Met of zonder sporen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

OudProfiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:00

Ik vind met sporen rijden eigenlijk niet kunnen. Veel mensen kunnen er niet mee omgaan en doen het paard er pijn mee zonder het te weten. Ook vind ik dat je gewoon controle over je paard moet kunnen houden zonder sporen.

terpentijn

Re: Met of zonder sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:14

Ik zeg altijd maar zo: waarom MET als het zonder KAN.
Jammer is dat velen het niet eens proberen.
Ook op maneges mag men om het minste of geringste zo'n manegepaard "naar voren prikken", terwijl men niet eens fatsoenlijk kan rijden, ik vind het geen feest om naar zoiets te kijken.
Dat gemep met zwepen idem dito.
In feite zou men eerst fatsoenlijk onafhankelijk moeten kunnen rijden voordat deze "hulp"middelen worden ingezet.
Dat blijkt op vele maneges te veel gevraagd, helaas.

Maurice_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:30

Ik zou zelf ook nooit met sporen rijden. In extremis gebruik ik een zweep, maar dat was enkel in het begin toen mijn paard nog niet aan mijn benen stond. Nu hij dat wel is, gebruik ik dat ook niet meer.
Wat ik heel jammer vind is dat dit op wedstrijd verplicht wordt. Waarom moet dat? Dan krijg je weer het antwoord ja dat verfijnt de hulpen, maar als je paard deftig aan je been staat en bij de minste kuitdruk reageerd, lijkt mij dat toch al verfijnt genoeg. Nu ja, ik ben ook absoluut geen wedstrijd ruiter en heb totaal geen ambities op dat vlak, dus daarom dat ik het nut er misschien ook niet van in zie!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:26

@ Maurice_Z Sporen zijn niet meer verplicht in de basissport.

lovepaloma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:44

Ik rij zonder sporen, ik vind het niet nodig een paard hoort gewoon op been te reageren en dan hoef je ook geen sporen om. En ik vind dat meer mensen zonder sporen moet rijden ik zie jammer genoeg regelmatig paarden met plekken van de sporen ect.

Suzie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:09

AmbervdHil schreef:
Ik vind met sporen rijden eigenlijk niet kunnen. Veel mensen kunnen er niet mee omgaan en doen het paard er pijn mee zonder het te weten. Ook vind ik dat je gewoon controle over je paard moet kunnen houden zonder sporen.

Helemaal mee eens.

Ik heb ook het idee dat je met sporen rijden niet exact voelt wat je allemaal aan het doen bent.
Ik heb liever direct contact met m'n paard en dan met name met mijn benen.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 13:25

AmbervdHil schreef:

Der zijn ook mensen die wel mee om kunnen gaan. Zo als ik en ik weet heel goed wat doe. Mijn paard is zonder echt niet terijden. Dan loopt totaal niet. En met zweep is zij niet terijden. En dat is echt zo maar ik vind. Als je niet mee om kan gaan dat niet mee moet rijden. En geen sporen moet aan doen als zonder kan. Of sommigen doen sporen aan omdat stoer is. Of om dat anderen doe maar dat is bij mijn en paard niet zo. En aan gezien ik zelf hekel. Aan zweep heb vind ik het fijner zonder zweep.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 13:27

lovepaloma schreef:
Ik rij zonder sporen, ik vind het niet nodig een paard hoort gewoon op been te reageren en dan hoef je ook geen sporen om. En ik vind dat meer mensen zonder sporen moet rijden ik zie jammer genoeg regelmatig paarden met plekken van de sporen ect.

Ui rij met maar bij mijn paard zal je nooit plek zien van sporen of wondjes der Door ik gebruik ze gewoon goed en vriendelijk.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 13:29

terpentijn schreef:
Ik zeg altijd maar zo: waarom MET als het zonder KAN.
Jammer is dat velen het niet eens proberen.
Ook op maneges mag men om het minste of geringste zo'n manegepaard "naar voren prikken", terwijl men niet eens fatsoenlijk kan rijden, ik vind het geen feest om naar zoiets te kijken.
Dat gemep met zwepen idem dito.
In feite zou men eerst fatsoenlijk onafhankelijk moeten kunnen rijden voordat deze "hulp"middelen worden ingezet.
Dat blijkt op vele maneges te veel gevraagd, helaas.

