Slechte kwaliteit instructeurs op Bokt, toeval of?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HolyPope

Re: Slechte kwaliteit instructeurs op Bokt, toeval of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 23:42

Heb niet alles gelezen, wel een groot gedeelte.

Is hier niet een heel belangrijke taak weggelegd voor de jurering?
De dressuur in de paardesport hangt totaal af van de jury! Als die nou 's wat kritischer zouden zijn dan lijkt mij dat het niveau ook omhoog zal moeten gaan.
Ook zou de jury kritisch moeten zijn tegen de instructie.

Dus goeie jury en veel onderlinge wedstijdjes is de oplossing. (Maar zal er wel niet van komen!)

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 05:10

Ansie schreef:
Wat ik bedoel te zeggen is; krijgen de instructeurs geen tijd om dingen helder uit te leggen, moet er meteen gereden worden? Je kan toch ook eens uitleg geven voordat je uberhaupt aan het rijden zelf in de praktijk begint? Een soort theorieles, als je merkt dat het bij de ruiter aan kennis schort. Heeft iemand daar ervaring mee, of word je dan meteen afgedankt als instructrice?

Jaaaa.... ikke. Ik ben vorig jaar helemaal opnieuw begonnen met mijn paard met een nieuwe instructrice. Ik ben nog echt een beginner, had wel een fijne instructrice maar voelde dat ik wat anders nodig had. Op zoek gegaan, niks kunnen vinden en dan hier op Bokt heel toevallig iemand tegen komen waarvan ik meteen dacht: "Dat zou weleens goed voor mij en voor mijn paard kunnen zijn" en dat blijkt helemaal te kloppen. Ik had een paar traumatische ervaringen achter de rug, niet alleen met mijn huidige paard maar ik wilde persé blijven rijden. Ik heb iemand gevonden die eerst met mij gepraat heeft, mij het hemd van mijn lijf heeft gevraagd, gekeken heeft naar mij en mijn paard, onze omgang, het rijden en toen de problemen met mij besproken heeft. Het klikte fantastisch en we zijn doorgegaan. Wat wij als eerste doen is oefeningen met mij alleen: ademhalingsoefeningen, ontspanningsoefeningen, balansoefeningen, oefeningen om mij soepel te krijgen (ik was zo stijf als een plank) en daarna pas gaan we met mijn paard en mij aan de slag, echt basis. Zitten, goede ademhaling enz.. We gaan niet hard maar de vooruitgang is toch spectaculair. Ik kan vragen wat ik wil en ook uit zichzelf legt zij alles uit, hoe ik inwerk op mijn paard, wat voor effect dat heeft enz.. Ik ben in ieder geval zelf al een stuk soepeler geworden, ik zit mijn paard niet meer zo in de weg. Door een goede ademhaling ontspant mijn paard beter, mijn balans is verbeterd en zo gaan we stapje voor stapje verder. De angst die ik tengevolge van de trauma's had is hierdoor (zo goed als) verdwenen, ik rijd weer met plezier, onderneem meer en samen hebben we weer lol. Ik ben dus heel blij en mijn paard ook volgens mij.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:23

HolyPope schreef:

De dressuur in de paardesport hangt totaal af van de jury! Als die nou 's wat kritischer zouden zijn dan lijkt mij dat het niveau ook omhoog zal moeten gaan.

Dus goeie jury en veel onderlinge wedstijdjes is de oplossing. (Maar zal er wel niet van komen!)

Zeker waar!!

Als je door de jury geen punten krijgt, dan ga je na waar dat aan ligt, althans, dat lijkt me zo. Als blijkt dat degene die het wel halen een hele andere manier van rijden hebben, dan ga je je daaraan aanpassen. Dus als dat betekent dat je moet rukken en plukken, ja... dat is dan toch normaal?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:34

Pletje123 schreef:
HolyPope schreef:

Zeker waar!!

Als je door de jury geen punten krijgt, dan ga je na waar dat aan ligt, althans, dat lijkt me zo. Als blijkt dat degene die het wel halen een hele andere manier van rijden hebben, dan ga je je daaraan aanpassen. Dus als dat betekent dat je moet rukken en plukken, ja... dat is dan toch normaal?

Klopt helemaal, er is alleen één hele grote maar...

De jury kan niet zien hoe iemand thuis traint!! Ik ken wel ruiters die namelijk echt voor het plaatje en de punten rijden, eindeloos de proef oefenen, alleen maar hameren op hoe het er uit ziet, altijd met (strakke) hulpteugels rijden en zo kan ik nog even doorgaan. Maar diezelfde combinaties rijden op wedstrijd zo ongelofelijk netjes en precies, zitten zo stil, paard loopt zo netjes, dat ik echt niet zie hoe een jury daar lage punten aan kan geven. Later, als deze mensen op een niveau komen waar het paard meer op het achterbeen moet wel, maar voor nu...Een jury kan daar niets mee.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:40

Nee dat klopt Esther, maar er zijn ook echt juryleden die vreemd jureren..

