Buitenrit ...en dan val je.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:09

Ayasha schreef:
Maar ik ga dan niet op een wielrenners-forum zitten zegma :+

Dit is ook geen ruitersportforum gelukkig ;)

Citaat:
Om dan maar even positief te benaderen: ik ben het met hem eens dat we de risico's daar waar mogelijk moeten minimaliseren. Als het dresseren van het paard daartoe bijdraagt, denk ik dat we inderdaad de verantwoordelijkheid hebben dat te doen.

Dat denk ik ook. En ik vind dat daar over het algemeen in de ruiterij veel te snel over gegaan wordt. Hoe je een paard betrouwbaar en verkeersmak kan maken, en kan zorgen dat de kans zo klein mogelijk is dat het in een solo actie door het verkeer gaat stuiven, waar leren ze je dat?

Er wordt op héél veel plekken les gegeven, maar naar dit soort basis-instructie zal het hard zoeken zijn vrees ik.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:39

Interessante discussie. :j

Ik verwacht van mijn paard dat hij bij me zal blijven, al heb ik dat nooit kunnen toetsen, want ik ben er buiten nog nooit afgevallen. *klopt af* Dat vind ik trouwens wel van primair belang, dat een paard waarop ik rijd (buiten of in de bak) geen bewuste pogingen doet om mij onderweg te lozen. Verder is mijn paard niet schrikachtig en als hij al iets wel eng vind, gaat hij hooguit stilstaan. Als hij iets héél erg en vind trappelt hij soms een beetje op de plaats en dan herinner ik hem er even aan wie er achter het stuur zit en is het ook weer in orde. :Y) In principe verwacht ik dus ook niet van hem af te vallen omdat hij schrikt of opzij springt of wat dan ook. Bovendien rij ik met een portuguesa type zadel, wat het van mijn paard af vallen ook wel moeilijker maakt.

That said, heb ik wel één keer meegemaakt dat ik met paard en al over de kop geslagen ben, omdat hij in volle galop struikelde. Ik reed toen gelukkig zonder zadel, dus werd ik echt gelanceerd en landde ik eerder dan mijn paard, maar die viel vervolgens wel half bovenop me. Hij stond eerder dan ik, was erg geschrokken en is toen een stukje de weg afgelopen, in een sukkeldrafje, maar na een paar honderd meter vroeg hij zich volgens mij af waar dat extra gewicht gebleven was, dus toen ging hij maar weer stilstaan. Het leek echt wel alsof hij niet eens doorhad dat hij mij kwijt was en toen hij tot de conclusie kwam dat dat wel het geval was, hij echt even heel verbaasd was.

Hij is toen wat gras gaan knabbelen en 'gevangen' door een voorbijganger terwijl ik mezelf aan het oprapen was. Hij liet trouwens wel toe dat de voorbijganger zijn teugels pakte, maar hij liet zich niet van zijn plaats wegleiden (waarschijnlijk voornamelijk omdat hij stond te vreten en de voorbijganger niet veel overtuiginskracht had). Zodra ik weer op mijn benen stond en hem riep kwam hij terugwandelen (de voorbijganger bleef braaf teugeltje vasthouden en meelopen, haha).

Ik denk trouwens wel dat voor een groot deel kunt conditioneren hoe een paard reageert wanneer jij eraf ligt. Wat ik zelf bijvoorbeeld nuttig vind, is een paard te leren dat wanneer je teugels helemaal los hangen (geen contact) of op de grond hangen, hij op z'n plek moet blijven staan, principe van groundtying zeg maar. Daarnaast kun je een paard leren rustig te blijven als hij zelf ergens in vastzit, met zijn been bijvoorbeeld. Ik heb zelf laatst toevallig meegemaakt dat mijn paard met zijn been in een afzetting bleef hangen terwijl ik erop zat, maar omdat hij heeft geleerd om rustig te blijven, kon ik gewoon afstappen en zijn voet losmaken, terwijl hij braaf bleef staan.

