Stapmolens, voor luie mensen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hananas

Re: Stapmolens, voor luie mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:25

ik heb geen stapmolen, maar een vriendin vertelde mij dat op haar stal een paard na het rijden in zo een stapmolen was gezet en ze was zoo moe, dat ze niet meer kon stappen en ze is dus gevallen en nouja, die stapmolen draait door...

ze had over haar hele lichaam schaafwonden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:28

Lijkt me stug, als het paard ligt gaat het rek eroverheen en die zijn vaak ook beweeglijk. En zo moe na het rijden dat ze niet meer kan stappen, wou je daar de stapmolen de schuld van geven?
Wat een onzin.

Ik ben particulier maar het lijkt mij ideaal om er één te hebben. Niet om het rijden te vervangen maar op dagen dat er niet gereden wordt en voor het keuringsklaar maken. En extra, voor de dikke shetten.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:31

ik heb dit verhaal ook alleen maar gehoord, en ik geef de stapmolen niet de schuld.
de merrie werd getraind voor in de renbaan, dus ik denk wel dat ze moe was.

en ze kan toch ook schafwonden hebben van meegesleurd te worden? of niet? ik heb zelf nog nooit een stapmolen bezig gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:33

Nee dat kan niet. Als je nog nooit een stapmolen hebt gezien, moet je er ook geen wilde verhalen over vertellen.

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:33

Ik vind :
Je kunt het niet elke dag of 5 keer per week gebruiken .
Alleen op dagen zoals je bijv . moet overwerken en je je paard even in molen zet en ondertussen de stal uitmest .

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:35

Waarom niet?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:45

cami_cami1 schreef:
Ik vind :
Alleen op dagen zoals je bijv . moet overwerken en je je paard even in molen zet en ondertussen de stal uitmest .

groetjes

Waarom niet?
Die van mij gaan buiten het trainen e.d. ook nog elke dag vroeg in de morgen in de molen.
Nu ze op het land staat niet. Maar in het winterseizoen wil ik ze er gewoon zo veel mogelijk uit hebben.
Dus gemiddeld een uurtje of 4 met rijden, poetsen, wandelen e.d.
En dan ook elke dag een uurtje stapmolen, en als ik of iemand die ik ken nog tijd heeft ook zo vaak mogelijk los in de bak Knipoog

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:58

cami_cami1 schreef:
Ik vind :

groetjes

Bij ons staat hij de hele dag aan, 7 dagen per week Bloos
Van half 9 's ochtends tot een uur of 7!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:00

Hier ook... wel om het uur met verschillende paarden (Of om de 20 min/40min) ligt er net aan hoeveel muntjes erin gaan Clown

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:02

Dorienn schreef:
ik heb geen stapmolen, maar een vriendin vertelde mij dat op haar stal een paard na het rijden in zo een stapmolen was gezet en ze was zoo moe, dat ze niet meer kon stappen en ze is dus gevallen en nouja, die stapmolen draait door...

ze had over haar hele lichaam schaafwonden...

Mwwwhhaaaaahhhhhhhhhh................... lijkt me sterk.

Kweet niet of alle stapmolens gelijk zijn (zal wel niet) maar ik kan je vertellen hoe die van ons 'werkt'. Die heeft onder de rekken rubber 'slierten' hangen. Dus als een paard valt en de rekken gáán er overheen, wat me al sterk lijkt, maar okee, dan krijgt ie alleen die rubber dingen over zich heen.

Een goede stapmolen heeft zulke beveiligingen.

En een paard zover doortrainen dat ie helemaal kapot is en omvalt?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 07:43

geloof dat er zo'n 10 leveranciers vamn stapmolens in nederland zitten en zo'n 15 buiten nederland.
Nederland staat niet bekend als lui volk, juist niet. Dus en stapmolen voor luie mensen, nee. Een stapmolen voor mensen die het druk hebben Ja Mensen die meer training willen geven, met minder mensenuren (ivm tijd = geld)

btw, ik vind het en gewéldige uitvinding Vork

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 08:38

het is wel een handige uitvinding ja. en ze geven je paard wat extra beweging, als jij even bezig bent. maar het is wel ontzettend saai voor paarden...

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:31

Tegen: mensen die hem gebruiken als enige beweging voor het paard. Dus bv. je paard in de molen zetten, zelf gaan koffiedrinken en een uurtje later je paard op stal zetten. En dan tevreden zeggen: zo, mijn paard heeft zijn dagelijke portie beweging gehad!

Voor: als extra beweging naast weidegang of rijden, als hulpmiddel bij blessures of om, bij bv handelsstallen, de paarden op te warmen en af te coolen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:13

't zal me eigk een worst wezen of een ruiter lui of niet lui is... Als die goed voor z'n paard zorgt..

En ik vind het nou niet echt rampzalig voor het paard als die een keer in de stapmolen moet Haha! pff.. Ik denk dat een paard beter af is, als hij lekker relaxed en lang in de stapmolen kan lopen, dan wanneer een ruiter zich alleen maar moet haasten en dan z'n paard met grote neusgaten oid wegzet...

