Foto's van paarden @ work op Slipjacht!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dierfysio

Re: Foto's van paarden @ work op Slipjacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 18:24

missMuppit schreef:
wat wel zo is: als die paarden zoon sprong maken, moet je er echt wat voor doen om te blijven zitten. wij zijn natuurlijk hindernissen in de hoogte gewent. die paarden springen in de lengte naar voren. okee dan hoef je nog niet zo te zitten, maar die paarden gingen met oren naar voren op pad. en dit dan zeker niet de eerste keer dat ze het doen. dus ze wisten wat ze te wachten stond. Knipoog ik zelf heb nog nooit zoon jacht mee gemaakt. en de gene die dit geplaatst heeft kan dr ook niks aan doen. dat konijn is wel wat sneu. volgende keer misschien gewoon een geur spoor af zetten zou wel wat diervriendelijker zijn natuurlijk :P

lezen is echt zoooooo moeilijk voor sommige kortzichtige mensen..... Gaaaap Gestoord

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:11

wat een zeurtopic. laat iedereen zijn mening hebben. Het lijkt mij iig ontzettend moeilijk om normaal te blijven zitten maar sommigen denken dat ze alles kunnen Knipoog

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 00:47

bolhvj : ik snap niet waarom jwe der op doorgaat het is
toch mijn mening Gaaaap

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:30

Moderatoropmerking:
De discussie over deze tak van de paardensport, of deze wel of niet paardvriendelijk is, moet hier niet gevoerd worden. Daar kan je altijd ergens anders een topic voor openen. Graag weer ontopic.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 15:40

Dierfysio: als jij nu telkens zo reageert als het woord "konijn" wordt gezegd, dan begrijp ik ten zeerste dat je daar moe van wordt. Als mensen niet willen lezen, dan lezen ze niet en dan blijven ze maar denken dat het een konijn is en geen koeienpens.

Nu ontopic Haha! :Ik moet zeggen dat ik verre van blij wordt van deze foto's en kan alleen maar hopen dat het momentopnames zijn en niet dat deze ruiters altijd zo rijden. Ben zelf al een aantal keer gaan kijken naar dergelijke jachten en als ik dat soms zie, is het wel een noodzaak dat je een stukje kan rijden. Je paard onder controle houden als een hele kudde ervandoor gaat in rengalop, dat kunnen er ook niet veel. En ik kan me wel voorstellen dat als het paard zich even inhoudt voor zo een gracht en dan toch springt, je gerust zo een foto's kan krijgen. Nu er zullen er een aantal tussen zitten die niet kunnen rijden, dat heb je jammer genoeg met elke tak van de paardensport.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 16:05

pasi, je hebt wel gelijk: ik kan er beter niet meer op reageren.

maar ik vind het zo stom dat mensen die deze tak van sport duidelijk totaal niet kennen of begrijpen (want het jaagt dus niet op levende dieren), deze met hun (nogal domme) opmerkingen onnodig in een kwaad daglicht zetten.
het is een oeroude, mooie traditie, die nu op een diervriendelijke (slipspoor ipv achter wild aan) wordt voortgezet.

het rijden van een jacht is een pittige inspanning voor paard en ruiter; ik geef het je te doen! en ja, sommige ruiters verdienen niet de schoonheidsprijs voor hun zit, na und? ik kom in de dressuurring heel wat meer paardonvriendelijkheid tegen, maar oh wee als je daar dan iets van zegt...

mensen: ga een keertje kijken voordat je oordeelt; dan zie je paarden, honden en mensen genieten van zo'n uitstapje. Lachen
meld dan daarNA wat je ervan vond. in 't wilde weg roepen dat het 'sjielug' is, neem ik niet serieus (penny's). en ik denk dat vele paardenkenners dat met me eens zullen zijn....

voor de liefhebbers: er wordt 17 maart a.s. een oefenjacht georganiseerd in en rond Austerlitz (prov. Utrecht). er is een open inschrijving (iedereen die wil mag mee, je hoeft geen lid te zijn dus), wel netjes in tenue. je kunt langs de hindernissen heen als je wilt. vriendelijk dus!
misschien een mooie kans om te kijken (of mee te doen) en je oordeel bij te schaven??? Knipoog

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 16:09

aleida_thijs schreef:
sommige paarden breken toch wel eens een been tijdens zo'n jacht? Getver, ik vind er echt helemaal niets aan, goede manier om je paard te verpesten...

