind ik prima en helemaal top! Maar buiten vind ik het ook gevaarlijk. En dat is geen onzin!

Ach, ik rij mijn jonge paard zelfs bitloos in, levensgevaarlijk ja. Clown Haha!
Ik ben ook zo'n onverantwoordelijk mens. Tong uitsteken

Inmiddels heb ik 2x met hem in het bos gereden, ging super. Ik ken overigens heel veel mensen die al veel langer bitloos buiten rijden over straat en door de bossen. Ken ook mensen die bitloos mennen, die zie ik dagelijks door ons dorp gaan over de weg. Schitterend om te zien. Het bitloos rijden is in opkomst. Ja

Als mijn paard schrikt, schrikt 'ie, geen bit wat hem tegenhoudt, hoor. Maar ik merk wel dat vertrouwen leren hebben in elkaar heel goed werkt. Jij denkt blijkbaar dat je met bit meer controle hebt. Ik denk dat het meer tussen je oren zit. Ik raad je (en jullie) aan je eerst eens goed te verdiepen in bitloos rijden en te gaan praten met mensen die al jaren bitloos rijden. Toen ik me hierin verdiepte, was het voor mij snel duidelijk dat ik mijn jonge paard bitloos in zou gaan rijden. Pfff, wat een commentaar kreeg ik van bepaalde onervaren mensen (mensen die niets over bitloos rijden weten). Inmiddels ben ik daar al enkele maanden mee bezig en het gaat super. Mijn paard kan een enorme hittepetit zijn, maar ik vind het een geweldige ervaring om te zien hoe het werkt als je er daadwerkelijk mee bezig bent. Ik geloof niet dat IK iemand ben die het gevaar opzoekt in elk geval. Ik heb een jong kind thuis, wil echt geen ongelukken, ben geen een of andere jonge griet meer Haha! . Ik heb me eerst heel goed verdiept in het bitloos rijden en heb met vele mensen gesproken die al jarenlang zo rijden. Jammer dat mensen er zo vanuit gaan dat bitloos rijden zo gevaarlijk is. Maar goed, onwetendheid al om, as usual..... Gaaaap

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:07

Jaa je hebt wel gelijk, ik bemoei me erverder niet meer mee! Knipoog
Vind het wel knap van jullie hoor!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:10

Tumba schreef:
Je paard rent de weg op. JOUW keuze, dus over jou maak ik
me niet zo'n zorgen, been gebroken -> ziekenhuis in.

NIET je paard zn keuze (LUISTEREN naar je paard?)
Paard aangereden doordat ie de weg op gerend is;
Been gebroken -> Af laten maken...

Met bit kun je hem iig wel de andere kant op sturen
en kun je hem evt stoppen, soms moet je dan wel heel
even wat harder aan de teugels trekken dan normaal,

maar als je daarmee een paardenleven red... zeg ik JA
tegen het bit.

Bitloos, niets mis mee.

Dan ben jij denk ik nog nooit écht op hol geweest!!
Dan heb je NIKS meer te vertellen. Ook niet met bit in.
Door te gaan hangen aan het bit of te roppen of te trekken, helpt niks, een paard wat op hol slaat is maar op 1 ding gefixeerd en dat is WEGWEZEN & vluchten. Het enige wat je dan kan doen is blijven zitten en hopen dat na een aantal honderd meter het paard wel weer op je reageert. Door te gaan trekken aan het bit, veroorzaak je alleen nog maar meer vluchtgedrag door de pijn in z'n mond wat het paard weer omzet in adrenaline.

Zo maar ineens zonder bit naar buiten gaan kan idd onverantwoord zijn. Maar het voordeel van de bitloze mensen is dat ze veel bezig zijn met grondwerk, lichaamstaal & gedrag, aanvoelen van het paard, werken aan de one rein stop. Deze mensen hebben geen bit nodig om hun paard te stoppen, omdat ze erachter komen dat stoppen niks met kracht te maken heeft. Maar met respect en leiderschap Ach gut

En daarbij moet je kunnen aanvoelen als je paard toch vluchtgedrag begint te vertonen, en het liefst helemaal kunnen VOORKOMEN. Kun je dit niet, moet je je niet op de weg begeven maar eerst binnen de omheining dit voor elkaar krijgen. Met of zonder bit.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:14

Dank je, Bojangles Lachen . Ik had geen zin om het WEER uit te moeten leggen...... Knipoog
Het valt me zo op dat eigenlijk alleen mensen die hier totaal geen ervaring mee hebben, dit soort dingen altijd roepen.
Verdiep je gewoon eerst eens ergens in, voordat je zo'n mening loopt te verkondigen.
Ik kan het nog veel meer aanvullen, maar ik zou zeggen, kijk eens op http://www.bitloos.nl ofzo..... Of de vele andere websites die hierover gaan.