Bij de mijn heb zonder geprobeerd maar zonder loopt mijn paard niet en dat zeg heel veel mensen maar als goed gebruikt is niets mis mee dus ik vind onzin wat zegt want sommigen zijn echt niet zonder terijden bij mijn op stal is ander paard die is ook niet zonder terijden

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 13:36

Ik rij met sporen omdat ik een draak van een paard heb :')

Nee, even in het kort.
Wij reden jonge paarden altijd met sporen in, dit omdat een paard moet leren voorwaarts te zijn. Daar kun je een zweep voor gebruiken, maar er zijn genoeg paarden die daar niet fijn op reageren of er daarna bang voor zijn. Bij een spoortje heeft een paard niet door dat je een hulpmiddel gebruikt. Het spoortje verduidelijkt je beenhulp en dat in combinatie met stemhulp zorgt er voor dat het paard sneller Door heeft wat er bij been moet gebeuren.

Daarnaast komt een spoor scherper in als gewoon been en bij lastige jonge paarden kun je de spoor beter gebruiken als 'straf' dan een zweep...

Wij hebben van een instructeur leren rijden met het spoortje hierdoor konden wij ook jonge paarden er mee rijden omdat wij zeker weten dat wij het paard niet onbewust met het spoortje raken. Het spoortje wordt alleen gebruikt in geval van nood.

Om terug te komen op mijn eigen draak. Ik gebruik mijn spoor als verfijning maar tegelijk ook voor zijn drakerige buien en dan op dezelfde manier als bij de jonge paarden.

Wij reden en ik rij nog steeds de paarden ook vaak zat zonder spoor als controle.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 20:08

M_D_H schreef:
Ik rij met sporen omdat ik een draak van een paard heb :')

Nee, even in het kort.
Wij reden jonge paarden altijd met sporen in, dit omdat een paard moet leren voorwaarts te zijn. Daar kun je een zweep voor gebruiken, maar er zijn genoeg paarden die daar niet fijn op reageren of er daarna bang voor zijn. Bij een spoortje heeft een paard niet door dat je een hulpmiddel gebruikt. Het spoortje verduidelijkt je beenhulp en dat in combinatie met stemhulp zorgt er voor dat het paard sneller Door heeft wat er bij been moet gebeuren.

Daarnaast komt een spoor scherper in als gewoon been en bij lastige jonge paarden kun je de spoor beter gebruiken als 'straf' dan een zweep...

Wij hebben van een instructeur leren rijden met het spoortje hierdoor konden wij ook jonge paarden er mee rijden omdat wij zeker weten dat wij het paard niet onbewust met het spoortje raken. Het spoortje wordt alleen gebruikt in geval van nood.

Om terug te komen op mijn eigen draak. Ik gebruik mijn spoor als verfijning maar tegelijk ook voor zijn drakerige buien en dan op dezelfde manier als bij de jonge paarden.

Wij reden en ik rij nog steeds de paarden ook vaak zat zonder spoor als controle.

mijn reageren niet fijn op zweep maar eigelijk zelfde als jij alleen dat vaak zonder niet omdat bij mijn paard zonder sporen niet werk.

VeerleYero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 16:45

Ik rijd mijn pony met sporen, niet omdat hij harder moet maar voor hulpjes in de zijgangen ;)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 16:48

Zonder omdat dat tot nu toe nog niet echt nodig is geweest.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 10:03

ik rijd altijd met sporen bij mijn paard, als je er gewoon goed mee om kunt gaan kun je ook hulp geven zonder gelijk je spoor er in te drukken. Als je goede controle hebt drijf je namelijk met je kuiten en niet gelijk met je hakken. Als hij dan niet reageert op het been kan ik even mijn sporen gebruiken om hem weer 'wakker' te maken.
Op wedstrijd is het voor mij ook ideaal aangezien je vanaf de M1 geen zweep meer mag gebruiken, wanneer hij dan iets engs vind kun je even snel je spoor gebruiken om hem er toch langs te rijden.

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:12

Ik wissel het af, mijn paarden moeten goed aan het been zijn.
Ik deel iEmmaa haar mening, eigenlijk rij ik nooit met een zweepje.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:26

ik rij niet met sporen. mijn paard luisterd erg goed naar mijn been.
ik hou ook totaal niet van hulpmiddelen.

Sachavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:46

Als je weet hoe je ermee moet omgaan en enkel als verfijning van de hulpen wordt gebruikt. Dus niet om je paard vooruit te trappen, vind ik het best oké.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:45

Enerzijds ben ik geen fan van sporen. Als ik soms zie hoe er mee gereden word :n
Maar anderzijds heb ik er zelf wel zeker profijt van. Ik rijd een fjord die niet heel voorwaarts is, maar dat is niet de reden dat ik spoortjes draag. Ik rijd met sporen zodat ik Winston beter opzij kan zetten bij het wijken en zodat ik hem voor de sprong duidelijkere hulpen kan geven. Zonder spoor is dit veel lastiger.

