paard doen afvallen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:25

Ik denk dat iedereen het hier over eens is maar het is gewoon niet wat TS wil horen. Als je niet inziet of in wil zien dat je nog een hele lange weg te gaan hebt, houdt het op. Hoe goed bedoeld de adviezen ook zijn, ze wil het niet aannemen en gaat haar eigen gang. Spijtig voor de pony's. Maar zolang er niet gezegd wordt hier wat TS horen wil, blijft ze boos of niet reageren. Ze ziet alles als negatief ipv hulp en opbouwende kritiek.
Ik snap het niet, ik rij namelijk net zo beroerd als ts maar ik zie het wel van mezelf. Ik heb jaren gereden en rijd nu al een jaar of 20 niet meer. Zo af en toe stap ik nog eens op de pony van dochterlief. Hoe frustrerend! Weten hoe het moet maar het lukt gewoon niet. Na twee keer rijden kom ik tot de conclusie dat niemand wijzer wordt van mijn gestuntel en moet ik de keuze maken, of wekelijks lessen of er gewoon weer mee stoppen en mij houden aan mijn taak binnen de paardensport. Trailer rijden, stal uitmesten, foto's maken en broodjes smeren. Geloof toch dat ik daar beter in ben haha!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 11:31

lees jij ook wel alles of ook maar gedeeltelijk??

mijn vriend heeft alles gelezen en heeft gisteravond zelf nog tegen mij gezegd dat groepsles niks is (hij was erbij toen ik die vreemde proefles gedaan heb), daar leer je niet goed van. Ik moet dus privéles nemen, hij heeft ook aan een jobstudent van hem gevraagd (die paardrijd en wedstrijden rijdt) of zij mij les kan geven, en dat wil zij wel.

Daarnaast heb ik gedurende dit topic al meerdere mensen gecontacteerd voor les maar geen enkele stuurt terug.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:33

Art_Ificious schreef:

mijn vriend heeft alles gelezen en heeft gisteravond zelf nog tegen mij gezegd dat groepsles niks is (hij was erbij toen ik die vreemde proefles gedaan heb), daar leer je niet goed van. Ik moet dus privéles nemen, hij heeft ook aan een jobstudent van hem gevraagd (die paardrijd en wedstrijden rijdt) of zij mij les kan geven, en dat wil zij wel.

Daarnaast heb ik gedurende dit topic al meerdere mensen gecontacteerd voor les maar geen enkele stuurt terug.

Maar je hebt een goede instructeur nodig, niet een random ruiter..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:34

Dat je balans zo afhankelijk is van het paard, bewijst juist dat je dus de basis mist... Elke beginner heeft daar last van, niks om je voor te schamen hoor. Maar het bevestigd wederom dat je les nodig hebt en nog de nodige kilometers moet maken op verschillende paarden, daar leer je juist die balans van! Iedereen heeft een voorkeur hoor, ik hou juist van hoog opgooiende paarden en kan daar dus makkelijker op zitten. Maar dat andere paarden meer moeite kosten, zie ik juist als een beperking van mijn rijkunst, ipv het als excuus te zien.

En volgens mij zegt niemand hier dat je groepsles moet nemen, maar les in het algemeen. Ook groepsles kan leerzaam zijn hoor, 1 slechte ervaring zegt nog zo weinig.
Dat iemand zelf rijd en wedstrijden rijd, maakt diegene nog geen instructrice natuurlijk. Beter dan niks, maar nog altijd niet wat alle bokkers je adviseren...

Je brevet ging niet zo goed omdat je gewoon niet zo goed kan rijden... Je miste gewoon de vaardigheden om dit paardje dressuurmatig rond te sturen. Ik wil best geloven dat deze lastiger was als ie liever westerngericht loopt, maar de basis zal er heus inzitten, je moet het er alleen uit zien te krijgen... Wederom: ligt niet aan het paard, maar aan jouw vaardigheden en ervaring!

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:37

Art_Ificious schreef:

Ja ik lees alles hoor. Rustig maar... Vraag me alleen af hoeveel ervaring je vriend heeft in de paardensport om deze conclusie te kunnen trekken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:38

Art_Ificious schreef:

Hartstikke fijn dat je wat begeleiding gaat krijgen. Pin je er echter niet op vast. Dat zij wedstrijden rijdt zegt ten eerste niets over het niveau (wellicht start ze net in de B) en zegt ten tweede niets over het feit of ze dan OOK kan lesgeven en kan overbrengen op jou wat ze wil.