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:58

Bij mijn verzorgpaarden wordt er deze zomer een stapmolen gezet. Reden? Er zitten 8 paarden. Deze werken allen zo'n drie uur per week. De paarden zijn eigenlijk van 4 kinderen. De oudste drie zitten nu in het middelbaar en kunnen in de week minder rijden omdat er moet geleerd worden. Er zitten drie oudere paarden (25, 24 en 16), die eigenlijk meer beweging zouden moeten krijgen dan die drie uur per week. Omwille van beginnende artrose enzovoort. Verder zitten er twee pony's tussen, die in het gras enorm dik kunnen worden. Ze zitten wel op een korte weide en krijgen verder niks bij, maar ze ontsnappen naar de vollere weides en worden zelfs zwaar van dat korte gras alleen. Dus die moeten ook meer beweging hebben. Verder zitten er ook twee jonge paarden. Waarvan er één vier jaar is en zij ontploft gewoon als ze "maar" drie keer per week mag werken. Ze heeft een ontzettende energie en is gewoon gevaarlijk! Extra stapmolen zou dus een grote hulp zijn bij ons! Vooraleer ik vanalles naar mijn hoofd krijg: deze paarden staan allemaal 24/24 en 7/7 in de weide. Staan dus nooit op stal! En geloof me, daar krijgen ze echt geen conditie van hoor! Ze lopen eigenlijk nooit op de weide, heel soms eens vijf minuten, maar voor de rest rusten en eten ze alleen maar. Ik rij zoveel mogelijk paarden bij, maar heb ook mijn werk, dus kan onmogelijk elke dag 8 paarden bijrijden. Ze worden ook niet verkocht, want de drie oudere paarden kan je niet verkopen, de twee pony's zijn echt goud waard en de jonge paarden zijn daar gefokt en volgen de oudere paarden op. Deze zomer zal het tenminste mogelijk zijn om al deze paarden s'avonds op dagen dat ze niet werken in de stapmolen te zetten tijdens het mesten. En dit is allesbehalve een luiheids oplossing, maar het beste voor de paarden (oudere paarden met artrose, pony's die anders niet in de weide mogen omdat ze te dik worden, en jonge paarden die niet elke dag mogen werken, maar wel onbelast in de stapmolen hun energie kwijt kunnen).

Rubi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:36

Ik vind een stapmolen zeker niet iets voor luie mensen,
Bij bijvoorbeeld van die grote stallen,
dan kun je natuurlijk geen 10 paarden (ik zeg maar wat)
op een dag rijden. maar om ze dan wel de beweging te geven
kun je ze even in de stapmolen doen Lachen
ik vind het een zeer handige uitvinding Lachen

lindahurby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 05:32

op de pensionstalling waar ik eerst stond hadden we ook een stapmolen en daar gingen de paarden dan s'morgens een kwartiertje in zodat ze de stallen dan even konden uitmesten
en s'winters na het rijden als ze dan nog niet echt droog waren nog even 10 minutjes op de zachste stand

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:19

Mijn paard staat alleen in de winter aan de molen afentoe, en dan is het alleen als ik weinig tijd. Dan kan ik in de tussentijd mijn stal uitmesten en zijn eten klaarzetten en dan kan hij 40 stappen. En daarna nog even lekker poetsen.
En als er een paddock vrij is dan mag hij 1uur in de paddock en daarna nog 20 min aan de molen. We hebben drie paddocken maar ook 65 paarden die graag een uurtje per dag daar in willen maar er is niet altijd plek en om nou een uur te wachten op een plekje, dan kan je ze dus aan de molen zetten.

Ik kan zelf niet goed wandelen ik heb reuma ik kan niet langer dan 15 min wandelen met mijn paard.

In de zomer staan ze nooit aan de molen bij ons op stal want dan staan ze lekker in de wei. Dus als je dan weinig of geen tijd hebt dan laat je hem staan of poets je hem alleen.

Ik vind het erg handig zo'n molen bij ons lopen er ook paarden aan die alleen mogen stappen op het harde na blessure.

Dus de zin dat een stapmolen voor luie mensen is, is echt onzin.
De stapmolen is echt een goede uitvinding.

Leintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:51

Ik vind het op zich een handige uitvinding, maar het moet niet een vervanging worden voor het rijden! Maar als je bijv. ff een enorm drukke week hebt ofzo dan kan een stapmolen uitkomst bieden.

NaomixAline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:27

Een stapmolen is handig voor als je weinig tijd hebt(zoals sommige zeggen) als je je paard er elke dag in zet en zelf verder niks met je paard doet dan vindt ik het lui. als je je paard 1 keer per week in de stapmolen zet, vindt ik je niet bepaalt lui.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 12:45

Ik vind stapmolens voor particulieren net zo handig. Die mensen hebben toch ook werk/school dus is het een handige vervanging. Terwijl mensen op handelsstallentoch de hele dag ermee bezig zijn met de paarden dus dan zou ik eerder zeggen wél voor particulieren en niet voor handelsstallen ed