sommige paarden breken ook hun been tijdens het springen Verward

Springen is natuurlijk ook Sielug Huilen van het lachen

Schimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 16:15

dierfysio schreef:
pasi, je hebt wel gelijk: ik kan er beter niet meer op reageren.

maar ik vind het zo stom dat mensen die deze tak van sport duidelijk totaal niet kennen of begrijpen (want het jaagt dus niet op levende dieren), deze met hun (nogal domme) opmerkingen onnodig in een kwaad daglicht zetten.
het is een oeroude, mooie traditie, die nu op een diervriendelijke (slipspoor ipv achter wild aan) wordt voortgezet.

het rijden van een jacht is een pittige inspanning voor paard en ruiter; ik geef het je te doen! en ja, sommige ruiters verdienen niet de schoonheidsprijs voor hun zit, na und? ik kom in de dressuurring heel wat meer paardonvriendelijkheid tegen, maar oh wee als je daar dan iets van zegt...

mensen: ga een keertje kijken voordat je oordeelt; dan zie je paarden, honden en mensen genieten van zo'n uitstapje. Lachen
meld dan daarNA wat je ervan vond. in 't wilde weg roepen dat het 'sjielug' is, neem ik niet serieus (penny's). en ik denk dat vele paardenkenners dat met me eens zullen zijn....

voor de liefhebbers: er wordt 17 maart a.s. een oefenjacht georganiseerd in en rond Austerlitz (prov. Utrecht). er is een open inschrijving (iedereen die wil mag mee, je hoeft geen lid te zijn dus), wel netjes in tenue. je kunt langs de hindernissen heen als je wilt. vriendelijk dus!
misschien een mooie kans om te kijken (of mee te doen) en je oordeel bij te schaven??? Knipoog

Mmm...zo'n vriendelijke jacht waarbij je langs de hindernissen kan lijkt mij wel gaaf.
Maar ik hou mijn paard echt niet als al die paarden in galop gaan.
Qua uiterlijk lijkt mijn paard wel op een jachtpaard en bij mij op stal staan ook een aantal jachtruiters, misschien dat ik dan maar ga kijken Haha!

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 16:18

Yep, echte rijkunst dit.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 16:20

haha, mijn paard is 10 jaar lang jachtpaard geweest, maar je dacht toch niet dat ik die nog kan houden als de rest vertrekt? Haha!
dat is gewoon meeliften, en sturen. ik heb wel een stuur dan, maar gewoon geen rem. (vind ik persoonlijk toch minder prettig). ik jaag dus ook niet met 'm.

ik ga die dag zeker kijken in Austerlitz, gaaf! wie weet tot daar??

Schimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 16:25

Jep wie weet, ga even vragen aan vriendlief of hij dat leuk vind om langs tegaan.
Hoelaat is het en waar precies?

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 16:30

leuke foto´s!
Tja ik vind het er wel onvriendelijk uit zien, daarom ga ik niet bij zo iets kijken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 16:31

Moderatoropmerking:
Vragen en antwoorden rond evenementen moeten niet in dit topic besproken worden.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 16:39

Vind het niet echt er fijn uit zien maar vind het wel grappig om te zien hoe al die mensen zo maf op hun paard zitten dat ze er bijna afvallen omdat het paard toch op het laatste moment wel of niet springt Haha! dat is wel weer grappig Lachen

Jasmijntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 16:43

ben het eens met Hypofocus.
Sommige mensen geven bijvoorbeeld hélemaal niet mee bij de sprong..
En op die fotos kan je niet eens zien dat het een konijn was..
Vind ik ook niet zo lekker eruitzien maargoed da's mijn mening.
Verder wel mooie fotos Lachen

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 20:12

Lalalalala... Ik dacht dat het om de foto's en zo ging maar dat het zo uitgebreid werd omdat een paar mensjes niet helemaal zitten zoals het hoort etc.. is misschien een beetje ver.. Ik had gehoopt dat jullie meer over de najaa laat maar.. Het is nu al zo lang geworden..

Maaikoetjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 21:39

ziekelijk gewoon...

the_nollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:17

Beste Bokt-ers,

laat ik voorop stellen dat 90% van de mensen die hier "meegepraat" heeft, of het in ieder geval geprobeerd heeft, totaal niet weet waar ze over praten. Ik mag zo vrij zijn na +- 15 jaar ervaring, om wel een goed oordeel te treffen over deze sport, over de rijstijl op de foto's kan iedereen gegronde opmerkingen maken.

