waarom het gebruik van een slofteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:35

M_D_H schreef:
maar...
een discussie is toch meestel een soort van welles nietes? de een is voor, de ander is tegen :)

:j

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:35

M_D_H schreef:
maar...
een discussie is toch meestel een soort van welles nietes? de een is voor, de ander is tegen :)

Ja dat klopt, maar als er 1 iemand tussen zit die alleen maar zijn mening spuit en dit onderbouwd dan bloedt een discussie dood.
Je kunt dan nl niks meer becommentarieren (moeilijk woord) en dan sta je tegenover elkaar zonder nader te kunnen komen!

Vendoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:36

Citaat:
ik heb op een grand prix stal in training gestaan (meerdere malen) en daar reden ze de paarden die op trens getraind werden (ipv S&T) altijd met een slofje..
en je kan mij niet wijsmaken dat die mensen niet kunnen rijden _O-

Ik heb gewerkt voor twee van de meest bekende dressuurstallen in NL en idd zo gaat het er overal aan toe... En toch kunnen ze echt wel sturen die gasten!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:36

M_D_H schreef:
maar...

ik ben er niet optegen dat iemand tegen is...
maar wel als er dingen geroept worden die gewoon te ver gaan..

bedoel een grand prix stal.. waar ik goede ervaring mee heb met het trainen van paarden en dan gelijk zeggen dat ze geen verstand hebben.. dat vind ik te ver gaan..
een discussie is leuk,.. maar ze moeten niet gaan roepen dat de mensen met slof niet kunnen rijden..
en je moet al helemaal niet zeggen dat we apen zijn :+

KellyDV_oud

Re: waarom het gebruik van een slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:39

Jeetje, alles wat ik wil zeggen zeggen jullie al :+

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:39

Don_Zhivago schreef:
Ja tuurlijk.. je weet geen eens om WIE het gaat en je beweerd al dat er geen verstand is!!
alles is fout in jou ogen maar onderbouwing ho maar.. alleen rare citaten..

ik kap ook met deze nutteloze discussie.. want het gaat enrgens heen.

ik heb mn punt ook gemaakt, gelukkig heb ik vaak zat gelezen dat de slof met VERSTAND gebruikt werd en vaak ook onder begeleiding..

ik kan maar 1 dinge zeggen..
rij met verstand en doe wat goed voelt voor jou en je paard, elke paard is een individu dus ze zijn allemaal anders..
Laat je niet tevel wijs maken door mensen die denken dat ze alle wijsheid op zak hebben :O

Ik ben het eigenlijk met je eens. Vind het niet netjes om iemand te negeren, dus lees nog even mee, maar weet niet of ik nog reageer. Sorry.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:41

njaa, ergens zijn we toch apen? :') _O-
we stammen af van de apen :') :+

maar goed,
ik heb geleerd in de discussie met de proffersor(die heb meestal ook over de slof gingen :+)
dat je tussen de regels door moet lezen :)
hij bedoelt precies wat wij allemaal roepen...
alleen plaatst hij het onleesbaar tussen de regels door :')
en heeft hij veel nutteloze uitspraken(scheermes, aap etc etc etc)
en plaatst hij vaak en veel hetzelfde...

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:41

Zo jammer dat ik geen apensmilie heb...
En als iemand met slof geen verstand heeft, ben ik toch benieuwd hoe hat dan komt dat bv een Anky op zulk hoog niveau rijdt. Heb haar nl ook al eens zien losrijden met slof (onder begeleiding)!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:55

Ja, Anky, een verhaal apart.
Super ruiter, maar die heeft ook wel eens stuiterend de ring verlaten.

Eigenlijk ga ik gigantisch off topic.

In de dressuur wordt heel veel afgedwongen door de strakke teugel voering.
In de western wordt er naar gewerkt om zonder strakke teugel voering de proof te rijden.

Alle oefeningen in de dressuur zijn natuurlijke bewegingen voor een paard.
Er is maar één onnatuurlijke beweging voor een paard en dat is de spin in de western.

En dan moet het paard die oefeningen doen met een zwabberende, knellend met de knieën en hangend in de teugels, ruiter.