Ook vallen zou je best kunnen conditioneren. Voor een showonderdeel heb ik vorig jaar zomer getraint op expres van mijn paard vallen, paard leerde dan van het begin af aan stil te blijven staan als ik eraf 'viel' en leerde dat hij zich daarna door iemand anders (wel iedere keer dezelfde persoon) moest laten 'vangen' en wegleiden. Zoiets zou je best ook voor trainingsdoeleinden kunnen doen, in aangepaste vorm. Eraf 'vallen' is zonder oefening niet verstandig, maar spring eens een keer raar uit je zadel, laat je teugels los en kijk wat je paard doet, in een veilige, omheinde omgeving. Doe dat honderd keer en conditinoneer dat hij stil blijft staan, en wellicht doet hij dat dan ook uit gewoonte als je buiten een keer valt.

Een paard zal misschien van nature liever vluchten bij gevaar, maar dat wil niet zeggen dat je die reactie niet kunt veranderen in een andere reactie. Als je maar goed genoeg conditioneerd is veel mogelijk. Een voorbeeld: leer een paard correct om te knielen voor druk, herhaal duizend keer, en in een situatie waarin je paard opgefokt is, vraag je de hulp voor knielen. Een goed geconditioneerd paard zal dan automatisch op zijn knieën gaan, omdat dat een gewoonte geworden is, en omdat dat een submissief en ontspannen handeling is, zal het paard automatisch rustig worden. Daarnaast zal het paard in veel gevallen ook 'vergeten' zijn dat hij bezig was met iets anders (schrikken) voor de bekende hulp kwam.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:54

Ayasha schreef:
MarlindeRooz schreef:
Nou, de pony word bitloos gereden dus die krijgt geen ruk in zijn mond en moet direct een bocht draaien en staat dan dus stil.

Nee die krjigt een snok op een gevoelig deel van haar neus en als je pech hebt staat ze bovenop je.

Hc wat is je hele punt eigenlijk met dit topic? Dat de belgische en nederlandse ruiterij met hun levensgevaarlijke projectielen binnen de hekken moeten blijven?

De reden dat mijn zusje er dus afspringt is 9/10 keer dat het paard niet te remmen is (gebeurd zelden)
en het is een shet dus paard krijgt misschien wel ruk in de mond maar dat heb ik liever dan dat mijn zusje er afkletterd + dat mijn paard naar huis rent.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 09:57

Bandida schreef:
Er wordt op héél veel plekken les gegeven, maar naar dit soort basis-instructie zal het hard zoeken zijn vrees ik.

Dat is symptomatisch. Er is inderdaad geen básisinstructie.

De klanten willen snel ´resultaat´. In het zadel aan de teugel.
Men wil go zonder benul van ho.
De lesgever die met de basis begint ziet de klanten weglopen dus die is in de jaren vijftig al uitgeselecteerd en in de jaren zeventig ook als trainer van de trainer uitgestorven.

Het gevolg is dat het letterlijk houten paard op een uitzondering na verdwenen is.
Dat de teugel-automaat met gewichten nog net niet uitgestorven is in de menwereld.
Dat zelfs het ópstappen al incorrect, onveilig wordt aangeleerd.
Dat aan valtechniek NIETS wordt gedaan.
De ruiterij als natte apen* op ´vluchtdieren´ rijdt.....

* aka monkey and banana

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:58

Bandida schreef:
Ayasha schreef:
Maar ik ga dan niet op een wielrenners-forum zitten zegma :+

Dit is ook geen ruitersportforum gelukkig ;)

Ruitersport/paardensport/hobby. Zullen we niet te moeilijk gaan doen over definities?
Misschien is bokt meer en meer een muggen-zifters-forum aan het worden om schijnbaar boeiende one-liners te plaatsen. In dat geval, neem ik bovenstaande woorden terug.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 10:08

rider schreef:
Een paard zal misschien van nature liever vluchten bij gevaar,

Dat is zuiver situationeel afhankelijk.
De natuurlijke wolvenreactie is bijvoorbeeld vechten.
Het vluchten voor honden bijvoorbeeld is hoofdzakelijk aangeleerd!!! gedrag. Het paard heeft van (te) vroeg gespeend veulen af geleerd dat het zich niet assertief mag opstellen, laat staan actief verdedigen. Dan is vlucht wat als default overblijft.
Dat is niet van nature. Van nature wil een paard overleven en doet wat het na een risico-afweging het meest zinvol acht. De basis voor die afweging is de omgeving waarin het opgroeit.
Van nature groeit het veulen op in een omgeving met beroepsvechtende haremhengsten en als tijgers verdedigen moeders die een hongerige coyote moeiteloos naar de eeuwige jachtvelden schoppen.

