Miss_Montana schreef:Kijk, daar zijn we het over eens Muiske. Mensen moeten leren rijden, en om te rijden heb je geen zadel of teugels nodig maar een onafhankelijke zit. Als je een onafhankelijke zit hebt (door veel te oefenen zonder zadel en teugels) dan kan je het paard in feite niet in de weg zitten of je nu met of zonder zadel/bit rijd. Ik vind ook idd dat kinderen die op paardrijden gaan dat als eerste moet worden geleerd. Als ik lesgeef aan de longe laat ik ze altijd even zonder beugels en teugels stappen en draven om de bewegingen van het paard écht te voelen en oefeningen als in amazone en achterstevoren zitten komt bij mij ook regelmatig voor. En na dit een paar keer te hebben gedaan zie je gewoon dat ze veel minder steun zoeken aan de teugels en beugels. Dat is echt leuk om te zien, ze zitten ook ineens beter en hebben meer zelfvertrouwen.
idd dat is waar,
helaas zie je veel anders,
bij kleine kinderen zie je dit veel meer dan bij volwassen mensen,
overlaatst had ik een meisje op jumping zien rijden, dacht dat ze een jaar of 10-11was,
een pony die te groot was voor haar en veel te vlot vooruit met een groot springvermogen en die denk ik wel goed zou gaan.
maar zij kon amper sturen, ze had zelfs sporen aan! zat hele tijd met hielen in de buik, aan haar teugels te hangen,
te brullen voor heel de piste dat ze hem niet kon houden, de pony vloog overal naartoe en sprong wat hij tegenkwam,
helaas de uitsluiting wegens zogezegd parcoursvergissing, ze kon hem gewoon niet sturen,
ze liet haar volledig hangen aan haar teugels en sporen erin.
toen ze uitgesloten was nam ze haar zweep en sloeg ze eerst op de kont van het paard, omdat die dan begon te bokken begon ze op zijn hoofd te slaan met haar zweep, en nog eens met veel gebrul erbij...
de pony was in mijn ogen niet in fout wel de jonge ruiter.
zij kon onvoldoende sturen, de pony was te krachtig voor haar,
ze kon niet fatsoenlijk zitten, haar houding was allesbehalve en het is altijd het paard of pony zijn fout...
dan stel ik mijzelf de vraag,
als die ruiter nu eens aan de longe leren rijden, waar er gewoon een halster aanhing zonder teugels en zonder stijgbeugels,
en ze leerde een mooie houding en aan de longe dan zo sturen met haar zit,
zou dit heel veel gemaakt hebben.
dan kan het ook niet echt kwaad dat er een bit inzit, want je gebruikt het bit niet,
naarmate merk je dan dat het een overbodige luxe ding is die je achteraf buiten gooit.
maar goed waar ik naar toe wil gaan, het kan echt anders...
zondag terug jumping en moet er enkele gaan filmen,
mijn hart breekt zo dikwijls, wat ik al niet gezien heb op een jumping, het is echt om van te wenen...
bij velen telt helaas alleen het winnen.
men zou langer moeten stilstaan om te leren sturen vanuit de zit,
dan pas zal men beseffen dat een bit er niet toe doet.
ze zeggen dat sporen aan voeten van gevorderden hoort, wel een bit ook dan.
als je er niet met kan rijden, rij dan zonder bit.
echt knap!
(we zeggen altijd dat men steeds meer met dood schaap rijdt, door bontonderleggers, bontonderlegde singels, neusriemen, bontspringschoenen, etc. maar jij slaat echt alles
Veel succes met alles en vooral veel lol met je knol! 
. Ik had geen zin om het WEER uit te moeten leggen......