Vandaar mijn opmerkingen over, leer zitten op een paard, laat alles los en je paard doet wat jij wilt.
Ik denk dat de professor ook die mening heeft.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:03

ja, maar toch is dat niet helemaal waar ariebren :)
ik dwing mijn poown niks af, ik vraag hem, precies zoals ze in de western ook zouden doen, het enige verschil is dat de western lange teugel heeft, en ik contact teugel heb...
maar de teugel staat pertinent niet strak :n
(kan ook niet, want dan zou de poown in staking gaan :+)
wat dat betreft heb ik het perfecte dier om het dwingen van sommige ruiters af te leren :+ :')

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:15

De western geeft geen lange teugel, de western leert het paard te luisteren naar zijn natuurlijke gedrag.
Los van het bit, moet elk paard leren.
En dan de vier deurtjes, voor, achter, links en rechts.

Met zit, been en teugel geef je de vrijheid naar een open deur.
En als je langer bezig bent, alleen zit, in combinatie met been.
(De sporen zitten er voor de show bij)

Ik heb nog nooit een echte dressuur proef gezien zonder halster en hoofdstel.
In de western zijn er menig voorbeelden van dat de proof gereden wordt zonder hoofdstel en teugels.
Helaas mijn western voorbeeld staat op een oude video band en kan ik niet overzetten naar het huidige medium.
Maar zelfs een van de meiden hier op stal kan het ook, met losse handjes.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:19

ik werk ook met de vier deurtjes(letterijk :') wijken is het voordeurtje dicht en het zijdeurtje open :)) )
en werk ook vrijwel alleen met zit en been en dan de teugel meer voor de stelling, maar eigenlijk kan ik ook laten zitten, maar ik dwing gil nergens toe, want dan krijgen we dus problemen :)
ik heb wel meerdere dressuurclinics gezien zonder halster, hoofdstel en zadel, maar het is wel zo dat dit vaker in de western gebeurt :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:28

Ik kan het niet laten:

Vind het een heel mooi doel, om op je zit, zonder dwangmiddelen zoveel mogelijk (of lees alles) voor elkaar te krijgen. Maar ik zie bitten en slofteugels dan als hulpmiddel op de weg daar naar toe... Mijn zusje (die nu met bit en af en toe slof traint) heeft (heel penny) als doel met neckrope of helemaal zonder iets te rijden, en dan nog het liefst buiten ook.

Waarschijnlijk gaat dat haar(ons) nog lukken ook, alleen willen we eerst dat de pony in kwestie leert haar ruiter op de juiste manier te dragen. Helaas is het met beleren (niet ons werk, overigens) fout gegaan, en liep ponylief als we met bijv. alleen een halstertje reden met weggedrukte rug, dikke onderhals en helemaal in twee stukken.. En dan viel er met de beste wil niks te zeggen over richting of snelheid. Ze reageerde gewoon totaal niet, of overreactie (= bokken en rennen). Tja, we hebben niet alle weisheid, maar wel goede wil, en dat is misschien genoeg. Ook bij mijn jonge pony (die ik wel zelf beleerd heb) zitten er (door ons gemaakte) fouten, en dingen waar we aan moeten werken. Rome is niet in een dag gebouwd.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:30

Safiera schreef:
Ik kan het niet laten:

Vind het een heel mooi doel, om op je zit, zonder dwangmiddelen zoveel mogelijk (of lees alles) voor elkaar te krijgen. Maar ik zie bitten en slofteugels dan als hulpmiddel op de weg daar naar toe... Mijn zusje (die nu met bit en af en toe slof traint) heeft (heel penny) als doel met neckrope of helemaal zonder iets te rijden, en dan nog het liefst buiten ook.

Waarschijnlijk gaat dat haar(ons) nog lukken ook, alleen willen we eerst dat de pony in kwestie leert haar ruiter op de juiste manier te dragen. Helaas is het met beleren (niet ons werk, overigens) fout gegaan, en liep ponylief als we met bijv. alleen een halstertje reden met weggedrukte rug, dikke onderhals en helemaal in twee stukken.. En dan viel er met de beste wil niks te zeggen over richting of snelheid. Ze reageerde gewoon totaal niet, of overreactie (= bokken en rennen). Tja, we hebben niet alle weisheid, maar wel goede wil, en dat is misschien genoeg. Ook bij mijn jonge pony (die ik wel zelf beleerd heb) zitten er (door ons gemaakte) fouten, en dingen waar we aan moeten werken. Rome is niet in een dag gebouwd.