Ik heb wel eens waar niet de hele topic gelezen maar als ik zaken als benen breken, konijntjes als beloning en zielig voor de beesten lees begint het bij mij te kriebelen. Zoals ik al zei weet 90% van de mensen hier niet wat de sport inhoudt en dan doel ik op de geschiedenis, beweegredenen enzovoorts. De sport, die ik dus ook al +-15 jaar intensief volg en beoefen heeft niet als bedoeling dieren te doden. Dit gebeurd dus ook niet. Het is ook niet de bedoeling onze paarden naar de klote te rijden of onnodige risico's te nemen. Uiteindelijk bepaalt de organisatie of het verantwoord is en kan iedereen voor zich bepalen wat kan en wat niet kan of verantwoord is.

Zoals Angeliek al aangaf jagen wij op een slip. Dit is een jute zak of doek waar vossenmest in zit, zowel de mest als de urine. Deze zak/doek wordt door een sliptrekker +- 20 a 30 minuten voordat het gezelschap vertrekt over de landerijen en door de bossen gesleept (vandaar slip/sleep jacht). De honden volgen dit spoor en de paarden volgen de honden.

Nou zul je denken, maar dat doen ze in Engeland ook. Het is dan ook een imitatie van wat zij daar doen. Jagen op de vos is in Nederland niet toegestaan en onze bedoeling is evenmin om dieren te doden. Ook het feit dat paarden hun benen breken. Ik heb het tot dusverre in de jacht niet meegemaakt. Daarbij, een ongeluk zit in een klein hoekje en het risico op ongelukken is op stal of in de wei vaak groter of even groot als dat het tijdens de jacht is. Uiteindelijk ligt het daarbij vaak aan de ruiter, niet aan de sport. Zoals enkelen al zeiden, het is maar net hoeveel aandacht jij aan je paard besteed. Niet dat het bij iedereen hetzelfde is maar de intentie is bij iedereen goed.

Ik kan voor mijzelf spreken dat wat ik doe, goed en verantwoord is. Risico loop je overal, het is maar net hoe "safe" jij zelf bent. Uiteindelijk wil je zelf ook niet naar de klote gaan. Het is en blijft een hobby dus. Ook de beloning van de honden heeft niets onethisch. Uit een abbatoir worden koeienpensen gehaald. Dode koeien waar slachtafval van over blijft. Dit word door een jachtvereniging overgenomen en dient als de beloning. Niets dood konijntje of zielig ander beestje.

Wij worden door vele in dit topic als de boosdoener afgeschilderd, wat ik enorm jammer vind. Mensen moeten niet gelijk oordelen als ze kant nog wat raken met hun woorden. Ik weet zeker dat jij evenveel risico neemt en evenveel plezier kunt beleven aan een leuke buitenrit of een oefencrosje. Ik zou dus adviseren; kom een keer kijken of rijd mee. Wie weet kleurt het je mening op een positieve manier. Het seizoen is wel eens waar bijna ten einde maar toch, het loont de moeite.

Je kunt altijd nog komen kijken tijdens onze crosses aan het einde vh seizoen. Deze worden gehouden in Leende, Maarsbergen en Lunteren. Voor meer informatie:

www.knjv.com
www.jachtverenigingsoestdijk.nl
www.veluwehunt.nl
www.valkenieren.nl (ga naar Midland Hunt)

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:25

Afgod

niks meer aan toe te voegen. dik gelijk!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:27

ik ben ook van de amen Haha!

the_nollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 18:07

Dierfysio,

ik lees hier en daar wat "post" van je over dit topic. Als ik me niet vergis kom jij uit de JVS hoek. Werk(te) je daar voor iemand, hoe ben jij er in verzijld geraakt en kan ik je de 21e april op Soestdijk verwachten Lachen?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 18:52

JVS? help even, want het zegt me niets. Bloos
voor meer info: pm me even, want dit gaat een beetje offtopic.
groetjes, Pauline

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 19:55

ah, ik snap je al: nee, ik kom uit de KNJV-hoek. maar ken wel wat ruiters van JVS. Soestdijk: denk het niet, heb geen kaartjes...

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:37

Een paard tegenwerken tijdens het rijden (in dit geval springen), lijkt me niet goed voor ze. En daar blijf ik bij. Waarom leren we dan bij springlessen dat je naar voren moet zitten je handen naar voren moet doen zodat je niet in de mond trekt? is dat omdat dat er mooier uit ziet? ik denk het. Maar goed dat is mijn mening.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:41

Vreselijk. Gewoon niet om aan te zien. En dan heb ik het niet over die paarden, maar over dat konijn. Ik ben 100 % tegen vossenjacht!