Wat jij in een groepsles zou leren is simpelweg zitten, sturen, tempocontrole. Daar heb je geen privéles voor nodig, juist niet misschien wel. groepslessen zijn misschien niet heel leuk nee, maar dit is het eerste wat jij moet leren, jij moet nog niet meer willen leren dan dat.
Als je dat beheerst is het leuk om over te stappen naar privéles zodat je wat gerichter aanwijzingen kunt gaan krijgen en wat meer kunt gaan oefenen.
Eerst de basis TS, zonder basis kun je niets. Als je een baby niet eerst de basis van het lopen aanleert als hij 1 is, zal hij later nooit sporter gaan worden. Bij jou is het precies hetzelfde; eerst leren zitten en sturen, dan pas meer willen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 11:38

Heb net een mail terug van iemand die ik gisteravond laat nog gestuurd heb. Zij kan 2x per maand op zondag komen.

gevonden via kapaza: http://www.kapaza.be/nl/vi/104821384.htm

Goof, nee zij rijdt ook al in de M of Z dacht ik vernomen te hebben.

Mamamier, niet in paardensport maar wel op een ander gebied waar hij vroeger les in kreeg.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 01-03-16 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:39

Je vriend zegt dit en dat.. Is dat diezelfde vriend die toen speciaal een account op bokt had aangemaakt om te vertellen hoe je de boel over jullie relatie aan het verdraaien was? :+

Marijke, je mist gewoon een enorm stuk basis. Dat je daar niet aan wil, prima. Maar heb je naasten dan iig nog een beetje lief en haal niet van die onverantwoorde stunts uit. Zoals je met Dante op die hindernis afsjeest met korte wendingen en een vreselijk onstabiele zit, is gewoonweg gevaarlijk. Nogal logisch dat dat paard je overigens op een gegeven moment eraf kletterde, met zo'n houding had mijn vorige pony je overigens ook niet laten zitten. Je geeft aan dat Dante overbouwd is en daarom zo moeilijk uit te zitten is, maar je hebt eerder ook verteld dat Dante best behoorlijk in de springsport heeft gelopen. Niet om het een of ander, maar waarom ga je met een paard waar jij niet op kan zitten, springen? Daar mis je ook weer teveel basis én een stukje inzicht en zelfkennis.

Maar goed, ik stoot m'n hoofd nog even een paar keer tegen die betonnen plaat, dat heeft meer nut dan er tegen te praten geloof ik.

En je hebt inderdaad een instructrice nodig. Iemand die zelf kan rijden hoeft niet per sé goed uit te kunnen leggen.

Er was destijds toch ook een bokker die je wilde komen helpen? Wat is daarmee gebeurd eigenlijk?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 11:43

Elke instructeur moet ergens beginnen met lesgeven. Ik vertrouw op die personen die in een hoog niveau rijden, die weten heus wel wat ze doen.

Ik zou al niet meer weten welke bokker dat was.

En ik heb nu dus al 2 personen die mij kunnen helpen door les te geven op Dante.
Als het mee zit heb ik straks misschien ook een mail terug van iemand die les geeft op haar eigen paard waar ik dan te fiets van thuis uit naartoe kan.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:52

Art_Ificious schreef:
Elke instructeur moet ergens beginnen met lesgeven. Ik vertrouw op die personen die in een hoog niveau rijden, die weten heus wel wat ze doen.

Ik zou al niet meer weten welke bokker dat was.

En ik heb nu dus al 2 personen die mij kunnen helpen door les te geven op Dante.
Als het mee zit heb ik straks misschien ook een mail terug van iemand die les geeft op haar eigen paard waar ik dan te fiets van thuis uit naartoe kan.

Heel fijn dat er eindelijk schot in zit. Hopelijk gaat het allemaal door en kunnen we binnenkort genieten van je vooruitgang.
Nog even een kanttekening: M of Z is zeker nog geen hoog niveau. Ik zie mezelf als ervaren beginner en zou al prima de M kunnen halen met een beetje trainen. Staar je daar dus niet op blind, zeker M is echt nog basisdressuur. Ik gok trouwens dat de meeste bokkers die jou hier zo goed proberen advies te geven, zelf ook minimaal dat kunnen rijden. Maar omdat het via internet is neem je die dus niet serieus?

Art_Ificious

Re: paard doen afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 11:59

voor mij is M en Z zeker wel hoog. Maar bon, daar gaan we nu ook niet over discussiëren he?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:01

Art_Ificious schreef:
voor mij is M en Z zeker wel hoog. Maar bon, daar gaan we nu ook niet over discussiëren he?

Je noemt het zelf he. Je zegt zelf dat je mensen die dat niveau rijden vertrouwt op hun oordeel. Maar waarom pas je dat hier dan niet toe? De mensen die je hier advies geven en zelf zulke niveaus rijden, waadom neem je die dan niet serieus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:02

Maar ís ze ook instructrice of rijdt ze leuk en heb jij besloten dat ze je dan ook best kan helpen met rijden? Want je hebt niet voor niets intructeursopleidingen.. Iemand die leuk kan autorijden kan ook niet zomaar iemand autorijles geven..