Het ´vluchtdier´zou eígenlijk :o moeten geven bij de ruiterij :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 10:11

Ayasha schreef:
Ruitersport/paardensport/hobby. Zullen we niet te moeilijk gaan doen over definities?
Misschien is bokt meer en meer een muggen-zifters-forum aan het worden om schijnbaar boeiende one-liners te plaatsen. In dat geval, neem ik bovenstaande woorden terug.

We hebben het op dit onderwerp over buitenrijden.
Dat is, op de uitzondering na die te paard boodschappen haalt, hobbylol.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 10:13

rider schreef:
Ik denk trouwens wel dat voor een groot deel kunt conditioneren hoe een paard reageert wanneer jij eraf ligt. Wat ik zelf bijvoorbeeld nuttig vind, is een paard te leren dat wanneer je teugels helemaal los hangen (geen contact) of op de grond hangen, hij op z'n plek moet blijven staan, principe van groundtying zeg maar. Daarnaast kun je een paard leren rustig te blijven als hij zelf ergens in vastzit, met zijn been bijvoorbeeld. Ik heb zelf laatst toevallig meegemaakt dat mijn paard met zijn been in een afzetting bleef hangen terwijl ik erop zat, maar omdat hij heeft geleerd om rustig te blijven, kon ik gewoon afstappen en zijn voet losmaken, terwijl hij braaf bleef staan.

Ook vallen zou je best kunnen conditioneren. Voor een showonderdeel heb ik vorig jaar zomer getraint op expres van mijn paard vallen, paard leerde dan van het begin af aan stil te blijven staan als ik eraf 'viel' en leerde dat hij zich daarna door iemand anders (wel iedere keer dezelfde persoon) moest laten 'vangen' en wegleiden. Zoiets zou je best ook voor trainingsdoeleinden kunnen doen, in aangepaste vorm. Eraf 'vallen' is zonder oefening niet verstandig, maar spring eens een keer raar uit je zadel, laat je teugels los en kijk wat je paard doet, in een veilige, omheinde omgeving. Doe dat honderd keer en conditinoneer dat hij stil blijft staan, en wellicht doet hij dat dan ook uit gewoonte als je buiten een keer valt.

Bedankt voor deze uitleg in joúw woorden.
Dat net weer wat anders verwoorden geeft meer perspectief.
+:)+

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:18

Huertecilla schreef:
rider schreef:
Een paard zal misschien van nature liever vluchten bij gevaar,

Dat is zuiver situationeel afhankelijk.
De natuurlijke wolvenreactie is bijvoorbeeld vechten.
Het vluchten voor honden bijvoorbeeld is hoofdzakelijk aangeleerd!!! gedrag. Het paard heeft van (te) vroeg gespeend veulen af geleerd dat het zich niet assertief mag opstellen, laat staan actief verdedigen. Dan is vlucht wat als default overblijft.
Dat is niet van nature. Van nature wil een paard overleven en doet wat het na een risico-afweging het meest zinvol acht. De basis voor die afweging is de omgeving waarin het opgroeit.
Van nature groeit het veulen op in een omgeving met beroepsvechtende haremhengsten en als tijgers verdedigen moeders die een hongerige coyote moeiteloos naar de eeuwige jachtvelden schoppen.

Het ´vluchtdier´zou eígenlijk :o moeten geven bij de ruiterij :)*

Het preventief vluchten voor een hond is IMO nog altijd anders dan het vluchten voor de hond nadat de hond in de achterbenen van het paard is gaan hangen.

Je hoeft geen bioloog te zijn om te weten dat prooidieren over het algemeen vluchten voor onbekende fenomenen (dieren/geluiden/geuren whatever). Hoe ieder individu hier op reageert kan wel een ietwat verschillen. En dit zal ook nog eens verschillen per situatie. Een op het laatste moment opvliegende fazant kan een andere reactie veroorzaken als een groencontainer die dichtslaat bijvoorbeeld.

