Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 20:00

996981 schreef:
Goed, ik zal niet flauw zijn en ook bewegend beeld plaatsten. Vooral omdat ik er ook via pb naar aanleiding van de eerder geplaatste foto’s veel naar gevraagd werd.

Ik plaats deze video’s dus niet:

- omdat ik denk of vind dat het perfect is
- omdat ik denk dat mijn manier van rijden de (enige) juiste is

Ik plaats ze wel:

- omdat ik het moedig vind dat iemand mij voor is gegaan
- omdat ik denk dat het leerzaam kan zijn de verschillen te bekijken en waarom de verschillen positief of negatief zijn
- omdat ik het zelf heel leuk vind bij anderen zulke video’s te zien.

1e video: de eerste keer van huis als drie jarige. Ik schat dat hij hier twee maanden zadelmak was.

2e video: een na laatste gereden concours op M1 niveau.

[ Video ]

[ Video ]

Jouw paard is ZO leuk <3.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 20:13

manubres schreef:
Vandaag zag ik een filmpje voorbij komen van Marieke van der Putten op About You. Ik was superfan van dit paard toen ik hem zag lopen onder het zadel op de veiling van Borgmann in Duitsland. Eindelijk een paard dat van nature in balans liep en met een zeer goed actief en ondertredend achterbeen. Omdat hij geblesseerd raakte bij het springen op de bok, hebben we lang niks meer van hem gehoord. Maar ineens verschijnt hij ind e ring met Marieke. Ze vertelde in een interview dat ze veel moeite met dit paard heeft gehad en dat hij het nu eindelijk voor haar wil doen. Ik schrok me kapot toen ik haar proef zag: het paard lijkt wel zijn hele identiteit verloren te hebben, onherkenbaar: strak in het lichaam, in elkaar getrokken, hypertonus in de halsspier...dan zie je hoe topruiters paarden kapot maken :x

Kan je misschien beide filmpjes delen? Lijkt me interessant

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 20:33

manubres schreef:
@996981 Je kan een paard beter van voor los laten dan het van voor vasthouden of in elkaar trekken.

De vraag is dan wat je onder vasthouden verstaat?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 20:51

996981 schreef:
Allereerst: als je zonodig wil vergelijken, neem dan in ieder geval twee plaatjes waarbij de zelfde oefeningen wordt gevraagd en vanuit dezelfde hoek. Daarnaast; wie zegt dat de ruiter links bezig is met verzameling of dat hij al op het punt is waar hij uiteindelijk wil zijn?

Eindresultaat VS weg er naartoe kun je toch niet vergelijken?

Vergelijk jij een kind dat leert rekenen ook met winnaars van de Fields-medaille? Of vergelijk je een kind dat leert rekenen met andere kinderen die even ver zijn in het proces?

En er worden ook totaal verschillende paarden vergeleken. Je kunt toch een Fries niet met een Engels Volbloed vergelijken, of een tuiger met een PRE, of een KWPN met een Arabier

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:00

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:08

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 21:13

@Doriene92 Een paard is een paard en als je tussen de twee foto's geen verschil in de manier van rijden ziet, dan zie je het inderdaad niet.

@996981 Vasthouden is vasthouden, als je het paard van voor belemmerd om zijn hals te gebruiken en als er sprake is van een gespannen halsspier.

@Elisa2 Eerste filmpje super en op tweede soms toch wat diep maar je geeft de hand meest van de tijd goed mee.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:19

manubres schreef:
@Doriene92 Een paard is een paard en als je tussen de twee foto's geen verschil in de manier van rijden ziet, dan zie je het inderdaad niet.

Ik neem aan dat je begrijpt dat ik heus wel verschil zie.. maar je begrijpt neem ik aan ook dat paard 1 nooit hetzelfde frame gaat laten zien als paard 2. Zijn totaal verschillend gebouwde paarden

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:27

Dank jullie wel :-)

Manubres, te diep vind ik niet erg voor zo,n jong paard. Wat mij zelf het meest opvalt is dat ie soms nog erg scheef is/ was daar.