Maar goed.. In ieder geval fijn dat er in ieder geval íets gebeurt. Nu hopen dat hierbij ook niet ineens de vriendschap eraan gaat omdat ze je les geeft en iets naars over wie dan ook zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:02

Het gaat erom of zo iemand in staat is de boodschap duidelijk en goed over te brengen, zodat jij er iets mee kan. Op een paard kan ik me prima redden, maar ik vind het bijvoorbeeld erg lastig om iemand duidelijk te vertellen hoe hij wat moet doen: doe veel automatisch en op gevoel... Lesgeven is een kunst op zich. Ik hoop van harte dat de plannen van je deze keer door zullen gaan en dat jij ook door zal zetten...

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:21

Goed dat er nu meer zicht op les komt, dat is fijn voor je. Persoonlijk zou ik kiezen voor echte instructeurs, die ook kunnen begeleiden in de omgang en grondwerk en niet random ruiters die wat bij willen verdien. Ik hoop oprecht dat je fijn met ze overweg kunt en er veel van zal leren.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:52

Dat diegene je kan helpen; super. Maar alleen goed kunnen rijden is niet genoeg. Je moet een instructrice vinden die ook op paarden gedrag feel weet, niet alleen het rijden gaat fout bij jou en Dante. Veel dingen op de grond zien er niet best uit.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 15:01

Nu doe ik moeite om te zoeken krijg ik nog commentaar.
Ik weet niet of die van kapaza en die jobstudent ervaring hebben in lesgeven. Maar ik kan ze beide laten komen en dan zien welke het meest bevalt.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:05

We hebben geen commentaar, je doet moeite zeg je? Je wilt Hulp van een wedstrijd ruiter? Wij zeggen dat het goed is als je een instructrice zoekt, dit is geen instructrice.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 15:08

ik geef het op. Heeft geen zin meer.
Ik heb eindleijk mensen gevonden die mij willen helpen dus laat het nu aub stil worden !!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:17

Maar over wie heb je het nu dan? TS?

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:20

Waar word je nu eigenlijk zo boos om ts? Er zitten hier mensen met engelengeduld jou keer op keer van alles uit leggen. Proberen jou tips te geven, zeggen wat ze zien op foto's en filmpjes om daar vervolgens weer tips op te geven. Zodat jij verder kunt met deze pony ipv het levensgevaarlijk aanrommelen wat je nu doet.
Ik snap dat jij een ruiter die M start hoog in het vaandel hebt staan, het verschil met jouw eigen niveau is enorm groot. Maar écht, het stelt allemaal nog niet zoveel voor. Mijn dochter start drie keer M, rijdt leuk maar die zie ik jou écht geen zitles of grondwerkles geven. Ze kan je hooguit vertellen wat ze zelf doet bij bepaalde oefeningen maar of dat bij een ander ook werkt is maar de vraag natuurlijk. Lesgeven is een vak apart. Het is goed bedoeld al die tips, voor jou en voor de pony!
Je kunt niet alles in 1 keer kunnen, weten, snappen en doen maar je kunt op zn minst proberen te begrijpen dat al deze mensen het goed met jou en de pony voor hebben.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 15:23

Echt ik maak hier geen woorden meer aan vuil.

Ik heb inmiddels 2 personen die op zondag kunnen, of die ook werkelijk kunnen lesgeven zal ik zelf wel ondervinden, al denk ik niet dat die van kapaza: http://www.kapaza.be/nl/vi/104821384.htm!! onbekwaam is om les te geven.
Dus wil nu geen commentaar meer !

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:32

Die heeft cursussen gevolgd, die weet tenminste wat van de theorie die haar is geleerd.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:36

Art_Ificious schreef:
Echt ik maak hier geen woorden meer aan vuil.

Ik heb inmiddels 2 personen die op zondag kunnen, of die ook werkelijk kunnen lesgeven zal ik zelf wel ondervinden, al denk ik niet dat die van kapaza: http://www.kapaza.be/nl/vi/104821384.htm!! onbekwaam is om les te geven.
Dus wil nu geen commentaar meer !

Jammer dat je niet wilt zeggen waarom je nu zo boos doet. Maar goed, veel succes. Wanneer heb je je eerste les?

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:48

Art_Ificious schreef:
Nu doe ik moeite om te zoeken krijg ik nog commentaar.
Ik weet niet of die van kapaza en die jobstudent ervaring hebben in lesgeven. Maar ik kan ze beide laten komen en dan zien welke het meest bevalt.

Eerder niet dan? :')