En uiteraard kun je een dier zoveel mogelijk proberen te conditioneren/kneden maar uitsluiten kun je de 'natuurlijke' reactie IMO nooit 100%.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 11:29

Sees schreef:
En uiteraard kun je een dier zoveel mogelijk proberen te conditioneren/kneden maar uitsluiten kun je de 'natuurlijke' reactie IMO nooit 100%.

Klopt.
Streef dus naar 99.99 en gebruik het niet als smoes voor de eigen verantwoordelijkheid op een ander afwentelen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:31

gummie schreef:
HC heeft wel een punt als het gaat om het zoveel mogelijk beperken van risico's als het gaat om paarden in het verkeer/ buiten. Uit alle factoren die dat risico kunnen beinvloeden, neemt hij er 1 waarvan hij meent dat die onvoldoende beinvloed wordt terwijl dat wel mogelijk is. En dat is het zodanig dresseren van je paard dat de kans dat die wegbuldert geminimaliseerd wordt. Hij geeft ook aan hoe dat volgens hem mogelijk is. Kwali-tijd en vertrouwen.

Om dan maar even positief te benaderen: ik ben het met hem eens dat we de risico's daar waar mogelijk moeten minimaliseren. Als het dresseren van het paard daartoe bijdraagt, denk ik dat we inderdaad de verantwoordelijkheid hebben dat te doen.

Wat een hilarisch topic weer. En Gummie, ik zie dat jij er in geslaagd bent om op internet onzichtbaar te zijn. Een bijzondere prestatie, virtuele onzichtbaarheid. Of zou het niet aan jou liggen maar zijn sommige mensen onder invloed van het digitale tijdperk als zo ver geëvolueerd (of gedegenereerd) dat er zoiets als virtuele slechtziendheid is ontstaan?

Anyway, het lijkt me nogal een kanonslag door een openstaande deur om te stellen dat het een goed plan is om de risico's van paarden in de openbare ruimte te beperken. Alleen ik vind het van een onwaarschijnlijke naïviteit getuigen om te gaan prediken dat de drijfveer daarvoor is dat derden gevaar zouden kunnen lopen door een ongeleid paard. Iedereen die buitenrijd wil graag veilig met paard en al weer thuiskomen. Scheiden de wegen van paard en ruiter zich onderweg, dan wil de ruiter ten eerste zelf weer veilig thuiskomen en ten tweede z'n paard weer veilig in de wei/stal zien staan. En dan zou het een mooie bonus zijn wanneer er onderweg niet iemand anders over paard gestruikeld is of andersom. Mensen zijn niet altruïstisch. Dát is de aard van het beestje die er toe doet, niet of paarden vluchten, vechten of stilstaan.

Maar goed, zoals gezegd een hilarisch topic dat ik met veel plezier gelezen heb. Voor wie inmiddels echt te oud is om zonder gene de Penny te kopen zijn er altijd nog de prachtige verhalen van HC en zijn vrijgevochten kudde.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:35

Huertecilla schreef:
Sees schreef:

Klopt.
Streef dus naar 99.99 en gebruik het niet als smoes voor de eigen verantwoordelijkheid op een ander afwentelen.

Maar aangezien jouw vraag was of de samenleving dat risico moet accepteren, als je antwoord nee is, mag je zelfs met die 99,99 % niet buiten gaan rijden :)* Want als er altijd een kans blijft, al is die 0,01 %, dat een paard wegbulderd en een derde schade oploopt door dat wegbulderende paard, en jouw vraag of het risico op schade aan derden geaccepteerd moet worden alleen met ja of nee beantwoord mag worden, dan mag niemand meer de deur uit.

@ Maura: ik word inderdaad genegeerd ;) dat went na verloop van tijd :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 11:52

gummie schreef:
Huertecilla schreef:

Maar aangezien jouw vraag was of de samenleving dat risico moet accepteren, als je antwoord nee is, mag je zelfs met die 99,99 % niet buiten gaan rijden :)* Want als er altijd een kans blijft, al is die 0,01 %, dat een paard wegbulderd en een derde schade oploopt door dat wegbulderende paard, en jouw vraag of het risico op schade aan derden geaccepteerd moet worden alleen met ja of nee beantwoord mag worden, dan mag niemand meer de deur uit.