Goed gezegd!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:30

klopt, maar ik denk dat niemand hier bedoelde dat je meteen op je paard/pony kunt zitten en dan een prachtige kuur op muziek kunt rijden volldig perfect in ankystijl maar dan zonder hoofdstel, zadel, bitten, halster etc...

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:41

Nee dat is ook niet zo, lijkt me trouwens best gaaf om dat te bereiken...
Iedereen volledig opgetuigd en glimmend en ik zonder, grinnik
Keep dreaming dan maar!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:48

:')
zou wel gaaf zijn ja :))

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:01

Professor schreef:
Mensen die met slofteugel rijden, hebben of geen tijd, of kunnen niet rijden.
Denkt u maar eens over deze zin na.

Tijd heb ik zat ;) en ben heel hard bezig met leren paardrijden. Helaas lukt dat niet in een paar maanden, zelfs niet in een paar jaren. Mijn paard was vooral recreatief in het bos bereden en had al meer dan een jaar stil gestaan. Ze was een echte sterrenkijker en ik had niet genoeg in huis om hier verbetering in aan te brengen. Had wel elke week priveles, soms 2x in de week, maar leren rijden heeft nou eenmaal veel tijd en oefening nodig.
Mijn instructrice raadde me aan om in haar les een paar keer met slof te rijden. Omdat Bokt hier altijd nogal opgewonden op reageert en ik allerlei horror uitspraken las zag ik dat natuurlijk helemaal niet zitten.
Een Thiedeman zou beter zijn, las ik hier ergens destijds.
Mijn instructrice vond dit juist helemaal niets want ze wilde dat ik bleef nadenken tijdens het paardrijden en steeds controleren of ik het nog goed deed. Ik moest zelf leren het paard voorwaarts/neerwaarts te rijden en de slof zo te gebruiken dat hij alleen maar inwerkte wanneer mijn paard omhoog kwam.
Voor mij en mijn paard heeft dit heel goed geholpen. Ik merkte aan mijn paard dat ze het eigenlijk heel prettig vond om zo te lopen en zo had ik de tijd om mijn zit te verbeteren en mijn gevoel te ontwikkelen.

Ik zie ook wel mensen die de slof vastzetten of er maanden mee blijven rijden en nee, daar ben ik niet voor. Maar ik heb zelf ondervonden dat je veel profijt kan hebben van een slof.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:03

je kunt je ook afvragen wat beter is he...
een paard wat enorm sterrenkijkt en daardoor last van zijn rug krijgt daardoor gaat kreupelen oid, of slijtage aan de wervels krijgt oid.
of een paard wat 2 of meer keer gereden wordt met een slofje om hem te helpen de ontspanning te vinden...

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:37

M_D_H schreef:
je kunt je ook afvragen wat beter is he...
een paard wat enorm sterrenkijkt en daardoor last van zijn rug krijgt daardoor gaat kreupelen oid, of slijtage aan de wervels krijgt oid.
of een paard wat 2 of meer keer gereden wordt met een slofje om hem te helpen de ontspanning te vinden...

Ben ik met je eens!
En weet je als je een slof onder begeleiding gebruikt en je bent zelf vrij onervaren en nog aan het leren, kun je het gevoel eens ervaren hoe het is als een paard nageeft.
Vroeger bij de pony's liep mijn instructeur dan naast me mee, en nam dan de teugels om je te laten voelen hoe het moest.
Datzelfde gevoel krijg je ook als je een sterrekijker eens met een slof rijdt.
En je paard kan dan ook voelen dat het nageeflijk lopen beter aan kan voelen dan een weggedrukte rug.
Heb eeb migraine aanval vandaag, dus weet niet of ik het helemaal helder heb verwoord, bij voorbaat excuus!