wanneer een hulpteugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Met wat voor bijzetteugel rij jij?

Martingaal
139 (21%)
Slofteugel
95 (14%)
Thiedemann-teugel
36 (5%)
Chambon
8 (1%)
Gogue
4 (0%)
Elastiek
29 (4%)
Geen
334 (51%)

Totaal aantal stemmen: 645

juliaolthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:22

Laurabyoux schreef:
Tuurlijk , dan is het logisch dat je met een hulpteugel rijd. Enige wat ik aan gaf is dat je dat soort dingen niet op mijn merrie hoeft te proberen hihi

Nee, snap ik haha

LovesJunior

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 23:52

Johanna59 schreef:
dorientjuh schreef:
Een hulpteugel is imo nooit nodig, maar ligt aan een gebrek aan kunde van de ruiter. Hulpteugels zijn imo syptoombestrijdend, maar niet probleembestrijdend.

Een hulpteugel kan wel degelijk nodig zijn, en heeft echt niet altijd met onkunde van de ruiter je maken.
Vooral bij het inrijden van jonge paarden, kan dit een stukje veiligheid zijn.
Ben trouwens wel benieuwd wat je onder syptoom-bestrijding verstaat. Wat doet een paard dan, waardoor jij vindt
dat een hulpteugel niet nodig is?

veilig? je had het bij mijn E pony moeten proberen.. had er een martingaal om heen gedaan en die flipte helemaal.. maar die flipte om alles dus die hebben we moeten verkopen.. was niet helemaal normaal meer.. mn zusje heeft haar arm gebroken en alles. ik rij soms met slof maar je moet juist goed kunnen rijden anders ga je de slof misbruiken. dus met de slof rijden ipv de teugels. het is ervoor gemaakt dat ze niet met hun kop in de lucht te lopen maar niet om je paard in de krul te trekken.

Dilan1993

Re: wanneer een hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:52

Ik rij zelf niet met een hulpteugel, simpelweg omdat ik niet de ervaring en kennis heb om van bv een slof gebruik te maken ;)

Ik ben niet tegen hulpteugels, mits deze op goede manier gebruikt worden. Ik zie het net als zweep en sporen, dus als hulpmiddel, geen dwangmiddel. Een zweep pak ik erbij als ik net iets meer door wil komen bij mijn paard (dus net even een extra zetje om 'm erop te wijzen dat ie in galop moet, bijvoorbeeld). Hierna leg ik de zweep weg.

Dus bij hulpteugels: gebruiken om het paard duidelijk te maken wat je wilt, maar werk er dan wel naartoe om hetzelfde ook zonder hulpteugel voor elkaar te krijgen.

Ja tuurlijk is het makkelijk om hulpmiddelen standaard te gebruiken. Groot nadeel ervan is dat de hulpmiddelen vaak steeds groter/sterker/scherper moeten worden, omdat je het paard afstompt