Ík heb al meermalen geschreven dat het niet realistische van 100% geen alibi mag zijn voor de meerderheid wegbolderend.
Streef gewoon naar 99,99%. Het is joúw paard, joúw keuze om ermee in de openbare ruimte te gaan rijden.
Ook voor het welzijn van dat dier lijkt me dat een fundamenteel streven.
Jou niet wellicht.
Daar verschillen we dan ook over van mening.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:58

Huertecilla schreef:
Ík heb al meermalen geschreven dat het niet realistische van 100% geen alibi mag zijn voor de meerderheid wegbolderend.
Streef gewoon naar 99,99%. Het is joúw paard, joúw keuze om ermee in de openbare ruimte te gaan rijden.
Jou niet wellicht.
Daar verschillen we dan ook over van mening.

HC begrijp nou eens wat er staat!!! We zijn het WEL eens hierover. Ik ben het helemaal met je eens dat de niet realistische 100% geen "alibi" (raar woord in deze context) mag zijn voor de meerderheid van de paarden om weg te bolderen. Ik ben het met je eens dat je naar die 99,99% moet streven! Dat staat ook in eerdere posts! Lees die dan! Ik onderschrijf dat streven!

Dus we verschillen NIET van mening, maar jouw vraagstelling aan het begin van het topic KLOPT NIET! Want jij wilde van mij een ja of nee antwoord op de vraag:
"moet de samenleving het risico accepteren dat een paard wegbuldert en schade aan derden aanricht." Men heeft al herhaaldelijk gezegd dat er altijd een risico blijft bestaan, juist VANWEGE die 99,99% die geen 100% is!

En die vraag klopt dus niet! pfffffffffffffffffffff *zucht* I give up ;) :j *\o/*

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:18

Bij mij smeren beide paarden m lekker naar huis! Helaas is één van beide niet te pakken te krijgen, is wel geprobeerd maar is snel daarna weer losgelaten..
Ik denk dat je er niets over kan zeggen of je paard bij je blijft of niet... Als het maar hard genoeg schrikt dan loopt het toch wel weg... En als je dan toch zo knap bent te leren te blijven staan, dan kan je m ook wel leren er niet tussen uit te peren ;)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:29

Onze achtertuin grenst aan het bos, en als ik buitenrijd laat ik de poort een stuk openstaan. Mocht ik eraf vallen rent hij toch wel naar huis. Ik heb eigenlijk vaak brave paarden, maar ook last van motorcrossers, en als ik er dan afval blijven ze niet in de buurt van die crossers, dan rennen ze zo hard als ze kunnen na huis. Helaas voor mij, maar begrijpbaar vanuit het paard. Ik denk dat als ik nu van mijn jonkie afval dat hij niet weg rent, dat is echt een sociaal dier en bovendien nooit bang. Die zal me nog niet net zelf weer op zijn rug zetten :D Zijn moeder was ook zo braaf, maar is ooit geschrokken en klapte meteen achterover, kon haar niet vasthouden of vangen, aangezien ik niet meer kon lopen. En ik was toen een heel end van huis, was blij dat mensen haar toen konden pakken. Anders liep ze midden in de stad rond.

Vind dit een lastig onderwerp, aangezien paarden onvoorspelbare dieren zijn. Ben ook ooit 2 bitloos gereden fjorden op hol tegengekomen. Die meiden hadden dus echt niks meer te zeggen he. Wij riepen nog stuur een weiland in en trek ze om. Maar ze denderden over straat in volle galop, kruispunten en al. Echt levensgevaarlijk. Daarom ben ik erg tegen bitloos in het bos. Klinkt misschien hard, maar als die van mij aan de kletter gaan voor een goeie, dan gebruik ik mijn bit helaas wel even als noodrem. En wie hier beweerd dat niet te doen die liegt. Dat is gewoon je paniekreactie.. En terecht. Al ben ik van mening dat je buiten moet rijden als je enigszins een verkeersmak paard hebt met een goede rem en stuur.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:34

Huertecilla schreef:

Kan ik dit opvatten als een vooronderstelling dat er ruiters bestaan die er bij het buitenrijden níet naar streven om tezamen met hun paard in goede gezondheid weer heelhuids thuis te komen? Ofwel dat er ruiters bestaan die, omdat ze niet geloven dat het realistisch is om te verwachten dat er nooit iets onverwachts zal gebeuren, dan maar helemaal geen moeite doen om hun paard een beetje leuk onder controle te hebben?