Zo heb ik ooit eens geschreven bij een jurylid dat ervan overtuigd was dat 5 van de 24 combinaties teugelkreupel was.. :? Ik zat er dus naast en kon niks ontdekken. Daarbij zijn er zelden zo ontzettend veel combinaties met een teugelkreupel paard in de baan. Heb jaren in de wedstrijdcommissie gezeten en zo heel veel proeven voorbij zien komen.

En zo worden er schijnbaar ook hoge cijfers voor een paard wat in telgang stapt gegeven en ga nog maar even door :) Ik heb zelf ook wel punten gereden dat ik dacht: He?? Denk dat iedereen dat herkent. Er is geen goede rode draad bij het jurycorps.

Ow ja nog zoiets: mijn vriend heeft in het Z eens een volte vergeten te rijden, daar stond op het protocol keurig een 6 voor :D haha! Dan zitten ze gewoon absoluut niet op te letten.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:51

Oh ja, zeker. Ik heb ook wel eens punten gekregen voor proeven waar ik me zelf diep voor schaam...Ooit gehad dat paard door heel veel spanning de laatste 6 onderdelen de tong over het bit en eruit gooide...Weet het nog precies, halve grote volte BE in contra, tong hing mooi aan de kant van de jury...Oeps. Had ik allemaal zevens voor de laatste onderdelen (en één zes geloof ik) en nergens een opmerking over de aanleuning, tong of weggedrukte rug %)
Ben ervan overtuigd dat de jury dat dus gewoon niet heeft gezien (als in, heeft bril nodig op die afstand). En tja, wat zien ze dan nog meer niet...

Oeps, offtopic. Ezcusez moi.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:56

shirleyp schreef:
Pletje123 schreef:
Dat zie je terug in de hals :j Een paard wat niet fijn in de hand is, zal nooit achter zijn kaak openen met behoud van de juiste impuls.

Gezien je het antwoord weet op al mijn situatieschetsen, ben jij de perfecte instructeur. Helaas zie ik maar weinig instructeurs die alles zien...

Daar heb je zeker gelijk in. :D Mijn eerdere berichtje in dit topic sloeg dan ook op de gebruiker Pletje123. :j

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:04

Thanks Magda! :D :o

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:08

Wat ik toen ook al zei, zodra mijn studie het rijden weer toelaat (en de locatie waar ik dan beland) dan zie ik je graag weer terug als instructrice.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:46

Als je het probleem gaat aanpakken op het moment dat iemand de wedstrijdring betreedt, ben je te laat. dat is mijn mening.

Bovendien heerste er een tijdje de tendens om kritische (streng maar rechtvaardige) juryleden gewoon niet meer uit te nodigen, omdat er dan minder ruiters geneigd waren zich nog in te schrijven (ze willen immers winstpunten halen, dat is het doel, niet beter leren rijden). Dus nee, met jureren los je het probleem niet op. De instelling van de ruiters en organisaties zelf dient te veranderen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:33

Het ligt "altijd aan de jury". Of ze zijn te streng of te soft....
Ben het dus eens dat je het probleem daar niet gaat oplossen. Het probleem ligt bij o.a de opleidingen. De eisen en het niveau is te laag... Daar tegenover staat wel dat ik liever wel heb dat mensen zo'n papiertje hebben ivm de verzekering..
Paardensport is heel duur. Het is niet gek dat er vraag is naar goedkope instructeurs. In erdere topic las ik al dat veel bokkers het niet erg vinden als de instructeur zelf nog niet veel in de wedstrijdsport had gepresteerd, als hij maar goed les kon geven.....
Imo zie je veel instructeurs met de ervaring van hun eigen paard en niet van tig paarden.......daar gaat het imo echt fout.

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:39

Helemaal mee eens! Zag toevallig net nog zo'n filmpje voorbijkomen..
Kijk, soms bij sterrenkijkers of mensen die niet kunnen rijden moet je ook een x wat anders doen. Maar elk paard (mits geen medische problemen) behoord constant te kunnen lopen en ook aan de teugel (op de loodlijn). Gelukkig heb ik zelf een erg goede instructrice en geen last van dit probleem. Ik vind het toch erg belangrijk dat je goed les krijgt bij het rijden van je paard. Er zijn er idd mensen die nog niet eens manege-nivo lesgeven of überhaupt echt de goede manier van rijden kunnen...