Western vs Dressuur..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Strondvlieg

Re: Western vs Dressuur..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 15:02

Jethafa schreef:
Volgens mij bedoelde ze niet dat je het mis had, maar het gene wat veel mensen missen in het engels rijden, waardoor ze western erbij doen. Snap?

Ik rijd normaal gesproken engels. Ik heb meer het controle gevoel dan, maar western is gewoon moeilijk en gaaf om te doen. Ik rijd deze zomer een Argentijnse Criollo een paar keer per week, ook western zadel etc, maar dat is alleen buiten rijden. Wel leuk om een beetje aan te wennen, maar ik zou niet echt zeg maar reigning of barrel race te doen. Gaat een beetje te hard in dat grote zadel Tong uitsteken Misschien moet ik nog een beetje wennen Knipoog

Mijn nichtje deed trouwens in Amerika mee met haar paard met barrel races. Zij was best goed! Dat is pas western Tong uitsteken

Ow oké Lachen
Ik doe het meeste de basis van dressuur. Maar ik rijd thuis vaak zonder tuig.. Meestal ga ik dan springen Lachen Ook doe ik veel vrijheidsdressuur en grondwerk (lichaamstaal) met mijn pony. We rijden ook buiten, maar helaas is er niet de perfecte omgeving hier.. Western doe ik ook, maar alleen pleseaure.. Ook wel eens trail trouwens Lachen Wedstrijden niet, daar zijn we nog niet klaar voor. Barrelracing lijkt me erg leuk om te doen, maar vroeger heeft mijn paardje knieproblemen gehad waardoor ik dat niet durf te doen Knipoog

Love_boyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:30

Ik weet dat dit helemaal off-topic is, maar ik kan het nérgens
anders vinden...
Dus zet ik het maar eventjes hier, ik hoop op reacties Knipoog

Ik zit erover te denken om over een jaartje of 2 een Criollo
te kopen, ik heb er veel over gehoord en ze lijken precies
te zijn wat ik zoek!
Nou heb ik nog nooit een 'levende' Criollo aangeraakt of ontmoet.
Héél graag zou ik bij iemand uit NOORD-BRABANT
die een Criollo heeft, komen kijken. Mischien kan hij/zij
mij dan ook meer info geven over het ras..?
Beetje veel gevraagd: maar nog NOOIT heb ik op een Criollo
gezeten (met 1 hand rijden kan ik wel) en een westernzadel
ken ik ook nog niet :p

Zijn er mensen in NOORD-BRABANT die een béétje in de
buurt van s'hertogenbosch wonen, die mij willen helpen om een
Criollo 'beter' te leren kennen?

Pm me dan eventjes aub.

(sorry voor deze off-topic, maar ik kan zelf nog geen topic openen)

Luce86Hera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 08:35

Ik rijd western, omdat ik graag vrijblijvend rij... (rijd dan ook recreatief) en ik geen zin heb in al dat gelet op mijn houding en de houding van mijn paard.

Western is gewoon relaxed en het zadel zit heeeeeeeeeeeerlijk... 10x beter dan een dressuurzadel!

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 08:59

ik rij dressuur dat zou ik denk ik ook altijd blijven doen, omdat ik me daar het fijnst mee voel, en het past gewoon bij me.
Toch heb ik veel respect voor mensen die western rijden, dat ze die dingen die hun doen allemaal met een lange teugel kunnen, dat zou ik niet kunnen met mijn paarden *daar zijn mijn paarden ook niet voor gefokt, okal zeggen ze dat mijn pony het waarschijnlijk allemaal wel zou kunnen leren, die reageerd zo makkelijk voor druk*
Ik zou zelf nooit western gaan rijden maar vind het heel leuk om naar te kijken

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:43

Giorgio_x schreef:
ik rij dressuur dat zou ik denk ik ook altijd blijven doen, omdat ik me daar het fijnst mee voel, en het past gewoon bij me.
Toch heb ik veel respect voor mensen die western rijden, dat ze die dingen die hun doen allemaal met een lange teugel kunnen, dat zou ik niet kunnen met mijn paarden *daar zijn mijn paarden ook niet voor gefokt, okal zeggen ze dat mijn pony het waarschijnlijk allemaal wel zou kunnen leren, die reageerd zo makkelijk voor druk*

Welke stijl je rijdt heeft niet zoveel te maken met het fokken, maar vooral met het trainen. Natuurlijk kun je met fokken proberen een bepaalde aanleg aan het paard mee te geven, maar een rijstijl is niets meer of minder dan dat: een rijstijl. Die losse teugel is het resultaat van goede training, net als een zachte aanleuning bij de dressuur.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:59

Luce86Hera schreef:
Ik rijd western, omdat ik graag vrijblijvend rij... (rijd dan ook recreatief) en ik geen zin heb in al dat gelet op mijn houding en de houding van mijn paard.

Western is gewoon relaxed en het zadel zit heeeeeeeeeeeerlijk... 10x beter dan een dressuurzadel!

Wat jij doet is geen westernrijden. Wat jij doet is hobbelen op een westernzadel. Dat mag natuurlijk, maar noem het geen westernrijden. Want verder naast de waarheid dat wat jij zegt kun je haast niet zitten Knipoog

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 14:16

Giorgio_x schreef:

Dat maakt absoluut niet uit. Knipoog Er zijn mensen die met dravers (draven) westernrijden of met andalusiers (hogeschooldressuur), niet bepaald paarden gefokt om western mee te rijden. Lachen Je kunt met ieder paard westernrijden of rijden met een westernzadel (er is verschil) , de stamboom of fok-richting maakt niks uit.. Dat is juist zo leuk aan westernrijden, met een beetje moeite kan ieder paard ''western'' worden, en zo niet kan het ook heel fijn zijn met een westernzadel rond te rijden, doe ik ook!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 14:37

Lara_silver: Wat je zegt klopt wel maar het gaat om de echte geschiktheid.
Mijn NRPS paardje doet het allemaal vrij aardig maar zou nooit zo goed kunnen worden in de reining als een reining gefokte quarter met een top pedigree...
Dus ze kan het wel...tuurlijk....maar ze is fysiek niet in staat om snelle spins en knoerterharde stops te maken....en dat vraag ik haar dus ook niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 15:49

@BlazingBoots : ik gok dat 75% van de Quarters daar ook niet voor geschikt zijn, zelfs soms ondanks hun pedigree Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:13

Giorgio_x schreef:

Jouw paarden niet gefokt om met lossen teugel te rijden Verward
Ik wist niet dat dat er in gefokt moest worden Knipoog