Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
AmbervdHil schreef:Ik vind met sporen rijden eigenlijk niet kunnen. Veel mensen kunnen er niet mee omgaan en doen het paard er pijn mee zonder het te weten. Ook vind ik dat je gewoon controle over je paard moet kunnen houden zonder sporen.
AmbervdHil schreef:Ik vind met sporen rijden eigenlijk niet kunnen. Veel mensen kunnen er niet mee omgaan en doen het paard er pijn mee zonder het te weten. Ook vind ik dat je gewoon controle over je paard moet kunnen houden zonder sporen.
lovepaloma schreef:Ik rij zonder sporen, ik vind het niet nodig een paard hoort gewoon op been te reageren en dan hoef je ook geen sporen om. En ik vind dat meer mensen zonder sporen moet rijden ik zie jammer genoeg regelmatig paarden met plekken van de sporen ect.
terpentijn schreef:Ik zeg altijd maar zo: waarom MET als het zonder KAN.
Jammer is dat velen het niet eens proberen.
Ook op maneges mag men om het minste of geringste zo'n manegepaard "naar voren prikken", terwijl men niet eens fatsoenlijk kan rijden, ik vind het geen feest om naar zoiets te kijken.
Dat gemep met zwepen idem dito.
In feite zou men eerst fatsoenlijk onafhankelijk moeten kunnen rijden voordat deze "hulp"middelen worden ingezet.
Dat blijkt op vele maneges te veel gevraagd, helaas.
M_D_H schreef:Ik rij met sporen omdat ik een draak van een paard heb
Nee, even in het kort.
Wij reden jonge paarden altijd met sporen in, dit omdat een paard moet leren voorwaarts te zijn. Daar kun je een zweep voor gebruiken, maar er zijn genoeg paarden die daar niet fijn op reageren of er daarna bang voor zijn. Bij een spoortje heeft een paard niet door dat je een hulpmiddel gebruikt. Het spoortje verduidelijkt je beenhulp en dat in combinatie met stemhulp zorgt er voor dat het paard sneller Door heeft wat er bij been moet gebeuren.
Daarnaast komt een spoor scherper in als gewoon been en bij lastige jonge paarden kun je de spoor beter gebruiken als 'straf' dan een zweep...
Wij hebben van een instructeur leren rijden met het spoortje hierdoor konden wij ook jonge paarden er mee rijden omdat wij zeker weten dat wij het paard niet onbewust met het spoortje raken. Het spoortje wordt alleen gebruikt in geval van nood.
Om terug te komen op mijn eigen draak. Ik gebruik mijn spoor als verfijning maar tegelijk ook voor zijn drakerige buien en dan op dezelfde manier als bij de jonge paarden.
Wij reden en ik rij nog steeds de paarden ook vaak zat zonder spoor als controle.
Wwijk23 schreef:ja maar kids op een manege hebben natuurlijk nog niet de feeling om een paard aan te sporen of niet de kracht in de benen om ze goed aan te leggen en voorwaarts te drukken. soms zie ik op maneges ook kleine kinderen op paarden rijden dat ik me altijd weer afvraag hoe zon combinatie gemaakt word. ik vind een 7 jarige bijvoorbeeld niet op een kwpner horen