Babootje, ik weet niet hoe jij het dan noemt de eerste vijf keer dat je op een paard stapt/ rijdt. Maar hem heb ik gewoon zo zadelmak gemaakt, niet eerst aan de longe oid. Want ik had geen grondhulp en vertrouwde hem wel.

Babootje

Re: Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:45

Ja ik zie geen opstappen. Alleen dat je erop zit.
Vandaar dat ik het even vroeg

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:07

Fijne filmpjes Elisa2!

Die eerdere van 996981 trouwens ook :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:09

manubres schreef:

@996981 Vasthouden is vasthouden, als je het paard van voor belemmerd om zijn hals te gebruiken en als er sprake is van een gespannen halsspier.

@Elisa2 Eerste filmpje super en op tweede soms toch wat diep maar je geeft de hand meest van de tijd goed mee.

En zo zwart wit is het dus niet :) je kunt vasthouden zonder tegen te werken en zonder het paard te belemmeren.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:19

Kan het zijn dat @996981 met vasthouden het, zoals de Duitsers het noemen, “Stehenlassen der Hand” bedoeld en @manubres een “rückwärtige Reiterhand”?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:32

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 22:35

Tabbladen schreef:
Kan het zijn dat @996981 met vasthouden het, zoals de Duitsers het noemen, “Stehenlassen der Hand” bedoeld en @manubres een “rückwärtige Reiterhand”?

Preciesss...
En hoe hoger je in de sport komt des te meer je het gaat zien.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:36

996981 schreef:
manubres schreef:

En zo zwart wit is het dus niet :) je kunt vasthouden zonder tegen te werken en zonder het paard te belemmeren.

dat is imo een weerstand biedende hand, die soepel de speelruimte aangeeft,
zonder teveel ruimte bied maar ook niet tegen werkt, hand blijft elastisch,

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:42

Veronica2 schreef:
mce schreef:
beweging zou wat meer gedragener kunnen en uit de wendig de middendraf, zou ik in de hoek iets meer voorbereiden - meer impuls verzamelen op het achterbeen en dan na de wendig op de diagonaal alleen de hand iets openen zodat de impuls zijn werk kan doen en de pas kan verruimen, niet sneller

Maar hoe zou jij dat dan doen? Impuls verzamelen op het achterbeen gaat heel lastig samen met ruimte geven van voren. Een paard gaat niet dragen omdat hij daar ineens zin in krijgt uit zichzelf.
Voor dit paard op zijn leeftijd vind ik het ook nog niet echt een dagelijks doel, af en toe beetje uitnodigen misschien.

heel licht je bovenlichaam naar achteren bewegen, dat leer je in de overgangen - afremmen op de moter, maar de motor, blijft aan- de hand blijft weerstand bieden maar is/blijft elastich zodat de hand niet blokt maar vriendelijk blijft uitnodigen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:52

Dank jullie wel, leuk om te horen Ayasha :o

Tabbladen: die uitdrukking ken ik eigenlijk niet. Nu is mijn Duits ook niet zo geweldig. Verschil zit als ik het goed begrijp in een hand die blijft vasthouden en een hand die een ophouding maakt en weer los naar de hand toe rijdt?

https://youtu.be/XderR3ZRFIo?feature=shared

Ik probeer hier de energie onder me opwaarts te verzamelen zonder vast te houden aan de voorkant.
Let aub niet op mijn houding, heb hier vreselijke rugpijn.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:54

Veronica2 schreef:
Kleine volte, contrastelling, achterhand naar binnen. Bij een paard van rond de 180?

ja wel, waarom niet?? veranderen van trainen/rijden kan voor het paard prettig zijn ,
als maar in een houding trainen ontwikkeld ook maar op een manier spieren,

kleine voltes kunnen een diameter hebben van b.v. 6,8,10 meter, kijk wat op dat moment past

doe het ook - vooral in het beging - niet te lang - , soms is omstellen na twee passen al nodig,

paard moet leren dat de spieren van met name de thoracic sling aan beide kanten in de schouder even lang en soepel moeten zijn.

