Wie is er nog meer aan het puzzelen met de wissels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 21:19

Mijn huidige paard heeft 2 standen... geen concentratie of volledige concentratie. Ik zie het vaak al aan zijn oren (of witte oog :') voor de omstanders).
Als hij op mij gericht is en geconcentreerd bungelen de oren lichtjes op mij gericht.
Dan kan de hele bak instorten, een paard door de bak rennen of vuurwerk worden afgestoken... hij krijgt er niks van mee.
Als hij er niet in zit krijgt hij alles mee. Al doet hij er tegenwoordig gelukkig niet meer echt op reageren, maar je merkt het dan wel dat je hulpen soms even wat later door komen omdat hij niet op let. :+
Dan staan zijn oren meestal op stokjes strak voorruit.

dresjoepie

Re: Wie is er nog meer aan het puzzelen met de wissels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 08:57

Wat ik lastig vind aan de travers combineren met een wissel is dat de hulpen wel erg dicht bij elkaar liggen mijn paard vind dat verwarrend maar snap heel goed dat het voor andere paarden fijn kan zijn.

Wij zijn vooral bezig geweest aan het losmaken in de schouder ( eigenlijk over de buitenschouder weg laten lopen en links helemaal vrij ) waar hij eerst zijn voorbeen niet op tilde doet hij dit naar links nu haast teveel waardoor hij achter iets meer door mag komen. Maar hey ik vind het een mega stap de goede richting uit :D

Naar rechts geef ik nu een duidelijke ophouding omhoog in de wissel anders blijft hij een halve draf pas maken in het voorbeen. Ik ben blij met de progressie!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 09:38

Waarom vind je de hulpen dicht bij elkaar liggen?
Want qua hulpen kan ik het even niet matchen?
(Al vind ik travers gebruiken voor een wissel sowieso niet heel bruikbaar, wel voor rechtrichten, soepeler/sterker maken e.d. wel)

Bij travers zet je de achterhand naar binnen, gebogen om je binnen been waarbij de voorhand mooi de lijn blijft volgen en je daardoor lengte buiging krijgt in het lijf.
Bij de wissel geef je puur de hulp voor de andere galop, dus juist niet waar bv hun benen moeten zijn maar ook jouw benen niet qua ligging?

Los van de rest van de hulpen, even alleen naar je benen gekeken:
Travers heb je je binnen been er aan op de singel en buig je er omheen en hou je daarmee ook sprong, eventueel met buitenbeen iets naar achter om de achterhand naar binnen te begeleiden.

Met de wissel wordt je binnen been je nieuwe buitenbeen en andersom, dus blijft je oude buitenbeen (wat je nieuwe binnen been wordt) op de singel
En je oude binnen been (die je nieuwe buitenbeen wordt) gaat eventueel iets naar achter. Dus juist niet wat je met de travers doet.
Het om springen bij travers of schouder voor in galop is vaak een teken van te weinig sprong of lossigheid in de galop zelf. Althans bij die van mij.

Het blijft lastig opschrijven merk ik :')

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 10:17

Ik bedoel dus in de contra travers zetten sorry had het niet duidelijk omschreven.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 11:15

Dat verklaard iets maar zou voor de hulpen an sich niet veel uit moeten maken, of bedoel je dat je de achterhand naar de andere kant zet?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 08:57

Yess dat bedoel ik idd zo wordt de wissel veel aangeleerd. Dus in de rechter galop contra rijden en dan travers links zetten.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-25 10:53

dresjoepie schreef:
Yess dat bedoel ik idd zo wordt de wissel veel aangeleerd. Dus in de rechter galop contra rijden en dan travers links zetten.

Dus je rijdt linksom in de rechter galop en dan de achterhand naar binnen?
En wanneer vraag je dan de wissel?

Ik kan me wel voorstellen dat de hulpen wat verwarrend zijn want je gebruikt hetzelfde been voor opzij drukken alswel de nieuwe galop.
Maar belangrijker is: werkt het voor jullie?

Bij ons gaan ze steeds beter lukken maar wel: buiten in de berm. Ik rijd dan schoudervoor, beetje appuyeren, recht maken (naar de moeilijke kant fractie hol maken) en dan de hulp.
En wat ik gister ook heb gevoeld: de tijd nemen voor het omspringen, ik kon het kwartje bij mezelf horen vallen haha!
In de bak kom ik echter nog impuls en meters te kort...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 11:11

Ja ik zie om eerlijk te zijn ook niet geheel de logica van die manier ivm de beenzetting, lijkt mij wat lastiger en meer risico op naspringen.
Maar komt denk ik ook dat ik die methode niet gebruik, vaak vind je je eigen methode het fijnste :+

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-25 12:38

c_alsemgeest schreef:
Ja ik zie om eerlijk te zijn ook niet geheel de logica van die manier ivm de beenzetting, lijkt mij wat lastiger en meer risico op naspringen.
Maar komt denk ik ook dat ik die methode niet gebruik, vaak vind je je eigen methode het fijnste :+