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:46

mijn paard zal in paniek gaan vluchten, dat weet ik pertinent zeker, zijn vluchtinstinct is heel sterk, en nog een versterkt door wat hij in zijn prille jaren heeft meegemaakt , en ik weet dan ook zeker dat hij door een vreemde (zelfs sommige bekende) niet te pakken zal zijn, en dan opnieuw op de vlucht zal slaan.
zelf heb ik altijd mijn gegevens bij me, en zijn er altijd mensen op de hoogte als ik het bos in ga of ergens anders heen , gewoon voor het geval dat....
verder ben ik met paard bezig om hem meer vertrouwen in de mens te geven , en niet altijd als 1e reactie te vluchten , maar dat is een proces waar heel veel tijd in gaat zitten. (ik kan er zelf mee lezen en schrijven , maar daar is ook een heel traject aan vooraf gegaan)
mocht mijn paard aan de kletter gaan en schade aanrichten aan derden dan ben ik daarvoor verzekerd, en zal dan ook mijn aansprakelijkheid daarin erkennen , behalve als de situatie opzettelijk door derden is ontstaan. (kennis reed in bos, en man riep tegen zijn hond ; pak het paard!! resultaat flinke bijtwonden en kapot gelopen akker, dan is de hondeneigenaar dus de aansprakelijke, en kreeg dan ook terecht proces)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:02

maura schreef:
Kan ik dit opvatten als een vooronderstelling dat er ruiters bestaan die er bij het buitenrijden níet naar streven om tezamen met hun paard in goede gezondheid weer heelhuids thuis te komen?

Ik vrees dat er niet zo veel zijn die daar bewust mee bezig zijn nee. Uiteraard wenst iedereen zonder ongelukken te blijven, maar er is een verschil tussen dat eens denken en gewoon vertrekken, of zorgen dat die kans ook effectief groter wordt door aan de veiligheid van jezelf en je paard te gaan werken.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:19

Bandida schreef:
maura schreef:
Kan ik dit opvatten als een vooronderstelling dat er ruiters bestaan die er bij het buitenrijden níet naar streven om tezamen met hun paard in goede gezondheid weer heelhuids thuis te komen?

Ik vrees dat er niet zo veel zijn die daar bewust mee bezig zijn nee. Uiteraard wenst iedereen zonder ongelukken te blijven, maar er is een verschil tussen dat eens denken en gewoon vertrekken, of zorgen dat die kans ook effectief groter wordt door aan de veiligheid van jezelf en je paard te gaan werken.

Meen je dat nou serieus? Ik ken toch erg weinig mensen die voor vertrek een kruisje slaan en er maar het beste van hopend op buitenrit vertrekken. Volgens mij neemt het overgrote merendeel van de buitenrijders (laten we voor de grap zeggen dat het om 99,99% gaat) tijd om hun paard verkeersmak te maken en om zelf te leren rijden tot een niveau dat naar hun eigen inzicht volstaat om een buitenrit veilig af te ronden. Dat het desondanks geregeld mislukt om samen met paardlief weer veilig thuis te komen heeft verschillende oorzaken, waaronder zelfoverschatting (dat geldt overigens ook voor pak 'm beet automobilisten die zonder voertuig huiswaarts keren). Maar om nu vanachter een computerscherm te gaan zitten orakelen dat 'andere ruiters' niet bewust genoeg hun ritten voorbereiden, niet goed genoeg kunnen rijden, onvoldoende verstand van paarden hebben, hun eigen paard onvoldoende hebben getraind et cetera wekt bij mij toch vooral de indruk dat het hoog tijd is dat de beeldschermdiagnosist zichzélf eens onderzoekt op de aanwezigheid van een neiging tot zelfoverschatting.