moet daarvoor wel rekken en strekken en die ruimte moet het wel krijgen, deze oefening kan daarbij helpen
Laatst bijgewerkt door mce op 05-11-24 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:58

Voor een jong paard van 1,80m plus is het steeds rijden van een kleine volte niet prettig. Als je ze heel wil houden moet je dat niet doen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 23:04

mce schreef:
Veronica2 schreef:
Kleine volte, contrastelling, achterhand naar binnen. Bij een paard van rond de 180?

ja wel, waarom niet?? veranderen van trainen/rijden kan voor het paard prettig zijn ,
als maar in een houding trainen ontwikkeld ook maar op een manier spieren,

kleine voltes kunnen een diameter hebben van b.v. 6,8,10 meter, kijk wat op dat moment past

doe het ook - vooral in het beging - niet te lang - , soms is omstellen na twee passen al nodig,

paard moet leren dat de spieren van met name de thoracic sling aan beide kanten in de schouder even lang en soepel moeten zijn.

moet daarvoor wel rekken en strekken en die ruimte moet het wel krijgen, deze oefening kan daarbij helpen

Maar dat wil je niet met een slap paard van 1,80. Voor zo’n grote is dat iets waar je ‘naar’ op bouwt niets iets waar je ‘mee’ op bouwt.. iig als je ‘m op 10 jaar ook nog heel wil hebben. Vind dat 996981 dat dier heel mooi voor stelt met respect en rekening houdend met zijn grootte en leeftijd. Een paard met die stokmaat goed opleiden is iets heel anders dan eentje van 1.70 of kleiner.

Edit: moest de vier laatste cijfers even op zoeken. :=
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 05-11-24 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 23:07

996981 schreef:
Voor een jong paard van 1,80m plus is het steeds rijden van een kleine volte niet prettig. Als je ze heel wil houden moet je dat niet doen

het zijn oefeningen, even een kleine volte kan geen kwaad, je moet het ook niet te klang doen maar inpassen, spelen met de mogelijkheden.

afwisseling in trainen maakt het paard oplettender, is mijn ervaring
maar inspanning steeds afwisselen met ontspanning

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 23:10

996981 schreef:

Precies, daar dacht ik ook aan omdat we het nog hadden over die grote zwarte die in het laatste filmpje pas 5 is. Met een dergelijk paard kun je dat ook bereiken door het vaak rijden van slangenvoltes, het aantal bogen bepaalt dan de impact van de oefening. Eentje van 5 kan al wat vaker om schouderbinnenwaarts gevraagd worden bijvoorbeeld, maar dan met een mate van buiging die past bij zijn lijf. Maar pas als de lendenen soepel zijn dankzij overgangen, wijken voor het been en achterwaarts. Met 5 kan je oefeningen gaan verbinden met elkaar.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 23:21

Vind dat 996981 dat dier heel mooi voor stelt met respect en rekening houdend met zijn grootte en leeftijd. (quoteAyasha)

ben ik zeker met je eens,
en ja zeker ik wil ook graag doormiddel van trainen en paard gezond houden,

oefeningen moet je ook inpassen en niet te lang achterelkaar, inspanning steed afwisselen met ontspannen

je kunt b.v. die slangenvolte met vier bogen ook afwisselen door in de 2e boog eerst een kliene volte erin maken voordat je naar de derde boog gaat, evenzo in de 3e boog voordat je naar de 4e baag gat, dan heb je rustig even wat krachtraining, gymnastische oefeningen gedaan

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 23:26

Mce, dat kan in een 60x20 baan omdat het dan voltes zijn van 15 meter doorsnee en dat past goed bij een paard van dat postuur. Leuke oefening hoor, ik houd 'm in mijn hoofd.