Hoe rijd jij je wissels het liefst? En dan vooral in de aanleer fase; ik begrijp uit je berichten dat je al een heel stuk verder bent

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 13:07

dresjoepie schreef:

Ik ken wel het idee, maar niet de travers er bij. Bij een wissel wil je de schouders verzetten.. dat lijkt me lastig in combinatie met een travers hulp. Maar er zullen ongetwijfeld verschillende wegen zijn die naar Rome leiden. :)

Fijn dat het zo goed gaat Iletam! In de bak komt vanzelf wel goed als je zo km,s kan maken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 13:25

lletam schreef:
c_alsemgeest schreef:

Hoe rijd jij je wissels het liefst? En dan vooral in de aanleer fase; ik begrijp uit je berichten dat je al een heel stuk verder bent

Galop goed, door het lijf en voldoende sprong.
Schouders de goede richting op zetten en de hulp voor de andere galop geven.
Exact dezelfde hulp als wanneer je aan springt vanuit stap of draf, dus je nieuwe binnenbeen het been die aan geeft om te springen.
Juist niet te veel buigen, schuin oid.
Eventueel een heel klein beetje je nieuwe buitenbeen om de nieuwe buiging na de sprong te helpen. Maar wil ze juist zo veel doorgesprongen en recht mogelijk anders ga je inleveren op je sprong en soepelheid.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 07:03

Nee voor ons werkt het travers voor een wissel niet omdat de hulpen zo dicht bij elkaar liggen veel te verwarrend. Maar ik zie deze manier om mij heen veel toegepast worden!

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 09:20

Wij gebruiken nu de methode van Alsemgeest. Het gaat behoorlijk.

Travers in galop doe ik niet te veel. Hij kan het super goed maar hij heeft ook de neiging om de achterhand ongevraagd ietsje naar binnen te brengen, daar moet ik eel meer op letten.
Travers op de volte naar rechts is wel nog een werkpunt.

Nu mijn vraag.
Toen mijn paard eens achter nasprong in de wissel naar links, zei mijn instructrice: "Probeer hem achteraan eens eerst te doen wisselen." ( het was tijdens een groepsles, dus veel tijd om het uit te leggen, had ze niet.)
Maar hoe doe je dat, enkel achteraan wisselen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 09:22

Ik zou zeggen, zorgen dat het paard echt goed van achter naar voren recht door het lijf is zodat hij eerst achter springt en dan voor zeg maar (niet in twee stukken, wel in het geheel) maar vaak met naspringen zijn ze niet voldoende van achter naar voren en dan springen ze de wissel eerst voor en op de voorhand.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 09:27

Ik ben er geen fan van, ik wil alles in 1 keer, dus achter ook niet als eerste.
Maar in principe als je de schouders iets meer beperkt dus bijvoorbeeld net te schuin zet of vast zet op de nieuwe binnen schouder kan je ze achter eerst laten wisselen.
Net als dat ze met de achterkant niet goed erbij zijn (door te schuin of te weinig activiteit) dat ze achter na springen.
Ze vallen dan zeg maar te veel op de voorhand tijdens je sprong omdat ze gedragenheid missen.

Als je de voorkant beperkt gaat de voorkant na springen. Maar imo is dat ook niet wenselijk.
Ik zou eerder de focus hebben op de achterkant goed actief en recht houden en het paard in zijn geheel goed soepel en gedragen (berg op, met een actief binnen achterbeen) zodat het naspringen er uit gaat.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 10:57

Nog een aanvulling :P
Wat je ook vaak ziet bij combi's waarvan de wissel niet vloeiend gaat is dat de basis dus de galop hulp zelf niet goed bevestigd is.
Je moet namelijk vanuit stap en draf heel makkelijk in contra galop kunnen asnspringen. Dus echt dat je paard goed luisterde naar welke galop hulp je geeft ongeacht op welke hand je zit.
Als de hulp voor de gewenste galop goed bevestigd is maakt het niet uit of je hem geeft vanuit stap, draf of dus contra galop. Of vanuit de goede galop en dat je hem springt naar contra.
Als ze niet makkelijk van uit stap of draf contra aanspringen, zou ik daar eerst aan werken om die hulp goed bevestigd te krijgen. Dan is het voor je paard makkelijker om te begrijpen dat hij ook moet omspringen naar de andere galop omdat hij de hulp goed kent en opvolgt.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 08:10

Oeh ik ga hier even meelezen :-) al een tijdje bezig met de vliegende wissels.
Van links naar rechts springt hij ze zonder problemen. Van rechts naar links krijgt hij achter vaak niet mee.
Wat ik heb gemerkt is dat ik echt de nieuwe buitenteugels eraan moet houden en binnen los moet laten. En inderdaad wat hier meer wordt gezegd, de galop zelf moet perfect zijn. Dus in balans, gedragen en voor het been. Ik maak nu twee halve ophoudingen en dan wil ik de wissel springen.

