Monty snapt Anky

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Norway_girl

Re: Monty snapt Anky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 10:58

Laten we onntoppic blijven....en het weer over Anky hebben. Ik wil wel via PB verder gaan, mocht je wat willen weten Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 11:01

nadya je hebt dus tussen de grand prix gezeten? Want de lagere klassen wanen zich soms anky en daar zit het gevaar. trouwens overal zitten mensen die niet goed voor hun paard zorgen. Maar algemeen denk ik dat salinero een goed leven heeft

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 11:08

katiavl schreef:
nadya je hebt dus tussen de grand prix gezeten? Want de lagere klassen wanen zich soms anky en daar zit het gevaar. trouwens overal zitten mensen die niet goed voor hun paard zorgen. Maar algemeen denk ik dat salinero een goed leven heeft

In de tijd dat ik me tussen de sportpaarden en -mensen bewoog, was Anky zelf nog een broekie, hoor Haha! . Anky is ietjes ouder dan ik ben, he. Ik ben alweer 36 jaartje (heb geen idee hoe oud Anky is). We hadden toen ook nog de draversbaan in Hilversum, daar heb ik ook een tijdje meegelopen heel vroeger, maar ik heb vooral lang paarden verzorgd en bereden op een dressuur- en springstal. Lang geleden dus. Toen wilde ik nog springruiter worden, hahaha...... Haha!
Echt zo niets voor mij, terwijl ik echt wel van een sprongetje hou, maar niet van dat prestatiegerichte. Dat is niet mijn ding. Bloos

Natuurlijk wordt Salinero goed verzorgd, daar discussieer ik niet over. Het gaat me echt om het feit dat alle paarden lekker paardendingen willen doen, zoals in de wei staan met andere paarden. Ik hoop dat 'ie dat ook regelmatig mag en dan gewoon los. Maar ja, of dat zo is? Geen idee..... Jullie?

En inderdaad; overal zijn mensen die hun paarden niet goed verzorgen. Daar zie ik helaas talloze voorbeelden van in mijn omgeving. Maar daar gaat dit topic niet over. En van Monty ben ik ook geen grote fan (en ik heb vorig jaar les gehad van een leerling van hem, dus ja, ik weet waar ik het over heb. Zij was goed, hoor, maar die methode is niets voor mijn paard en mij). Lachen

houttuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:55

Niet alle paarden doe je een plezier met paardendingen zoals in de wei staan, er zijn paarden die je daar helemaal niet gelukkig mee maakt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:58

houttuin schreef:
Niet alle paarden doe je een plezier met paardendingen zoals in de wei staan, er zijn paarden die je daar helemaal niet gelukkig mee maakt.

En vertel eens wat voor paarden dat zijn dan? Ik heb wel een idee, hoor, maar misschien kun je iets meer vertellen?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 07:40

Nadya schreef:
katiavl schreef:

In de tijd dat ik me tussen de sportpaarden en -mensen bewoog, was Anky zelf nog een broekie, hoor Haha! . Anky is ietjes ouder dan ik ben, he. Ik ben alweer 36 jaartje (heb geen idee hoe oud Anky is). We hadden toen ook nog de draversbaan in Hilversum, daar heb ik ook een tijdje meegelopen heel vroeger, maar ik heb vooral lang paarden verzorgd en bereden op een dressuur- en springstal. Lang geleden dus. Toen wilde ik nog springruiter worden, hahaha...... Haha!
Echt zo niets voor mij, terwijl ik echt wel van een sprongetje hou, maar niet van dat prestatiegerichte. Dat is niet mijn ding. Bloos

Natuurlijk wordt Salinero goed verzorgd, daar discussieer ik niet over. Het gaat me echt om het feit dat alle paarden lekker paardendingen willen doen, zoals in de wei staan met andere paarden. Ik hoop dat 'ie dat ook regelmatig mag en dan gewoon los. Maar ja, of dat zo is? Geen idee..... Jullie?

En inderdaad; overal zijn mensen die hun paarden niet goed verzorgen. Daar zie ik helaas talloze voorbeelden van in mijn omgeving. Maar daar gaat dit topic niet over. En van Monty ben ik ook geen grote fan (en ik heb vorig jaar les gehad van een leerling van hem, dus ja, ik weet waar ik het over heb. Zij was goed, hoor, maar die methode is niets voor mijn paard en mij). Lachen

Geef nou eens antwoord op de vraag! Heb je tussen de Grand Prix gezeten of niet?