Winston reageert niet heel heftig op sporen. Ik heb dan ook hele stompe knopsporen. In het bos laatst was ik heel blij dat ik ze om had. Winston ziet sporen niet als straf naar mijn idee, maar de zweep wel. Laatst verstijfde hij bij een groep schapen, waarvan ik weet dat hij ze wat enger vind. Door de sporen kon ik hem door laten lopen, want naar gewoon been luisterde hij niet meer. Om dan gelijk een tik te geven vind ik zelf niet eerlijk omdat hij duidelijk aangaf de schapen eng te vinden :)

Maar sporen gebruiken om een paard voorwaarts en aan het been te maken, nee. Bij Winston werkt dat ook gewoon niet :')

soetJob

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:20

Zodra je heel regelmatig met sporen gaat rijden, wordt het zonder sporen al snel lastiger.

Sporen zijn niet om harder of pijnlijker in de buik te kunnen prikken, of omdat je been niet gevoeld wordt door het paard; het is net zoals de zweep een hulpvoorwerp dat je alleen op de momenten gebruikt dat die extra hulp even nodig is. Ik raad dus aan niet elke keer dat je gaat rijden sporen aan te doen, maar bijvoorbeeld alleen als je begint met het aanleren van een nieuw figuur o.i.d.

Het is net zoals met een scherper bit of een zweep; om even duidelijker te maken wat je wilt, en vervolgens de hulp weer zachter maken.

Het kan dus geen kwaad, maar rijd gespoord met mate!

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:08

Weet niet meer wie het wat maar die persoon zei..

Voordat je met sporen wil rijden ga eerst leren rijden, kan je eenmaal rijden heb je ze niet nodig ;)

Vond dat wel een goede eigenlijk! Rij overigens op mijn 21 jarige ouwe kwpner zonder sporen en als hij eenmaal warm is moet ik uitkijken dat ik me been niet te veel aanleg. Paardenwereld zijn de meningen verdeeld. De ene kan niet zonder en de ander wil er niks van weten. Iedereen moet doen wat goed voelt.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 16:40

rijden met sporen is niks mis mee als je ze goed gebruikt tenminste en niet zomaar wat in de rondte prikt. ben er zelf niet zo voor.. ik vind dat als je sporen nodig hebt om voorwaarts te gaan dat je met het grondwerk al verkeerd begonnen bent. tegenwoordig gaat alles met de klok en ook het inrijden moet snel snel. als je wat meer tijd steekt in het opbouwen en voorafgaande werk heb je onder t zadel echt geen sporen nodig.

LauraEH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 17:02

in de 5 jaar dat ik rij, heb ik nog nooit met sporen gereden! vind het maar niks.
helaas denken veel mensen daar anders over en vooral op maneges zie ik vaak kinderen met sporen rijden.. moeten ze niet doen, want ze lopen die beesten alleen maar leeg te prikken.. ik vind eigenlijk dat (als je op een manege rijd) je alleen met sporen mag rijden als je je benen goed stil kunt houden en het eventueel nodig is bij de pony, maar ja..
ik rijd er in ieder geval niet mee! :o

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 18:09

ja maar kids op een manege hebben natuurlijk nog niet de feeling om een paard aan te sporen of niet de kracht in de benen om ze goed aan te leggen en voorwaarts te drukken. soms zie ik op maneges ook kleine kinderen op paarden rijden dat ik me altijd weer afvraag hoe zon combinatie gemaakt word. ik vind een 7 jarige bijvoorbeeld niet op een kwpner horen

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 18:13

Wwijk23 schreef:
ja maar kids op een manege hebben natuurlijk nog niet de feeling om een paard aan te sporen of niet de kracht in de benen om ze goed aan te leggen en voorwaarts te drukken. soms zie ik op maneges ook kleine kinderen op paarden rijden dat ik me altijd weer afvraag hoe zon combinatie gemaakt word. ik vind een 7 jarige bijvoorbeeld niet op een kwpner horen

Hoe kun je dat nou zo zeggen? Sorry hoor maar dit is echt een vanachter je pc weet je alles beter opmerking.
Wie weet is die 7 jarige wel lang voor zijn/haar leeftijd of kan ze gewoon goed rijden. Braaf paard wat goed reageert, wat is er nou mis mee? Zolang ze gewoon onder het zadel uitkomen en hun been aan kunnen leggen is het toch prima?

Kids op een manege geen feeling om een paard aan te sporen? Of geen kracht? Waar háál je het vandaan? Ik ken een hoop meiden die van een manege komen en die kunnen hartstikke goed rijden.

freshBOY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 18:50

Sommige paarden moeten wel eens wat aangespoord worden onder 't rijden om ze in 't gareel te houden. Maar als je 't mij vraag mogen ze alleen gebruikt worden door de mensen die er normaal mee om kunnen gaan, zeker niet voor jonge kinderen.