Eerder in het topic bracht iemand naar voren dat het wel aardig zou zijn wanneer we elkaar eens iets zouden gaan gunnen. Een mooi streven. Laten we beginnen met elkaar de leerervaringen te gunnen die de meer ervaren ruiters hier blijkbaar al ruimschoots hebben mogen beleven. Hoe kun je er nu vanuit gaan dat 'het merendeel van de anderen' bestaat uit mensen die zonder enig nadenken of bewustzijn met een paard rondjakkeren? Ken je bijvoorbeeld al die 40.000 mensen die volgens de KNHS een ruiterbewijs hebben (en dus vermoedelijk geregeld buitenrijden)?
Wij mensen lijden massaal aan cognitieve dissonantie (sommigen misschien iets meer dan anderen :D ). Het is wiskundig onmogelijk dat we allemaal bij de 50% meest bewuste, meest vaardige en meest paardvriendelijke ruiters horen. Het is dan ook logisch dat:
a. het met je eigen superioriteit ten opzichte van 'het merendeeel van de anderen' waar het gaat om bewustzijn, vaardigheid en paardvriendelijkheid nogal meevalt
b. het met het gebrek aan bewustzijn, vaardigheid en paardvriendelijkheid van 'het merendeel van de anderen' nogal meevalt.

Komend weekend wordt het een graad of 13, halfbewolkt met af en toe een bui. Ik zou zeggen: allemaal vroeg op en rond 6:30 massaal het bos in! Koud, nat en erg vroeg is de kans op wandelaars, honden en MTB'ers erg klein en de kans op reeën en zwijnen erg groot. De ideale gelegenheid om je paard te conditoneren dus. Wel een cap op he?

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:29

maura schreef:
Maar goed, zoals gezegd een hilarisch topic dat ik met veel plezier gelezen heb. Voor wie inmiddels echt te oud is om zonder gene de Penny te kopen zijn er altijd nog de prachtige verhalen van HC en zijn vrijgevochten kudde.

Sluit ik me helemaal bij aan. Ik was wat berichten aan het lezen op de hoofdpagina, niet ziend dat dit topic door mijn grote vriend was begonnen. Na het hele topic gelezen te hebben, wil ik graag hetvolgende met jullie allen delen, met de volgende MENING erbij:

Ja, je kan best wel het een en ander conditioneren, daar geloof ik stellig in. Maar een dier is en blijft een dier, en hoe goed de ruiter het paard / pony kent, er zullen altijd situaties zijn waarin het gedrag van het dier niet te voorspellen is. Moet je je daarop voorbereiden? Ja. In je achterhoofd. Moet je daar actief mee bezig zijn? Ik persoonlijk denk van niet, want als je je doom-scenarios in het hoofd gaat halen, ben je feitelijk bezig met een voorspelling die zichzelf wel laat waar worden.

Tevens, tegenwoordig wordt het woord 'discussie' vaak verward, qua betekenis, met het woord 'overtuiging'. Discussie betekend communicatie, luisteren naar elkaar en daar iets mee doen. Alleen maar de overtuiging geven dat er maar 1 manier de juiste is, en dat is die van jou... da's geen discussie meer.

Maar goed. Zonder verder nog iets te zeggen:
Luister en geniet! ;-)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:58

Daar komt nog eens bij dat je verkeersmakheid en buitenrijervaring uitsluitend op kan doen door...juist...;). En nee, dat moet je dan logischerwijs niet ten koste van anderen gaan doen maar ik ga er van uit dat niemand moedwillig op een uitbraakgevoelig paard stapt wat bekend staat om gekke fratsen en het naar huis denderen na het afwerpen van de ruiter :D.

Natúúrlijk kun je een auto in de bak zetten en rijden er wel eens trekkers langs het erf maar bussen, motoren, vrachtwagens, fietsen met vlaggetjes, ligfietsen, quads, trikes e.d. heb je meestal niet voorhanden. En uiteraad train je op vertrouwen met je paard en op controle over het paard vóórdat je je überhaupt buiten het erf bevindt maar dan nóg heb je niet altijd alles in de hand.