Ik krijg het idee dat je er een beetje omheen praat...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 09:16

Waarschijnlijk niet,mijn werkgeefster heeft wel vaak tegen Anky gereden in de lichte tour etc. Ook weleens van haar gewonnen toendertijd{zo
n 10/15 jaar terug} Die paarden worden echt wel goed verzorgd en krijgen meer beweging en aandacht dan onze huis/tuin en keukenpaardjes om het zo maar te noemen.Ik ben het er wel mee eens dat ze eens lekker in de wei zouden mogen,maar ik weet ook dat dat vaak niet haalbaar is met hoog in het bloed en voer staande paarden die in een superconditie verkeren en waar veel van af hangt.Maar die paarden gaan na hun pensionering bij Anky inieder geval wel lekker de wei in.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 12:47

sanne83 schreef:
Megantjuh schreef:
Snap je punt niet echt.. Daarnaast is longeren met 1 lijn duidelijk slecht voor je paard... Dat je hier om lacht zegt mij al genoeg over je kennis op paarden gebied Gestoord

Ik weet niet precies wat jou reden is, maar in het artikel staat dat longeren met één lijn slecht is omdat het paard voordurend naar buiten kijkt, dus beter met passoa of dubbele lijnen..
mijn conclusie is dat hij dan gewoon niet kan longeren Haha! , misschien toch nog eens verder kijken dan de join-up Schijnheilig
die opmerking van anky over paardenfluisteraars is helemaal hilarisch Haha!

Longeren met 1 lijn is altijd slecht,hoe goed je het ook kan. Een paard kijkt naar buiten om de simpele reden dat het gewicht van de longeerlijn aan zijn hoofd hangt.

Als jij aan je linkerarm een boodschappen tas draagt, dat hef je je lichaam ook iets naar rechts om het gewicht te compenseren. Paard doet dit precies het zelfde met zijn hoofd, hij kijkt dus iets naar buiten om het gewicht van de longeerlijn te compenseren. Daarnaast, alsof het niet erg genoeg is, komt vaak de achterhand naar binnen, waardoor ze dus naar buitengebogen over de volte lopen. Dat is funest voor ieder paard Lachen

Vandaar dus dat longeren met 1 lijn altijd slecht is, mits je bijzet zodat het hoofd recht blijft gesteld.

Snap niet wat hier nou hilarisch aan is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 19:52

Ik ook niet echt.... je kunt idd beter met pessoa longeren, zodat het paard recht blijft.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 20:27

Yamcha schreef:
Ik ook niet echt.... je kunt idd beter met pessoa longeren, zodat het paard recht blijft.

Alhoewel hij wel vaak scheef ingesteld word, dan is het toch nog steeds belastend of ligt dat aan mij? Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 20:39

Dan is het idd nog altijd belastend, en dus schadelijk. Maar je kunt altijd beter met passoa longeren dan met bijzet, omdat je met een passoa de achterhand mooi kunt meenemen, en de passoa een nageeflijke werking heeft, en het paard dus niet in de krul getrokken wordt. Een bijzetteugel is al snel te kort ingesteld, wat teveel spanning geeft op de nek, als gevolg wordt de onderhals ontwikkeld. Met een passoa train je vooral de bovenlijn (als die idd recht wordt ingesteld).

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 20:44

Alles wat niet goed gebruikt word is schadelijk Lachen

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 16:10

Megantjuh schreef:
Longeren met 1 lijn is altijd slecht,hoe goed je het ook kan. Een paard kijkt naar buiten om de simpele reden dat het gewicht van de longeerlijn aan zijn hoofd hangt.

Vandaar dus dat longeren met 1 lijn altijd slecht is, mits je bijzet zodat het hoofd recht blijft gesteld.

Snap niet wat hier nou hilarisch aan is!

Ik longeer mijn paard aan een halstertje en 1 longeerlijn en zonder bijzet. Toch loopt mijn paard aan de longe met stelling en buiging Knipoog

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 08:03

Het lijkt mij sterk dat aan 1 longe longeren echt slecht is.. Nagelbijten / Gniffelen Dan doet zelfs Lammert Haanstra het op de verkeerde manier Clown

Niet alle paarden kunnen overweg met een pessoa. Heb er al wel in paniek uit zien breken, letterlijk, toen de band achter de achterbenen werd gehangen..

Als je een bijzet goed instelt, dan kan je paard heerlijk over zijn rug lopen, zonder echt gedwongen te worden, en zijn achterhand ook goed meenemen. Maar goed, bij ieder paard hoort een eigen training Lachen

Trouwens, is dit niet een beetje offtopic?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 10:19

Megantjuh schreef:

Misschien moet je rondslingeren niet verwarren met longeren Knipoog . Je kan heel goed aangeven dat je paard z'n achterhand naar buiten moet bewegen en schouder en hoofd prima controleren. Als je vooral bezig bent met wegjagen, dan komt het hoofd niet naar binnen, dus opzich verbaasd het me niet zoveel dat monty ook deze mening heeft Haha!
ik vind zowieso een bijzet en pessoa niets dubbele lijnen is prima.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 11:00

Ik zou het ook wel willen lezen,
maar ik kan hier in overschie de paard en sport niet kopen Boos!
ze zijn hier haast alleen maar voor de avrobode en de weekend Tong uitsteken saaie mensen geef mij maar de paardenboekjes Tong uitsteken

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 11:51

De paard en sport ontvang je als je lid bent van de KNHS Knipoog

Overigens staat in dit topic het hele verhaal

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 12:56

Citaat:
houttuin schreef:

En vertel eens wat voor paarden dat zijn dan? Ik heb wel een idee, hoor, maar misschien kun je iets meer vertellen?

ik denk dat het voor alle paarden prettig is om gewoon iedere dag de wei op te kunnen.
maar ik weet wel van mijn eigen paard dat hij niet gelukkig is als hij alleen maar de wei op hoeft en verder niet getraint wordt e.d
toen ik een tijdje geen zin had om te rijden, ging hij gewoon iedere dag van 'smorgens tot 'savonds de wei op, ik trainde hem toen niet meer. hij werd vervelend en super chagerijnig!
zodra ik hem weer in training had en hij dus niet meer de hele dag de wei op ging zag ik hem gewoon weer veranderen! hij vond de aandacht heerlijk en ik zie iedere dag weer dat hij geniet van de tijd dat ik met hem bezig ben, hoe zwaar de training ook is (afwisseling blijft wel heel belangrijk!)

ik denk dus zeker dat naast weidegang dat ze gewoon even verstand op 0 kunnen zetten, zeker ook het contact met mensen en de aandacht die ze dan krijgen ook heel erg belangrijk is!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:17

Ik heb het gelezen.

Ik geloof best dat die paarden gelukkig zijn, maar ik heb ook gehoord dat deze paarden weinig tot nooit op het land komen. Wordt een paard daar gelukkig van?

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:33

Ik denk dat paarden er niet gelukkig van worden als ze nooit op het land komen, maar veel slechter zullen ze er niet van worden. Natuurlijk is het sneu dat ze niet even lekker kunnen uitrazen, niet lekker even "paard" kunnen zijn, maar bijvoorbeeld Salinero weet ook niet hoe het is om even lekker paard te zijn toch? Salinero weet gewoon niet beter.. Daarom zal Salinero er niet veel onder lijden, paarden die altijd lekker het land op mochten en later net als Salinero moeten leven wel.

Ben het verder eens met Marloezzke, mijn pony zou ook niet blij zijn om dag en nacht op het land te staan. Hij staat vaak na 3uur al te wachten op me voor de uitgang. Mijn pony vind de aandacht tijdens en na het rijden ook heerlijk.
Ik vind de combinatie rijden-wei nog het fijnste, eerst lekker trainen en daarna de wei op, daar word mijn pony blij van!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:29

Citaat:
maar bijvoorbeeld Salinero weet ook niet hoe het is om even lekker paard te zijn toch? Salinero weet gewoon niet beter.. Daarom zal Salinero er niet veel onder lijden, paarden die altijd lekker het land op mochten en later net als Salinero moeten leven wel.

Salinero is ook ergens geboren en groot geworden. Weinig kans dat hij niet weet hoe het is in het land te lopen. Knipoog

Toch, mijn manier is het niet, maar die paarden hebben het niet slecht. En ze komen tenminste nog buiten, al is het dan in de stapmolen of voor een wandelingetje/grazen met groom erbij.

Dat kun je van veel pensionpaarden voor breedtesport niet zeggen.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:03

Ik zou meteen maar alle paardensport afschaffen als ik jullie was. Clown
Want op deze manier worden alle paarden natuurlijk gigantisch mishandeld. *LOL*

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 21:15

Dit is wat Anky zelf zegt: Bij paarden die snel heet worden zou ik mensen willen aanraden om eerst bij zichzelf na te gaan of het paard genoeg beweging krijgt. Paarden hier worden 2 x daags aan de hand of in de stapmolen gestapt voor ongeveer 15 minuten. Daarnaast worden ze 1x gereden of gelongeerd én gaan ze in de wei! Dat is minimaal 3x per dag écht bewegen en 1x keer in de wei. Ze komen dus minimaal 4 keer per dag hun box uit! En dat wordt allemaal gelijkmatig over de dag verdeeld.
Anky van Grunsven

En het staat op deze pagina:
Citaat:

Tenzij ze liegt natuurlijk, lijkt het me dat haar paarden wel ooit op de wei komen en lekker veel beweging en aandacht krijgen. Dus toch redelijk paard kunnen zijn. De grote vraag is natuurlijk wel: wanneer voelt een paard zich lekker? De een kan niet zonder weidegang de hele dag, terwijl de ander het liefst werkt aan de longeerlijn (al dan niet met een lijn Knipoog ) of bereden wordt om gelukkig te zijn.

ILIKExHORSES

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:52

Ineke2 schreef:
Ik en ik moest gelijk aan de verhitte discussie op bokt denken Haha!

Welke discussie was dat?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 23:30

waarschijnlijk die waar er een ellelang topic was over sali die de benen nam op de WEG.

en Nadya mijn merrie maak je absoluut niet gelukkig met haar op weide te gooien, die wil liefst zo snel mogelijk weer naar binnen. Net als 1 van de pony's. Dus wees maar niet zo zeker van je stuk wat dat betreft Knipoog