(*ik ga nu maar eens naar mijn paardje in de storm*)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:15

Nadya schreef:
Gipsylover schreef:

Ach, ik rij mijn jonge paard zelfs bitloos in, levensgevaarlijk ja. Clown Haha!
Ik ben ook zo'n onverantwoordelijk mens. Tong uitsteken

Inmiddels heb ik 2x met hem in het bos gereden, ging super. Ik ken overigens heel veel mensen die al veel langer bitloos buiten rijden over straat en door de bossen. Ken ook mensen die bitloos mennen, die zie ik dagelijks door ons dorp gaan over de weg. Schitterend om te zien. Het bitloos rijden is in opkomst. Ja

Als mijn paard schrikt, schrikt 'ie, geen bit wat hem tegenhoudt, hoor. Maar ik merk wel dat vertrouwen leren hebben in elkaar heel goed werkt. Jij denkt blijkbaar dat je met bit meer controle hebt. Ik denk dat het meer tussen je oren zit. Ik raad je (en jullie) aan je eerst eens goed te verdiepen in bitloos rijden en te gaan praten met mensen die al jaren bitloos rijden. Toen ik me hierin verdiepte, was het voor mij snel duidelijk dat ik mijn jonge paard bitloos in zou gaan rijden. Pfff, wat een commentaar kreeg ik van bepaalde onervaren mensen (mensen die niets over bitloos rijden weten). Inmiddels ben ik daar al enkele maanden mee bezig en het gaat super. Mijn paard kan een enorme hittepetit zijn, maar ik vind het een geweldige ervaring om te zien hoe het werkt als je er daadwerkelijk mee bezig bent. Ik geloof niet dat IK iemand ben die het gevaar opzoekt in elk geval. Ik heb een jong kind thuis, wil echt geen ongelukken, ben geen een of andere jonge griet meer Haha! . Ik heb me eerst heel goed verdiept in het bitloos rijden en heb met vele mensen gesproken die al jarenlang zo rijden. Jammer dat mensen er zo vanuit gaan dat bitloos rijden zo gevaarlijk is. Maar goed, onwetendheid al om, as usual..... Gaaaap

Dat komt omdat iedereen leert met bit te rijden. Er wordt op maneges weinig verteld over gedrag en lichaamstaal.
Veel mensen denken dat je zonder bit niks te vertellen hebt, dit komt omdat ze dat zo geleerd hebben.
En dat is best zonde, want bitloos is voor het paard vele malen fijner, en dat je met de teugels aan de mond moet sturen is heel erg achterhaald. Je stuurt op zit en op neckreining en niet door aan je binnenteugel te 'trekken'.
Eigenlijk is het ook heel stom dat je paard een bit in de mond heeft, het gevoeligste deel van een paard, het zachte weefsel in de mond en de slijmvliezen, in de buurt van kiezen en bij flinke druk komt het bit hier ook nog eens tegen aan. Wie dit ooit heeft verzonnen?
Als van eeuwenoud altijd al op de neus werd gereden zou er nooit iets over gezegd zijn Clown
Maar goed dat is mijn mening. Ook ik heb altijd met bit gereden, nu niet meer.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:20

Ik weet het, Bojangles. Het is onwetendheid, wat ik al aangaf.
Pfff, als je eens wist wat ik allemaal soms niet aan heb moeten horen en soms nog steeds, als ik vertel dat ik bitloos rij op een jonkie. Knipoog
Best vermoeiend. Maar goed, ik probeer in het dagelijks leven maar vooral te laten zien, dat het wel degelijk werkt. Mijn beide instructrices rijden ook bitloos (hebben hun eigen paard ook bitloos ingereden) overigens. Die rijden overal heen, hoor..... Haha!