Mijn beide paarden zijn verkeersmak maar zijn wellicht wel aan andere dingen gewend dan paarden in een andere regio (denk aan het strand bijvoorbeeld) en ik blijf me altijd bewust van het risico wat paardrijden met zich meebrengt, voor mezelf, mijn paard(en) en derden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 10:05

gummie schreef:
Nee, schrikken is een reflex
Vluchten is gedrag.

Gedrag kun je afleren. Aldus HC :)

bang zijn, of verkeerd gedrag vertonen bij mensen die niks kennen van paarden is ook een gedrag. Volgens HC kun je dat dan ook afleren.
Maar HC vind dat mensen die niks kennen van paarden ze niet mogen vangen omdat het te gevaarlijk zou zijn (maar als die paarden geen verkeerd gedrag tonen bij die mensen is het toch niet meer gevaarlijk?) en prefereert dat de paarden los blijven lopen tot er een mens afkomt die kennis heeft van paarden (wat hier in west vlaanderen dun gezaaid is eigenlijk).
hmm?

Sees schreef:
Daar komt nog eens bij dat je verkeersmakheid en buitenrijervaring uitsluitend op kan doen door...juist...;). En nee, dat moet je dan logischerwijs niet ten koste van anderen gaan doen maar ik ga er van uit dat niemand moedwillig op een uitbraakgevoelig paard stapt wat bekend staat om gekke fratsen en het naar huis denderen na het afwerpen van de ruiter :D.

Natúúrlijk kun je een auto in de bak zetten en rijden er wel eens trekkers langs het erf maar bussen, motoren, vrachtwagens, fietsen met vlaggetjes, ligfietsen, quads, trikes e.d. heb je meestal niet voorhanden. En uiteraad train je op vertrouwen met je paard en op controle over het paard vóórdat je je überhaupt buiten het erf bevindt maar dan nóg heb je niet altijd alles in de hand.

Mijn beide paarden zijn verkeersmak maar zijn wellicht wel aan andere dingen gewend dan paarden in een andere regio (denk aan het strand bijvoorbeeld) en ik blijf me altijd bewust van het risico wat paardrijden met zich meebrengt, voor mezelf, mijn paard(en) en derden.

Maar ieder "iets" is in een andere situatie anders.
bij mijn jong paard rijden ze dagelijks op 2 m afstand van de paarden met de bobcat om de koeien te voeren, en zijn ze wekelijks wel met de bobcat in de schuilstal om te mesten, of grond in de paddock weg te scheppen.
het is zelfs zover, dat als de paarden bv in de schuilstal staan te eten, ze niet veel zin hebben om plaats te maken voor de bobcat, en ze bijna dat ding tegen hun hakken laten rijden vooraleer ze schuiven.

Maar ohwee als we aan het wandelen zijn, en ze ziet dat zelfde ding gewoon op de weg rijden.
dat is anders, en moet opnieuw geconditioneerd worden ...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 11:02

Duhelo schreef:
Maar ohwee als we aan het wandelen zijn, en ze ziet dat zelfde ding gewoon op de weg rijden.
dat is anders, en moet opnieuw geconditioneerd worden ...

Nee, is andere situatie met hoger risico als perceptie = hoger stressniveau.

Hetzelfde ´in´ is dan iets anders ´uit´.

Vergelijk het met pms. Dezelfde persoon met andere perceptie waardoor ´dezelfde´ reactie toch een ander ´uit´ geeft op een ´in´.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 11:05

@Duhelo: herkenbaar. Mijn eerste paardje vond tractors op eigen terrein niet eng, maar in het bos stond 'ie doodsangsten uit als we groot vervoer tegen kwamen. Ondanks dat dat vrij regelmatig het geval was (veel boerderijen en een grote kwekerij in de nabije omgeving) kon hij daar maar niet aan wennen.

Edit: en juist andersom trouwens met plassen. Plas op de weg in het bos: leuk om doorheen te stampen. Vennen en waterbakken in de crosstraining: super leuk. Maar o wee als er een plas op eigen terrein lag, dan moest je er echt met een grote boog omheen :D