Interessant om hier alles te lezen, en hopelijk kan ik er wat van opsteken betreft de naspringende wissel van rechts naar links.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-25 11:07

c_alsemgeest schreef:
Nog een aanvulling :P
Wat je ook vaak ziet bij combi's waarvan de wissel niet vloeiend gaat is dat de basis dus de galop hulp zelf niet goed bevestigd is.
Je moet namelijk vanuit stap en draf heel makkelijk in contra galop kunnen asnspringen. Dus echt dat je paard goed luisterde naar welke galop hulp je geeft ongeacht op welke hand je zit.
Als de hulp voor de gewenste galop goed bevestigd is maakt het niet uit of je hem geeft vanuit stap, draf of dus contra galop. Of vanuit de goede galop en dat je hem springt naar contra.
Als ze niet makkelijk van uit stap of draf contra aanspringen, zou ik daar eerst aan werken om die hulp goed bevestigd te krijgen. Dan is het voor je paard makkelijker om te begrijpen dat hij ook moet omspringen naar de andere galop omdat hij de hulp goed kent en opvolgt.

Dat is zeker een goede tip. Door te oefenen merk je vanzelf welke kant makkelijker of minder makkelijk gaat en wordt je je ook bewust(er) van je eigen voorkeur; dat is althans mijn ervaring.
Maar het hangt er dus ook vanaf wat je galop hulp is; zo spring ik op het buitenbeen aan maar ook daar zitten veel verschillen tussen.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-25 11:09

PreHungaro schreef:
Oeh ik ga hier even meelezen :-) al een tijdje bezig met de vliegende wissels.
Van links naar rechts springt hij ze zonder problemen. Van rechts naar links krijgt hij achter vaak niet mee.
Wat ik heb gemerkt is dat ik echt de nieuwe buitenteugels eraan moet houden en binnen los moet laten. En inderdaad wat hier meer wordt gezegd, de galop zelf moet perfect zijn. Dus in balans, gedragen en voor het been. Ik maak nu twee halve ophoudingen en dan wil ik de wissel springen.

Interessant om hier alles te lezen, en hopelijk kan ik er wat van opsteken betreft de naspringende wissel van rechts naar links.

Welkom:) bij ons is het precies andersom; ik weet ook dat ik dus zijn rechter achterbeen sneller en sterker moet maken dus daar oefenen we gestaag aan door. Soms, als ik de perfecte voorwaarden heb, lukt ie wel; geeft de burger moed;)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 15:11

Jaa dan prijs ik mijn paard ook helemaal de hemel in :-D
Vind het soms nog wel lastig om te voelen of hij ze in één keer springt.
Binenkort weer even laten filmen door vriendlief dan kan ik het zelf ook zien.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 17:14

Vandaag in de bak van de club die zo heerlijk groot is een paar goede wissels (naar links)gesprongen. Ik merk dat ik zelf dus iets meer de tijd neemt voor de wissel en de timing dan ook beter wordt. Plus een beetje helpen met de stem, dat lijkt hem ook wel te helpen. Dus: zitten, tellen en zachtjes'let op' et voila.
Naar rechts blijft gewoon moeilijk. Maar we werken rustig door aan het sterker en sneller maken van dat rechter achterbeen. Wel eenmaal gelukt vandaag!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 17:42

Helemaal goed toch!
Probeer eens appuyement naar links, tweede hoefslag aankomen, ff travers houden(ff bewust om zeker te zijn dat de achterhand onder is), dan rechtmaken en moment dat je recht gaat komen denken dat je andersom moet appuyeren, want tussen dat rechtmaken en volledig rechtkomen(zit dus weer in de schoudercontrole) zit je momentum om de wissel te vragen (later ook in de zigzag ;-) )

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 13:44

Ga ik zeker proberen,de focus iets verleggen vind ik ook prettig werken. Grappig ook dat als je soms iets nieuws gaat oefenen, een andere oefening ineens makkelijker wordt.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:55

Dat leerde we al van Van Loon, zorg eers dat de basis goed is en dan steeds vanuit een oefening terug naar de basis en wat anders doen, werkt mentaal heel goed bij een paard

vaak werken we te veel wedstrijd gericht, zonder een goede basis te hebben, zowel bij ruiter als paard

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 14:04

Ik vind het zelf ook heel prettig dat ik geen wedstrijden meer rijd en oefeningen probeer te rijden om iets te verbeteren/leren/ontwikkelen. Zo ook in deze wissel- puzzel: inmiddels beheerst mijn paard bijna alle zijgangen. Misschien nog niet goed genoeg voor in een proef, maar ze zijn een middel en geen doel.